Volvochassityper - förklaring tack :-)

Startat av virtual1, 12 augusti 2007, 21:50:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:39:10 PM
Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på förut att det bara var de den Oudsten ledbussar som var Västtrafikblå vid leveransen som hade gasmotor.
Nu kan väl i och för sig någon diesel-ost också ha blivit Västtrafik-blå...


Jo iaf en diesel är Vt-blå.

Johan B

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:40 PM
Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?

LF förekommer inte i Volvos beteckningar. L står däremot för just Low Floor. B9LA är alltså en ledad låggolvsbuss med B9-motor. Bakmotor underförstått eftersom det inte är en B9S och mittmotor inte är kompatibelt med låggolv.

Bergenga

Jeg så for en stund siden på bildene av chassis i Volvos bildebank for å prøve å se forskjell. Det ser ut som at mens (B12)B ligger horisontalt og lavt nede i rammen bakerst, ligger (B7)R litt høyere og såvidt skrått opp bakover.

Det er kanskje også viktig å presisere at B, R, M og L er hovedtyper, mens A og LE er på en måte tillegg. A finnes med M og L, mens LE finnes med B og R. Håper jeg fikk det riktig nå?  :)
Mvh.
Øyvind Berg

Kim

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:13:51 PM
A-h, men B10L-3000 då? - kan ju knappast mena en buss med 300 meter axelavstånd ;-)

Det er en fejl hos Vegværket som har gjort at nogle Volvo B10L hedder B10L-3000. De skulle selvfølgelig hede -59 eller -60 eller hvilken afstand de nu har. Det er nemlig akselafstanden på transportchassiet (som Lars også skriver) som ved en fejl er kommet til at stå i papirerne på disse busser. En ret sjovt fejl  ;)

Peter L

Citat från: Kim skrivet 13 augusti 2007, 11:21:55 AM
Det er en fejl hos Vegværket som har gjort at nogle Volvo B10L hedder B10L-3000. De skulle selvfølgelig hede -59 eller -60 eller hvilken afstand de nu har. Det er nemlig akselafstanden på transportchassiet (som Lars også skriver) som ved en fejl er kommet til at stå i papirerne på disse busser. En ret sjovt fejl  ;)

Samma gäller för Veolia 3301-3330 som hos Vägverket är angivna till B10BLE-36.  ;)

Just B10L-bussarnas kaross benämndes tidigare rätt frekvent Säffle 3000 just pga denna felskrivning hos Vägverket.

Walter

Det har ju även funnits Säffle 5000 som karossmodell
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Brollan

Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 23:25:44 PM
Jo iaf en diesel är Vt-blå.

Det är 3 dieseldobbar som är VT-blå,318,541 och 543. 542 är också blå men den är avställd efter en motorbrand förra året.
Å andra sidan så är det sagt att ledbussarna ska lackas om till VT-blå i år samt förses med öppningsbara vädringsfönster, det blir oliiiiiidligt varmt bak ibland.
Kanhända att även de vita GL-lackade ska lackas om.

Peter L

Citat från: Walter skrivet 13 augusti 2007, 12:04:32 PM
Det har ju även funnits Säffle 5000 som karossmodell

Har denna verkligen hetat så? Jag vill minnas att den hette Volvo 5000, numer Volvo 7500.  ???

S Svensson

Av dieselbussar är det enbart 318 som är blå. Den enda som jag vet fått reparerad front efter svår kollision.

R och B betyder bakmotor ,fastän på olika språk. Tillkom för att skilja på B10R och nya modellen B10B.
Symetri finns mellan buss och lastbil.F10 och F 12 tillkom 1976/77 och när mittmotorchassiet blev reformerat fick detta heta B10M och inte B58 i europa. I Curitiba användes B58 benämning även senare.