Kom precis hem från ytterligare en resa från landet i väst. Här kommer lite smakprov på vad som fastnade på minneskortet.
Först ut, 6718 här uppe på Uper west side i närheten av Central parks övre vänstra hörn :)
(http://213.226.81.210/mta_6718_colombus_96st.jpg)
Sedan en färsking, såg ett gäng sådana här i staden, tycker de påminner om volvo lite i fronten, MTA 3800 här vid 42 street port.
(http://213.226.81.210/mta_3800_42stpire.jpg)
Hoppas bilderna passar i smaken
Uppskattas i alla fall av mig, intressant och se vad som rullar där borta.
//Niclas
Kul med bilder från en trevlig stad. Var där i våras och måste säga att det är en helt annan stad än vid förra besöket på 80-talet. Nu kan man använda tunnelbana och bussar i stort sett obehindrat (det gjorde man inte förr, det var knappast riskfritt) och det mesta var förhållandevis fräscht. Många bussar föreföll nyare och i stort sett alla stadsbussar jag såg var i betydligt bättre skick än motsvarande i Stockholm eller Göteborg. Trafiken är väl inte upphandlad i NYC utan MTA kör själva. Om så är fallet är det kanske lättare att hålla styr på grejorna.
Jag gillar verkligen inte amerikanska bussar...
Men tack för bilder i alla fall!
Tack. trevligt att de uppskattas.
Kollade vidare på modeller lite på wikipedia, hittade värsta ufot, tyvärr fick jag inga sådana på bild.
nog för att amerikanska bussar är fula... men jag har funderat på varför det finns så få såna bussar i sverige, varför inte importera dessa bussar. Är dom dåliga?
Citat från: Mustman skrivet 27 augusti 2009, 12:01:32 PM
nog för att amerikanska bussar är fula... men jag har funderat på varför det finns så få såna bussar i sverige, varför inte importera dessa bussar. Är dom dåliga?
Jag vet inte om de är bra eller dåliga. Men de är nog inte lönsamma att importera. Långväga transport för att få en sådan till Sverige ökar naturligtvis priset. Sedan är det säkert en rad detaljer som inte stämmer med EU-normer och då måste de modifieras för det. Det ökar naturligtvis priset ytterligare
Dom är iaf riktigt bekväma att åka i. Inge fel på komforten.
Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.
tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.
Citat från: jocke skrivet 27 augusti 2009, 12:26:42 PM
Dom är iaf riktigt bekväma att åka i. Inge fel på komforten.
Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.
tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.
Fast det går ju att ordna på en vanlig svensk buss också om man nu vill det ;)
Citat från: jocke skrivet 27 augusti 2009, 12:26:42 PM
Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.
tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.
Helsingborgs stadsbussar pratar vid hållplatserna.
Linjenumren i New York är smart uppdelade:
M = Manhattan
Bx = Bronx
B = Brooklyn
S = Staten Island
Q = Queens
Citat från: jonas a skrivet 27 augusti 2009, 12:39:27 PM
Helsingborgs stadsbussar pratar vid hållplatserna.
Vi får väl se hur det går med den saken i SL-land. Det blir halvdant gjort precis som med det mesta inkl Init-skyltarna.
Citat från: M224 skrivet 27 augusti 2009, 12:40:17 PM
Linjenumren i New York är smart uppdelade:
M = Manhattan
Bx = Bronx
B = Brooklyn
S = Staten Island
Q = Queens
Och ibland ser man även blandningar av dom, MB QBx osv.
Citat från: jocke skrivet 27 augusti 2009, 12:26:42 PM
Dom är iaf riktigt bekväma att åka i. Inge fel på komforten.
Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.
tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.
Å herre gud vad tröttsamt! - tack för att vi slipper det! Var ju ett ramaskri då tunnelbanerösten på Vagn 2000 först sa 'Nästa station' -
man fick ju ta bort 'station' för att folk inte skulle uppleva det som tröttsamt!
Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2009, 19:30:48 PM
Å herre gud vad tröttsamt! - tack för att vi slipper det! Var ju ett ramaskri då tunnelbanerösten på Vagn 2000 först sa 'Nästa station' -
man fick ju ta bort 'station' för att folk inte skulle uppleva det som tröttsamt!
Lugn, det kommer till SL-land. Varför tror du att det monteras upp utvändiga högtalare ovanför framdörren på alla bussar som inte redan har det. Linje 172 hade just detta innan Buss-PC installerades. När framdörren öppnades så ropades det ut: Linje 172 mot Fittja...Högdalen...Norsborg...Skarpnäck. Det är på G för alla linjer.
Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2009, 19:30:48 PM
Å herre gud vad tröttsamt! - tack för att vi slipper det! Var ju ett ramaskri då tunnelbanerösten på Vagn 2000 först sa 'Nästa station' -
man fick ju ta bort 'station' för att folk inte skulle uppleva det som tröttsamt!
UL har ju tvingat på folk hållplatsutrop även på regiontrafiken. Vi chaufförer har nästan blivit hotade när vi inte stänger av det... Senast idag kände jag mig tvingad att stänga av för att inte förstöra sinnesfriden. Jag orkar inte stå och tjafsa med folk klockan sex på morgonen...
Jag förstår dom dock, hur j***a vettigt är det att ropa ut hållplatser som jag aldrig haft en människa vid? Finns ju rätt många hållplatser här på landet som endast har ett hushåll att betjäna!
Känner igen det med att folk blir vansinniga vid utrop, i Borås skulle vi ropa ut vissa hpl som länsbolaget bestämt men det gick väl 3-4 dar sen var det inte mycket av utropet kvar folk skrek håll käften vi vill sova så då lät man bli... Numera är det ju aut utrop och skylt med hlp namn på i bussarna
Citat från: jocke skrivet 26 augusti 2009, 00:30:24 AM
Kom precis hem från ytterligare en resa från landet i väst. Här kommer lite smakprov på vad som fastnade på minneskortet.
Först ut, 6718 här uppe på Uper west side i närheten av Central parks övre vänstra hörn :)
Sedan en färsking, såg ett gäng sådana här i staden, tycker de påminner om volvo lite i fronten, MTA 3800 här vid 42 street port.
Hoppas bilderna passar i smaken
Visst faller bilderna i smaken!
Båda bussarna är byggda av Kanadensiska Orion (http://www.orionbus.com/) som ägs av Daimler och får anses som Volvos största konkurrent i Nordamerika.
Volvo bygger också bussar i Kanada men då under namnen Prevost och Nova beroende på vilken busstyp det gäller (Prevost bygger turistbussar och Nova lokaltrafikbussar).
//Fredrik