Utanför Länrätten i Uppsala 23 aug 2009
(http://img522.imageshack.us/img522/1500/029l.jpg)
(http://img502.imageshack.us/img502/1162/033y.jpg)
// Christian
Jag har raderat ett par inlägg av den typ som alltid kommer när någon visar en bild på en Starliner. Nämligen om bussen är ful eller inte. Det finns ingen anledning att diskutera detta om och om igen. Var och en får tycka det han vill, men han behöver inte varje gång skriva vad han tycker. Ibland blir sådant rätt tröttsamt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2009, 16:38:22 PM
Jag har raderat ett par inlägg av den typ som alltid kommer när någon visar en bild på en Starliner. Nämligen om bussen är ful eller inte. Det finns ingen anledning att diskutera detta om och om igen. Var och en får tycka det han vill, men han behöver inte varje gång skriva vad han tycker. Ibland blir sådant rätt tröttsamt.
Nu känns det ju som att det var lite av trådskaparens syfte med tråden. Så tolkar jag i allafall rubriken...
Citat från: Ante skrivet 23 augusti 2009, 16:43:55 PM
Nu känns det ju som att det var lite av trådskaparens syfte med tråden. Så tolkar jag i allafall rubriken...
Det är förstås en viss skillnad om man tillför något med sitt inlägg som t ex att visa en bild på en buss eller om man
bara skriver "jag tycker detta är den fulaste bussen i världen" eller "jag tycker detta är den snyggaste bussen i världen".
Jag undrar i all stillsamhet om inte den övre vindrutan är en onödigt kostsam historia vid händelse av ett byte.
Vidare är jag tveksam till om torkaren har något egentligt syfte, för dom lär ju inte torka rent särskilt länge, och det är nog inte många åkare som byter den samtidigt med de andra torkarbladen...
Ska man kunna tro att frontens lutning i åtminstone någon mån kan påverka bränsleförbrukningen?
Vad bussens utseende beträffar, så väljer jag att lämna detta utan avseende. Det undandrar sig min bedömning för att uttrycka det diplomatiskt...
Det skulle vara kul att veta hur många nya Starliner som väntas levereras till Sverige inom snar framtid :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 12:20:29 PM
Det skulle vara kul att veta hur många nya Starliner som väntas levereras till Sverige inom snar framtid :D
För närvarande är det inga Star II på gång till Sverige vad jag vet.
Citat från: UglyJazz skrivet 24 augusti 2009, 10:14:05 AM
Jag undrar i all stillsamhet om inte den övre vindrutan är en onödigt kostsam historia vid händelse av ett byte.
Vidare är jag tveksam till om torkaren har något egentligt syfte, för dom lär ju inte torka rent särskilt länge, och det är nog inte många åkare som byter den samtidigt med de andra torkarbladen...
Ska man kunna tro att frontens lutning i åtminstone någon mån kan påverka bränsleförbrukningen?
Vad bussens utseende beträffar, så väljer jag att lämna detta utan avseende. Det undandrar sig min bedömning för att uttrycka det diplomatiskt...
Vad beträffande rutan lutning minskar luftmotstånd och bränskeförbrukning så är svaret ja. men hur mycket har jag ingen exakt siffra på.
Hur mycket den övre rutan går på har jag inte heller nån uppgift på men enligt en person inom Neoplan sa till mig att den inte är så fruktansvärt dyr.
//Niclas
Men oavsett vad man tycker om modellen har den väl ändå sålts rätt många av den ? Annars hade väl Neoplan lagt ner den rätt omgående...
Citat från: yngrot skrivet 24 augusti 2009, 18:11:21 PM
Men oavsett vad man tycker om modellen har den väl ändå sålts rätt många av den ? Annars hade väl Neoplan lagt ner den rätt omgående...
Byggenummer 248 av den lange modellen er på vei til Norge i disse dager, byggenummer 157 av den "korte" modellen ble levert til Norge i juni. De har vel vært i serieproduksjon siden 2006, og med tanke på prisen må jo det kunne sies å være et bra antall.
Tror att även huvudrubriken har ändrats?
Känner inte igen den så som den var från början?!
Men att folk skriver att SL buss ditten å datten är snygg är helt OK?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 augusti 2009, 19:02:01 PM
Tror att även huvudrubriken har ändrats?
Känner inte igen den så som den var från början?!
Jo. Rubriken innan var "Snyggast bussen i hela världen"
Oj då! tänkte inte på att det var snyggats i VÄRLDEN.
Smaken är som sagt olika, men därmed så kan låta detta bero och styra tillbaka tråden till att diskutera Starliners, Neoplan osv. i största allmänhet istället för att dissekera rubriksättningens mera semantiska aspekter etc. här. De som istället känner för att diskutera rubriksättning samt att missar kring sådant ibland uppstår vid moderering kan med fördel kommunicera detta via privata pm eller liknande.
// Nico
Citat från: Øyvind Berg skrivet 24 augusti 2009, 18:48:42 PM
Byggenummer 248 av den lange modellen er på vei til Norge i disse dager, byggenummer 157 av den "korte" modellen ble levert til Norge i juni. De har vel vært i serieproduksjon siden 2006, og med tanke på prisen må jo det kunne sies å være et bra antall.
En av dom Star II som jag fick tidigare i somras var den korta och hade knr P11-175.
//Niclas
Vad kostar en 12m StarII? Med tanke på att någon mande priset som en anledning till att det inte sålts så många.
En sak som slagit mig är att Neoplan förnyat både Starliner och Cityliner de senaste åren, men låtit Spacen försvinna och Skylinern behålla sitt "gamla" utseende (den fick ju en facelift för några år sedan), är det för kostsamt i förhållande till den förväntade försäljningen att utveckla en ny dubbeldäckarkaross?
Setra uppdaterade ju 328:an till 431 för några år (6-7?)sedan och där har det väl iofs inte hänt så mycket heller, så jag förmodar att marknaden är för liten för att motivera kostnaderna för att ta fram en helt ny kaross?
//Fredrik
Det kommer ny Skyliner med samme designlinjer som Starliner og Cityliner. Niclas vet kanskje mer om når den kan ventes å komme på veien.
S431DT kom i 2001, og var vel den første modellen i den nåværende "400"-serien til Setra? Det er jo ikke mange år siden de siste av de andre modellene gikk over heller.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2009, 20:54:00 PM
En sak som slagit mig är att Neoplan förnyat både Starliner och Cityliner de senaste åren, men låtit Spacen försvinna och Skylinern behålla sitt "gamla" utseende (den fick ju en facelift för några år sedan), är det för kostsamt i förhållande till den förväntade försäljningen att utveckla en ny dubbeldäckarkaross?
Setra uppdaterade ju 328:an till 431 för några år (6-7?)sedan och där har det väl iofs inte hänt så mycket heller, så jag förmodar att marknaden är för liten för att motivera kostnaderna för att ta fram en helt ny kaross?
//Fredrik
Neoplan kommer att om allt går enligt planerna visa en ny Skyliner på IAA 2010 i Hannover.
//Niclas
Citat från: Blue skrivet 24 augusti 2009, 20:52:57 PM
Vad kostar en 12m StarII? Med tanke på att någon mande priset som en anledning till att det inte sålts så många.
Vad jag har hört men ej helt säkert så ligger priset mellan 3,5 och 4 miljoner beroende utrustning.
// Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 augusti 2009, 21:20:00 PM
Vad jag har hört men ej helt säkert så ligger priset mellan 3,5 och 4 miljoner beroende utrustning.
// Niclas
Ungefär som en motsvarande Setra då.
Setra har aldrig gjort några facelift i större utsträcknig, bakrutorna ändrade storlek på 200 serien efter några år. 300 serien gjordes det ingen facelift på vad jag vet och 400 serien har precis fått en ny motorlucka och ovala dimljus i fronten. Att fronten ändrades var en följd av att det utvecklades en föstärkningsbalk i fronten för att hindra bilar från att komma in under bussen vid frontalkrock.
Jag nästan håller med...
Snygga bilder...