Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: j-a skrivet 04 augusti 2009, 23:33:19 PM

Titel: Swebus 4386
Skrivet av: j-a skrivet 04 augusti 2009, 23:33:19 PM
Swebus 4386
http://www.fotobus.msk.ru/photo/142489/ (http://www.fotobus.msk.ru/photo/142489/)
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: yngrot skrivet 05 augusti 2009, 00:19:07 AM
Hur ser den ut ??  Inte sjutton har väl dessa haft så stor text på sidan ?? väl inte heller i fronten??
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 00:24:01 AM
Jodå, just detta exemplar såg ut så här även i Sverige. Den renoverades och målades i denna färgsättning. Något slags prov antagligen. Gick mest på Dalarna om jag inte är ute och cyklar.
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: yngrot skrivet 05 augusti 2009, 00:25:44 AM
Ok inte underligt jag tyckte den var konstig för Dalarna är man inte ofta i . 
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 augusti 2009, 10:42:34 AM
Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2009, 00:25:44 AM
Ok inte underligt jag tyckte den var konstig för Dalarna är man inte ofta i . 

Den har jag sett på Cityterminalen hur många ggr som helst!
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2009, 11:45:09 AM
..och nu går den på expresslinjen Novosibirsk- Moskva om jag ser rätt.
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 05 augusti 2009, 12:17:28 PM
HOZ 759 (Van Hool-kaross nr: 34061), fanns det fler med lite
udda lackering (eller dekalisering)?
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Walter skrivet 05 augusti 2009, 12:41:47 PM
Citat från: Ove Bojarp skrivet 05 augusti 2009, 12:17:28 PM
HOZ 759 (Van Hool-kaross nr: 34061), fanns det fler med lite
udda lackering (eller dekalisering)?

Det fanns några som fick en lite nyare variant av express-lacken på slutet, den som idag är standard men det var ingen jätteskillnad. Annars had alla den då vanliga express-lacken.
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: j-a skrivet 05 augusti 2009, 18:23:59 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 00:24:01 AM
Jodå, just detta exemplar såg ut så här även i Sverige. Den renoverades och målades i denna färgsättning. Något slags prov antagligen. Gick mest på Dalarna om jag inte är ute och cyklar.
Gick oftast på line 890 Mora-Stockholm sista åren innan den exporterades
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Christer K skrivet 05 augusti 2009, 18:35:39 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2009, 11:45:09 AM
..och nu går den på expresslinjen Novosibirsk- Moskva om jag ser rätt.

Om mina karta i datorn är rätt så är sträckan 77 mil enkelväg.

/ Christer K
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Marc skrivet 06 augusti 2009, 00:31:00 AM
Citat från: j-a skrivet 05 augusti 2009, 18:23:59 PM
Gick oftast på line 890 Mora-Stockholm sista åren innan den exporterades

(http://www.home.no/tur899/4386-nylackad-2003-09-17.jpg)
I Mora gick den under namnet "Tivolibussen".
Åren före den fick ny lack och renoverad motor (sommaren 03) fanns bussen i Stockholm.
Körde den då fre/sön på St-Mora-St.
Titel: SV: Swebus 4386
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 09:53:49 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 00:24:01 AM
Jodå, just detta exemplar såg ut så här även i Sverige. Den renoverades och målades i denna färgsättning. Något slags prov antagligen. Gick mest på Dalarna om jag inte är ute och cyklar.

För att konkurrera med SJ införde även Swebus Express något som kallades röda avgångar Stockholm-Dalarna. Det var alltså en avgång som det var extremt billigt att åka med. Men det gällde först till kvarn. Det gick inte att boka och den då vanliga platsgarantin gällde inte. Blev bussen fullsatt sattes alltså ingen extrabuss in utan man hänvisades till någon av de ordinarie avgångarna.
Den här bussen målades röd för att markera skillnaden mellan de vanliga Expresserna och användes i dessa avgångar. Som det brukar vara med fordonsomlopp gick det inte att hålla den hit till 100 procent. Det kunde ju vara så att bussen fick något mindre fel så att den inte kunde gå just där men blev klar ett par timmar senare och då behövdes någon annanstans.
Efter det kortvariga experimentet med röda avgångar användes bussen mest på Dalarna i den vanliga Express-trafiken.