(http://i733.photobucket.com/albums/ww332/jonathanwallin6171/P1010469kopia.jpg)
(http://i733.photobucket.com/albums/ww332/jonathanwallin6171/P1010472kopia.jpg)
(http://i733.photobucket.com/albums/ww332/jonathanwallin6171/P1010498kopia.jpg)
(http://i733.photobucket.com/albums/ww332/jonathanwallin6171/P1010505kopia.jpg)
ytterst ovanligt i Sverige med en 9700 (fast den heter väl inte så) och scania chassi
Hej
Tack för bilder, på platser dit jag ska på semster.
mvh Stefan P
Citat från: homer skrivet 30 juli 2009, 15:57:07 PM
ytterst ovanligt i Sverige med en 9700 (fast den heter väl inte så) och scania chassi
Karossen kallas i den här versionen Carrus Star 603.
Citat från: JW skrivet 30 juli 2009, 13:52:26 PM
(http://i733.photobucket.com/albums/ww332/jonathanwallin6171/P1010469kopia.jpg)
De där plattformarna i mitten måste vara nya sedan mitt förra besök (-08).
Tack i övrigt för underbart trevliga bilder från Fryksdalen, jag huserade där under min gymnasietid och kan mer än väl tänka mig att köra buss där i framtiden (givetvis efter att jag blir klar i Vännäs i höst).
Det heter ju inte Sagolika Sunne för ingenting...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 16:05:27 PM
Karossen kallas i den här versionen Carrus Star 603.
Är bussen helt ny? Var det inte Du, Staffan, som upplyste oss om att Carrus skulle bygga på andra chassien än Volvo? Är detta ett sådant resultat? För under 9700-tiden så byggde väl bara Carrus på Volvo?
Citat från: Svemicke skrivet 31 juli 2009, 09:40:29 AM
Är bussen helt ny? Var det inte Du, Staffan, som upplyste oss om att Carrus skulle bygga på andra chassien än Volvo? Är detta ett sådant resultat? För under 9700-tiden så byggde väl bara Carrus på Volvo?
Nej bussen är byggd 2001 eller 2002. Antagligen precis innan man slutade bygga på annat än Volvo.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 16:05:27 PM
Karossen kallas i den här versionen Carrus Star 603.
Nu blir det lite petimetervarning, du får förlåta mig Staffan men detta är en 503, dvs lite lägre än vad än 603 skulle ha varit.
Citat från: Johan B skrivet 31 juli 2009, 11:54:47 AM
Nu blir det lite petimetervarning, du får förlåta mig Staffan men detta är en 503, dvs lite lägre än vad än 603 skulle ha varit.
Det var ett berättigat påpekande. Det har för övrigt sålts tre stycken Scania Carrus Star 503 i Sverige: förutom denna också en vardera till Barks Buss i Grytgöl (nu hos Sennans Buss) och KR-Trafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2009, 12:11:15 PM
Det var ett berättigat påpekande. Det har för övrigt sålts tre stycken Scania Carrus Star 503 i Sverige: förutom denna också en vardera till Barks Buss i Grytgöl (nu hos Sennans Buss) och KR-Trafik.
Hoppla!
Carrusen hos Godegårds verkar visst ha hamnat hos Sennans Buss, den har förut siktats i Södertälje Syd då den gick på tågersättning mot Nyköping.
Citat från: Walter skrivet 31 juli 2009, 09:42:46 AM
Nej bussen är byggd 2001 eller 2002. Antagligen precis innan man slutade bygga på annat än Volvo.
När introducerades 9700 då? Byggdes denna karossen innan den fick namnet 9700? Finns det Vegor som ser identiska ut med 8700 också?
Citat från: Svemicke skrivet 01 augusti 2009, 13:41:33 PM
När introducerades 9700 då? Byggdes denna karossen innan den fick namnet 9700? Finns det Vegor som ser identiska ut med 8700 också?
9700 är Volvos namn på bussen, där man inte anger annat än att bussen är byggt i rostfritt stål. Sedan är det en annan sak att den initierade vet att detta innebär att den är byggd av Carrus. Men om Säffle Karosseri skulle börja bygga i rostfritt stål skulle bussen likväl ha kallats 9700.
Karossen fanns som Star 503 redan innan Volvo introducerades under namnet 9700. Svensk Busshistoria förtecknar fyra sådana bussar på Volvo-chassi.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2009, 17:59:49 PM
9700 är Volvos namn på bussen, där man inte anger annat än att bussen är byggt i rostfritt stål. Sedan är det en annan sak att den initierade vet att detta innebär att den är byggd av Carrus. Men om Säffle Karosseri skulle börja bygga i rostfritt stål skulle bussen likväl ha kallats 9700.
Karossen fanns som Star 503 redan innan Volvo introducerades under namnet 9700. Svensk Busshistoria förtecknar fyra sådana bussar på Volvo-chassi.
Jag är väl medveten om detta, Staffan. Jag trodde dock att generation 2 av Carrus Star/Vega inte kom förrän först då det blev 8700/9700, men då fick jag svar. Tack!
8500 utkom väl aldrig som en egen Säfflekaross utan byggdes väl först då man övergick till 8500?
Citat från: Svemicke skrivet 02 augusti 2009, 13:28:13 PM
Jag är väl medveten om detta, Staffan. Jag trodde dock att generation 2 av Carrus Star/Vega inte kom förrän först då det blev 8700/9700, men då fick jag svar. Tack!
8500 utkom väl aldrig som en egen Säfflekaross utan byggdes väl först då man övergick till 8500?
För att vara petig så är detta tredje generationen Star, har funnits 501 också. 8500 har vad jag minns alltid saluförts under det namnet men i början stod det bara Volvo och chassibeteckningen i häcken samt Säffle karosseris logga i fronten precis som "förr i tiden". Likadannt var det ju med Volvo 5000 som kanppt en jäkel vet vad det är men säger man istället Säffle B10L trillar polletten ner.
Citat från: Johan B skrivet 03 augusti 2009, 20:10:56 PM
För att vara petig så är detta tredje generationen Star, har funnits 501 också. 8500 har vad jag minns alltid saluförts under det namnet men i början stod det bara Volvo och chassibeteckningen i häcken samt Säffle karosseris logga i fronten precis som "förr i tiden". Likadannt var det ju med Volvo 5000 som kanppt en jäkel vet vad det är men säger man istället Säffle B10L trillar polletten ner.
Precis, men 5000 var väl en typbeteckning av Säffle och inte av Volvo? Precis som med Säffle 2000 som väl kom redan 1991? Då ägdes väl Säffle av Volvo, men var väl så pass fristående att man inte kallade bussarna för helbyggen? Det var en Volvo B10M med Säfflekaross.
Citat från: Svemicke skrivet 05 augusti 2009, 01:15:17 AM
Precis, men 5000 var väl en typbeteckning av Säffle och inte av Volvo? Precis som med Säffle 2000 som väl kom redan 1991? Då ägdes väl Säffle av Volvo, men var väl så pass fristående att man inte kallade bussarna för helbyggen? Det var en Volvo B10M med Säfflekaross.
Har för mig att bussarna kallades Volvo 5000 (precis som den polska motsvarigheten kallades 7000) mot slutet av produktionstiden. Därmed inte sagt att de inte hette Säffle 5000 innan. Det är rent av mycket möjligt med hänvisning till din motivering som jag köper rakt av.
Citat från: Johan B skrivet 05 augusti 2009, 17:53:08 PM
Har för mig att bussarna kallades Volvo 5000 (precis som den polska motsvarigheten kallades 7000) mot slutet av produktionstiden. Därmed inte sagt att de inte hette Säffle 5000 innan. Det är rent av mycket möjligt med hänvisning till din motivering som jag köper rakt av.
Eftersom Volvo 5000 väl gjorde sitt intåg 1995 så tror jag att 5000 var Säffles beteckning. B10L-chassiet fanns ju även med Carruskaross men dessa hade ingen beteckning utöver Carrus City. Det var väl först 2002 som 8500 och 8700 började dyka upp, men jag har för mig att Säffles 5000-kaross gick med i Volvos moellsortiment och bytte namn till Volvo 5000. Den fortsatte väl att tillverkas fram till 2003?
Citat från: Svemicke skrivet 07 augusti 2009, 09:32:55 AM
Eftersom Volvo 5000 väl gjorde sitt intåg 1995 så tror jag att 5000 var Säffles beteckning. B10L-chassiet fanns ju även med Carruskaross men dessa hade ingen beteckning utöver Carrus City. Det var väl först 2002 som 8500 och 8700 började dyka upp, men jag har för mig att Säffles 5000-kaross gick med i Volvos moellsortiment och bytte namn till Volvo 5000. Den fortsatte väl att tillverkas fram till 2003?
Tom -05 vill jag bestämt minnas, ett gäng gasleder i Stockholms innerstad lär vara runt 4 år gamla om jag inte minns helt fel.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 augusti 2009, 23:39:03 PM
Tom -05 vill jag bestämt minnas, ett gäng gasleder i Stockholms innerstad lär vara runt 4 år gamla om jag inte minns helt fel.
Stämmer. Ett gäng B10LA CNG med nämnda kaross som Busslink har är från 2005.