Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:48:06 PM

Titel: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:48:06 PM
Åkte Busslink 6614 idag kl. 15.30 från Norrtälje. Vid Arninge svängde han ut i vägrenen och tog en paus, fortsatte till Roslags Näsby trafikplats där han tackade för sig. Högtalaranläggningen fungerade inte heller så ingen hörde informationen förarn ropade ut! Undrar vad som hände?!

/KRNI
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: RoTe skrivet 23 juli 2009, 20:51:45 PM
Varför inte meddela föraren att högtalarna inte fungerar??
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:53:26 PM
Var står det att ingen sa till föraren?
/KRNI
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Optimal skrivet 23 juli 2009, 20:54:34 PM
Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:48:06 PM
Åkte Busslink 6614 idag kl. 15.30 från Norrtälje. Vid Arninge svängde han ut i vägrenen och tog en paus, fortsatte till Roslags Näsby trafikplats där han tackade för sig. Högtalaranläggningen fungerade inte heller så ingen hörde informationen förarn ropade ut! Undrar vad som hände?!

/KRNI
'
Han kanske glömde trycka på pedalen, ne men haveri är lite väl överdrivet. Snarare tekniskt fel. Det var det som hände, tekniskt fel
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Optimal skrivet 23 juli 2009, 20:55:36 PM
Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:53:26 PM
Var står det att ingen sa till föraren?
/KRNI

Vart står det att "någon" meddelade föraren  ;D ;)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: KRNI skrivet 23 juli 2009, 21:12:00 PM
Något verkar ha havererat och frågan va om någon visste vad som skett?
Vore intressant att veta, de som inte kan något om det, märk ord i någon annan tråd tack!

/KRNI
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: RoTe skrivet 23 juli 2009, 21:12:04 PM
Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:53:26 PM
Var står det att ingen sa till föraren?
/KRNI

Eftersom du inte fick någon information kan man anta att ingen sade till. Allra minst DU.
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Optimal skrivet 23 juli 2009, 21:14:45 PM
Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 21:12:00 PM
Något verkar ha havererat och frågan va om någon visste vad som skett?
Vore intressant att veta, de som inte kan något om det, märk ord i någon annan tråd tack!

/KRNI

Det kan vara en massa saker. Glapp i pedalen, glapp i microfonen, någon högtalar kabel som lossnat, kan även vart föraren som gjorde något fel
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juli 2009, 21:28:58 PM
Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 20:48:06 PM
Åkte Busslink 6614 idag kl. 15.30 från Norrtälje. Vid Arninge svängde han ut i vägrenen och tog en paus, fortsatte till Roslags Näsby trafikplats där han tackade för sig. Högtalaranläggningen fungerade inte heller så ingen hörde informationen förarn ropade ut! Undrar vad som hände?!

/KRNI

Enkelt, man går fram och frågar... ;)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 23 juli 2009, 21:35:31 PM

Jag antar att KRNI  undrar över vad som hände med bussen, inte vad som hände med utropsanläggningen...
Fast åkte bussen vidare efter att föraren tackat för sig vid Roslags Näsby trafikplats?

Många bussar har elfel, som man kan få bort genom att stanna och göra en Norsk reset! Nämligen att stänga av allting och sen starta igen!

//R
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: KRNI skrivet 23 juli 2009, 21:37:32 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 23 juli 2009, 21:35:31 PM
Jag antar att KRNI  undrar över vad som hände med bussen, inte vad som hände med utropsanläggningen...
Fast åkte bussen vidare efter att föraren tackat för sig vid Roslags Näsby trafikplats?

Tack för ett seriöst svar Rocky, han gled fram och parkerade några meter framför hållplatsen.
/KRNI
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 juli 2009, 21:50:23 PM
Reboota bussen är väl standard 1A innan man gör annat? Eller är det bara våra bussar som är så?  ;D

Och undrar man något är bästa sättet att få svar att just fråga  ::)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: HB skrivet 23 juli 2009, 22:41:54 PM
Fungerar inte högtalaranläggningen så kan man ju helt enkelt använda sin röst utan förstärkare för att informera kunderna vad som hänt. /Henrik/
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: RoTe skrivet 23 juli 2009, 22:43:18 PM
Citat från: HB skrivet 23 juli 2009, 22:41:54 PM
Fungerar inte högtalaranläggningen så kan man ju helt enkelt använda sin röst utan förstärkare för att informera kunderna vad som hänt. /Henrik/

Absolut, men ibland märker man inte att högtalaranläggningen inte funkar. Då lär någon säga till så man vet!
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 23 juli 2009, 23:20:24 PM
Föraren kanske var hes..halshaveri..
Eller kanske var blyg och mikrofonskräck?
Hur viktigt är detta??
/Magnus
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2009, 23:51:30 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2009, 21:28:58 PM
Enkelt, man går fram och frågar... ;)

I Sverige? Nej nej, här sitter man kvar på sin stol och antar att ansvariga kan läsa ens tankar! ::)
Står det dessutom tom buss med tända varningsblinkers och skyltad "Ur funktion" på t.ex Danderyds sjh ställer man gärna sig och bildar kö vid den stängda framdörren. (Nej, jag hade dessvärre ingen kamera med mig när jag såg detta 2003)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Nico skrivet 23 juli 2009, 23:54:45 PM

Citat från: KRNI skrivet 23 juli 2009, 21:37:32 PM... han gled fram och parkerade några meter framför hållplatsen.

Alltså, med andra ord så togs alltså vagnen ur trafik? Troligen berodde detta på att något visst fel hade uppstått som medförde att vagnen togs ur trafik på plats alternativt att han där skulle invänta jourmekaniker. Finns ju en del fel mm. som inte gör så stort väsen av sig, men som ändå kan medföra olägenheter av denna typ, t.ex. då att motorn är på G att börja koka och liknande.


Citat från: rattvrickaren skrivet 23 juli 2009, 23:20:24 PMFöraren kanske var hes..halshaveri..
Eller kanske var blyg och mikrofonskräck?
Hur viktigt är detta??

Vad gäller högtalaranläggningens vara eller icke vara så är det i sig en sekundär fråga. Enligt min regelbok bör dock alltid föraren i fråga meddela sina trafikanter om vad som händer, t.ex. att det kan bli fråga om bussbyte p.g.a. vagnfel eller vad det nu var. Blyghet, mikrofonskräck osv. är inte direkt gångbara orsaker i ett serviceyrke utan man måste kunna kommunicera med folket man kör.
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 23 juli 2009, 23:59:38 PM
Citat från: Nico skrivet 23 juli 2009, 23:54:45 PM
Alltså, med andra ord så togs alltså vagnen ur trafik? Troligen berodde detta på att något visst fel hade uppstått som medförde att vagnen togs ur trafik på plats alternativt att han där skulle invänta jourmekaniker. Finns ju en del fel mm. som inte gör så stort väsen av sig, men som ändå kan medföra olägenheter av denna typ, t.ex. då att motorn är på G att börja koka och liknande.


Vad gäller högtalaranläggningens vara eller icke vara så är det i sig en sekundär fråga. Enligt min regelbok bör dock alltid föraren i fråga meddela sina trafikanter om vad som händer, t.ex. att det kan bli fråga om bussbyte p.g.a. vagnfel eller vad det nu var. Blyghet, mikrofonskräck osv. är inte direkt gångbara orsaker i ett serviceyrke utan man måste kunna kommunicera med folket man kör.

Sorry Nico, var lite ironi över alla gissningarna..
/Magnus
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Nico skrivet 24 juli 2009, 00:06:53 AM

Jo, jag gissade nästan det...  ;)

Orsaken till att jag ändå byggde vidare till på det var att det ändå finns ett visst mått av sanning i det hela. Av och till stöter man på förare som av olika orsaker undviker att informera. Det kan bero på språksvårigheter (vilket är en orsak som jag har förståelse för), men sen finns det inte sällan ett visst mått av lättja vilket tyvärr ofta manifesterar sig som t.ex. mikrofonskräck.

Ofta kommer man på dessa förare genom att de vid sena pass inte vare sig ropar ut ändhållplats eller kollar igenom vagnen... vilket sedan i sin tur betyder att personalen i servicehallen hittar en eller annan sovande fylltratt eller så ombord.  :-\
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 05:29:20 AM
Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2009, 23:51:30 PM
I Sverige? Nej nej, här sitter man kvar på sin stol och antar att ansvariga kan läsa ens tankar! ::)
Står det dessutom tom buss med tända varningsblinkers och skyltad "Ur funktion" på t.ex Danderyds sjh ställer man gärna sig och bildar kö vid den stängda framdörren. (Nej, jag hade dessvärre ingen kamera med mig när jag såg detta 2003)

Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 24 juli 2009, 10:56:21 AM
Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 05:29:20 AM
Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D

Det där har hänt mig också, flera gånger till och med. Ofta har dessa resenärer dessutom ovanan att sitta kvar på rumpan tills man tittat i innerspegeln och passerat hållplatsen - då trycker de på knappen och kommer fram och frågar varför man inte stannade.... ???
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: KRNI skrivet 24 juli 2009, 10:59:27 AM
Hade vart intressant om det gått att få ett seriöst svar på frågan, men det enda folk hakade upp sig på var att jag nämnde att PA-systemet inte fungerade. Självklart såg föraren av bussen till att folk fick reda på att bussen inte kom längre och att folk fick kliva av, men det jag undrade över var om någon med exempelvis erfarenhet av bussmodellen eller kontakter inom Busslink visste vad som var fel med den aktuella bussen. Nu fanns det uppenbarligen inget av det..

/KRNI
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Magnus_J skrivet 24 juli 2009, 13:07:19 PM
sorry har semester.  ;D

dock vet jag inte om det är brukligt att kommentera speciella vagnfel, på annat sätt än som vagnfel, som vi gör till SL kundtjänst (SLK). Även om man anger annat till dem skriver de bara det.

hur som helst

6614 är väl en B9S om jag inte missminner mig, och för att svara generellt på fel-frågan så låter det väl som vagnfel av nåt slag.
kan vara massa olika saker. hög motortemp, ABS fel, punktering, brist på dörrbroms, nåt annat elekrisktfel. osv.
Att man tömmer en buss mitt på linjen är väl något som tyder på ett "lite allvarligare fel", annars brukar man försöka köra till ändhållplats eller ordna vagnbyte efter vägen.

Dock BÖR man alltid informera trafikanterna om vad som händer. I klagomåls topplistan som SLK skickar till garagen ligger ju den bristande informationen ofta högt i topp.
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Magnus_J skrivet 24 juli 2009, 13:09:05 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2009, 10:56:21 AM
Det där har hänt mig också, flera gånger till och med. Ofta har dessa resenärer dessutom ovanan att sitta kvar på rumpan tills man tittat i innerspegeln och passerat hållplatsen - då trycker de på knappen och kommer fram och frågar varför man inte stannade.... ???

svarade en gång på en sur pax (som man inte ska göra) men den hade lagt ribban redan innan påstigning..

"- tyvärr, jag glömde min spåkula hemma."
blev inte mer sagt i det då..
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 18:51:40 PM
Hähä jag KOMMER att svara så en vacker dag. Det låg på tungan när mamman var så sur men jag tror inte poängen hade gått fram så det var inte värt det  8)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2009, 19:34:58 PM
Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 05:29:20 AM
Åh jag hade en mamma häromdagen som skällde SÅ på mig för att jag inte stannat vid hennes hållplats.  >:( Sen att hon inte märkt att hennes "stopknappstryckning" misslyckats av någon anledning var mitt fel också, jag borde ju märkt att hon ville gå av.

Hur då?  ???

;D

Menar du att det är hennes uppgift att titta om Stannar-lampan tänts? Du som förare får väl stanna, gå tillbaka till henne och tydligt bekräfta för henne att lampan lyser och att hennes tryckning således lyckats! ;) ;D

Har haft samma debatt med en arg kvinna:
-Hallå! Jag tryckte ju.
-Ja, men det lyckades nog inte, då det inte lyser här
-Ja, men jag tryckte ju!
-Visst, men tändes lampan i taket då?
-Det vet väl inte jag!
Då hördes ett högt PLING!
-Oj, nu var det visst någon som tryckte! Bäst jag stannar här framme.

Om blickar kunde döda hade jag förmodligen inte kunnat skriva detta... 8)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 19:46:48 PM
Visst är jag ouppfostrad!

Och så hade jag radion på högt också, så antagligen hörde jag inte när hon tryckte. Sen att hela bussen plingar så man måste vara döv för att inte höra har inte med saken att göra. Eller att vi har en liten "nyckel" i displayen som tänds plus en lampa som bländar...  ;D

Jag tror det är det roligaste med jobbet, alla konstiga uppfattningar om hur saker och ting ska vara. Och det finns inte två som tycker samma. Och många verkar tro att bussen framför sig själv  ::)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2009, 20:19:09 PM
Citat från: lil-sis skrivet 24 juli 2009, 19:46:48 PM
Och så hade jag radion på högt också, så antagligen hörde jag inte när hon tryckte. Sen att hela bussen plingar så man måste vara döv för att inte höra har inte med saken att göra. Eller att vi har en liten "nyckel" i displayen som tänds plus en lampa som bländar...  ;D

Ja, radion! Där har jag en historia som bara är en vecka gammal:
En dam på första parkett klarade inte av att jag hade radion påslagen på lagom "bussvolym", så jag sänkte volymen tills bara jag hörde ett svagt sorl av talet. Detta dög dock inte, utan jag var tydligen tvungen att stänga av den helt, pga att hon skulle vidare till Norrtälje (vad nu det hade med saken att göra). Jag protesterade inte utan stängde av allt, och körde sedan E4:an fram norrut mot Stockholm. Vid Nyboda var det långa köer pga ett för mig välkänt vägarbete och jag placerade bussen snyggt i mittfilen tills allt stod still och vi var inlåsta... och det ett bra tag. En annan dam längst fram frågade om det inte gick att ta en annan väg, och jag svarade vänligt att det tyvärr var för sent nu, men att jag kunnat ta Södra länken om jag kunnat höra trafikinformationen på radion. Då blev det tyst. ::)
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: RoTe skrivet 24 juli 2009, 20:24:18 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:19:09 PM
En annan dam längst fram frågade om det inte gick att ta en annan väg, och jag svarade vänligt att det tyvärr var för sent nu, men att jag kunnat ta Södra länken om jag kunnat höra trafikinformationen på radion. Då blev det tyst. ::)

;D ;D ;D
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Camilla skrivet 25 juli 2009, 00:39:33 AM
Jag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: M skrivet 25 juli 2009, 08:12:24 AM
Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 00:39:33 AM
Jag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.

Volvo och förövrigt MAN ,Scania o.s.v. har ett elektroniskt bromssystem från firma Knorr i Tyskland. Om det skulle vara så att bromsblocken (ventilerna som styr ut luften till hjulen) inte förstår vad elektroniken vill så kommer det upp ett medelande om att kontrollera bromsarna (på Volvo)
Även om elkablarna skulle bli avslitna så kan man fortfarande bromsa för det är oxå en helt mekaniskt backupsystem inbyggt. Som förare märker du knappast att elektroniken har lagt av i normalfallet. Förutom att det varnar på brädan. Vid en tvärnit märker du det genom att du inte har någon ABS längre
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Nico skrivet 25 juli 2009, 08:26:38 AM

Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 00:39:33 AMJag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.

Nääh, lagom är alltid bäst. Det är sällan en alltför detaljerad info är det bästa valet. I många fall så kan det faktiskt få en kontraproduktiv effekt, dvs. folk kan bli förvirrade eller t.o.m. även bli förbannade. I fallet ovan tror jag dock inte alls att bromsarna slutat att fungera.

Däremot finns det direktiv som säger att en B9S (vet inte om det bara gäller SL-trafik eller landet som helhet) där röd ABS-lampa tänts i kombination med felkoden/texten »Kontrollera bromsar vid nästa stopp« i displayen så ska vagnen tas ur trafik och bärgas då ett skyddsstopp träder i funktion. Detta direktiv kom till för ett par år sedan efter en incident där det framfördes misstankar om att bromssystemet kan upphöra att fungera.  Jag gissar då som sagt att det var det som ligger bakom ovanstående stopp och vagnbyte vid Mölnvik. Dvs. bromsarna fungerade alldeles utmärkt, men det fanns en mycket osannolik om ändå potentiell möjlighet att bromsarna skulle kunna upphöra att fungera. Det hela verkar vara i stil med att slå av sin mobiltelefonen på macken för att undvika gnistbildning.

Inget samband mellan dessa felkoder och sagda incident är heller fastslaget vad jag förstått, men då Volvo inte själva verkar veta exakt vad det är som orsakar felkoden, och således inte kan motbevisa att detta inte har något samband med en incident som det hänvisas till, så får man väl leva med det. Till viss del verkar detta även kunna relateras till ett slags revirpinkande mellan Kommunal och Syndikalisterna i SL-land, men det är enbart min privata åsikt. Den som känner sig manad kan leta på nätet. Att detta med felkoder sedan är en djungel i sig har varit uppe ganska nyligen i denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=24509.15). Mycket av problematiken beror nog på att vi fått så mycket elektronik i vagnarna att systemen nästan börjat komma i konflikt med varandra.


Citat från: KRNI skrivet 24 juli 2009, 10:59:27 AMHade vart intressant om det gått att få ett seriöst svar på frågan, men det enda folk hakade upp sig på var att jag nämnde att PA-systemet inte fungerade. Självklart såg föraren av bussen till att folk fick reda på att bussen inte kom längre och att folk fick kliva av, men det jag undrade över var om någon med exempelvis erfarenhet av bussmodellen eller kontakter inom Busslink visste vad som var fel med den aktuella bussen. Nu fanns det uppenbarligen inget av det...  

Tja, vad gäller detta med PA-systemet så är information 'om vad som händer sedan' viktigt för många resenärer. Då ingen som startar en tråd kan sägas äga eller ens göra anspråk på att styra ämnet så får man nog lov att acceptera att en tråd kan ta olika vägar beroende på vad det är i tråden som råkar locka folk att svara... vilket i det här fallet då råkade vara internutropet och trafikantinformation överlag.

Vad gäller 6614 sedan så kan den ha stoppats beroende på vad jag angav som svar till det första citatet ovan eller beroende på annan felindikering som kan kräva stopp på linjen, t.ex. då kokande motor eller varmgång i växellåda, en skada på ett däck, på sjukdom hos föraren eller vad det nu var. Att sedan flera på Bussnack har tillgång till eller har möjlighet att i efterhand ta reda på denna information innebär inte att den måste redovisas.

Visst skulle man kunna gå in och kolla exakt vad det var som var orsak till sagda stopp, men detta är ingen allmän information avsedd att spridas allmänt utan stopp av denna typ tas emot av respektive entreprenörs trafikledare som kommunicerar detta till SL Kundtjänst och till respektive trafikområde för vidare behandling. Vill man så kan man nog höra av sig direkt till SL Kundtjänst och fråga så kanske de kan hjälpa till.

Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: Camilla skrivet 25 juli 2009, 12:27:14 PM
Jag vet ju inte riktigt vad det var för fel på bussen men jag hörde när hon ropade till garaget och så att bromsarna slutat att fungera och hon körde väldigt sakta sista biten till mölnvik och stax innan det började larma frame hos föraren så hörde jag att det började pysa vid motorn
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: CS skrivet 25 juli 2009, 13:33:58 PM
Citat från: Nico skrivet 25 juli 2009, 08:26:38 AM
Däremot finns det direktiv som säger att en B9S (vet inte om det bara gäller SL-trafik eller landet som helhet) där röd ABS-lampa tänts i kombination med felkoden/texten »Kontrollera bromsar vid nästa stopp« i displayen så ska vagnen tas ur trafik och bärgas då ett skyddsstopp träder i funktion. Detta direktiv kom till för ett par år sedan efter en incident där det framfördes misstankar om att bromssystemet kan upphöra att fungera.  Jag gissar då som sagt att det var det som ligger bakom ovanstående stopp och vagnbyte vid Mölnvik. Dvs. bromsarna fungerade alldeles utmärkt, men det fanns en mycket osannolik om ändå potentiell möjlighet att bromsarna skulle kunna upphöra att fungera. Det hela verkar vara i stil med att slå av sin mobiltelefonen på macken för att undvika gnistbildning.

Detta låter konstigt tycker jag och är verkligen inte något som efterlevs. Att en röd ABS-lampa lyser i kombination med "Kontrollera bromsar nästa stopp" är snarare standard än undantag och knappast någonting vi får vagnbyte av (gäller även B9S). I tråden du länkar till har jag också skrivit en del av den uppsjö med saker detta kan innebära, samt att ABS-lampan tänds så fort den får någon feldata från bromssystem utan att det för den saken betyder att ABSen inte fungerar. "Kontrollera bromsarna nästa stopp" kan vara allt från enkla givarfel till en varning för att bromsbeläggen börjar bli utslitna.

Är du säker på att det inte var i samband med "Stopp! Bromsar fel!" och larmsignal som det blev skyddsstopp? Detta indikerar fel av den allvarligare sorten, tex det elektroniska bromssystemet lagt av, lite lufttryck etc, och vagnen ska inte rulla i trafik. Eventuellt kan man köra till depå. Som sagt finns det ju ett mekaniskt backup-system om det elektroniska bromssystemet lägger av, man kan märka att man får trycka lite hårdare för att få samma bromseffekt eftersom EBS ger en så kallad assisterad bromsning normalt.

Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 12:27:14 PM
Jag vet ju inte riktigt vad det var för fel på bussen men jag hörde när hon ropade till garaget och så att bromsarna slutat att fungera och hon körde väldigt sakta sista biten till mölnvik och stax innan det började larma frame hos föraren så hörde jag att det började pysa vid motorn

Får du en akut luftläcka betyder det inte att bromsarna slutar fungera. Parkeringsbromsen är omvänd mot färdbromsen vilket innebär att du behöver luft för att släppa den. Tar luften slut, slår parkeringsbromsen till. Bromsa kan du alltid, så länge du har belägg :)

Citat från: M skrivet 25 juli 2009, 08:12:24 AM
Volvo och förövrigt MAN ,Scania o.s.v. har ett elektroniskt bromssystem från firma Knorr i Tyskland. Om det skulle vara så att bromsblocken (ventilerna som styr ut luften till hjulen) inte förstår vad elektroniken vill så kommer det upp ett medelande om att kontrollera bromsarna (på Volvo)
Även om elkablarna skulle bli avslitna så kan man fortfarande bromsa för det är oxå en helt mekaniskt backupsystem inbyggt. Som förare märker du knappast att elektroniken har lagt av i normalfallet. Förutom att det varnar på brädan. Vid en tvärnit märker du det genom att du inte har någon ABS längre

Scania har väl bromssystem från Wabco? Eller hade i alla fall i tidigare Omniserier?
Titel: SV: Haveri på Busslink 6614!
Skrivet av: M skrivet 25 juli 2009, 14:03:49 PM
Citat från: CS skrivet 25 juli 2009, 13:33:58 PM

Scania har väl bromssystem från Wabco? Eller hade i alla fall i tidigare Omniserier?

Wabco är uppköpt av Knorr.

/M