En nyhet som jag har hört idag när det gäller förändringar i SL trafiken under hösten är en ny busslinje, 686, som trafikerar Kista centrum-(Norrortsleden)-E18-Norrtälje busstation.
Linjen kommer gå under rusning vardagar och preliminära avgångar som Norrtälje kommer köra är:
Från Norrtälje: 05:30, 06:40, 07:40
Från Kista centrum: 15:20, 16:27, 17:35
Det betyder att det är MYCKET möjligt att det går flera avgångar än så, men det är alltså dessa sex avgånger som Norrtäljegaraget kommer köra.
EDIT: Har ändrat rubriken till "Nyheter SL-trafiken hösten 2009" så att denna tråd kan användas som en samling över alla ändringar som sker i SL-trafiken fr.o.m. hösten.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 juli 2009, 21:56:50 PM
En nyhet som jag har hört idag när det gäller förändringar i SL trafiken under hösten är en ny busslinje, 686, som trafikerar Kista centrum-(Norrortsleden)-E18-Norrtälje busstation.
Linjen kommer gå under rusning vardagar och preliminära avgångar som Norrtälje kommer köra är:
Från Norrtälje: 05:30, 06:40, 07:40
Från Kista centrum: 15:20, 16:27, 17:35
Det betyder att det är MYCKET möjligt att det går flera avgångar än så, men det är alltså dessa sex avgånger som Norrtäljegaraget kommer köra.
Trevligt! - nån annan chaffis som vet några övriga förändringar i SL-trafiken som komma skall?
En nygammal nyhet:
Linje 509 kommer delas som nämnts tidigare, biten Danderyds sjukhus-Djursholms torg kommer få linjenummer 606.
Ett kort axplock så här på kvällskvisten. Mer följer.
Linje 152 får trafik lör- och sön- & helgdagar på sträckan Bromma Flyg - Solna C.
Linje 592 förlängs till Arlanda, ny nattlinje 593 trafikerar Stockholm C - Arlanda direkt via motorvägen. Båda linjerna dras till arbetsplatser på Arlanda bortom passagerarterminalerna.
/Ted
Jag börjar om med ett nytt inlägg istället. Informationen i det första stämde inte riktigt. Tyresö kommer inte genomgå några större förändringar inför hösten. Dock sker vissa förändringar och en är mer trafik på 172:an. Inte så otippad kanske. Den andra är att vi kommer köra flera avgångar åt Nacka-Värmdö. Vi kommer få några avgångar på morgonen på linjerna 410, 443, 443C samt 446. Så i höst kommer ni får hålla utkik efter tyresövagnar på Nackalinjer.
Som chaffis på Råsta, så är det trist med en delning av 509! Tidigare har man förstört 540 genom att dela den, nu är 509 på tur! Jag förstår förstås att det är bättre att dela upp vissa linjer, men som chaffis, blir det sämre! 509 är en utav dom bästa linjerna att köra på Råsta just för att den är lång och dessutom passerar genom olika samhällsklasser...
//R(Inte nog med att man inte har tid längre att köra buss, nu förstörs linjerna oxå...)
Citat från: MrX skrivet 22 juli 2009, 23:13:27 PM
Jag börjar om med ett nytt inlägg istället. Informationen i det första stämde inte riktigt. Tyresö kommer inte genomgå några större förändringar inför hösten. Dock sker vissa förändringar och en är mer trafik på 172:an. Inte så otippad kanske. Den andra är att vi kommer köra flera avgångar åt Nacka-Värmdö. Vi kommer få några avgångar på morgonen på linjerna 410, 443, 443C samt 446. Så i höst kommer ni får hålla utkik efter tyresövagnar på Nackalinjer.
Bifogar fler ändringar i Na/V: Lågentrékrav kommer införas på linjerna 71, 408, 462, 467 (alla körs med normalbuss) samt blåbusslinje 471.
Linje 422 kommer att gå via munkmora igen på varanan tur.
Linje 119 Solna C-Backlura delas vid Spånga stn. 119 går fortsättningsvis Spånga stn-Backlura. Ny linje 512 tar över Spånga stn-Solna C.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 juli 2009, 21:56:50 PM
En nyhet som jag har hört idag när det gäller förändringar i SL trafiken under hösten är en ny busslinje, 686, som trafikerar Kista centrum-(Norrortsleden)-E18-Norrtälje busstation.
Linjen kommer gå under rusning vardagar och preliminära avgångar som Norrtälje kommer köra är:
Från Norrtälje: 05:30, 06:40, 07:40
Från Kista centrum: 15:20, 16:27, 17:35
Det betyder att det är MYCKET möjligt att det går flera avgångar än så, men det är alltså dessa sex avgånger som Norrtäljegaraget kommer köra.
Får väl se hur det blir här. Såvitt jag förstod är linjen primärt ett försök så blir en ingen succé så lär den nog plockas bort ganska omgående.
Citat från: Robert Brink skrivet 22 juli 2009, 23:27:01 PM
Som chaffis på Råsta, så är det trist med en delning av 509! Tidigare har man förstört 540 genom att dela den, nu är 509 på tur! Jag förstår förstås att det är bättre att dela upp vissa linjer, men som chaffis, blir det sämre! 509 är en utav dom bästa linjerna att köra på Råsta just för att den är lång och dessutom passerar genom olika samhällsklasser...
Kan bara hålla med, även för min del var 509 den absoluta favoriten och den huvudsakliga linjesträckningen har var varit nästan oförändrad i 40 år eller så. Tur i oturen att man i alla fall bryter den på ett vettigt ställe (till skillnad mot just 540 vars hållplats i Tensta C mer eller mindre är i limbo. Hade varit smartare att klippa den i Spånga). I övrigt blir det väl några andra småförändringar av körväg. Bl.a. genom centrala Sumpan samt vid Ballongberget.
Citat från: rengmark skrivet 23 juli 2009, 01:13:25 AM
Linje 119 Solna C-Backlura delas vid Spånga stn. 119 går fortsättningsvis Spånga stn-Backlura. Ny linje 512 tar över Spånga stn-Solna C.
Så var det ju egentligen innan 1984 eller 1985, men då hette biten 503 istället för 512 och kördes av Råsta. Nu behåller väl Bromma denna, i alla fall tillsvidare.
Vad gäller den kortade linje 152 på helgerna så skulle tydligen dessa avgångar köras av Råsta. Lite annat som verkar ligga i pipelinen är utökad trafik på 508 så att den blir en normal linje och inte enbart högtrafik. Likaså ligger tydligen mitt stora hatobjekt (nuvarande) linje 503 för döden på planeringsbordet. Är knappt några resande (typ 7 per dag) så slingan in genom Ulriksdals slottsträdgård kan tydligen komma att tas över av 508 medan 503 alltså kan komma att läggas på hyllan... vilket nog inte är fel tänkt.
Citat från: Nico skrivet 23 juli 2009, 03:01:31 AM
Får väl se hur det blir här. Såvitt jag förstod är linjen primärt ett försök så blir en ingen succé så lär den nog plockas bort ganska omgående.
Det stämmer att det är tre gånger per dag i vardra riktning (Nu går ju alla tider att söka fram i SL:s reseplanerare - iaf på kvällstid när de inte lägger in uppgifter - även om tidtabellerna inte ligger ute ännu.) Enligt förslaget till trafikförändringar för 2010 garderar man sig dock snarare för att öka trafiken på linjen om det är stort underlag än att lägga ned den. Egentligen tror jag den har rätt stor chans att få bra underlag, eftersom trafikanterna sparar rätt bra med tid (bussen går ju på drygt en timme till Kista). Däremot är det förstås lite dåligt turtäthet, men om man jobbar i området och har möjlighet att flexa med tiderna tror jag nog många tycker det är värt att spara 20 minuter i restid ändå. Frågan är väl egentligen bara hur många som jobbar där och som bor i Norrtälje, med tanke på den långa restiden? Fast det borde det ju finnas statistik på.
Sl:s allmänna idé annars att dela på linjer istället för att ha lite större tidsmarginaler längs linjen är intressant. SL har ju idag ungefär lika många busslinjer som hela Londonområdet (fast bara en fjärdedel av antalet bussar och knappt en fjärdedel av invånanarantalet). Där å andra sidan finns det nästan inga kortlinjer. Även i stor-Köpenhamn är ju de flesta linjer relativt långa. Är denna trend ett fenomen bara i Stockholm, det tycks ju iaf inte vara någon trend ute på kontinenten?
Kom alltid på att det är trevligt att tala om var uppgifterna kommer ifrån.
Den reviderade utbudsplanen för 2009 som togs i februari finns ju också att läsa på nätet, för den som inte orkar bläddra i reseplaneraren, eller vänta på tidtabellerna.
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/Ärende%207%20Förslag%20till%20trafikförändringar%202009.pdf (https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/%C3%84rende%207%20F%C3%B6rslag%20till%20trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar%202009.pdf)
Det mesta har genomförts förutom bl.a. förändringen av 625, som ju kräver en insats från vägverket.
Planen för 2010 finns att få från SL genom att skicka ett mejl till registratorn. registrator@sl.se, och finns som bilaga till ärendet med dnr SL 2009-1484, 2009-1485 (samma handlingar förutom att den ena är till entreprenörena och den andra till kommuner etcetera). Den senare är förstås inte slutbehandlad än, utan tas under hösten av styrelsen.
Citat från: Omnilasse skrivet 23 juli 2009, 08:58:39 AM
Kom alltid på att det är trevligt att tala om var uppgifterna kommer ifrån.
Den reviderade utbudsplanen för 2009 som togs i februari finns ju också att läsa på nätet, för den som inte orkar bläddra i reseplaneraren, eller vänta på tidtabellerna. https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/Ärende%207%20Förslag%20till%20trafikförändringar%202009.pdf
Det mesta har genomförts förutom bl.a. förändringen av 625, som ju kräver en insats från vägverket.
Planen för 2010 finns att få från SL genom att skicka ett mejl till registratorn. registrator@sl.se, och finns som bilaga till ärendet med dnr SL 2009-1484, 2009-1485 (samma handlingar förutom att den ena är till entreprenörena och den andra till kommuner etcetera). Den senare är förstås inte slutbehandlad än, utan tas under hösten av styrelsen.
Det var ett bra tips! Kul å se vad man kan förvänta sig inför hösten. Dock fungerar inte länken. Man måste kopiera hela länken och lägga in den i adressfältet på egen hand ;)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 juli 2009, 21:56:50 PM
En nyhet som jag har hört idag när det gäller förändringar i SL trafiken under hösten är en ny busslinje, 686, som trafikerar Kista centrum-(Norrortsleden)-E18-Norrtälje busstation.
Linjen kommer gå under rusning vardagar och preliminära avgångar som Norrtälje kommer köra är:
Från Norrtälje: 05:30, 06:40, 07:40
Från Kista centrum: 15:20, 16:27, 17:35
Det betyder att det är MYCKET möjligt att det går flera avgångar än så, men det är alltså dessa sex avgånger som Norrtäljegaraget kommer köra.
EDIT: Har ändrat rubriken till "Nyheter SL-trafiken hösten 2009" så att denna tråd kan användas som en samling över alla ändringar som sker i SL-trafiken fr.o.m. hösten.
Tjenare!Tidtabellen för linje 686 ser ut så här enligt SL:s hemsida:
Från Norrtälje:5:30, 6:40, 7:40.
Från Kista: 15:20, 16:27, 17:35
Så då verkar det enligt informationen ovan att samtliga turer på 686:an körs av Norrtäljegaraget.
Hejsan!!
Enligt information på hållplatser så skall linje 438 enligt informationen inte trafikera vägen mellan Bodavägen och Kalvsviks brygga från och med den 17/8 p.g.a. att bussarna inte kan vända på ett säkert sätt.
Enligt SL:s reseplanerare går 438 till "Kalvsviks brygga" efter den 17/8 och enligt www.resrobot.se hänvisar man passagerarna att åka med 434 till Överby brygga och gå ca: 986m till Kalvsviks brygga (det vill säga, simma :P) för enligt resrobot går det inga 438 till Kalvsviks brygga fr.o.m. 17/8 men enligt SL:s reseplanerare gör den det.
Citat från: at1981 skrivet 23 juli 2009, 11:32:22 AM
Hejsan!!
Enligt information på hållplatser så skall linje 438 enligt informationen inte trafikera vägen mellan Bodavägen och Kalvsviks brygga från och med den 17/8 p.g.a. att bussarna inte kan vända på ett säkert sätt.
Enligt SL:s reseplanerare går 438 till "Kalvsviks brygga" efter den 17/8 och enligt www.resrobot.se hänvisar man passagerarna att åka med 434 till Överby brygga och gå ca: 986m till Kalvsviks brygga (det vill säga, simma :P) för enligt resrobot går det inga 438 till Kalvsviks brygga fr.o.m. 17/8 men enligt SL:s reseplanerare gör den det.
Det stog i lokaltidningen att 438 inte ska trafikera kalsviksbrygga från den 17/8 på grund av att bussarna har svårt att vända vid bryggan.
Citat från: at1981 skrivet 23 juli 2009, 11:32:22 AM
Hejsan!!
Enligt information på hållplatser så skall linje 438 enligt informationen inte trafikera vägen mellan Bodavägen och Kalvsviks brygga från och med den 17/8 p.g.a. att bussarna inte kan vända på ett säkert sätt.
Enligt SL:s reseplanerare går 438 till "Kalvsviks brygga" efter den 17/8 och enligt www.resrobot.se hänvisar man passagerarna att åka med 434 till Överby brygga och gå ca: 986m till Kalvsviks brygga (det vill säga, simma :P) för enligt resrobot går det inga 438 till Kalvsviks brygga fr.o.m. 17/8 men enligt SL:s reseplanerare gör den det.
Det stämmer att inga bussar på linje 438 kommer trafikera Bodavägen - Kalvsviks brygga från 17/8. Så är det sagt nu, fram till det att en ny vändplan står klar.
Men allt kan hända från en dag till en annan i detta ärende.
Citat från: at1981 skrivet 23 juli 2009, 11:32:22 AM
Hejsan!!
Enligt information på hållplatser så skall linje 438 enligt informationen inte trafikera vägen mellan Bodavägen och Kalvsviks brygga från och med den 17/8 p.g.a. att bussarna inte kan vända på ett säkert sätt.
Enligt SL:s reseplanerare går 438 till "Kalvsviks brygga" efter den 17/8 och enligt www.resrobot.se hänvisar man passagerarna att åka med 434 till Överby brygga och gå ca: 986m till Kalvsviks brygga (det vill säga, simma :P) för enligt resrobot går det inga 438 till Kalvsviks brygga fr.o.m. 17/8 men enligt SL:s reseplanerare gör den det.
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html (http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html)
Hejsan !!
***
Äntligen har 176:an blivit en riktig stomlinje ute på Färingsö, där 176:an har majoritet gentemot de övriga 300-linjer som trafikerar Färingsö :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf (Vad står "RL" för som anges i tidtabellen med stora bokstäver?)
Som ni ser i länken så trafikeras nästan samtliga turer på linje 176 Stenhamra i båda riktningar 7 dagar i veckan medan många turer på linje 317 och 318 enbart trafikerar sträckan mellan Stenhamra till resp. slutdestination.
http://sl.se/ficktid/vinter/v317.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v318.pdf
***
Linje 338 är en riktig direktbuss nu mellan Björkvik och Brommaplan utan bussbyte vilket passagerarna säkert uppskattar mer än väl :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v318.pdf
***
Ser en annan intressant sak, en tur på linje 626 som går till Linanäs via Lagnö by (kl. 13:25 från Danderyds sjh på vardagar) enligt tabellen här: http://sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf
För er som minns, när gick 626 senast till Linanäs via Lagnö by?
***
Varför har man på många turer inte angett ankomsttiden till Nygård & Taxinge i riktning från Nykvarn (avser vardagar)? Utan man måste se 782:an i motsatt riktning för att se bussens passertid vid Nygård och Taxinge. http://sl.se/ficktid/vinter/v782.pdf
Citat från: Camilla skrivet 24 juli 2009, 01:42:59 AM
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html (http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html)
Hejsan!!Hoppas SL kommer ut med rättelseblad, eftersom innehållet i nedanstående tidtabell är tillfälligt felaktigt.
http://sl.se/ficktid/vinter/v438.pdf
Men en lösning som jag funderar på, är att man kan köra normalbussar till Kalvsvik för de borde va tillräckligt små för att kunna vända säkert där. Eller att SL har ett samarbete med något taxibolag som möter upp vid Bodavägen och kör människor till Kalvsvik och för att taxin inte ska köra dit i onödan
(om nu ingen vill åka mot Kalvsvik) så får kunden via något telefonnummer som SL ordnar i samarbete med taxibolaget.
(SL-taxa skall gälla på denna SL-taxi-resa)(Taxi tillämpas ju till Hummelmora på Ljusterö och Joffsviken på Östra Lagnö, så då borde det fungera utmärkt till Kalvsviks brygga som en lösning i väntan på att byggan ev. byggs om för att bli bussvänlig igen. Vad tror ni är billigast, denna taxi-lösning eller en separat normalbuss?)
Citat från: at1981 skrivet 24 juli 2009, 08:03:03 AMVad tror ni är billigast, denna taxi-lösning eller en separat normalbuss?
Billigast blir väl att göra det som nu görs, dvs. att man undviker att låta 438:an trafikera Bodavägen - Kalvsviks brygga från den 17 augusti. :-X
Citat från: at1981 skrivet 24 juli 2009, 07:51:49 AM
[Äntligen har 176:an blivit en riktig stomlinje ute på Färingsö, där 176:an har majoritet gentemot de övriga 300-linjer som trafikerar Färingsö :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf (Vad står "RL" för som anges i tidtabellen med stora bokstäver?)
Rackarns snygg tidtabell (tack Oscar!)! RL skulle kunna stå för regionallinje, men stämmer inte riktigt överrens med SL-nomenklaturen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2009, 17:20:50 PM
Kan man misstänka att detta är en gemensam aktion för att få till en ledbussvänlig vändplan och slippa kravet på boggibuss på 438:an?
ja, precis så är de!
Citat från: Karsten skrivet 24 juli 2009, 17:55:05 PM
Rackarns snygg tidtabell (tack Oscar!)! RL skulle kunna stå för regionallinje, men stämmer inte riktigt överrens med SL-nomenklaturen.
Tror nog att det är tryckfelsnisse som varit framme. Skall nog vara att turerna trafikerar med låggolvsbussar (alltså handikappmärket som saknas). Arriva verkar inte riktigt ha fått ordning på tidtabellerna än (när det gäller grafiken). För Märsta måste nästan varenda tidtabell tryckas om (ifall det inte bara är pdf-överföringen som har havererat). Detta motsäger förstås inte att RL står för Regionalbussled men som sagt det är ju inte riktigt i enlighet med SL-nomenklaturen medan SL har krav på från och med i höst att alla bussar med låggolvsgaranti skall skyltas med märket. Och jag antar att det gäller för 176-177 från och med hösten (om de inte fått dispens)
Annars är det väl bra att de satsar på 176 och 177 som riktiga stombussar. Lite konstigt bara att man väljer att vända 317-318 vid hållplats Stenhamra där det ju inte finns någon vändmöjlighet (medan bytet skall ske i Solbacka). Visserligen slipper trafikanter som bara skall till centrum eller till/från skolan ett bussbyte, men det vore väl nästan smartare då att köra turerna dubbelt till Svanhagen (man kunde ju ha endast för avstigande - ifall man nu vill undvika att några går på bussen av misstag men det lär ju å andra sidan de som bor där lära sig efter ett par dagar att 176 går från Solbacka även i lågtrafik)- i den andra riktningen är det ju inte något sådant problem alls) Däremot är det ju bättre än det bussbyte som var tidigare vid Ekerö Centrum för 176, vilket ju skapade en otydlighet i trafiken.
Är det ett problem att 317/318 vänder i Stenhamra?
Det är ju bara i lågtrafik det handlar om.
I Högtrafik kör de ju ända in...
Ny linje: linje 664 Uthamra-Bällstaberg-(framför mitt fönster)-Vallentuna station västra.
Linjen är i stil med 660, dvs "tätortstrafik"-Vallentuna om jag får säga så. 30-min trafik vardagar och 60-min traifk helger.
Frågan är bara hur länge det kommer ta innan protester kommer in till SL ang busstrafik på Svampskogsvägen (4 bussar/timme). Jag vill minnas att det tog inte så himla lång tid innan ersättningsbussarna försvann från den vägen när man hade erstrafik Visinge-Kårsta sist (kommer inte ihåg om det var 2006 eller 2007). (O jag lär tillhöra den gruppen nu också, men ska vi diskutera mer kring 664 och trafik på vägen i frågan är ni mer än gärna att börja ny tråd om ämnet, forsätt inte här.)
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2009, 20:32:41 PM
Är det ett problem att 317/318 vänder i Stenhamra?
Det är ju bara i lågtrafik det handlar om.
I Högtrafik kör de ju ända in...
Nä egentligen inte. Tvärtom tycker jag det är en betydligt bättre lösning än byte i Ekerö Centrum (som det ju varit nu). Och att man får dras med bussbyte på landsbygdslinjer tycker jag är helt ok. Alltså en ganska rimlig kompromiss. Tänkte snarast att när man ändå måste tomma till Svanhagen för att vända bussarna, kunde man lika gärna ha med passagerare dit, eftersom det är lite bättre bytespunkt och det blir lite otydligt med att bussbytet sker i Solbacka, medan bussen fortsätter/utgår från Stenhamra. Dessutom är dessa hållplatser inte helt lyckade att stå med både en ledbuss och en boggiebuss på. Så alltså mer praktiska skäl än någon egentlig kritik. Sedan kunde man förstås ha ett helt annat trafikupplägg för landsbygdstrafiken på Färingsö, men det är ju en helt annan fråga...
En skum sak med linje 474 är att den ändring som infördes i sommar, dvs tidigareläggning 5 minuter på utväg, finns kvar på vardagar i vinter men inte på helgerna. Mysko logik... Samma logik på bl.a. linje 471 som fått minskad körtid Orminge-Ektorp (bra ändring!) på vardagar men inte på helger. Även linje 428-430 har fått minskad körtid Slussen-Gustavsberg på vardagar men inte på helger. Synd är att inkonekvensen med körtid på 471 utväg Slussen-Orminge kvarstår (25 minuter vardagarkvällar och 21 minuter helgkvällar), bra är att körtiden Ektorp-Forum minskats till 4 minuter. Även bra att färre Ingaröbussar går via Farsta slott då 425X täcker upp.
113 avkortas till Blackebergs gård-Sundbybergs torg. Undrar hur vändningen ser ut där? Ny linje 123 går Vreten-Solna C. Här bryts således kontakten med pendeln i Sundbyberg.
Beror väl på att det blir så pass trångt i Sumpan. 113 kommer dock fortfarande att ha en anslutning till pendeln då hpl. Sundbybergs torg är den som ligger vid stationen. För de som bor i Huvudsta så finns ju annars T-banan om man nu vill till pendeln i Sundbyberg.
Man kan nog misstänka att hpl Sundbybergs torg kommer att fara iväg avsevärt västerut mot Esplanaden till.
Linje 113 ska vända Landsvägen-Vasag (v)-Esplanaden vid just hpl Sundbybergs torg som den nya hpl då kallas. Linje 152 ska omledas på någonting som heter Humblegatan i körriktning Älvsjö men även den ska angöra en hpl som kallas Sundbybergs torg.
Mr H
Verkar som att hpl Allén ska döpas om till Sundbybergs torg då vilket ju är lite förbryllande. Kanske vill planerarna på detta sätt markera denna hpl som huvudhpl för Sundbyberg. Så bra, då minskar restiden mellan Islandstorget och Sundbyberg ;D ;D ;D.
Helt OT. Påminner om en diskussion inom gamla SJ om nyttan av att lägga fjärrtågsstationen Stockholm syd vid Älvsjö istället för Flemingsberg. Några påpekade att i och med detta kunde man också förkorta restiden mellan Stockholm och Göteborg med 7 minuter, då Älvsjö ju tillhör Stockholms stad, till skillnad från Flemingsberg. ;D :D ;D
Mr H
Även 509 svänger in på Humblegatan i riktning mot Solna precis som 119 gör idag. Verkar som dessa omledningar har med Tvärbanans utbyggnad att göra?
Stämmer, men detta kommer bara att gälla för 152 mot Älvsjö och för 509 mot Danderyds sjukhus. I motsatt riktning, dvs. för 152 mot Bromma flyg respektive för 509 mot Brommaplan så gäller samma väg som tidigare. 113 kunde nog oxå ha gjort samma krok, men man vill nog inte ha så mycket buss i området (med tanke på att 119/512 även den går via Humblegatan och Albygatan). Gissar fortfarande på något slags vändmöjlighet för 113 vid korsningen med Gjuteribacken alternativt att bussen bara går ur trafik någonstans vid stationen och sedan fortsätter för att vända på annan plats.
Några fler ändringar.
514 Spånga stn-Sollentuna stn förlängs med flertalet turer till Häggviks handelsområde.
567 får ändring av körvägen och går i fortsättningen bakom IKEA för att få bättre kontakt med nytt bostadsområde. Hpl Flottiljområdet dras in. Ny hpl blir Säby kulle bakom IKEA.
157 får ändrad körväg, går Rissneleden istf. Enköpingsvägen.
Tjaha nu ska vi se vad körspecen för linje 113 säger fr.o.m den 17/8.
-Bällsta Bro (v)-Landsv-Vasag (v)-Sundbybergs torg och på återresan Sundbybergs torg-Bällsta bro- .
På mig låter det som att man kommer att etablera en ny ändhpl på Vasagatan eller använda hpl Allén.
Mr H
Stämmer nog bättre med att en ny hpl. inrättas där 113 stannar. Torgets ena ände ligger ju i princip vid Vasagatan så med lite god vilja kan man ju kalla en ny hpl. i början av den gatan eller så för Sundbybergs torg. Hpl. Allén dras in för samtliga linjer i riktning mot Solna etc. medan den sagt blir kvar som förut för linjerna 152 och 509 mot Bromma.
Här är länken till foldern som visar hållplatsläge för linje 113 mm.:
http://www.dhrs.se/aktuellt/Trafikst%C3%B6rning%20SolnaSundbyberg%20-%20broschyr%20A65.pdf
Där ser man... I stand corrected som det så vackert brukar heta i dagens moderna svengelska värld. ;D
Tycker däremot ändå att det är lite konstigt att man delat dagens linje 113 i linjerna 113 respektive 123. Visserligen antog jag som sagt själv att det kan bero på att man vill få ned antalet bussar området, men i princip hade man ju bara behövt snutten Humblegatan/Albygatan för att få 113 att rulla som de övriga...
Känns ändå aningen mysko om man säger så. ???
Citat från: Nico skrivet 26 juli 2009, 11:27:44 AM
Där ser man... I stand corrected som det så vackert brukar heta i dagens moderna svengelska värld. ;D
Tycker däremot ändå att det är lite konstigt att man delat dagens linje 113 i linjerna 113 respektive 123. Visserligen antog jag som sagt själv att det kan bero på att man vill få ned antalet bussar området, men i princip hade man ju bara behövt snutten Humblegatan/Albygatan för att få 113 att rulla som de övriga...
Känns ändå aningen mysko om man säger så. ???
Det verkar ju finnas en liten trend inom SL att dela långa busslinjer. 540 nämndes ju tidigare (visste f.ö. inte att den var delad) och 144 har ju varit på tapeten i flera år. Dock verkar den ha klarat sig från kapning till hösten. Långa busslinjer dras ju med nackdelen och risken för förseningar som kan fortplanta sig, speciellt om vändtiderna är snävt tilltagna. Dessutom kan det ju vara så att halva linjen kräver hög turtäthet och/eller ledvagn medan den andra halvan inte gör det. Å andra sidan drabbas ju resenärerna negativt med ytterligare byten och väntetider. Just det senare brukar ju också vara ett skäl för potentiella resenärer till att åka annan väg eller välja annat färdsätt (bil). Därför tror jag personligen att man från SL:s sida bör hitta andra sätt att tackla tidhållningsproblem med långa linjer, exempelvis genom att utöka tursättningen med en vagn för att därmed åstadkomma ökad turtäthet och/eller ökade möjligheter till återhämtning av tid vid ändhållplatser. Detta kostar givetvis pengar men det gör alternativen också (även om de stålarna kan komma från någon annan(s) ficka).
Citat från: Cero skrivet 26 juli 2009, 12:39:45 PM
Det verkar ju finnas en liten trend inom SL att dela långa busslinjer. 540 nämndes ju tidigare (visste f.ö. inte att den var delad) och 144 har ju varit på tapeten i flera år. Dock verkar den ha klarat sig från kapning till hösten. Långa busslinjer dras ju med nackdelen och risken för förseningar som kan fortplanta sig, speciellt om vändtiderna är snävt tilltagna. Dessutom kan det ju vara så att halva linjen kräver hög turtäthet och/eller ledvagn medan den andra halvan inte gör det. Å andra sidan drabbas ju resenärerna negativt med ytterligare byten och väntetider. Just det senare brukar ju också vara ett skäl för potentiella resenärer till att åka annan väg eller välja annat färdsätt (bil). Därför tror jag personligen att man från SL:s sida bör hitta andra sätt att tackla tidhållningsproblem med långa linjer, exempelvis genom att utöka tursättningen med en vagn för att därmed åstadkomma ökad turtäthet och/eller ökade möjligheter till återhämtning av tid vid ändhållplatser. Detta kostar givetvis pengar men det gör alternativen också (även om de stålarna kan komma från någon annan(s) ficka).
Borde man inte kunna komma till rätta med en hel del av problemen genom att låta typ hälften av avgångarna vara genomgående, medans andra hälften har slutstation ungefär i mitten (från båda hållen) - de som verkligen måste åka utan att byta tar den avgången (säg att det då är halvtimmestrafik), medans den buss som går en kvart senare vänder 'på mitten' med fem minuters väntetid emellan, vilket borde ge ett hyfsat utrymme
för byte utan att folk får vänta toklänge! - skulle för övrigt de bussar som just 'vänder på mitten' bli tokförsenade så att man missar bytet så riskerar troligtvis inte passageraren att vänta mer än 10 minuter på den genomgående bussen! Detta gör ju givetvis att det krävs en mer buss än om det vore en genomgående buss jämt, men samtidigt borde stabiliteten bli bättre, speciellt då man redan har fem minuter inplanerad marginal med bytesbussarna!
Delningen av 119 och 509 har jag väntat på i flera år, nu kom den.
Dock skulle 119 delas i tre delar enl. ett gammalt förslag. Hässelby Gård - Backlura skulle heta 127..
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:48:54 PM
Delningen av 119 och 509 har jag väntat på i flera år, nu kom den.
Dock skulle 119 delas i tre delar enl. ett gammalt förslag. Hässelby Gård - Backlura skulle heta 127..
Jo nog har man väntat alltid. 2003 - 2004 gjordes en långsiktlig översiktsplanering som jag själv var engagerad i. Linje 127 går sedan länge som planerat Brommaplan - Nockebyhov sedan linje 117 delades i två linjer.
Delen Hässelby Gård - Backlura på 119 som du nämner skulle haft nr 129. Den ingick vill jag minnas i den gamla "Västerortsutredningen". När den delningen var på tal, fanns också förslag om en högtrafiklinje (linje159) mellan Hässelby strand - Backlura - Skälby - Barkarby -Akalla - Kista.Det är många linjeändringar som ännu ej genomförts som vi då (2003) trodde skulle vara "klara" nu 2009.
Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 15:56:33 PM
Borde man inte kunna komma till rätta med en hel del av problemen genom att låta typ hälften av avgångarna vara genomgående, medans andra hälften har slutstation ungefär i mitten (från båda hållen) - de som verkligen måste åka utan att byta tar den avgången (säg att det då är halvtimmestrafik), medans den buss som går en kvart senare vänder 'på mitten' med fem minuters väntetid emellan, vilket borde ge ett hyfsat utrymme
för byte utan att folk får vänta toklänge! - skulle för övrigt de bussar som just 'vänder på mitten' bli tokförsenade så att man missar bytet så riskerar troligtvis inte passageraren att vänta mer än 10 minuter på den genomgående bussen! Detta gör ju givetvis att det krävs en mer buss än om det vore en genomgående buss jämt, men samtidigt borde stabiliteten bli bättre, speciellt då man redan har fem minuter inplanerad marginal med bytesbussarna!
Så gör man i lågtrafik på 144:an där varannan tur går Gullmarsplan-Älvsjö och varannan hela vägen till Fruängen. Även 173:an tillämpar samma taktik fast från andra hållet där varannan buss endast går Skärholmen-Älvsjö. Tror liksom du att detta är en hyfsat bra lösning för alla parter.
Citat från: rengmark skrivet 23 juli 2009, 01:13:25 AM
Linje 119 Solna C-Backlura delas vid Spånga stn. 119 går fortsättningsvis Spånga stn-Backlura. Ny linje 512 tar över Spånga stn-Solna C.
Vilken försämring, somvanligt. 512 får bara kvartstrafik i rusningen mot 10 minuters innan..
Citat från: Cero skrivet 26 juli 2009, 18:05:54 PM
Så gör man i lågtrafik på 144:an där varannan tur går Gullmarsplan-Älvsjö och varannan hela vägen till Fruängen. Även 173:an tillämpar samma taktik fast från andra hållet där varannan buss endast går Skärholmen-Älvsjö. Tror liksom du att detta är en hyfsat bra lösning för alla parter.
Fast anledningen till att SL varit så pigga på att dela 144 är väl egentligen att det blir lite för bra turtäthet på sträckan Gullmarsplan-Älvsjö med att köra varannan tur till Fruängen - om det inte skall bli för dålig turtäthet på den sträckan) När det fungerar bra med underlaget att låta varannan tur fortsätta gör man väl det i regel - även om det kanske är mer ovanligt i Stockholm än på andra håll. Problemet är väl dock främst pendeltågspassningarna (gäller inte så mkt 144 dock). Pendeltågen går ju rätt sällan (om man ser på underlaget). Det borde ju vara 10-minuters trafik (vilket ju också skulle fungera på flertalet sträckor redan med dagens kapacitet). Körde man med samma turtäthet skulle lite av problemet försvinna idag med att både kunna passa tunnelbana och pendeltåg. SL vill ju undvika att ha regleringstid längs linjerna och endera blir bussarna försenade (och passagerarna som skall hinna med pendeltåget blir vansinniga), eller så får man dela på linjerna. Tydligen tycker SL att det är mycket bättre att dela på linjerna än att låta dem ha regleringstid längs linjen. Och det är klart om man nu klarar att bygga bättre omlopp som kan göra det effektivare är det väl en fördel (om besparingen kommer trafikanterna till nytta). Här handlar det väl också om ifall det finns något större underlag som fortsätter med linjen och alltså får omaket av ett extra byte.
Enligt den nya tidtabellen på 118 skall den fortfarande "komplettera" med 119 i Bromsten. Spännande hur det ska gå till ;D Fast här ser jag det som ett problem. Nu kommer 118 och 512 gå nästan samtidigt emot Spånga. Från 15-minuterstrafik, blir det därmed 30-minuters trafik i praktiken...
Citat från: at1981 skrivet 24 juli 2009, 07:51:49 AM
Hejsan !!
***
Äntligen har 176:an blivit en riktig stomlinje ute på Färingsö, där 176:an har majoritet gentemot de övriga 300-linjer som trafikerar Färingsö :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf (Vad står "RL" för som anges i tidtabellen med stora bokstäver?)
Räcker dagens blåbussar när man ska utöka så pass mycket?
Behöver man inte skaffa fler?
Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2009, 08:27:39 AM
Räcker dagens blåbussar när man ska utöka så pass mycket?
Behöver man inte skaffa fler?
Det är ju mest en fråga om att köra mer i lågtrafik, än i högtrafik. Upplägget borde väl kräva 17 omlopp som mest (om man inte kör tomkörningar för avlösningar), vilket väl är en eller ett par bussar till än tidigare (i högtrafik är ju utökningen rätt liten - istället för två/fyra fördelning mellan Stenhamra och Skärvik, blir det tre/tre. Det är ju precis 17 blåa Scaniabussar man har, så det är ju lite för liten reserv. Det är väl därför troligt att man väljer att lacka om någon av de röda Scaniorna, då ju det innebär en trafikminskning för 336 i högtrafik i gengäld. Låggolvskravet skall ju gälla för 176/177 som jag förstått det, så man kan ju inte använda några av de gamla Volvoledarna, om man nu inte vill riskera böter ialla fall- men då är det ju bättre att köra med en röd låggolvare antar jag. Nu var det ju några trafikutökningar som tillkom i högtrafik, (plus en buss som brann nyligen, så några tillskott borde behövas, men frågan är väl om det blir ledbussar i sådana fall)
Citat från: Omnilasse skrivet 04 augusti 2009, 11:53:00 AM
Det är ju mest en fråga om att köra mer i lågtrafik, än i högtrafik. Upplägget borde väl kräva 17 omlopp som mest (om man inte kör tomkörningar för avlösningar), vilket väl är en eller ett par bussar till än tidigare (i högtrafik är ju utökningen rätt liten - istället för två/fyra fördelning mellan Stenhamra och Skärvik, blir det tre/tre. Det är ju precis 17 blåa Scaniabussar man har, så det är ju lite för liten reserv. Det är väl därför troligt att man väljer att lacka om någon av de röda Scaniorna, då ju det innebär en trafikminskning för 336 i högtrafik i gengäld. Låggolvskravet skall ju gälla för 176/177 som jag förstått det, så man kan ju inte använda några av de gamla Volvoledarna, om man nu inte vill riskera böter ialla fall- men då är det ju bättre att köra med en röd låggolvare antar jag. Nu var det ju några trafikutökningar som tillkom i högtrafik, (plus en buss som brann nyligen, så några tillskott borde behövas, men frågan är väl om det blir ledbussar i sådana fall)
16 omlopp kan man få ned det till, då räknat med så korta vändtider som möjligt (dvs ingen dubbel vändtid vid någon ändhållplats). Då kanske 17 blå är lagom..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2009, 12:31:03 PM
Nu börjas det med spekulationerna igen ;)
Som jag ser det har SL beställt en trafikförändring som inte var beslutad när upphandlingen skedde (jag minns inget sådant i a f), frågan är då om indragningar o utökningar km mässigt tar ut varandra? isåfall blir det ett nollsummespel under förutsättning att SL inte beställer ytterligare en dimensionerande buss, d.vs klarar man att utföra den utökade trafiken med det antal dim bussar som fanns tidigare?
SL har ju som bekant tidigare flera gånger valt att inte beställa fler dim blåbussar och väldigt sällan om det är fråga om bussar som är utöver dimensioneringen (teknisk reserv) här godtas som bekant röd buss, därför är det högst osannolikt att SL beställer och betalar för ytterligare fordon om dessa inte krävs för att utföra trafikutbudet och innebär utökningen en ökning av antalet dim bussar av blå modell innebär det inte med automatik att man tecknar en överenskommelse att utöka vagnparken med blå bussar omgående.
Alltid kul att spekulera :)
Du har rätt Karsten, det räcker med 16 bussar, (räknade med att spetsvändning i Skärvik på eftermiddagarna skulle bli för knapp, men det fungerar nog med tanke på att det finns gott om tidsreglering i Mörby på eftermiddagarna). Och då räcker ju de dimensionerade bussarna, sedan är det förstås klart att utnyttjandet av bussarna blir högre när det är 14 omlopp i trafik hela dagen måndag-lördag, mot dagens 8, dessutom skall man ju öka trafiken enligt planerna ytterligare inför nästa höst (när det är timmes respektive halvtimmes trafik om styrelsen tar det förslaget förstås). Så den delen av fordonsparken blir ju förstås mer känslig...Men som jag skrev, den egentliga trafikökningarna har ju skett på den övriga trafiken genom att låta 303 gå till Brommaplan, förstärkning på 309, och 311, samt att sträcka ut samtliga turer på 338 till Brommaplan. Så kommer det några nya bussar, torde det nog snarare bli några till normalbussar och några "nya" bussar lär det väl inte bli i sådana fall, utan kanske snarare några begagnade danskar...
Citat från: Omnilasse skrivet 04 augusti 2009, 13:39:39 PM
Alltid kul att spekulera :)
Du har rätt Karsten, det räcker med 16 bussar, (räknade med att spetsvändning i Skärvik på eftermiddagarna skulle bli för knapp, men det fungerar nog med tanke på att det finns gott om tidsreglering i Mörby på eftermiddagarna). Och då räcker ju de dimensionerade bussarna, sedan är det förstås klart att utnyttjandet av bussarna blir högre när det är 14 omlopp i trafik hela dagen måndag-lördag, mot dagens 8, dessutom skall man ju öka trafiken enligt planerna ytterligare inför nästa höst (när det är timmes respektive halvtimmes trafik om styrelsen tar det förslaget förstås). Så den delen av fordonsparken blir ju förstås mer känslig...Men som jag skrev, den egentliga trafikökningarna har ju skett på den övriga trafiken genom att låta 303 gå till Brommaplan, förstärkning på 309, och 311, samt att sträcka ut samtliga turer på 338 till Brommaplan. Så kommer det några nya bussar, torde det nog snarare bli några till normalbussar och några "nya" bussar lär det väl inte bli i sådana fall, utan kanske snarare några begagnade danskar...
Ja, det är ju svårare att få loss de blå för verkstadsbesök m.m. dagtid om 14 av 16 omlopp rullar hela dagarna.
Btw, jag rättade ditt inlägg lite.. ;)
Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2009, 13:47:38 PM
Ja, det är ju svårare att få loss de blå för verkstadsbesök m.m. dagtid om 14 av 16 omlopp rullar hela dagarna.
Btw, jag rättade ditt inlägg lite.. ;)
Tack för rättelsen, vad genant...
Jag lovade mer info kring ändringar från den 17/8. Nu finns ju alla tidtabeller publicerade, men kanske är det intressant för några ändå.
Trafikförändringar i Norrort vintern 2009/10 (urval)
Linje 606
Ny linje Danderyds sjukhus (hpl I)– Djurholms Ösby – Djursholms torg. Ersätter linje 509 på denna sträcka.
Linje 611
På grund av mycket hög belastning på avgången kl 08:06 från Erikslund sätts en förstärkningsavgång 611E in kl 08:03 från Täbyvägen till Danderyds sjukhus.
Linje 613
Linjen trafikeras även var 30:e minut dagtid måndag-fredag.
Linje 615
På grund av hög belastning på morgonen inrättas en ny avgång kl 07:48 från Löttingelund. Befintlig avgång 07:42 från Saluvägen tidigareläggs 10 min och passerar Löttingelund kl 07:38.
På eftermiddagen förstärks linje 615 med tre nya avgångar kl 14:27, 14:57 och 15:27 från Täby centrum till Löttingelund (körs idag av förfogandevagn).
Linje 619
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång från Täby centrum kl 07:53.
Linje 620
De två sista avgångarna måndag-fredag från Norrtälje justeras för att få bättre bytesmöjlighet mellan för resande mellan Norrtälje och Ljusterö.
Linjerna 622/622X
Avgången från Fritz Janssons väg kl 06:22 är tidigarelagd 8 min för att passa till det nya snabbtåget kl 06:41 från Åkersberga.
Linje 624
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång vilket ger 10-minuterstrafik kl 07:17-07:47 för att undvika sittplatser på motorväg.
Linje 624C
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång kl 06:15 från Söraskolan.
Linje 626
Enligt önskemål från Österåkers kommun inrättas en ny avgång måndag-fredag från Östra Lagnö by kl 15:20 till Linanäs brygga. Går direkt till Linanäs utan att passera Ljusterö färjeläge.
Två nya avgångar inrättas kvällstid lördagar och söndagar på samma sätt som under sommaren.
Linje 628
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång inrättas från Margretelund centrum kl 05:15. Dessutom inrättas en ny avgång för att få 15- istället för 20-minuterstrafik efter kl 08:05.
Linje 628C
På grund av mycket hög belastning inrättas två nya förfogandevagnar (s.k. flexibla förstärkningar) speciellt för linje 628C. De bör sättas in från Hackstavägen mellan kl 7:10-7:50 och från Humlegården mellan kl 16:45-17:35.
Linje 629
Trafiken utökas i rusningstid mellan Danderyds sjh och Linjalvägen i Arninge industriområde.
Två dubbelriktade turer mellan Åkersberga och Kulla vägskäl inrättas på kvällstid måndag-fredag med passning till/från linje 670.
Linje 670
Första avgången från Tekniska högskolan är tidigarelagd för att få anslutning till Vaxholmsbåt kl 06:30 från Söderhamnsplan. Dessutom förtätas kvällstrafiken efter kl 22:00 på samma sätt som under sommaren.
Linje 680
På grund av hög belastning på omgivande avgångar inrättas två nya avgångar från Överby kl 07:07 och 07:47.
På grund av mycket lågt resande reduceras trafiken på eftermiddagen från 10- till 20-minuerstrafik.
Linje 682
Tidtabellen anpassad till den utökade kvällstrafiken på linje 670. Dessutom anpassas linje 682 efter den nya trafikeringen av linje 680.
Linje 690
Avgången kl 02:57 från Danderyds sjukhus natt mot lördag och söndag förlängs från Rosengården till Lindholmen.
Täby centrum
Linjerna 605, 612, 614, 615, 616, 617, 619 och 684 skall endast trafikeras med lågentrébussar.
/Ted
Trafikförändringar Solna/Sundbyberg, Sollentuna vintern 2009/10 (urval)
Linjerna 152, 196 och 509
Omlagd körväg i Sundbyberg i riktning mot Solna på grund av förlängning av Tvärbanan från Alvik till Solna. Linjerna kommer att gå via Humblegatan istället för Landsvägen.
Linje 152
Ny trafik på lördagar och söndagar mellan Solna centrum och Bromma flygplats, som ska köras av Råsta.
Linje 156
• Trafiken utökas i morgonrusningen med tre nya avgångar.
• På grund av utbyggnad av Tvärbana Norr får linje 156 ändrad körväg via Ankdammsrondellen. Gäller i bägge riktningar.
• Körvägen i Ulvsunda industriområde ändras på grund av att Ekbacksvägen stängs av. Ny ändhållplats blir Björkbacksvägen.
Linje 157
Ny körväg mellan Rissne och Råsta via Rissneleden-Ursviksvägen (ej via Hallonbergens centrum) på grund av köproblemen på Enköpingsvägen samt det kommande bygget av nya E18 vid Rissnekorset.
Indragna hållplatser Rissneleden, Ursvik och Sundbypark östra.
Nya hållplatser Artillerivägen, Bergshöjden och Sundbypark södra.
Linje 504
Turtätheten utökas till 15-minuterstrafik m-f till kl 21 samt på lördagar och söndagar kl 11-18. Dessutom sker en utökning till 30-mintuterstrafik på söndagskvällar.
Linje 509
Linjen avkortas till Danderyds sjukhus. Trafiken mellan Danderyds sjukhus och Djursholms torg ersätts av den nya linjen 606 som ska köras av Norrort.
Linje 514
Linjen förlängs från Sollentuna station till Häggviks handelsområde. Trafikerar hållplatserna Stinsen och den nya hållplatsen Häggvik södra.
Tidiga morgnar samt sena kvällar trafikeras linje 514 dock bara till Sollentuna station.
Linje 515
Mellan kl 7:18-7:50 förtätas trafiken till var 4:e minut från Sundbyberg.
Hållplats Wenner-Gren center dras in (gäller även linje 595).
Linje 517
En ny avgång inrättas från Kista centrum måndag-fredag kl 08:03.
Linje 520E
Skolavgången kl 7:57 från Kornettvägen dras in, och resurserna överförs till en ny avgång på linje 525E. Skoleleverna i Viby kan åka med 520E kl 7:38 från Holmboda som går via Viby.
Linje 522
Trafikeras endast mån-fre i rusningstid av de turer som går via Klasro ind. område. Ny körväg mellan Klasro och Sollentuna via Häggviks handelsplats, vilket innebär att hållplats Kuskvägen läggs ner.
Linje 525E
En ny förstärkningstur inrättas kl 7:43 från Pukvägen till Sollentuna stn på grund av mycket hög belastning på ordinarie avgång kl 7:46.
Linje 592
Linjen dubbelriktas via Valsta och Tingvalla. Hållplats Nymärstagatan och Märstadal trafikers ej längre av linje 592. Hållplats Valsta centrum ersätts av hållplats Hammargatan ute på Valstavägen (slingan vid Valsta centrum trafikeras ej längre).
Linje 592 förlängs från Märsta stn till Arlanda, via Fredriksbergsvägen – Arlanda terminal 5 – Arlanda terminal 2 till Halmsjön.
Linje 593
Ny linje Centralen – Järva krog – E4 – Fredriksbergsvägen – Arlanda terminal 5 – Arlanda terminal 2 – Halmsjön. Trafikeras alla nätter.
/Ted
Trafikändringar i Norrtälje vintern 2009/10 (urval)
Linje 621
Anpassningar till byte med linje 626.
Linje 631
Sista avgången från Norrtälje har senarelagts från 20:40 till 21:20.
Linje 637
Avgången från Norrtälje 11:25 inkl retur förlängs till Ellan.
Två nya avgångar inrättas, en från Norrtälje 10:25 till Grisslehamn samt en retur 11:35.
En ny morgonavgång på lördagar inrättas från Grisslehamn kl 08:00.
Linje 639
Två nya dubbelturer Rimbo – Stockholm inrättas under morgonrusningen vilket skapar 10 minuterstrafik ifrån Rimbo.
För att undvika stående på motorväg införs fasta förstärkningar på följande avgångar:
Lördagar Avgång 11:05 från Tekniska till Rimbo.
Söndagar Avgång 14:15 samt 16:15 från Rimbo till Tekniska.
Avgången på lördagar 20:00 från Rimbo till Söderhall utgår från Hallstavik 19:20 och går sedan gå hela vägen in till Tekniska, vilket är fallet under veckans alla andra dagar.
Linje 647
Avgången 16:45 från Norrtälje till Rimbo dras in. Detta är en konsekvens av utökningarna på linje 677, då dessa avgångar i princip skulle gå samtidigt.
Ny avgång 7:45 från Rimbo till Norrtälje då avgången 7:15 ofta har stående.
Linje 677
En ny dubbeltur Rimbo – Uppsala inrättas. En ny dubbeltur Norrtälje – Uppsala inrättas.
Linje 686
En ny enkelriktad högtrafiklinje som trafikeras med röd högstandardledbuss från Norrtälje till Kista via Norrortsleden på morgonen och åter på eftermiddagen.
3 avgångar inrättas på morgonen från Norrtälje, 3 avgångar på eftermiddagen från Kista.
/Ted
Trafikändringar vinter 2009/10 Lidingö
Linje 201
Avgången 6:47 från Ropsten går via Stockby.
Linje 221
Linjen kommer inte att trafikera Lidingö centrum.
/Ted
Trafikändringar vinter 2009/10 i Innerstaden
Linje 40
Utökad kvällstrafik på sträckan Universitetet – Lappkärrsberget. 15 minuters till ca 22.00.
Linje 44
Turtäthetsreducering efter ca 19:00.
Linje 49
Kvällstrafik efter ca 19.00, endast sträckan Fridhemsplan - Stadshagen.
Senare start på morgonen m-f efter 06.00 och helger ca 09.00.
Linje 56
Tidigare start för 15 min trafiken fm från hakberget.
Linje 59
Turtäthetsreducering alla dagar
En återgång till ordinarie linjesträckning via Centralbron.
Linje 62
Reducerad trafik vardagar.
Linje 70
Utökad från 12 till 10 minuters i högtrafik.
Linje 74
Utökning i morgonrusning, samt vardagkvällar.
Ny trafikering sön- och helgdagar.
Linje 76
Turtäthetsreducering i morgonens rusningsriktning från 3 min till 3,3,4 min intervall.
Linje 91
Ny körväg via Nybroplan - Sibyllegatan.
/Ted
Trafikändringar vintern 2009/10 i Söderort (urval)
Linje 134
Reglerhållplatsen i Östberga flyttad från Östbergahöjden västra till Julitavägen och hållplats Årstaberg riktning mot Liljeholmen flyttad till Årstabergsvägen (genomfört till sommaren).
Linje 152
Linjen får nyinrättad trafik lör-, sön- och helgdagar på sträckan Solna centrum – Bromma flygplats.
Linje 160
Utökas så att sträckan Årstaberg – Liljeholmen trafikeras var 15:e minut måndag – fredag fram till c:a kl 19, samt var 30:e minut hela trafiktiden helger. Linje 163
En ny avgång inrättas från Bredäng till Kärrtorp. Bussbytet i Bredäng mot Sätra industri har upphört.
Linje 164
3 nya avgångar från Sköntorp i morgonrusningen, vilket innebär cirka 15-minuterstrafik på sträckan Sköntorp – Gullmarsplan mellan kl 6.55 och 8.25. Linje 173
En avgång som utgår från Älvsjö station mot Skärholmen måndag-fredagsmornar förlängs till att utgå från Skarpnäck istället enligt objekt.
Linje 181
En avgång i vardera riktningen tidiga vardagsmornar tillkommer.
Linje 188
En mindre senareläggning av 7,5-min-uterstrafiken på morgonen har gjorts som en anpassning till efterfrågan. På eftermiddagen körs ledbuss i större utsträckning än förra vintern pga resandeefterfrågan och strävan att ej tillåta ståplats på motorväg.
Lågentré
Linjerna 133, 134, 135, 141, 142, 147, 160, 161, 162, 163, 164, 168, 180, 183, 184, 185 H/V, 191-95 trafikeras med lågentrébussar.
/Ted
Trafikändringar vinter2009/10 i Handen (urval)
Linje 806
Utökas från 15- till 10-minuterstrafik kl 7- 8. Fyra nya avgångar kvällstid.
Linje 807
Måndag-fredagsmornar utökas trafiken kl 7 – 8 från 7,5- till 5-minuterstrafik och kl 8 – 8.30 från 7,5- till 6-minuterstrafik. Lördagar utökas trafiken med 1 avgång förmiddagar från Brandbergen genom att 10-minuterstrafiken får starta kl en halvtimme tidigare. Sön- och helgdagar utökas trafiken från Gullmarsplan mellan kl 18 och 19 från 15- till 12-minuterstrafik för att undvika stående.
Linje 809
Linjen får 2 nya avgångar från Gullmarsplan kl 19.30 – 20.10. På förmiddagen samma turtäthet som linje 809C.
Linje 809C
Linjen förlängs på sträckan Skyttens gata – Svartbäcken med samtliga turer.
Linje 810
Inom ramen för "sitt-i-nitti" utökas turtätheten: kl 6.35 – 7.35 från Västerbommen från 12- till 10-minuterstrafik samt från Tuvvägen på motsvarande sätt.
Linje 826
Linjes enda tur från Ribbygaraget utgår från Ribbylund istället pga bygget av Nynäsvägen.
Linje 829
Första avgången till Vikingaskolan måndag – fredag utgår från Brandbergens centrum istället för Handenterminalen med ankomst Handen i anslutning till den nya tågavgång mot Stockholm som inrättas i december.
Linje 833
Utökas till 60-minuterstrafik mellantrafiktid måndag – fredag. Alla nya avgångar går via Ågesta friluftsgård.
Linje 836
En ny tidig morgontur måndag – fredag från Norrby till Handenterminalen med ankomst Handen kl 6.08.
/Ted
Sista anhalt på denna genomgång är Nynäshamn:
Trafikändringar vinter 2009/10 i Nynäshamn
Årets nyheter består främst av att busshållplats Ösmo station flyttas till sitt nya läge vid järnvägsviadukten och den nya entrén till stationen.
Linje 848
Nattavgången helgnätter kl 2.00 från Nynäs-hamn har tidigarelagt 30 minuter, då det numera finns ett tåg med ankomst 1.25 att ansluta från.
Linje 849
Avgången från Muskö vid 6-tiden måndag-fredag tidigareläggs så att den ankommer Ösmo station kl 6.30 i anslutning till snabbtåget mot Stockholm. En ny tur från Muskö via Guldbodavakten inrättas med avgångstid 15.33.
Linje 850
Tidtabellen på morgonen har justerats så att linjen passar de 2 snabbtågen mot Stockholm.
Linje 852
Två nya tur- och returavgångar inrättas sön- och helgdagar så att trafiken blir lika året runt. Söndagstabellen har dessutom omarbetats så att jämn 2-timmarstrafik erbjuds mellan kl 9.30 och 17.30 från Nynäshamn (och c:a 1 timme senare från Torö). Första morgonturen från Torö måndag – fredag tidigareläggs c:a 15 minuter så att den ansluter till ett av direkttågen.
Linje 854
Linjen får 2 nya avgångar måndag – fredag på sträckan Sandhamn – Gröndalsviken i anslutning till de två direkttåg som inrättades i december 2008.
Linje 861C och 862
Nya avgångstider. Linjerna trafikeras preliminärt fram till jul.
/Ted
Intressant, inget på 700-linjerna?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 augusti 2009, 20:33:12 PM
Intressant, inget på 700-linjerna?
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???
Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 11:18:33 AM
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???
Jag tycker nog det är så överlag i SL-trafiken att "fullväxta" områden ändras det ganska lite i just linjesträckningar. Istället försöker man väl göra någon större översyn med relativt långa intervaller. Även att få förbättringar av turtäthet sitter ju ofta rätt långt inne. Det är ju också så att ska man ändra sträckningen på en linje, blir det ju en hel del följdändringar som måste göras och till slut sitter man där med ett helt nytt linjenät. Näväl, om det i år endast blir några turtäthetsförstärkningar, så är det ju mera på gång inför kommande år. Bland annat planerar man ju för att ordna snabbare förbindelser till Riksten och en förlängning av linjen in i området. Dessutom planeras det att förlänga 865 (förvisso då inte en 700-linje, men trafikerar ju området) till Kungens Kurva, samt att förbättra förbindelserna till Ådran, Lissma och Länna, men det ligger ju några år framåt i tiden (om det ens blir av...)
Något jag har förvånat mig över är varför man inte dragit en linje från Huddingeområdet till Gullmarsplan (ev vidare mot Sickla Handelsplats/Nacka Strand). Det skulle väl ge en ganska kraftig restidsförkortning för många resande. Har frågan varit uppe för diskussion?
Ett STORT tack till Ted som så ofta i förväg delger oss alla förändringar inom "sitt" område.
Jag noterar och skriver ner allt som rör mitt intresseområde...
Jimmy B
Citat från: Stefan Norin skrivet 10 augusti 2009, 15:29:39 PM
Något jag har förvånat mig över är varför man inte dragit en linje från Huddingeområdet till Gullmarsplan (ev vidare mot Sickla Handelsplats/Nacka Strand). Det skulle väl ge en ganska kraftig restidsförkortning för många resande. Har frågan varit uppe för diskussion?
Inte bara diskussion, det var verkligheten för oss Huddingeungdomar på 1960-talet. Linje 708 var en populär linje mellan Huddinge och Stockholm. Linjen utgick från Skanstull (Ölandsgatan) och gick via Gullmarsplan, Huddingevägen/Kommunalvägen och vidare Lännavägen ut. Ändhållplats var Mellansjö, senare Balingnäs, med vissa turer förlängda till Lissma/Sågaräng med varianter (ungefär som efterföljaren 709).
Med pendeltågens införande 1968 var det slut på "parallellkörningen" till Stockholm.
/Ted
Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 11:18:33 AM
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???
inom några år är de väl de trafikområde där de faktiskt kommer att ske den största förändringen i hela länet på väldigt länge när man slår ihop Huddinge/Botkyrka med Söderort
Citat från: homer skrivet 10 augusti 2009, 21:16:08 PM
inom några år är de väl de trafikområde där de faktiskt kommer att ske den största förändringen i hela länet på väldigt länge när man slår ihop Huddinge/Botkyrka med Söderort
Man kommer nog inte att slå samman Huddinge/Botkyrka och Söderort. Däremot kommer en del förändringar att ske i kommande upphandling i och med att depån i Gubbängen slår upp sina portar. Gissningsvis kommer då linjepaketen delvis att omfördelas mellan det som nu är Söderort, Huddinge/Botkyrka och Handen. Om Söderort fysiskt delas i två områden eller om det fortsatt blir ett område med två garage har väl inte kommunicerats, åtminstone inte till oss utomstående. Om det dessutom blir förändringar i linjenätet i samband med upphandlingen och nya (eller befintliga) entreprenörer är väl inte heller givet och inte heller kommunicerat till omvärlden.
Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2009, 13:40:00 PM
Jag tycker nog det är så överlag i SL-trafiken att "fullväxta" områden ändras det ganska lite i just linjesträckningar. Istället försöker man väl göra någon större översyn med relativt långa intervaller. Även att få förbättringar av turtäthet sitter ju ofta rätt långt inne. Det är ju också så att ska man ändra sträckningen på en linje, blir det ju en hel del följdändringar som måste göras och till slut sitter man där med ett helt nytt linjenät. Näväl, om det i år endast blir några turtäthetsförstärkningar, så är det ju mera på gång inför kommande år. Bland annat planerar man ju för att ordna snabbare förbindelser till Riksten och en förlängning av linjen in i området. Dessutom planeras det att förlänga 865 (förvisso då inte en 700-linje, men trafikerar ju området) till Kungens Kurva, samt att förbättra förbindelserna till Ådran, Lissma och Länna, men det ligger ju några år framåt i tiden (om det ens blir av...)
Nånting som förundrat mig i åratal är varför i H%"%!!&% man inte låter 865:an stanna till vid Huddinge station??? - man kör ju 25 meter från platsen i fråga o borde rimligen ha NOLL problem att låta detta ske, istället är man hänvisad till Sördalavägen som inte en j-l vet var den ligger ens som Huddingebo och som fö ger en en extra fem minuter promenad till centrum! Politikertjafs eller? Man tappar två minuter i körtid på att låta den gå via stationen, o på så en så lång sträcka som den ändå åker borde det spela noll roll!
Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2009, 14:20:10 PM
Några fler ändringar.
567 får ändring av körvägen och går i fortsättningen bakom IKEA för att få bättre kontakt med nytt bostadsområde. Hpl Flottiljområdet dras in. Ny hpl blir Säby kulle bakom IKEA.
Kan ju lägga till att 567 får trafik fram till sista pendeltåg. Dock bara i riktning Barkarby-Jakobsberg (blir alltså enkelriktad under ganska många timmar på kvällen - lite märkligt med tanke på de många som arbetar i området - men det går ju förvisso att byta för färd mot stan i Jakobsberg också).
Det blir också krav på ledbussar på 567 under helgerna. Man har ju också fått över några ledbussar från (är det Björkvik senast?), bl.a. 6168-6171. Övrigt i Järfälla får 541 utökad kvartstrafik på lördagar och hela söndagarna. Jakobsbergsskolan byter namn till Frihetsvägen och linje 541, 552, 567 och 591 får låggolvskrav från och med 1 december.
Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2009, 22:11:56 PM
Man kommer nog inte att slå samman Huddinge/Botkyrka och Söderort. Däremot kommer en del förändringar att ske i kommande upphandling i och med att depån i Gubbängen slår upp sina portar. Gissningsvis kommer då linjepaketen delvis att omfördelas mellan det som nu är Söderort, Huddinge/Botkyrka och Handen. Om Söderort fysiskt delas i två områden eller om det fortsatt blir ett område med två garage har väl inte kommunicerats, åtminstone inte till oss utomstående. Om det dessutom blir förändringar i linjenätet i samband med upphandlingen och nya (eller befintliga) entreprenörer är väl inte heller givet och inte heller kommunicerat till omvärlden.
Kommunal skrev i ett brev riktat till Busslinkförarna i Söderort om den kommande upphandlingen. Om jag inte missminner mig kommer det handla om tre trafikområden, Gubbängen, Nyboda samt Botkyrka. Hur linjefördelningen kommer se ut visste man inte då och det är nog inte så konstigt, det är över ett år sen jag läste om det.
Visserligen, men Kommunal är ju inte direkt samma sak som Trafikhuvudmannen osv. Utan att ha läst något om det hela så antar jag, i alla fall än så länge, att det hela kanske snarare kan handla om vad Kommunal tror kan hända och inte vad som verkligen ska hända.
Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 09:57:24 AM
Visserligen, men Kommunal är ju inte direkt samma sak som Trafikhuvudmannen osv. Utan att ha läst något om det hela så antar jag, i alla fall än så länge, att det hela kanske snarare kan handla om vad Kommunal tror kan hända och inte vad som verkligen ska hända.
Jag skulle nog ha tryckt på lite extra på osäkerheten kring detta. Om jag inte minns helt fel antog man att det skulle bli tre områden men att andra lösningar fanns.
Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 09:57:24 AM
Visserligen, men Kommunal är ju inte direkt samma sak som Trafikhuvudmannen osv. Utan att ha läst något om det hela så antar jag, i alla fall än så länge, att det hela kanske snarare kan handla om vad Kommunal tror kan hända och inte vad som verkligen ska hända.
Det enda SL har sagt i sin upphandlingsplan är att man skall upphandla Söderot och Huddinge/Botkyrka samtidigt 2011 för att kunna tillvarata synnergieffekter och kunna omfördela trafikuppdrag, med anledning av den nya Gubbängendepån. Tror nog att man väntar till dess att förfrågningsunderlaget till upphandlingen har utformats, innan man ger några exakta detaljer. Handen är faktiskt inte med i diskussionen där, utan tillsvidareavtalet planeras fortsätta. Mindre förändringar kan man ju förstås göra ändå - men det ger ändå vissa begränsningar.
Det är ju två stora trafikområden (både ekonomiskt och geografiskt), så det skulle ju onekligen gå att göra en delning i tre avtalsområden, men i upphandlingsplanen väljer man dock att tala om Söderot som ett avtalsområde, men det kan ju förstås ändras längre fram. Antagligen blir det väl dock billigare för SL desto större avtalsområden man har. Med tanke på att startdatum skall vara 1 januari 2011, att entreprenörerna väl behöver ha besked under våren-sommaren 2010, borde dock beslut om detta behöva tas under hösten, eller i början av nästa år.
Får rätta mig lite själv. Tittade i ett SL dokument från augusti 2008, då säger man faktiskt att avsikten "är att depån skall utgöra en huvuddepå för ett nytt trafikområde, vilket kan omfatta delar av Stockholm söderort och Huddinge." Nu kan ju förvisso ett avtal omfatta flera trafikområden, men ändå och knappast huvuddepå. Det är möjligt att SL ändrat sig, men lite otydligt är det iaf. Vid planeringen av bussar, beräknas bara cirka tio stycken från Botkyrka-området, vilket ju är ganska lite. Redan 742 skulle väl täcka det utrymmet!
Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2009, 23:47:01 PM
Man har ju också fått över några ledbussar från (är det Björkvik senast?), bl.a. 6168-6171.
Ja, från Nacka/Värmdö (Björknäs) till Kallhäll flyttades 6168-6171.
Nu har man ändrat sig igen angående 438 för den ska fortsätta att gå till Kalsvik.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/ (http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/)
Citat från: Camilla skrivet 11 augusti 2009, 18:40:31 PM
Nu har man ändrat sig igen angående 438 för den ska fortsätta att gå till Kalsvik.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/ (http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/)
Det pågår en dialog, vilket även framgår i länken. Inget beslut är klubbat i dagsläget, mig veterligen.
/Fredde
Citat från: Camilla skrivet 11 augusti 2009, 18:40:31 PM
Nu har man ändrat sig igen angående 438 för den ska fortsätta att gå till Kalsvik.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/ (http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-godtar-inte-indragen-buss/)
Camilla, jag åkte 438 ner till Kalvsviks brygga i förmiddags just för att få några bilder därifrån, dels för denna förändring, dels för att jag aldrig varit där.
På hållplatsen satt ett anslag om att 438 inte skall trafikera Kalvsviks brygga från 17/8, anslaget såg ut att ha suttit där ett tag men ändå.
I kommande tidtabell finns tider angivna för både Kalvsvik och Boda.
Bilder kommer
Citat från: Omnilasse skrivet 11 augusti 2009, 11:44:46 AM
Med tanke på att startdatum skall vara 1 januari 2011, att entreprenörerna väl behöver ha besked under våren-sommaren 2010, borde dock beslut om detta behöva tas under hösten, eller i början av nästa år.
Får fortsätta rätta mig själv, trafikstarten är ju framskjuten till augusti 2011, och man har då samma trafikstart som med upphandlingen på Värmdö/Nacka. Däremot tror jag väl förvisso att entreprenörerna vill ha mer tid på sig när det rör sig om så pass stora trafikområden än ett halvår, så anbuden bör ju senast vara inne febuari-mars 2010 och alltså borde väl förfrågningsunderlaget helst komma i slutet av 2009. Anskaffningsbeslutet fattades i allla fall i maj. Får väl ursäkta att detta ligger något utanför ämnet för tråden, men det blir så ibland...
Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 11:18:33 AM
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???
Nä mycket är det inte som händer i Huddinge/Botkyrka. Några få ändringar dock:
Linje 172 får ökad turtäthet på vardagarna till 12-minuterstrafik dagtid. Tyresö ska väl om det fortfarande stämmer få fler omlopp än tidigare vinterschema på 172. 4456-4459 flyttas från Botkyrka till Tyresö, iaf enligt tidigare info. Bussarna är dock fortfarande i Botkyrka (2009-08-12). Vad som i övrigt ska täcka utökningen vet jag inte, rödvagnar kan man väl gissa.
Majoriteten av Huddinge/Botkyrkas linjer får låggolvskrav till vintertabellen. Linjerna som fortfarande får köras med normalgolv är från måndag bara:
172, 706, 709, 710, 737, 738, 740, 742, 791, 792, 794, 795
Lite udda urval av linjer kan tyckas men några linjer ska väl ge jobb åt våra gammla Scania-häckar. Återstår att se om det efterlevs...
Något roligare var det inte! :-\
Citat från: CS skrivet 12 augusti 2009, 21:16:11 PM
Majoriteten av Huddinge/Botkyrkas linjer får låggolvskrav till vintertabellen. Linjerna som fortfarande får köras med normalgolv är från måndag bara:
172, 706, 709, 710, 737, 738, 740, 742, 791, 792, 794, 795
Va??? *ler* - 710:an får köras med Normalgolv, men inte 703:an ???? ;D - det är ju mer eller mindre samma linje!
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2009, 21:57:31 PM
Va??? *ler* - 710:an får köras med Normalgolv, men inte 703:an ???? ;D - det är ju mer eller mindre samma linje!
Jajamen, står tydligt i samlingstabellen att det bara är 703 som körs med lågt golv. Gissar att det beror på att 710 har ganska rena omlopp med bara den linjen.
Citat från: CS skrivet 12 augusti 2009, 22:25:49 PM
Jajamen, står tydligt i samlingstabellen att det bara är 703 som körs med lågt golv. Gissar att det beror på att 710 har ganska rena omlopp med bara den linjen.
Låter ju rimligt att man vill kunna låta omloppen byta fritt mellan linjerna i Fruängen - men SL har ju faktiskt sagt för hela SL området att "senast under 2010 ska alla tätortslinjer och stomlinjer trafikeras med loggolvsfordon med undantag för vissa kompletterande insats- och direktlinjer". Så egentligen är det väl bara 709, 737, 740 och 742 som klarar sig undan skapligt. Men då man inte har tillräckligt med loggolvsbussar har man väl tyckt att 710 har en relativt litet område som inte trafikeras av annan linjen (Sörskogen). Men man kan ju förmoda att man ändå försöker köra med loggolv även på 710 under helgerna, då området ju saknar andra alternativ.