Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 02:21:13 AM

Titel: Chiquita
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 02:21:13 AM


   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV31MKC15HA014931_Vo_B10M_6X2_VH-1.jpg?t=1247530765)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV31MKC15HA014931_Vo_B10M_6X2_VH_As.jpg?t=1247530845)

    //Niclas
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 14 juli 2009, 03:35:10 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 02:21:13 AM

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV31MKC15HA014931_Vo_B10M_6X2_VH-1.jpg?t=1247530765)
    //Niclas
Påminner lite om höghuset jag fick på bild i vintras, den hade något bronsaktig färg och stod utanför dåvarande stadshotellet i Eskilstuna.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: R500 skrivet 14 juli 2009, 18:32:41 PM
Bussen ser väldigt hög ut,  skulle tro att den är ombyggd.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: R500 skrivet 14 juli 2009, 18:46:22 PM
Skulle kunna tänka mig det vart hel övervåning från början.  Alltså även sittplatser ovanför föraren.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Christer K skrivet 14 juli 2009, 20:12:55 PM
Har varit en Van Hool Astral förut, sitt platser upptill och sitt grupp längst bak en trappa ner.

Import från Danmark en Svensk Busshistoria.
http://svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?psearch=THU+037&psearchtype=AND (http://svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?psearch=THU+037&psearchtype=AND)

/ Christer K

Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: R500 skrivet 14 juli 2009, 20:23:41 PM
Astral var benämningen även på dem utan hel övervåning?,  men med aktersalong.


Super Astral var de med hel under/övervåning.  Gick bara att få med Scania chassie?

Vanliga Astralen med aktersalong gick bara att få med Volvo B10M ?

Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 20:31:28 PM
Citat från: R500 skrivet 14 juli 2009, 20:23:41 PM
Astral var benämningen även på dem utan hel övervåning?,  men med aktersalong.


Super Astral var de med hel under/övervåning.  Gick bara att få med Scania chassie?

Vanliga Astralen med aktersalong gick bara att få med Volvo B10M ?



På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 20:47:34 PM
Citat från: R500 skrivet 14 juli 2009, 20:23:41 PM
Astral var benämningen även på dem utan hel övervåning?,  men med aktersalong.


Super Astral var de med hel under/övervåning.  Gick bara att få med Scania chassie?

Vanliga Astralen med aktersalong gick bara att få med Volvo B10M ?



   Den du kallar för Super Astral heter Astrobel och den modellen som bla Posten Diligenstrafik hade 5 stycken av. Även EGE-Trafiken hade nån har jag för mig och dom var byggda på Sc-chassin.

   
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 20:31:28 PM
På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.

   Modellbetäckningen på denna är Astral 460. Den icke överbyggda Astral:en hette Astral 410.

   //Niclas

   
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Christer K skrivet 14 juli 2009, 20:52:23 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 20:31:28 PM
På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.

LB 495 fanns hos Linjebuss i Patrille om jag inte minns helt fel.

/ Christer
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 21:03:47 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 20:47:34 PM
  Den du kallar för Super Astral heter Astrobel och den modellen som bla Posten Diligenstrafik hade 5 stycken av. Även EGE-Trafiken hade nån har jag för mig och dom var byggda på Sc-chassin.

 
  Modellbetäckningen på denna är Astral 460. Den icke överbyggda Astral:en hette Astral 410.

  //Niclas

 

Nja, nog var det allt Volvovarianten(med aktersalong) man kallade för Super Astral men möjligen anspelade detta på höjden i o m att LB495 fick den benämningen trots att den saknade överdäckning. Överdäckarna(och 495 då..) var alltså lite högre än de andra Astralerna.

Citat från: Christer K skrivet 14 juli 2009, 20:52:23 PM
LB 495 fanns hos Linjebuss i Patrille om jag inte minns helt fel.

/ Christer

Den fanns i E4-trafiken i Norrland i stort sett hela sin livstid, sedan såldes den till TS2000 i Timrå.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2009, 23:26:11 PM
Fräck skapelse!
Den ser verkligen oproportionerlig ut på något vis. Den måste väl vara uppemot 4,5 m hög?
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: R500 skrivet 15 juli 2009, 08:13:53 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2009, 23:26:11 PM
Fräck skapelse!
Den ser verkligen oproportionerlig ut på något vis. Den måste väl vara uppemot 4,5 m hög?
4 meter skulle jag gissa på...


Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Petteri skrivet 15 juli 2009, 09:21:16 AM
höjden var 4 m, dem som posten hade var duddel däckare , byggda på scania, Astral byggdes endast på volvo med mittmotor.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 11:41:58 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 20:31:28 PM
På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.

Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 15 juli 2009, 16:45:22 PM
Citat från: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 11:41:58 AM
Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.

Astralerna brukade vara 3.90 höga. Åkte in många gånger med en sådan (DFS529) i CT i nedsänktläge utan problem.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 15 juli 2009, 17:48:36 PM
Citat från: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 11:41:58 AM
Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.

Njae, Esbjörn, om du med "de flesta andra Astraler" menar föregångarna hos Linjebuss(t ex 440), så var 495 högre. Med 2048-49 är jag osäker man jag är tveksam till om dom verkligen var 4,2 meter höga? Har granskat lite bilder och jag vill nästan påstå att 495, 2048 och 2049 har samma höjd!
Grundtips från min sida är nog:
"Vanlig" Astral(t ex äldre LB och FAC:s som Peter Elmheden nämner) = höjd 3,9m
Super Astral (dvs LB495, 2048-49 samt överdäckare) = höjd 4,0m
Hela höjdskillnaden finns mellan de två midjelisterna på bussen, dvs bagageluckorna är högre på den högre karossvarianten. Likaså kan man se på den övre midjelisten att på den lägre varianten slutar denna mot fönstren i "groggverandan" medan på den högre varianten går listen över fönsterpartiet.
Titel: SV: Chiquita
Skrivet av: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 20:51:23 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2009, 17:48:36 PM
Njae, Esbjörn, om du med "de flesta andra Astraler" menar föregångarna hos Linjebuss(t ex 440), så var 495 högre. Med 2048-49 är jag osäker man jag är tveksam till om dom verkligen var 4,2 meter höga? Har granskat lite bilder och jag vill nästan påstå att 495, 2048 och 2049 har samma höjd!

Hmm, kollar mina bilder och det ser onekligen ut som att du har rätt.
Vad jag däremot har ett tydligt minne av är att på höjdangivelsen vid förarplatsen stod det 4,0 eller möjligtvis 4,05m i 495 och 4,2m i 2048 och 2049.
Anledningen till att jag minns det så väl är att 495 hade långa antenner som skrapade i den på den tiden 4,3m höga viadukten i södra Birsta och att de andra två gick under utan antennskrap trots att karossen enligt angivelsen var högre.