Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: RoTe skrivet 13 juli 2009, 01:39:18 AM

Titel: GUB 152
Skrivet av: RoTe skrivet 13 juli 2009, 01:39:18 AM
(http://rote.org/dump/lastbil/090712_nord/img_0623.jpg)

GUB 152 med troligt startmotorhaveri vid vänd"slingan" i Hågaby. Den fick åka stång efter bärgaren med undertecknad vid ratten.  ;D
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 13 juli 2009, 02:01:54 AM
Citat från: RoTe skrivet 13 juli 2009, 01:39:18 AM
(http://rote.org/dump/lastbil/090712_nord/img_0623.jpg)

GUB 152 med troligt startmotorhaveri vid vänd"slingan" i Hågaby. Den fick åka stång efter bärgaren med undertecknad vid ratten.  ;D
Saknar bärgaren sticka eller är den bara dold genom perspektivet?
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: RoTe skrivet 13 juli 2009, 02:03:20 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 13 juli 2009, 02:01:54 AM
Saknar bärgaren sticka eller är den bara dold genom perspektivet?


Den finns, men den lilla bilen orkar inte lyfta bussen, iaf inte med ett gott resultat. :)
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 13 juli 2009, 03:16:54 AM
Citat från: RoTe skrivet 13 juli 2009, 02:03:20 AM
Den finns, men den lilla bilen orkar inte lyfta bussen, iaf inte med ett gott resultat. :)

  Den blir lite väl lätt ifram då  ;)

  //Niclas
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Skalman skrivet 13 juli 2009, 15:37:02 PM
> Saknar bärgaren sticka eller är den bara dold genom perspektivet?

Alla bärgare har någon form av "sticka" (eller motsvarande lyftanordning),
annars kan de inte bli registrerade som bärgningsfordon.
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: lil-sis skrivet 14 juli 2009, 13:18:26 PM
*s* Den har ju varit lite svår att starta ibland under våren. Men inte som 156  ;D
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Simon A skrivet 14 juli 2009, 14:23:03 PM
Citat från: lil-sis skrivet 14 juli 2009, 13:18:26 PM
*s* Den har ju varit lite svår att starta ibland under våren. Men inte som 156  ;D
På pappa låter det som att mer eller mindre alla gasbussar från 140-161 och 170-184 är svårtstartade nu, åtminstone på morgonen. Sen kan de tydligen lägga av, lite när de känner för det också.

//Simon
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2009, 14:43:14 PM
Citat från: Simon A skrivet 14 juli 2009, 14:23:03 PM
På pappa låter det som att mer eller mindre alla gasbussar från 140-161 och 170-184 är svårtstartade nu, åtminstone på morgonen. Sen kan de tydligen lägga av, lite när de känner för det också.

//Simon

Dålig biogas? Regn och/eller värme?
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 15:29:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2009, 14:43:14 PM
Dålig biogas? Regn och/eller värme?

   Den som ändå visste.

   Problemet är troligtvis dels att motorerna är väldigt slitna och svåra att ställa in beroende av den skiftande gaskvalitén.

   Ibland kör vi på naturgas när inte biogasen fungerar ordentligt.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: chbuss82 skrivet 14 juli 2009, 16:27:38 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 15:29:25 PM
  Den som ändå visste.

  Problemet är troligtvis dels att motorerna är väldigt slitna och svåra att ställa in beroende av den skiftande gaskvalitén.

  Ibland kör vi på naturgas när inte biogasen fungerar ordentligt.

  //Niclas

Kanske bättre om ta bort av alla biogasbussar och ersätta nya biogasbussar istället?

Hur är gaskvalitén på MAN Lion City 120-125 och Neoplan 101 - 104?

// Chbuss82
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 16:44:52 PM
Citat från: chbuss82 skrivet 14 juli 2009, 16:27:38 PM
Kanske bättre om ta bort av alla biogasbussar och ersätta nya biogasbussar istället?

Hur är gaskvalitén på MAN Lion City 120-125 och Neoplan 101 - 104?

// Chbuss82

    Gaskvalitén skiljer sig inte nåt mellan busstyperna oavsett om man har nya bussar eller inte.

    Men däremot så fungerar dom nya bussarna bättre och är inte lika känsliga när det gäller gaskvalitén. Men det är ju inte bara att byta ut dom gamla bussarna. Nya kostar en hel del och dom gamla är inte avskrivna ännu.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: chbuss82 skrivet 14 juli 2009, 16:56:23 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 16:44:52 PM
    Gaskvalitén skiljer sig inte nåt mellan busstyperna oavsett om man har nya bussar eller inte.

    Men däremot så fungerar dom nya bussarna bättre och är inte lika känsliga när det gäller gaskvalitén. Men det är ju inte bara att byta ut dom gamla bussarna. Nya kostar en hel del och dom gamla är inte avskrivna ännu.

   //Niclas

Okej.
Kunna prova att köra med Hybridbussarna i Uppsala?

Hur blir framtiden för GUB för miljö?


// Christian
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Simon A skrivet 14 juli 2009, 20:50:21 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2009, 14:43:14 PM
Dålig biogas? Regn och/eller värme?
Säger som Niclas, den som visste. Verkar röra sig om att dessa bussar är svårstarade året om så tror inte vädret är det största problemet. Precis som Niclas säger, som dessutom är väldigt kunnig inom området, så är det nog gaskvalitén som styr mycket.

//Simon
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: Nupski skrivet 15 juli 2009, 13:28:34 PM
Var det inte tungt att hänga på? Eller var det en snäll kille i bärgningsbilen?
Titel: SV: GUB 152
Skrivet av: RoTe skrivet 15 juli 2009, 14:36:34 PM
Citat från: Tomas skrivet 15 juli 2009, 13:28:34 PM
Var det inte tungt att hänga på? Eller var det en snäll kille i bärgningsbilen?

Vad är tungt? Styrningen?