Sog dessa idag.
(http://img229.imageshack.us/img229/3489/img0298.jpg) (http://img229.imageshack.us/my.php?image=img0298.jpg)
(http://img229.imageshack.us/img229/9199/img0304.jpg) (http://img229.imageshack.us/my.php?image=img0304.jpg)
Lite ålders skillnad mellan vagnarna :)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 juni 2009, 16:12:25 PM
(http://img229.imageshack.us/img229/3489/img0298.jpg) (http://img229.imageshack.us/my.php?image=img0298.jpg)
Rent estetiskt tycker jag att Neoplanbussen ser bättre ut :)
Det är väl en 09 volvo vagnen
Det är faktiskt en 08, men tagen i trafik hos Smålandsbussen 2009-04-18.
Har gått som demobuss hos Volvo.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juni 2009, 20:28:45 PM
Rent estetiskt tycker jag att Neoplanbussen ser bättre ut :)
Själv tycker jag volvon är ljusår snyggare faktiskt. :)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 juni 2009, 16:12:25 PM
Sog dessa idag.
(http://img229.imageshack.us/img229/3489/img0298.jpg) (http://img229.imageshack.us/my.php?image=img0298.jpg)
Vad har de två små "fönstrena" på sidan av Neoplanen för funktion?
//Jajje
Er vel 2 plasseringer av sovekabin
Citat från: Knut skrivet 09 juni 2009, 23:43:18 PM
Er vel 2 plasseringer av sovekabin
Främre fönstret är till sovkarbin,det bakre till toan
//Pär
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juni 2009, 20:28:45 PM
Rent estetiskt tycker jag att Neoplanbussen ser bättre ut :)
:-X ;)
Om vi ska jämföra drivlinan i dessa, så röstar jag på Neoplan, som även marknadsför MAN. Volvo har aldrig lyckats få till en bra drivlina på sina bussar, oavsett typ. Volvo står t.ex. fast vid att ha en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, medans Neoplan och MAN har Voith som växlar mjukt och utan ryck.
Citat från: Calle skrivet 13 juni 2009, 21:43:32 PM
Om vi ska jämföra drivlinan i dessa, så röstar jag på Neoplan, som även marknadsför MAN. Volvo har aldrig lyckats få till en bra drivlina på sina bussar, oavsett typ. Volvo står t.ex. fast vid att ha en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, medans Neoplan och MAN har Voith som växlar mjukt och utan ryck.
?? På dagens 9700:or är det väl närmast standard med I-shift.
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2009, 22:35:17 PM
?? På dagens 9700:or är det väl närmast standard med I-shift.
Tror inte det har levererats något annat till nordisk marknad de senaste åren. De flesta köpare av 9700 väljer ju de starkare motorerna och då går automaten bort. Helmanuell tror jag inte erbjuds längre till B12. Fantastisk låda till att växla behagligt om man kan hantera den. Vad gäller automater till övriga så är Voith möjligt att få till B7:an, likväl kan man få MAN med 6-stegad ZF, standard är dock 4-stegad Voith som duger i stadstrafik.
Citat från: Calle skrivet 13 juni 2009, 21:43:32 PM
Om vi ska jämföra drivlinan i dessa, så röstar jag på Neoplan, som även marknadsför MAN. Volvo har aldrig lyckats få till en bra drivlina på sina bussar, oavsett typ. Volvo står t.ex. fast vid att ha en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, medans Neoplan och MAN har Voith som växlar mjukt och utan ryck.
Visst kan MAN och Neoplan växla mjukt men då sannerligen inte utan ryck ty vid hårdare gaspådrag är Volvon i mitt tycke närmast oslagbar vid övergången mellan växlarna. Kraftavbrottet blir i det närmaste obefintligt och ryggen slipper lätta något från ryggstödet vilket det kan göra med de Neoplaner (och vissa MAN) jag åkt.
ZF vs Ishift
En rätt justerad ZF går att köra mycket mjukt med uppskattas av kryssnings gäster,
Ishift är underbar om man kan tekniken att växla med gaspedalen.
Föredrar förstås den gamla förväljar lådan som Volvo hade
Citat från: groenis skrivet 17 juni 2009, 14:13:07 PM
ZF vs Ishift
En rätt justerad ZF går att köra mycket mjukt med uppskattas av kryssnings gäster,
Ishift är underbar om man kan tekniken att växla med gaspedalen.
Föredrar förstås den gamla förväljar lådan som Volvo hade
Exakt. I-Shift är inte en automatlåda. Det är en växlingsassistent, och vet man inte hur den ska köras så lär man inte heller kunna köra den särskilt bekvämt.
Själv älskar jag I-Shift. Den förenklar mitt arbete på så vis att den gör jobbet åt mig, medan jag fortfarande har kontrollen.
manuelt alla dagar i veckan
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 juni 2009, 15:22:38 PM
På bussidan är det ju många fordonsägare som specar den utan någon manuell möjlighet att påverka växlingarna, den fungera då som en automatlåda med många växelsteg och det blir sällan eller aldrig någon bekväm körning men en förare som är van vid en ZF eller Voith automat
Även i A-läget har du stor möjlighet att gå in och påverka manuellt. Med gaspedalen säger du åt växellådan vad den ska göra.
Exempelvis kan du släppa upp en kort stund vid 1500 rpm, och växellådan växlar då upp istället för att ha växlat upp vid 1800 rpm om du bara tryckt plattan i mattan.
Själv kör jag sällan i M, då växellådan är så pass intelligent. Jag har dock kollegor som nästan enbart kör i M.
Det händer dock att jag använder M för att låsa ett växelval, exempelvis om jag vill ligga i tolvan i 50 kmh.