(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/51xx/5136/5136-4.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/51xx/5136/5136-5.jpg)
Ja detta är senast lackerade UL-vagn efter vad jag vet, hos Swebus UA återstår nu endast 5138, i fel länsfärg, och den är vad jag vet bokad hos måleriet.
5116 blev gul alldeles nyligen den med, och fick sin sista gula lucka monterad igår ( gick någon vecka med en förfärlig färgkarta på högersidan)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/51xx/5116/5116-12.jpg)
(För att inte väcka ont blod hos känsliga tittare, tog jag bilden från bussens då bästa sida ;D)
fin den blev har ni aldrig haft scania ALB där innan ???
Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 juni 2009, 20:46:49 PM
fin den blev har ni aldrig haft scania ALB där innan ???
Nej, aldrig att köra med (är väl mer att anse som stadsbuss). Dock mellanlandade 2-3 st för lack nyåret 2000/2001. Dessa hamnade sedan i Märsta.
Ja det gick ju snabbt att måla om dessa...
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/4941.jpg)
Nog fanns fornlämningen 4941 kvar idag i "för gammal" färg, men den har ju blivit av med Almexmaskin så jag antar att den snart är historia. :-\
Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2009, 21:00:04 PM
Nog fanns fornlämningen 4941 kvar idag i "för gammal" färg, men den har ju blivit av med Almexmaskin så jag antar att den snart är historia. :-\
Nej då, snälla nån. Den väntar på växellådsbyte eller liknande. En 2001 rullar åtminstonde detta avtal ut. Mao kan du andas ut. Biljettmaskiner är bristvara i dessa dagar, så längre verkstadsbesök brukar medföra sådana plundringar.
Hah, 4942 fick precis växellådshaveri på nya växellådan... Hörde att dom skulle få det till garantijobb.
Tierp har sjuuuukt mycket bussar i fel färg kvar.
Såg 5136 på 771 tror jag det var idag.
//Niclas
Citat från: JoSe skrivet 03 juni 2009, 21:11:56 PM
Nej då, snälla nån. Den väntar på växellådsbyte eller liknande. En 2001 rullar åtminstonde detta avtal ut. Mao kan du andas ut. Biljettmaskiner är bristvara i dessa dagar, så längre verkstadsbesök brukar medföra sådana plundringar.
Vem står för biljett maskinerna, entreprenören eller huvudmannen?
Biljettmaskinsbristen som råder har med all sannorlikhet att göra med stundande systemskifte. Man kostar inte på allt för trasiga maskiner reparationer, samt att reservdelar till dessa knappt går att uppbringa.
Men när kommer det nya systemet då? Är väl år kvar? Nuvarande Almexsystem är väl från 1992 va?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2009, 21:18:38 PM
Normalt är det ju så i de flesta län med maskiner att man bara har ett visst antal, så det räcker till antal tursatta bussar och några extra utöver detta, att plocka ur maskiner när bussen ska på service tycker jag man har fått gjort alltid på de ställen som jag jobbat, och det redan i biljettmaskinens begynnelse
Visst är de så, jag måste ta med min portabla biljettmaskin varje gång jag går ut i bussen ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2009, 21:18:38 PM
Normalt är det ju så i de flesta län med maskiner att man bara har ett visst antal, så det räcker till antal tursatta bussar och några extra utöver detta, att plocka ur maskiner när bussen ska på service tycker jag man har fått gjort alltid på de ställen som jag jobbat, och det redan i biljettmaskinens begynnelse
Redan för tio år sedan hade vi problem vid SJ för planerade ersättningsbussar, där Västtrafik krävde att de skulle vara utrustade med deras biljettmaskiner och -läsare. Det fanns inga extramaskiner att få - och inte ens att köpa. Så Västtrafik fick backa från kravet. Det var bara under sommaren som tillräckligt många bussar var avställda som det gick att ordna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2009, 22:32:00 PM
Redan för tio år sedan hade vi problem vid SJ för planerade ersättningsbussar, där Västtrafik krävde att de skulle vara utrustade med deras biljettmaskiner och -läsare. Det fanns inga extramaskiner att få - och inte ens att köpa. Så Västtrafik fick backa från kravet. Det var bara under sommaren som tillräckligt många bussar var avställda som det gick att ordna.
Såna där krav blir bara så roliga! Ännu mer humor blir det när huvudmannen ställs till svars från media varför dennes utrustning inte fungerar, ty hur man än gör här kan man inte skylla allt enbart på trafikoperatören! ;D T.ex längst ner i denna artikel. Där kommer ordet "viten" fram, men hur trafikhuvudmannen ska kunna kräva viten av sig själv framgår inte... ::)
http://www.sr.se/Vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2179934
Citat från: JoSe skrivet 03 juni 2009, 20:39:52 PM
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/51xx/5136/5136-4.jpg)
Ja detta är senast lackerade UL-vagn efter vad jag vet, hos Swebus UA återstår nu endast 5138, i fel länsfärg, och den är vad jag vet bokad hos måleriet.
Nu har man även lackat om 5138 till UL-gult så därmed är JLT-eran i Uppland över för denna gång. ;)
(http://oskara.se/bilder/Swebusbilder/5100/Swebus_5138_090611.jpg)