Neo.....MAN.....
(http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v4350/61/94/1131813869/n1131813869_445756_854242.jpg)
// Christian
Klara...färdiga...PANG! Och där gick starten i denna kapplöpning ;)
Citat från: MrX skrivet 23 maj 2009, 16:38:52 PM
Klara...färdiga...PANG! Och där gick starten i denna kapplöpning ;)
;D ;D
Neoplanen är snyggast tycker jag, så hoppas den vinner ;D
//Jajje
nej MAN är snyggare
Citat från: Mathias Rickman skrivet 25 maj 2009, 14:41:32 PM
nej MAN är snyggare
1 Neoplan
2 Man.
Båda är snyggare....
// Christian
Citat från: Jajje skrivet 25 maj 2009, 09:57:38 AM
Neoplanen är snyggast tycker jag, så hoppas den vinner ;D
//Jajje
Citat från: Mathias Rickman skrivet 25 maj 2009, 14:41:32 PM
nej MAN är snyggare
Jag gillar båda lika mycket. Båda har en stilren tysk stil som jag gillar :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 maj 2009, 15:20:06 PM
Jag gillar båda lika mycket. Båda har en stilren tysk stil som jag gillar :D
Du har rätt.
Efterföjd Scania OmniCity också snyggast men sälja inte i Sverige men Norge vet jag dom har nya.
Volvo 7700 är också fina.
Lär blir rolig att när kommit efterföljd MAN Lion City? ännu snyggast? ;D
// Christian
Citat från: chbuss82 skrivet 25 maj 2009, 16:10:30 PM
Du har rätt.
Efterföjd Scania OmniCity också snyggast men sälja inte i Sverige men Norge vet jag dom har nya.
Volvo 7700 är också fina.
Lär blir rolig att när kommit efterföljd MAN Lion City? ännu snyggast? ;D
// Christian
Det säljs väl nya OmniCity i Sverige?
Citat från: Sundås skrivet 25 maj 2009, 16:16:47 PM
Det säljs väl nya OmniCity i Sverige?
Jodå, men ingen vill ha dem ;D
Dock säljs det gott om OmniLink, och vad är egetligen skillnaden mellan dem designmässigt. Oerhört liten skulle jag påstå.
Citat från: chbuss82 skrivet 23 maj 2009, 16:08:51 PM
Neo.....MAN.....
(http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v4350/61/94/1131813869/n1131813869_445756_854242.jpg)
// Christian
Ett väldigt bra exempel på badge engineering. Det enda som skiljer dessa åt är, instrumentbrädan, fronten, bakpartiet och färgen på panelerna, vilken är mörkblå i Neoplan och vit i MAN.
Utseendemässigt skulle jag nog säga att Neoplanen är snyggare. Jag börjar tröttna på alla MAN bussar i Uppsala. Men när det handlar om att åka bussen så väljer jag lätt MAN. Den går både tystare och mjukare än Neoplanen.
Citat från: AO skrivet 26 maj 2009, 18:20:38 PM
Utseendemässigt skulle jag nog säga att Neoplanen är snyggare. Jag börjar tröttna på alla MAN bussar i Uppsala. Men när det handlar om att åka bussen så väljer jag lätt MAN. Den går både tystare och mjukare än Neoplanen.
Den motorn som sitter i MAN finns också till Neoplan, det är bara en motor som jag inte har hört eller sett finns i MAN och det är den motorn som sitter i 386-393 som förövrigt luktar fotogen, kan knappast vara speciellt modern eller miljövänlig.
Det må vara likadana motorer i dem, men ljudisoleringen in till bussen är det stor skillnad på. MAN går väldigt tyst medan Neoplanens ljudnivå nästan går att jämföra med Maxcins...
Citat från: AO skrivet 26 maj 2009, 19:36:16 PM
Det må vara likadana motorer i dem, men ljudisoleringen in till bussen är det stor skillnad på. MAN går väldigt tyst medan Neoplanens ljudnivå nästan går att jämföra med Maxcins...
Motorn som sitter i MAN-bussarna är en 310 hk commonrail-snurra och i de nyaste är det en 330 hk tror jag, den som sitter i Neoplanen är en äldre 260 hk motor, den sitter också i de äldre bussarna 370-381 och vad jag vet finns den inte till MAN. Den verkar hursomhelst omodern, luktar illa, bullrar, får motorerna i 629-633 att verka hi-tec.
Jag gillar mullret från 370-381 och 386-393. Lite gammal buss känsla över det hela ;D Men får man välja mellan de där två skulle jag ta MAN: en
//Simon
Citat från: Rickson skrivet 26 maj 2009, 20:00:40 PM
Motorn som sitter i MAN-bussarna är en 310 hk commonrail-snurra och i de nyaste är det en 330 hk tror jag, den som sitter i Neoplanen är en äldre 260 hk motor, den sitter också i de äldre bussarna 370-381 och vad jag vet finns den inte till MAN. Den verkar hursomhelst omodern, luktar illa, bullrar, får motorerna i 629-633 att verka hi-tec.
310-hästarn är den gamla motorn och är inte helt 100 på att den verkligen har commonrail. Denna fanns även i en klenare 280-hästarsvariant (eller om det var 285). I de nya sitter 320-motor och den är commonrail och dessutom EEV-klassad. Gasmotorn är fortfarande den gamla 310-varianten. Till Lion's City T finns tyvärr endast en (ny) 260-motor numera (tidigare 280), dock common rail och EEV-klassad.
Citat från: Simon A skrivet 26 maj 2009, 21:39:01 PM
Jag gillar mullret från 370-381 och 386-393. Lite gammal buss känsla över det hela ;D Men får man välja mellan de där två skulle jag ta MAN: en
//Simon
Jag har lite svårt för de bussarna, mest för att det är så dåligt benutrymme men även för att ljudnivån är lite för hög för min smak :P .