Utanför Borås vid linje 153:s slut i Vralen finns ingen vändslinga för bussen utan här hänvisas förarna till at vända i en vägkorsning. Här skall man alltså manövrera en boggibuss under stress av andra bilars närvaro. Nu har visserligen bilisterna här ute tålamod att låta busschaufförerna manövrera bussarna i korsningen men det är inte alltid de skickligaste förarna som sätts till att köra ut här.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090522/Vralen1.jpg)
Här har vi den så kallade vändslingan.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090522/Vralen2.jpg)
Som synes så har räcket fått sig en och annan buckla.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090522/Vralen3.jpg)
Den här stackars reflexstolpen har fått sig en och annan törn. Den har nog gett upp hoppet om ett upprätt liv framöver.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090522/Vralen4.jpg)
Även ett och annat blått skrapmärke från bussarna kan hittas på räckena vid vändslingan/korsningen.
Är det inte bara att backa upp på den lilla vägen, kan man inte backa skall man inte ratta buss. Ser ju inte så komplicerat ut.
Det är inte alla som reder ut det.
Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2009, 14:30:18 PM
Det är inte alla som reder ut det.
Skicka dem till körskolan på nytt är väl ett bra råd för dessa. Ser inte hela korsningen på bilden men 153 vänder väl vid Klinten och kör inte bort till Vralenvägen?
Håller med, kan man inte backvända i en så pass stor korsning ska det vara körskolan igen! o sen kan man ifrågasätta alla 12 veckors skolor som godkänner förare som anser detta som en svår manöver.
Citat från: Tomas skrivet 23 maj 2009, 14:56:32 PM
Skicka dem till körskolan på nytt är väl ett bra råd för dessa. Ser inte hela korsningen på bilden men 153 vänder väl vid Klinten och kör inte bort till Vralenvägen?
Citat från: Trafikar´n skrivet 23 maj 2009, 15:13:46 PM
Håller med, kan man inte backvända i en så pass stor korsning ska det vara körskolan igen! o sen kan man ifrågasätta alla 12 veckors skolor som godkänner förare som anser detta som en svår manöver.
På bilden tycker jag att det ser rätt lätt ut att vända där. Men nu ser jag bara på bilder och det ger mig kanske fel intryck. Det kanske är svårare i verkligheten. Ofta måste man se saker på riktigt för att förstå
Men varför passar de inte på att bygga om till en riktig vändslinga om det nu har hänt saker där? Då slipper man problemet
Självklart måste man klara av att vända sitt fordon genom backning, det gäller väl alla typer av vägfordon. Annars har man väl knappast vid ratten att göra, alltså retur till körskolan med dom....
Men tyvärr är ju detta ett vanligt fenomen, som sagt !
Tur man slipper sånt i det egna jobbet allafall, bara byta ände o köra tillbaka..... fast nog skulle jag fixa de där, både med boggi och med ledbuss, inga problem.
Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2009, 14:30:18 PM
Det är inte alla som reder ut det.
Då ska man inte heller manövrera ett sådant fordon. Det tillhör de grundläggande kunskaperna...
Den typen av vändningar är för övrigt vardag för en distributionsförare, men visst. Är det ofta man vänder där så kanske det kunde vara läge för en slinga, om än att det ser väldigt glest trafikerat ut.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 maj 2009, 18:17:32 PM
Då ska man inte heller manövrera ett sådant fordon. Det tillhör de grundläggande kunskaperna...
Den typen av vändningar är för övrigt vardag för en distributionsförare, men visst. Är det ofta man vänder där så kanske det kunde vara läge för en slinga, om än att det ser väldigt glest trafikerat ut.
Det finns regler hur detta ska vara utformat, det finns någon som är skyddsombud eller liknade på arbetsplatsen så får väl det göra en bedömning hur läget är på plats.
Återvänds gator bör ha en vändplan. För bilar med en längd av 8 meter behövs en vändyta med diametern 18 meter vändplan
På platser där det inte går att anlägga vändplan kan en T- korsning accepteras. 3 m x 8 m minsta utrymme.
Större och längre fordon kräver mer utrymme.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 23 maj 2009, 18:35:14 PM
Det finns regler hur detta ska vara utformat, det finns någon som är skyddsombud eller liknade på arbetsplatsen så får väl det göra en bedömning hur läget är på plats.
Återvänds gator bör ha en vändplan. För bilar med en längd av 8 meter behövs en vändyta med diametern 18 meter vändplan
På platser där det inte går att anlägga vändplan kan en T- korsning accepteras. 3 m x 8 m minsta utrymme.
Större och längre fordon kräver mer utrymme.
/ Christer K
Som arbetsplats räknas väl i sånna fall det fasta ställe där personalen inställer sig för tjänstgöring. Fordonen är ju arbetsredskap och vägen torde ju inte hamna under skyddsombudets område att bevaka.
Dock kan ju skyddsombudet påtala för arbetsledningen, att de bör ta upp kontakter med väghållaren om att om möjligt anlägga en vändplats för busstrafiken.
Eller.... ?
Citat från: Leif D skrivet 23 maj 2009, 21:30:53 PM
Som arbetsplats räknas väl i sånna fall det fasta ställe där personalen inställer sig för tjänstgöring. Fordonen är ju arbetsredskap och vägen torde ju inte hamna under skyddsombudets område att bevaka.
Dock kan ju skyddsombudet påtala för arbetsledningen, att de bör ta upp kontakter med väghållaren om att om möjligt anlägga en vändplats för busstrafiken.
Eller.... ?
Vändplatsernas utformning måste väl i högsta grad vara en sak för skyddsombuden. Som visas på Svemickes bild har vissa bussförare tydligen problem med manövreringen här. Det kan ju bero på att vändtiden bara är några minuter och att bussen nästan alltid är sen till Vralen. Blir alltså lite stressigt om man skall försöka hålla tidtabellen.
Nu kör jag som bekant inte själv buss men jag har sett (skickliga) bussförare vända här utan problem. Min bedömning är också att det inte skall vara alltför svårt. Det är antagligen ovanan vid att backa som vållar problemen. Men det finns värre vändplatser hos Borås Lokaltrafik, t ex Viareds sommarstad där en boggibuss måste ha hela baköverhänget över en kant om man skall vända. Här sker också vändningen mitt på linjen. Vändplatsen vid Norlid är numera borttagen, men den var om möjligt ännu värre.
Det borde ju inte vara ett oöverstigligt problem att anlägga en riktig vändslinga vid Vralen. Kanske man skulle pröva en sådan där bussvändskiva som nämns i trådbusstråden. :) Eller överväga att vända i Bredared i stället för Vralen. Fast det är svårt med vändplatser där också.
Eller en nornal backvändning, vidhåller att kan man inte backvända utan slinga är något fel.
o säger inte det är fel på förarna efter deras bristfälliga utbildning, men tycker man det är svårt kanske man inte fått lära sig jobbet
Synd att inte alla är lika duktiga som folk här på snacket.
Det hade sparat de olika bolagen mycket pengar i stället för att laga plåtskador ;)
Vilken tur att räcket finns där och ser tillräckligt stadigt ut så att det kan skydda dom stackars krakarna (rattvridarna, räcket lär stå kvar) från att åka nedför det rysliga stupet...
Äsch. Så svårt är det väl inte att vända, eller? ;D http://www.youtube.com/watch?v=jRYN2-sfos0
... Det är till att vända på en femöring (och förr fick mna vända på mindre slantar än så...)
Vändplatsen i Vralen har varit omtalad länge. Det är egentligen inte så svårt att vända där, men det blir krångligare än Viareds Sommarstad just på grund av tidspressen och att det är betydligt mera trafik här (mer än man kan tro). Tar man det lite försiktigt ska det dock inte vara några problem.
Vändningen på bron i filmklippet var däremot lite svettigare!
Jag hade förstått om man skulle behöva vända en dubbel-ledare, vilket kräver sin man/kvinna. Men en vanlig buss är precis en vanlig bil - förutom storleken på fordonet.
I fredags eftermiddag åkte jag in till centrala Göteborg med privatbilen, vilket är ytterst ovanligt numera. Jag blev skogstokig på alla bilister som inte kan fickparkera, backa, köra bil osv. Vilka krav har man egentligen för utfärdande av körkort? ;-)
Eftersom jag själv har vänt i Vralen många gånger kan jag bestämt säga att det
inte är svårt. Det finns till och med ett vägräcke på vänstersidan att följa, vilket är till bra hjälp när det är mörkt. Dessutom har det aldrig varit speciellt ont om tid på linje 153 så att det skulle bero på stress köper jag inte.
Däremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2009, 21:49:44 PM
Men det finns värre vändplatser hos Borås Lokaltrafik, t ex Viareds sommarstad där en boggibuss måste ha hela baköverhänget över en kant om man skall vända. Här sker också vändningen mitt på linjen. Vändplatsen vid Norlid är numera borttagen, men den var om möjligt ännu värre.
Viareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PMDäremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.
Det är väl det ovan angivna som är den springande punkten skulle jag tro. Även om det är en lätt vändning i sig, och som vilken förare som helst borde klara av, så finns det nog en viss risk att regelbundna vändningar på ett ställe med de ovan angivna förutsättningarna (vad gäller trafikintensitet, farter etc.) kan skapa en stress i sig. Är där såpass många turer som dagligen vänder på den givna platsen så finns det nog ändå ett visst fog för att inrätta en säkrare möjlighet till vändning.
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PM
Viareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.
Aha! Det visste tydligen inte den tjejen som för många år sedan försökte backa in Volvo-Wiiman 103 där. Hon hade påtagliga problem att komma runt hörnet men lyckades i alla fall till sist. Hade det varit en boggibuss hade det aldrig gått.
För övrigt: vilka backvändningar har Borås Lokaltrafik nuförtiden? Är det så många fler än de redan nämnda. Jag kommer i en hast bara på följande möjliga: 42 vid Holmen och 46 vid Bosnäs. Men det är tänkbart att det är slinga där nu. Mesta backvändningen tidigare med hänsyn till antalet turer och även svårighet att finna en lämplig plats var väl 154 i Kinnarumma, men där är ju sedan något år byggt en vändslinga.
Citat från: Nico skrivet 24 maj 2009, 15:47:25 PM
Är där såpass många turer som dagligen vänder på den givna platsen så finns det nog ändå ett visst fog för att inrätta en säkrare möjlighet till vändning.
Måndag-fredag är det 11 vändningar i Vralen. Ytterligare en natt efter fredag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:31:44 PM
Aha! Det visste tydligen inte den tjejen som för många år sedan försökte backa in Volvo-Wiiman 103 där. Hon hade påtagliga problem att komma runt hörnet men lyckades i alla fall till sist. Hade det varit en boggibuss hade det aldrig gått.
Det här riskerar väl att bli lite OT men jag visar en bild. Bussen (BL 116) har kommit från Borås som ligger åt vänster på bilden. Som synes finns det gott om plats att svänga vänster, räta ut bussen och backa rakt bakåt. Men vi pratar kanske inte om samma plats?
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/BL_116_Norlid_040521c.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:31:44 PM
För övrigt: vilka backvändningar har Borås Lokaltrafik nuförtiden? Är det så många fler än de redan nämnda. Jag kommer i en hast bara på följande möjliga: 42 vid Holmen och 46 vid Bosnäs. Men det är tänkbart att det är slinga där nu. Mesta backvändningen tidigare med hänsyn till antalet turer och även svårighet att finna en lämplig plats var väl 154 i Kinnarumma, men där är ju sedan något år byggt en vändslinga.
12 vid Glimmerplan, 40 i Tosseryd och 47 i Ekås kommer jag på ytterligare. 46 och 47 beror lite på vilken vagntyp du har.
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 21:08:36 PM
Det här riskerar väl att bli lite OT men jag visar en bild. Bussen (BL 116) har kommit från Borås som ligger åt vänster på bilden. Som synes finns det gott om plats att svänga vänster, räta ut bussen och backa rakt bakåt. Men vi pratar kanske inte om samma plats?
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/BL_116_Norlid_040521c.jpg)
Jo, det är samma plats. Om nu det inte var så att vägen tillfälligt var avstängd den enda gång jag upplevt bussvändning där så måste jag förväxla med någon annan plats. Inte nödvändigtvis inom BL:s område.
Har själv backat på alla angivna platser utan att köra på nått räcke men visst är man stressad och inte kollar noga efter bilar så kan det ju gå åt skogen..i vissa lägen ser man ju tyvärr inte alla bilar som kan dyka upp men det brukar väl ofta reda upp sig . Vane bilister vid Vralen brukar väl ofta stanna tills bussen vänt...
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 21:08:36 PM
Det här riskerar väl att bli lite OT men jag visar en bild. Bussen (BL 116) har kommit från Borås som ligger åt vänster på bilden. Som synes finns det gott om plats att svänga vänster, räta ut bussen och backa rakt bakåt. Men vi pratar kanske inte om samma plats?
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/BL_116_Norlid_040521c.jpg)
12 vid Glimmerplan, 40 i Tosseryd och 47 i Ekås kommer jag på ytterligare. 46 och 47 beror lite på vilken vagntyp du har.
Det där ser ju väldigt enkelt ut. Massor av plats, och glestrafikerat kan man ju anta dessutom.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 maj 2009, 23:21:21 PM
Det där ser ju väldigt enkelt ut. Massor av plats, och glestrafikerat kan man ju anta dessutom.
Vägen man skall backa över är gamla Kindsbanan och den är väl inte överdrivet mycket trafikerad. Skulle gissa på ett 20-tal fordon i timmen. Det är inte helt lätt att se bilar som kommer från höger i bild så jag vidhåller nog att vändplatsen var dåligt utformad om än inte på det sätt som jag skrev. I dag vänder som sagt inga bussar här.
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PM
Eftersom jag själv har vänt i Vralen många gånger kan jag bestämt säga att det inte är svårt. Det finns till och med ett vägräcke på vänstersidan att följa, vilket är till bra hjälp när det är mörkt. Dessutom har det aldrig varit speciellt ont om tid på linje 153 så att det skulle bero på stress köper jag inte.
Däremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.
Hållplats Storskogen är väl den värsta vändplatsen Borås Lokaltrafik har? Där skall man köra ut på 90-väg, backa tillbaka och köra in på Töllsjövägen igen. Nu har man väl dock ändrat så att man kör via Hedared istället?
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PMViareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.
Norlid är den enda omnämnda hållplats som jag själv hann att exponeras för som busschaufför och jag håller med om att det inte var några krusligheter alls att vända där. Gick hur smidigt som helst.
Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.
Sedan har vi fortsättningen på den linjen (42) som hela sträckningen skulle kunna köras med anropsstyrd trafik i form av taxi för fler resande är det sällan. Hålla på och dra ut med bussar där. Likaså trådämnet Vralen. Hade räckt utmärkt med taxi ut dit. Och varför kan man inte vända vid garagen i Bredared istället för att köra ut i åkermarken i Vralen? Det står i regel ändå alltid folk med bilar som väntar på de resande. Kan bilisterna inte köra lite längre mot Bredared och hämta folket där?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:33:41 PM
Måndag-fredag är det 11 vändningar i Vralen. Ytterligare en natt efter fredag.
11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.
Det är två natturer till Vralen på helgerna. En går 23-någonting och den andra går 01.05 (tror jag) och man är i regel ensam med bussvärden i bussen efter Hedared. Borås Stad har gott om flis!
Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 21:08:36 PM
12 vid Glimmerplan, 40 i Tosseryd och 47 i Ekås kommer jag på ytterligare. 46 och 47 beror lite på vilken vagntyp du har.
Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 01:00:11 AM
Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.
Skall man vara petig är det linje 202 som vänder vid Elgarås även om det vid ett par tillfällen är bussarna på linje 150 som gör den svängen i stället för att stå och vänta in tid i Fristad. Kör bussen in på sågverkets område behövs en mindre backning för att komma runt, men några problem kan man knappast säga att det är att vända där (och det skrev du ju inte heller).
(http://www.savenfjord.nu/bl_210.JPG)
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM
Hållplats Storskogen är väl den värsta vändplatsen Borås Lokaltrafik har? Där skall man köra ut på 90-väg, backa tillbaka och köra in på Töllsjövägen igen. Nu har man väl dock ändrat så att man kör via Hedared istället?
Används hållplatsen vid Storskogen fortfarande och i så fall av vilken linje? Fast jag håller med om att på den tiden som linje 153 vände där med vissa turer var det nog den bökigaste vändplatsen inom hela BL-området.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM
Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.
Lär vara något gammalt avtal med Borås stad om att det skall finnas bussförbindelse fram till sommarstaden. Ett tag var bussarna anropsstyrda, men nu går de tydligen alltid in där även på vintern, då resandet dit torde vara noll. Inga årtetruntboende finns i området. Å andra sidan var det länge sedan jag såg boggibussar på linje 42.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM
11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.
Det är väl hyfsad beläggning på linje 153 till Bredared, så att köra tre kilometer extra till Vralen har väl inte så stor betydelse i sammanhanget. Det skulle bli dyrare med taxianslutning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:48:55 AM
Skall man vara petig är det linje 202 som vänder vid Elgarås även om det vid ett par tillfällen är bussarna på linje 150 som gör den svängen i stället för att stå och vänta in tid i Fristad. Kör bussen in på sågverkets område behövs en mindre backning för att komma runt, men några problem kan man knappast säga att det är att vända där (och det skrev du ju inte heller).
(http://www.savenfjord.nu/bl_210.JPG)
Linje 150 vänder vid vägkorsningen mot Elgarås vid avgångarna 01.15 och 02.45 från Södra Torget och då det efterfrågades backvändningar så är linje 150 mer värd att nämna än linje 202 som inte är destinationsskyltad Borgstena utan Borgstena Affär.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Används hållplatsen vid Storskogen fortfarande och i så fall av vilken linje? Fast jag håller med om att på den tiden som linje 153 vände där med vissa turer var det nog den bökigaste vändplatsen inom hela BL-området.
Har linje 153 gått hela vägen till Storskogen? Det ligger ju i Bollebygds kommun och linje 153 torde vara en linje finansierad av Borås Stad.
Storskogen trafikeras av linje 122. Hela linjesträckningen är Bollebygd - Töllsjö - Storskogen, men linjen är uppstyckad. Tror det är Vårgårdabuss som kör Bollebygd - Töllsjö medan BL kör Storskogen - Töllsjö.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Lär vara något gammalt avtal med Borås stad om att det skall finnas bussförbindelse fram till sommarstaden. Ett tag var bussarna anropsstyrda, men nu går de tydligen alltid in där även på vintern, då resandet dit torde vara noll. Inga årtetruntboende finns i området. Å andra sidan var det länge sedan jag såg boggibussar på linje 42.
Jag har inte påstått att linje 42 trafikeras av boggibussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Det är väl hyfsad beläggning på linje 153 till Bredared, så att köra tre kilometer extra till Vralen har väl inte så stor betydelse i sammanhanget. Det skulle bli dyrare med taxianslutning.
Så stor beläggning på den linjen är det inte. Åtminstone inte på eftermiddagarna, så då kunde hela linjen vara anropsstyrd.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM
Så stor beläggning på den linjen är det inte. Åtminstone inte på eftermiddagarna, så då kunde hela linjen vara anropsstyrd.
Om nu buss behövs på de flesta avgångarna brukar det inte ligga någon ekonomi i att ställa bussen för att vissa avgångar istället köra en stor taxi där. Dessutom riskerar det bara bli krångligt för resenärerna.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM
Har linje 153 gått hela vägen till Storskogen? Det ligger ju i Bollebygds kommun och linje 153 torde vara en linje finansierad av Borås Stad.
Storskogen trafikeras av linje 122. Hela linjesträckningen är Bollebygd - Töllsjö - Storskogen, men linjen är uppstyckad. Tror det är Vårgårdabuss som kör Bollebygd - Töllsjö medan BL kör Storskogen - Töllsjö.
Visst. Förväxlade med Skattegården. Och jag håller med om att Storskogen är en mycket olämplig plats att vända på.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM
Jag har inte påstått att linje 42 trafikeras av boggibussar.
Nej, inte du men jag skrev det i ett tidigare inlägg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 15:25:03 PM
Nej, inte du men jag skrev det i ett tidigare inlägg.
Jaha! Då är jag med! :)
Med risk för att ha missat något inlägg, även 303 vänder väl vissa turer med backvändning i tingarör?
122 ska enligt sista trafikordern jag hörde talas om gå extra till Hedareds stavkyrka för att vända, men jag vet inte om dubbla 122 storskogen-töllsjö finns kvar i ngt omlopp.
Som jag ser det har BL förarne en lurig vändning att göra, om det är första gången bör man analysera läget noga och det är just Hedareds stavkyrka, annars är alla vändningar som jag minns om och läst här mest normala för en yrkesförare.
Mer intressant är delen om använda taxi, anropstrafik osv. Det finns två delar där, del 1, har man redan en buss där, varför beställa ut en taxi från Borås dit som vänder oftast tom? När bussen redan är där?
del 2, anropsstyrd trafik gynnar inte resande, folk väljer hellre enskilda bilar, eller avstår enär de är rädda att missa bokningstider alternativt att trafikbolaget missar komma.
Borås är ett dåligt exempel, men generellt visar undersökningar på reellt underlag att regelbunden och fast trafik gynnar resandet.
Sen har vi miljöhänsynen svemicke, gynnar det miljön att en taxi o en buss kör parallellt till Bredared för att taxin ska fortsätta sista biten? Är det bra att köra ut taxin ifall någon vill åke sista biten?
Citat från: Trafikar´n skrivet 29 maj 2009, 00:37:10 AM
Med risk för att ha missat något inlägg, även 303 vänder väl vissa turer med backvändning i tingarör?
122 ska enligt sista trafikordern jag hörde talas om gå extra till Hedareds stavkyrka för att vända, men jag vet inte om dubbla 122 storskogen-töllsjö finns kvar i ngt omlopp.
Tror det finns en dubbeltur där åt andra hållet på morgonen. Vet inte exakt hur det ser ut på eftermiddagen, men en buss förstärker linje 550 till Storskogen klockan 16.25 från Södra Torget (skyltad 550 Töllsjö) och fortsätter därefter som linje 122 till Töllsjö. Vad den andra turen gör vet jag inte.
Citat från: Trafikar´n skrivet 29 maj 2009, 00:37:10 AM
Som jag ser det har BL förarne en lurig vändning att göra, om det är första gången bör man analysera läget noga och det är just Hedareds stavkyrka, annars är alla vändningar som jag minns om och läst här mest normala för en yrkesförare.
Mer intressant är delen om använda taxi, anropstrafik osv. Det finns två delar där, del 1, har man redan en buss där, varför beställa ut en taxi från Borås dit som vänder oftast tom? När bussen redan är där?
del 2, anropsstyrd trafik gynnar inte resande, folk väljer hellre enskilda bilar, eller avstår enär de är rädda att missa bokningstider alternativt att trafikbolaget missar komma.
Borås är ett dåligt exempel, men generellt visar undersökningar på reellt underlag att regelbunden och fast trafik gynnar resandet.
Sen har vi miljöhänsynen svemicke, gynnar det miljön att en taxi o en buss kör parallellt till Bredared för att taxin ska fortsätta sista biten? Är det bra att köra ut taxin ifall någon vill åke sista biten?
Jag menade inte att en taxi ska stå och vänta i Bredared utan att hela turen från Borås skall köras med taxi. Det är i regel aldrig mer än två, tre resande som åker ut till Bredared från Borås med 153:an vid avgångarna 18.40 och 20.40. Tillbaka brukar det inte vara någon.
Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:02:08 AM
Tror det finns en dubbeltur där åt andra hållet på morgonen. Vet inte exakt hur det ser ut på eftermiddagen, men en buss förstärker linje 550 till Storskogen klockan 16.25 från Södra Torget (skyltad 550 Töllsjö) och fortsätter därefter som linje 122 till Töllsjö. Vad den andra turen gör vet jag inte.
Tittar man i tidtabellen borde det inte finnas något behov av att vända i Töllsjö längre. Två turer ankommer till Storskogen: 06.47 och 07.17. Åtminstone den senare fortsätter som linje 550 till Borås. Tidigare har det varit så att den förstnämnda gått tom till Bollebygd igen. Och då kan man undvika vändningen genom att ta vägen via Hedared-Töllsjö.
Tre turer avgår Storskogen: 06.00, 15.18 och 16.58. De båda senare går som linje 550 Borås-Storskogen. Den förstnämnda borde rimligen komma tom från Borås.
Historiskt sett har det dock förekommit vändningar vid Storskogen vilket har gått till så att bussen kört ut på väg 180 och sedan backat (precis som Svemicke tidigare beskrev). Det är 70 km/tim på vägen förbi Storskogen, men många bilister kör fortare än så. Sikten är också relativt begränsad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2009, 08:43:34 AM
Tittar man i tidtabellen borde det inte finnas något behov av att vända i Töllsjö längre. Två turer ankommer till Storskogen: 06.47 och 07.17. Åtminstone den senare fortsätter som linje 550 till Borås. Tidigare har det varit så att den förstnämnda gått tom till Bollebygd igen. Och då kan man undvika vändningen genom att ta vägen via Hedared-Töllsjö.
Tre turer avgår Storskogen: 06.00, 15.18 och 16.58. De båda senare går som linje 550 Borås-Storskogen. Den förstnämnda borde rimligen komma tom från Borås.
Så är det nog ja.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2009, 08:43:34 AM
Historiskt sett har det dock förekommit vändningar vid Storskogen vilket har gått till så att bussen kört ut på väg 180 och sedan backat (precis som Svemicke tidigare beskrev). Det är 70 km/tim på vägen förbi Storskogen, men många bilister kör fortare än så. Sikten är också relativt begränsad.
Ja, det var inte mer än ett år sedan man gjorde så. Det innebar också att man fick stå och vänta i Storskogen i 30 minuter på nästa avgång. Man hade anslutning med linje 550 både till och från Borås.
Har inte Du varit med Hans-Åke på en sådan tur, Staffan? Jag vill minnas att vi var med båda för ett år sedan någon gång.
Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 01:01:10 AM
Har inte Du varit med Hans-Åke på en sådan tur, Staffan? Jag vill minnas att vi var med båda för ett år sedan någon gång.
Jodå, men då åkte vi 14.50 från Södra torget med linje 550. Denna fortsatte direkt från Storskogen till Töllsjö. Det är då bara en vanlig svängningsmanöver och ingen backning. Från Töllsjö sedan tomkörning till Bollebygd, därifrån skoltur till Olsfors (dock var även denna av någon anledning tom) och sedan åter tomkörning tillbaka till Södra torget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2009, 09:03:22 AM
Jodå, men då åkte vi 14.50 från Södra torget med linje 550. Denna fortsatte direkt från Storskogen till Töllsjö. Det är då bara en vanlig svängningsmanöver och ingen backning. Från Töllsjö sedan tomkörning till Bollebygd, därifrån skoltur till Olsfors (dock var även denna av någon anledning tom) och sedan åter tomkörning tillbaka till Södra torget.
Ja just det! Vagn 205 va?
Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 11:04:08 AM
Ja just det! Vagn 205 va?
Nästan:
(http://www.savenfjord.nu/bl_204_a.JPG)
Från Storskogen till Nya Zeeland:
(http://www.savenfjord.nu/bl_204_c.JPG)
Första gången den hpl vart med på bild eller??? Och så säger de att det tar lång tid att åka till Nya Zeeland.... så vitt jag minns tar det ca 15 min... ;D
Citat från: yngrot skrivet 01 juni 2009, 17:37:31 PM
Första gången den hpl vart med på bild eller??? Och så säger de att det tar lång tid att åka till Nya Zeeland.... så vitt jag minns tar det ca 15 min... ;D
Nya Zeeland har nog varit med förut men utan buss. Dessutom är bilden en reprisbild. Om man åker med linje 159 eller 404 tar det nog ungefär en kvart från Södra torget, ja. För oss tog det 9 minuter, men så var det ju också en tomtur som kunde köra motorvägen.
här fanns tom en vändplats
även om den inte var så stor
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00184.jpg?t=1243886020)
Ang BLs backvändningar, har 159s natturer, en fredag o en lördag i Bäck kommit med? Sen har väl kanske fortf 302 Älvsered eller kanske Mjöbäck kvar en backvändning vid Överlida skola?
Citat från: michael k skrivet 01 juni 2009, 22:15:26 PM
här fanns tom en vändplats
även om den inte var så stor
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00184.jpg?t=1243886020)
Är vi i Morjhult nu?
Citat från: Trafikar´n skrivet 01 juni 2009, 23:01:34 PM
Ang BLs backvändningar, har 159s natturer, en fredag o en lördag i Bäck kommit med?
Japp:
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 01:00:11 AM
Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.
en bit ifrån larv sydöst om svenljunga
det var två kilometer skogsväg ut till fiket
Citat från: michael k skrivet 07 juni 2009, 12:33:21 PM
en bit ifrån larv sydöst om svenljunga
det var två kilometer skogsväg ut till fiket
Larv ligger i Skaraborg, inte långt från Vedum. Menar du Kalv?
kalv är rätt jag blandar i hop det
Citat från: michael k skrivet 07 juni 2009, 17:58:37 PM
kalv är rätt jag blandar i hop det
"Oj vad det skälvde och skalv på vägen till Kalv" som Stefan & Krister diktar.
Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM
Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.
Sedan har vi fortsättningen på den linjen (42) som hela sträckningen skulle kunna köras med anropsstyrd trafik i form av taxi för fler resande är det sällan. Hålla på och dra ut med bussar där. Likaså trådämnet Vralen. Hade räckt utmärkt med taxi ut dit. Och varför kan man inte vända vid garagen i Bredared istället för att köra ut i åkermarken i Vralen? Det står i regel ändå alltid folk med bilar som väntar på de resande. Kan bilisterna inte köra lite längre mot Bredared och hämta folket där?
11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.
Detta kanske också är en av anledningarna att det aldrig byggdes någon vändslinga vid Vralen när linje 153 kortades ner från Skattegården till Vralen. Det kanske är alltför sannolikt att linjen snart kommer kortas av ytterligare och då hade Borås stått där och gjort ännu "en Hyberg", alltså efter många års tjat om farlig korsningsvändning till slut byggt en vändslinga och sedan kort därefter dragit in linjen och lämnat vändslingan öde:
http://maps.google.com/maps?sll=37.0625,-95.677068&sspn=52.505328,77.871094&ll=57.755862,13.0133&spn=0.002181,0.004753&t=h&z=18 (http://maps.google.com/maps?sll=37.0625,-95.677068&sspn=52.505328,77.871094&ll=57.755862,13.0133&spn=0.002181,0.004753&t=h&z=18)
När det är snö är iofs den vändslingan ganska välanvänd som parkeringsplats för skidåkare eftersom skidspåren korsar vägen i närheten och då och då används den också som timmerupplag och liknande så helt oanvänd är den väl förvisso inte, men ändå... Nu är det ju ganska många år sedan vändslingan byggdes, finns det någon Boråschaufför (eller fd) som läser detta forum som korsningsvänt en buss i den här korsningen (Hybergsvägen/Sörbovägen) innan vändslingan byggdes? Hur var det i så fall? Snitthastigheten på bilarna på Hybergsvägen upplever jag som någonstans runt 90 på den här platsen...
Kuriosa: Jag ser nu att väntkuren verkar försvunnit där. Den fanns kvar i många år med texten "RIP" klo**rad med rejäla bokstäver.
Annars har Borås haft (och fortfarande har) ganska många linjer med tveksam beläggning. Dessutom med tveksam logik bakom vilka som får vara kvar och inte. Att dra in linje 41 till Hyberg var väl inte så konstigt, men det vore inte särskilt mycket konstigare att ersätta de yttersta delarna av 42, 44, 46, 153 och några till med närtrafik heller.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 juni 2009, 08:55:40 AM
Annars har Borås haft (och fortfarande har) ganska många linjer med tveksam beläggning. Dessutom med tveksam logik bakom vilka som får vara kvar och inte. Att dra in linje 41 till Hyberg var väl inte så konstigt, men det vore inte särskilt mycket konstigare att ersätta de yttersta delarna av 42, 44, 46, 153 och några till med närtrafik heller.
Jag är beredd att hålla med Dig fullkomligt här. Linje 44 kortades dock ner för ett tag sedan och Norlid slopades. Nu vänder bussen i Granbäcken, men beläggningen är den samma.
De flesta 40-linjer, utom möjligtvis 45 och 48/49, kan ersättas med närtrafik. Mer resenärer är det inte. Nu kommer dock linje 41 tillbaka till hösten, men då skall den gå till Gånghester istället.
Men på vinter är det helt mörkt och man ser inte. Det finns in´gen lampa. Och då är det inte lätt. ???
Såhär ska en riktig vändplats se ut! ;D
(http://i482.photobucket.com/albums/rr190/PC_Lastbilar/Posten/20090828758.jpg)
Amen! 8)