Bjuder på 4 bilder ikväll också
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486043.jpg)
GDG 1863 vid Nils Ericksson platsen i Göteborg
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486036.jpg)
GDG 1859 vid gamla busstationen i Falun (en av de få GDG bussar som fick dala lack)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486038.jpg)
GDG 1272 vid Malungs garaget
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486011.jpg)
GDG 2275 vid garaget i Malung
Hej!
Tackar för din fina GDG-dokumentation.
Mvh
Christian
Trevliga bilder.. när försvann GDG-CONTINENTBUS? Det låter ju som ett "mäktigt" bolag, bussarna har ju en snygg design
Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2009, 10:10:43 AM
Trevliga bilder.. när försvann GDG-CONTINENTBUS? Det låter ju som ett "mäktigt" bolag, bussarna har ju en snygg design
när det blev för mycket sj i GDG
Hej! Kul! GDG 1272 var en tidig vagn med den nya karossen som senare fick namnet Alpus 260. Första vagnen i serien var 1265. De här vagnarna hade en läcker lackering med vita ränder kors och tvärs vilket gav namnet Julklappspaketet. Hälften av sätena hade röd klädsel, resten grön, ett litet trevligt konstgrepp. Innerbelysningen var placerad på sidorna ovanför fönstren och bländade därför inte i vindrutorna. För att skylta måste man öppna hela luckan in till skyltskåpet vilket inte gick om framdörren var öppen. Jag hade turen att få köra 1267 i två dagar innan jag slutade vid GDG i Ludvika. Vi tyckte att det var en mycket snygg vagn och med mycket bättre detaljarbete än den tidigare GDG-fd Lier-Karossen och så var det ju våra första vagnar på B10M-chassiet.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 23 maj 2009, 11:36:53 AM
Hej! Kul! GDG 1272 var en tidig vagn med den nya karossen som senare fick namnet Alpus 260. Första vagnen i serien var 1265. De här vagnarna hade en läcker lackering med vita ränder kors och tvärs vilket gav namnet Julklappspaketet. Hälften av sätena hade röd klädsel, resten grön, ett litet trevligt konstgrepp. Innerbelysningen var placerad på sidorna ovanför fönstren och bländade därför inte i vindrutorna. För att skylta måste man öppna hela luckan in till skyltskåpet vilket inte gick om framdörren var öppen. Jag hade turen att få köra 1267 i två dagar innan jag slutade vid GDG i Ludvika. Vi tyckte att det var en mycket snygg vagn och med mycket bättre detaljarbete än den tidigare GDG-fd Lier-Karossen och så var det ju våra första vagnar på B10M-chassiet.
Mvh Jan G
De blandade färgerna på sätena kom väl först på de sista vagnarna i 13xx serien, 12xx och större delen av 13xx serien hade gröna säten.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 23 maj 2009, 00:58:17 AM
när det blev för mycket sj i GDG
1990 GDG förvärvar affärsverket SJ:s Bussverksamhet. Bolagets ändrar namn och drivs vidare under namnen Swebus AB. http://www.gdgbuss.com/
GDG Continentbus linjetrafik till utlandet upphörde då också. Läs mer om GDG Continentbus http://www.toni-schonfelder.com/nostalgi/continentbus.html
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 13:00:54 PM
Utlandstrafiken upphörde inte 1990 utan drevs vidare i Swebus ytterligare ett antal år (Eurolines)
1990 En stor del av turisttrafiken och den internationella linjetrafiken avvecklas. http://www.gdgbuss.com/
Hej! Angående sätena. De första bussarna hade hälften gröna och hälften röda säten det kan jag gå ed på. Jag har aldrig varit inne i någon annan buss av den här typen än 1267.
Mvh Jan G
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 13:00:54 PM
Utlandstrafiken upphörde inte 1990 utan drevs vidare i Swebus ytterligare ett antal år (Eurolines)
Det var i april 1993 som Eurolines tog över utlandstrafiken från Swebus (kommer inte ihåg under vilket namn den då bedrevs). Då organiserades den av Thinggaard i danska Ålborg. Så småningom blev den organiserad i Sverige och använde lite olika svenska bussbolag, många med anknytning till den tidigare här omnämnde Evegård. T ex Hjulbens Buss och Europatrafik. Sedan inledde Eurolines samarbete med Säfflebussen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 21:45:16 PM
Swebus körde ju med bussar lackade och dekalerade för Eurolines fram till 1993
Visst ja, nu klarnar minnet. Det var alltså 1993 som Swebus överlät Eurolines-trafiken till Thinggaard. Blev lite olyckligt formulerat i mitt tidigare inlägg för att nu inte säga direkt felaktigt.