(http://www.gbg.bonet.se/becker/bilder/Krokodiler.jpg)
aah krokodilen
Är väl en SBB Ce 6/8 II... håller med Mattias. :D
Citat från: Nico skrivet 24 maj 2009, 19:53:36 PM
Är väl en SBB Ce 6/8 II... håller med Mattias. :D
Det mäktiga loken vill jag ha som modell till Märklin
har ett hemma
Ett i mitt tycke ännu mer mäktigt lok, Union Pacific's Big Boy från 1941.
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/PV/BigBoy4014.jpg)
Några mått och vikter: Axeltryck 30,7 t, drivhjulsdiameter 1727 mm,
ångtryck 21,1 kg/cm2, adhesionsvikt 245 t, dragkraft 61394 kg, total vikt med fyllda förråd 539,7 t, total längd 40,487 m. Tendern rymmer 25,4 t kol och 94,6 m3 vatten.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 juni 2009, 00:50:59 AM
Ett i mitt tycke ännu mer mäktigt lok, Union Pacific's Big Boy från 1941.
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/PV/BigBoy4014.jpg)
Några mått och vikter: Axeltryck 30,7 t, drivhjulsdiameter 1727 mm,
ångtryck 21,1 kg/cm2, adhesionsvikt 245 t, dragkraft 61394 kg, total vikt med fyllda förråd 539,7 t, total längd 40,487 m. Tendern rymmer 25,4 t kol och 94,6 m3 vatten.
Det där har jag som modell!
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 juni 2009, 00:50:59 AM
Ett i mitt tycke ännu mer mäktigt lok, Union Pacific's Big Boy från 1941.
Ett av världens häftigaste lok. Och ändå har det, trots sin enorma storlek, en effekt som överträffas av de flesta moderna ellok (Bombardier Traxx, t.ex.) och en dragkraft som motsvaras av ett par ellok (drygt 2 Rc4, t.ex.). Ett ensamt EMD SD90MAC - ungefär hälften så stort - motsvarar ganska väl ett Big Boy. En IORE-halva skulle vinna en dragkamp (om kopplet höll, förstås). Utvecklingen går verkligen framåt.
Anders
jag har ett big boy med ;D