Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:29:57 AM

Titel: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:29:57 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/AFM7_5545_Hemfosa_090515b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Rc6_1382_Hemfosa_090515.jpg)
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Richard skrivet 16 maj 2009, 13:16:01 PM
Ja vad ska man säga SJ SJ Gamle vän svart har du nu blivit.
Nej allvarligt talat svart är kanske inte rätt färg men o andra sidan SJ: öresundståg tycker jag har en snygg lackering.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: ch skrivet 16 maj 2009, 13:39:31 PM
Svart färg hade man till "Rocktåget" eller liknande, men nu ska man tydligen ha alla tåg svartmålade har jag hört uppgifter om.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Jacob skrivet 16 maj 2009, 17:00:13 PM
De lila tågen är också rätt så snygga :)

//Jajje
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Kristian skrivet 16 maj 2009, 19:09:12 PM
Nej men, huvudorten! Vad trevligt. :) Fan att man inte var vid Älgviken, jag är nyfiken på hur de dubbla tyfonerna låter...
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Nico skrivet 17 maj 2009, 11:12:15 AM

Svart är visserligen en snygg kulör på lack, men sällan på alltför stora fordon. Sedan är svart lack något som ofta kräver ganska så mycket mera handpåläggning och med tanke på hur många av de ljusare blålackade loken (inte BlueX) ser ut i dagens läge så bävar jag en aning för hur det kommer att se ut om ett par år. Själv föredrar jag faktiskt den grå provlacken som något lok fick. Även om grått i sig kanske inte är det roligaste så ser det fräschare ut under en längre tid. Sen saknar jag även den gamla dekorranden (kunde ju nu ha varit i en annan färg än vitt) som tyvärr togs bort helt med de nya färgscheman som kom. Den gav onekligen Rc:s fronter en egen touch och personlighet istället för dagens mera glosögda uppsyn som som känns lite trist istället...
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PM
Citat från: Nico skrivet 17 maj 2009, 11:12:15 AM
Svart är visserligen en snygg kulör på lack, men sällan på alltför stora fordon. Sedan är svart lack något som ofta kräver ganska så mycket mera handpåläggning och med tanke på hur många av de ljusare blålackade loken (inte BlueX) ser ut i dagens läge så bävar jag en aning för hur det kommer att se ut om ett par år. Själv föredrar jag faktiskt den grå provlacken som något lok fick. Även om grått i sig kanske inte är det roligaste så ser det fräschare ut under en längre tid. Sen saknar jag även den gamla dekorranden (kunde ju nu ha varit i en annan färg än vitt) som tyvärr togs bort helt med de nya färgscheman som kom. Den gav onekligen Rc:s fronter en egen touch och personlighet istället för dagens mera glosögda uppsyn som som känns lite trist istället...
****
Håller med dig. Den dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
En annan sak som förvånar, är att det gula förstaklassbandet är slopat på vagnarna, liksom det gröna andraklassbandet. Det är internationellt, och inarbetat bland resenärerna, sedan flera decennier. Men men, trendnissarna ska väl också ha något att göra. Och som alla vet, så är det ju "gratis" att lacka om i tid och otid  ::)

HJP
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Walter skrivet 17 maj 2009, 16:21:05 PM
Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PM
****
Håller med dig. Den dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
En annan sak som förvånar, är att det gula förstaklassbandet är slopat på vagnarna, liksom det gröna andraklassbandet. Det är internationellt, och inarbetat bland resenärerna, sedan flera decennier. Men men, trendnissarna ska väl också ha något att göra. Och som alla vet, så är det ju "gratis" att lacka om i tid och otid  ::)

HJP

En svart A-vagn är nu provmålad med gul rand.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Walter skrivet 17 maj 2009, 16:21:50 PM
Citat från: Richard skrivet 16 maj 2009, 13:16:01 PM
Ja vad ska man säga SJ SJ Gamle vän svart har du nu blivit.
Nej allvarligt talat svart är kanske inte rätt färg men o andra sidan SJ: öresundståg tycker jag har en snygg lackering.

Som för övrigt nu ska målas svarta med förklaringen att dom lätt förväxlas med Skånetrafikens fordon.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Nico skrivet 18 maj 2009, 07:48:32 AM

Citat från: Walter skrivet 17 maj 2009, 16:21:50 PM
Som för övrigt nu ska målas svarta med förklaringen att dom lätt förväxlas med Skånetrafikens fordon.

Jo, det gäller ju för operatören att ha en ursäkt på hand. Som det väl påpekats på annan plats så skulle det nog bli billigare att bjuda de eventuellt felpåstigna resenärerna på biljetten än att måla om hela rasket. Personligen är jag även negativ till att måla ett fåtal fordon för något visst (jämför med SL:s blåa bussar) då man låser en mängd fordon till ett påstått specifikt ändamål och på så vis minskar den allmänna flexibiliteten i utsättningen. Känns onekligen som att slänga pengarna i sjön.


Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PMDen dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.

Bra att du nämnde den, för just den dekorranden glömde jag faktiskt, skam till sägandes, helt bort. Den dekorranden jag avsåg var egentligen de två, en på varje sida, breda vita ränderna med liten svart bård som på den orange tiden gick längs med Rc-lokens sidor och slutade med varsin nedåtställd spets i fronterna. De fungerade liksom en accent som framhävde först vinghjulet och sedan frimärket samtidigt som de gav loken ett lite mer kraftfullt intryck. I dagens läge så blir det bara bart och strålkastarna ser som sagt nästan lite udda ut när sitter helt ensamma.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2009, 09:38:32 AM
Citat från: Nico skrivet 18 maj 2009, 07:48:32 AM
Jo, det gäller ju för operatören att ha en ursäkt på hand. Som det väl påpekats på annan plats så skulle det nog bli billigare att bjuda de eventuellt felpåstigna resenärerna på biljetten än att måla om hela rasket. Personligen är jag även negativ till att måla ett fåtal fordon för något visst (jämför med SL:s blåa bussar) då man låser en mängd fordon till ett påstått specifikt ändamål och på så vis minskar den allmänna flexibiliteten i utsättningen. Känns onekligen som att slänga pengarna i sjön.

Problemet med resenärer som stiger på fel tåg - alltså SJ i stället för DSBFirst och vice versa - är större än att man kan bjuda de som eventuellt stigit på fel tåg. Det skulle också snabbt sprida sig att det går bra att åka med vilket tåg som helst. Det bästa vore naturligtvis någon form av gemensam taxa med ömsesidig biljettgiltighet.
I det här fallet spelar det ingen roll om man målar om de fem tågsätt det rör sig om eftersom de ändå bara används i SJ:s egentrafik på Västkustbanan och redan är separerade från övriga tågsätt som används av Öresundståget (DSBFirst). Att SJ vill måla dem i sin egen färg har heller inte bara med biljettproblemen att göra utan SJ:s allmänna profilering. Omlackeringen planeras att göras när tågsätten ändå tas in för storrevision och kostar knappast något extra. Problem kan möjligen uppstå om SJ vill sälja de här tågsätten till de länsbolag som svarar för Öresundståget.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 20 maj 2009, 13:55:02 PM
Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PM
****
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
HJP

De BlueX som blivit omlackade har alla varit inne på R4 (revision) och då ingår omlackering. 4 BlueX finns kvar (1340, 1405, 1407 och 1409), och så de två grå (1404 och 1412).
/J
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: HJP skrivet 21 maj 2009, 09:22:13 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 20 maj 2009, 13:55:02 PM
De BlueX som blivit omlackade har alla varit inne på R4 (revision) och då ingår omlackering. 4 BlueX finns kvar (1340, 1405, 1407 och 1409), och så de två grå (1404 och 1412).
/J
****
Jovisst, och byter man kulör, så är det ett sorts "behov".  Personligen tycker jag nog ändå, att det tekniska behovet skulle prioriteras. Ett slitet "ljus"-blått lok, ger ett betydligt sämre intryck än ett fräscht mörkblått.
Det som förvånat mig i många år, är att hur ont om pengar ett företag än har, så tycks ofta "kosmetikakontot" ha överskott på pengar.

HJP
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 09:50:36 AM
Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 09:22:13 AM
****
Jovisst, och byter man kulör, så är det ett sorts "behov".  Personligen tycker jag nog ändå, att det tekniska behovet skulle prioriteras. Ett slitet "ljus"-blått lok, ger ett betydligt sämre intryck än ett fräscht mörkblått.
Det som förvånat mig i många år, är att hur ont om pengar ett företag än har, så tycks ofta "kosmetikakontot" ha överskott på pengar.

HJP

Men nu är det ju så att i R4-revision ingår omlackering. Och då kostar det inte mer att ta fram en svart färgburk än en blå.
Kan ju tyckas vara lite konstigt att ett lok som målades om för 5-6 år sedan målas om redan nu medan det finns lok som inte målats på 12 år eller mer. Men ett R4-reviderat fordon skall ju kunna rulla i 12 år eller mer och det är ju då lämpligt att inte bara maskineri genomgås ordentligt utan även exteriören. Om inte annat är det säkert det som blir billigast i längden.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: HJP skrivet 21 maj 2009, 12:47:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 09:50:36 AM
Men nu är det ju så att i R4-revision ingår omlackering. Och då kostar det inte mer att ta fram en svart färgburk än en blå.
Kan ju tyckas vara lite konstigt att ett lok som målades om för 5-6 år sedan målas om redan nu medan det finns lok som inte målats på 12 år eller mer. Men ett R4-reviderat fordon skall ju kunna rulla i 12 år eller mer och det är ju då lämpligt att inte bara maskineri genomgås ordentligt utan även exteriören. Om inte annat är det säkert det som blir billigast i längden.
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....

(http://i42.tinypic.com/33thyqr.jpg)

Här en bild på AFM7 5544 i Karlberg igår, 20 maj 2009. Den ser någorlunda hyfsad ut i färgen och är inte på väg in i någon stoppbock  ;)
Det blev ett "snabbskott" genom vindrutan på X10.

HJP
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Nico skrivet 21 maj 2009, 14:54:54 PM

Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 12:47:10 PM
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....

(http://i42.tinypic.com/33thyqr.jpg)

Här en bild på AFM7 5544 i Karlberg igår, 20 maj 2009. Den ser någorlunda hyfsad ut i färgen och är inte på väg in i någon stoppbock  ;)
Det blev ett "snabbskott" genom vindrutan på X10.

HJP

Schysst snabbskott! Jag vill minnas att dessa särlingar (finns väl bara tre AFM7?) införskaffades till Uppsalatrafiken för att slippa rundgången, men ganska snabbt blev väl dessa omplacerade till Sydsverige då Uppsalatågen krävde mera kraft. Är dessa AFM7 nu tillbaka i Stockholmsområdet (tillfälligt eller tillsvidare) och vad används de då i så fall till?
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 21 maj 2009, 15:04:37 PM
Citat från: Nico skrivet 21 maj 2009, 14:54:54 PM
Schysst snabbskott! Jag vill minnas att dessa särlingar (finns väl bara tre AFM7?) införskaffades till Uppsalatrafiken för att slippa rundgången, men ganska snabbt blev väl dessa omplacerade till Sydsverige då Uppsalatågen krävde mera kraft. Är dessa AFM7 nu tillbaka i Stockholmsområdet (tillfälligt eller tillsvidare) och vad används de då i så fall till?

Korrekt analys. AFM7orna förflyttades till Skånebanan (Helsingborg - Hässleholm - (Kristianstad)) när man tog bort Y2 (Kustpilen) från den sträckan. Man körde normalt sett tåg med en AFM7, två andraklassvagnar och ett lok. När AFM7orna inte räckte till, hade man tre vanliga vagnar och ett lok i var ände. Större delen av AFM7 var förresten nerklassad till 2'a klass, vilket de flesta inte visste om, så det var riktigt skönt att sätta sig i de breda fåtöljerna och ta det lugnt.
När man istället gjorde om sträckan till en Pågatågssträcka så förflyttades AFM7 tillbaks till Mälardalen. Jag tror att de används mest på tåg västerut från Stockholm, alltså mot Arboga, Eskilstuna osv. Synd för oss Skåningar, tur för Mälardalsborna. ;)
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Nico skrivet 21 maj 2009, 15:31:23 PM

Aha, tack för den infon. Var ett tag sedan jag åkte tåg senast, men rör mig ju en del med pendel i SL-land och har inte sett dessa. Å andra sidan så reagerar man inte på allt heller och SJ:s tåg hör inte heller direkt till mina intresseområden i vanliga fall. Det som fick mig att rycka till lite var att på Mickes fina bilder så anges det att de är tagna vid Hemfosa och jag undrar väl egentligen även lite vad det gjorde där då Nynänsbanans persontrafik just mest sköts med X1/X10/X60.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: HJP skrivet 21 maj 2009, 15:35:49 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 maj 2009, 15:04:37 PM
Korrekt analys. AFM7orna förflyttades till Skånebanan (Helsingborg - Hässleholm - (Kristianstad)) när man tog bort Y2 (Kustpilen) från den sträckan. Man körde normalt sett tåg med en AFM7, två andraklassvagnar och ett lok. När AFM7orna inte räckte till, hade man tre vanliga vagnar och ett lok i var ände. Större delen av AFM7 var förresten nerklassad till 2'a klass, vilket de flesta inte visste om, så det var riktigt skönt att sätta sig i de breda fåtöljerna och ta det lugnt.
När man istället gjorde om sträckan till en Pågatågssträcka så förflyttades AFM7 tillbaks till Mälardalen. Jag tror att de används mest på tåg västerut från Stockholm, alltså mot Arboga, Eskilstuna osv. Synd för oss Skåningar, tur för Mälardalsborna. ;)
****
De gjorde också ett gästspel i trafiken Västerås-Eskilstuna-Katrineholm-Norrköping, med ganska korta tåg.
De tre manövervagnarna 5543-5545, har haft flera littera: UA7, AF7X, AFM7, och nu är de inne på sin tredje färg, från brunt via blått, till svart.

HJP
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 21 maj 2009, 15:46:24 PM
Det går att läsa lite mer om dem här. http://www.jarnvag.net/vagnguide/AFM7.asp
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 16:25:13 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:29:57 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/AFM7_5545_Hemfosa_090515b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Rc6_1382_Hemfosa_090515.jpg)


Detta tåg stod förra helgen parkerat på spår 1 vid stationen i Kb (Kungsbacka)
Användes som någon sorts "handbollståg" för handbollsspelande ungdomar vilka varit i Kungsbacka och spelat.

/B
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 17:52:38 PM
Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 12:47:10 PM
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....
HJP

Jo, men R4 styrs ju inte av när loket är i behov av ommålning utan hur slitet det är rent maskinellt. Eller kanske mer korrekt: hur långt det har rullat och/eller hur långt tid det har gått sedan det senaste fick R4-revision
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: HJP skrivet 22 maj 2009, 00:52:19 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 17:52:38 PM
Jo, men R4 styrs ju inte av när loket är i behov av ommålning utan hur slitet det är rent maskinellt. Eller kanske mer korrekt: hur långt det har rullat och/eller hur långt tid det har gått sedan det senaste fick R4-revision
****
Jomenvisst! Men det har jag aldrig ifrågasatt. Det är ju helt naturligt, och ingår i det löpande underhållet.

HJP
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Leif D skrivet 22 maj 2009, 10:27:22 AM
Det bör väl tilläggas, att ett antal lok målats om även utan att få R4 under senare år. T.ex. de lok som var BlueX-blå under några år, dessa har ju nu i samband med R4 blivit svarta. Vill även minnas att ytterligare några målats utan att få R4, de som under en tid var, eller kanske fortfarande är grå.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 maj 2009, 10:48:44 AM
Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 10:27:22 AM
Det bör väl tilläggas, att ett antal lok målats om även utan att få R4 under senare år. T.ex. de lok som var BlueX-blå under några år, dessa har ju nu i samband med R4 blivit svarta. Vill även minnas att ytterligare några målats utan att få R4, de som under en tid var, eller kanske fortfarande är grå.

Säger du inte emot dig själv lite nu? Vad jag vet har inga tidigare BlueX-lok målats om annat än i samband med R4. De båda grå loken finns väl kvar. Däremot har möjligen ett och annat blått lok i alltför bedrövligt skick målats om till svart utan att samtidigt ha fått R4. Ett lok tål ju inte alltför många klo**ersaneringar, åtminstone inte de blå loken.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 22 maj 2009, 13:44:42 PM
5544 blir oxå svart inom kort!
Å dessa vagnar används i två insatståg Stockholm-Eskilstuna på eftermiddagarna (991 och 995). På morgonen går de i Eskilstuna-Arboga-Stockholm (tågen 904-909/910) samt Eskilstuna-Stockholm (986).
Som Bengt Jönsson användes en av manövervagnarna i ett chartertåg Nynäshamn-Kungsbacka för att transportera handbollsungdomar till Aranäs Open.
/J
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Leif D skrivet 22 maj 2009, 23:28:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 maj 2009, 10:48:44 AM
Säger du inte emot dig själv lite nu? Vad jag vet har inga tidigare BlueX-lok målats om annat än i samband med R4. De båda grå loken finns väl kvar. Däremot har möjligen ett och annat blått lok i alltför bedrövligt skick målats om till svart utan att samtidigt ha fått R4. Ett lok tål ju inte alltför många klo**ersaneringar, åtminstone inte de blå loken.


Mycket möjligt då, men eftersom jag inte är kallenderbitare kan jag ju inte gå i svaromål på det. Använder bara mitt gamla minne, de är kanske inte alltid så bra.
Titel: SV: En svart sak på väg mot stoppbocken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 maj 2009, 09:24:39 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 maj 2009, 13:44:42 PM
Å dessa vagnar används i två insatståg Stockholm-Eskilstuna på eftermiddagarna (991 och 995). På morgonen går de i Eskilstuna-Arboga-Stockholm (tågen 904-909/910) samt Eskilstuna-Stockholm (986).
Som Bengt Jönsson användes en av manövervagnarna i ett chartertåg Nynäshamn-Kungsbacka för att transportera handbollsungdomar till Aranäs Open.
/J

Tack för den infon. Går dessa tåg även under sommmaren eller blir tursättningen annorlunda då?