Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 28 april 2009, 09:10:40 AM

Titel: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 april 2009, 09:10:40 AM
Riktiga 17xx-vagnar!

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_1762_FDA230_Uddevalla_920819.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_1763_CEL290_Karlstad_940309.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_1764_EMZ221_Uddevalla_920819.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_1766_FJL421_Jonkoping_930608.jpg)
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 28 april 2009, 09:50:16 AM


   Kul med dina djupdykningar i arkivet.

   //Niclas
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 28 april 2009, 17:11:09 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 april 2009, 09:50:16 AM

   Kul med dina djupdykningar i arkivet.

   //Niclas

kan bara instämma! gärna mera ;)
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Walter skrivet 28 april 2009, 17:30:50 PM
Mycket trevligt!
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: chbuss82 skrivet 28 april 2009, 21:47:32 PM
 ;D  :o  ;)

// Christian
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 21:52:55 PM
Undrar hur vanligt det var med SJ-bussar med VBK-kaross?
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:16:21 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 21:52:55 PM
Undrar hur vanligt det var med SJ-bussar med VBK-kaross?

Jag har hittat 1754-1772, 1888-1908 och 2003-2012. Det blir 49 stycken om jag nu räknat rätt. Därtill 3006 och 3009 som kom till SJ vid köpet av Nässjö Omnibustrafik.
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 22:24:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:16:21 PM
Jag har hittat 1754-1772, 1888-1908 och 2003-2012. Det blir 49 stycken om jag nu räknat rätt. Därtill 3006 och 3009 som kom till SJ vid köpet av Nässjö Omnibustrafik.

Så pass många ändå. Det känns som om det var en ovanlig kaross hos SJ
Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:29:54 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 22:24:45 PM
Så pass många ändå. Det känns som om det var en ovanlig kaross hos SJ

De var rätt koncentrerade i placeringen. Bland annat Jönköping och Norrköping hade många VBK. Men det fanns även i Uppsala och en kort tid fanns även en i Borås. Mot slutet av deras aktiva tid spreds de till fler garage.
Det hade nog blivit fler om inte VBK i samma veva lade ned sin busskarosstillverkning i Horten. Lokaler och personal övertogs sedan av Säffle Karosseri, som tillverkade karosser här under några få ur under namnet Horten Karosseri. VBK-bussarna var uppskattade och ansågs allmänt bättre än B10M med Säffle-kaross.


Titel: SV: Lite Swebushistoria 29
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 29 april 2009, 23:54:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 22:29:54 PM
De var rätt koncentrerade i placeringen. Bland annat Jönköping och Norrköping hade många VBK. Men det fanns även i Uppsala och en kort tid fanns även en i Borås. Mot slutet av deras aktiva tid spreds de till fler garage.
Det hade nog blivit fler om inte VBK i samma veva lade ned sin busskarosstillverkning i Horten. Lokaler och personal övertogs sedan av Säffle Karosseri, som tillverkade karosser här under några få ur under namnet Horten Karosseri. VBK-bussarna var uppskattade och ansågs allmänt bättre än B10M med Säffle-kaross.





Uppsala hade inga, däremot Uddevalla.
Uddevalla, Jönköping och Norrköping var de regioner som hade dem som nya.
På slutet spreds de, precis som Staffan skriver.
Bl a Halmstad, Karlstad, Vänersborg och Borås.

Mvh

Christian