Swebus i Trollhättan har utarrenderat ett omlopp på linje 600 till Göteborg till Söne Buss.
Vanligtvis rullar trotjänaren 49 från 1998 (f.d. Landvetter buss 23) på detta omlopp, så även igår:
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Sone_Buss_049_HGA687_Trollhattan_RC.jpg)
Veckan innan var det dock ovanligt besök på linjen med denna Vest Ambassadör:
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Sone_Buss_047_Lilla_Edet_busstn_-1.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Sone_Buss_047_Lilla_Edet_busstn_090.jpg)
//Jonas G
Fina bilder. Har Vesten flyttat till Stenkullen permanent eler är det bara ett lån? Har sett den ett flertal gånger på 520. Ska Söne fortsätta köra på 600 efter tidtabellsskiftet eller går Göteborgsomloppet tillbaka till Swebus när man nu kommer tillbaka till Göteborg?
Citat från: Johan B skrivet 07 april 2009, 16:54:08 PM
Fina bilder. Har Vesten flyttat till Stenkullen permanent eler är det bara ett lån? Har sett den ett flertal gånger på 520. Ska Söne fortsätta köra på 600 efter tidtabellsskiftet eller går Göteborgsomloppet tillbaka till Swebus när man nu kommer tillbaka till Göteborg?
Vagn 47 Scania L94 Vest Ambassadør anskaffades 2001 när Larssons Busstrafik i Främmestad fick körning på underentreprenad för Borås Lokaltrafik på linje 500 Borås-Alingsås-Trollhättan. En likadan buss hamnade hos Vårgårdabuss (nummer 18). För några år sedan upphörde linje 500 på sträckan Borås-Alingsås och ersattes av uttökad trafik på linje 550. Buss i Väst kör fortfarande ett omlopp på denna, men detta utförs av Vårgårdabuss som har en ny Vest för den här trafiken. I samband med detta tappade alltså såväl 18 som 47 sitt gamla uppdrag.
Jag har för mig att man kan se nr 47 i Borås fortfarande..
Citat från: yngrot skrivet 07 april 2009, 19:45:14 PM
Jag har för mig att man kan se nr 47 i Borås fortfarande..
Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2009, 20:52:43 PM
Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.
Som här i höstas. Det är ju inte lätt att se skillnad på denna och Söne 47, så jag förstår Yngrots fråga.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_18_Boras_RC_081118_lit.jpg)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 april 2009, 13:43:38 PM
Swebus i Trollhättan har utarrenderat ett omlopp på linje 600 till Göteborg till Söne Buss.
Veckan innan var det dock ovanligt besök på linjen med denna Vest Ambassadör:
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Sone_Buss_047_Lilla_Edet_busstn_-1.jpg)
//Jonas G
47:an har rullat en hel del i vinter på 600:an.
47 rullar i Stenkullen sedan i nyår, och kommer så att göra fram till i oktober. Eller med andra ord sedan 53 (HGA577) flyttades till Lindesberg och fram till ersättaren levereras till oss. Ersättaren är en ny Omniexpress som kommer att rulla på 600, och 49 får därmed ett litet lugnare liv som förstärkningsbuss på 520 eller som reservbuss. Därmed är ju också sagt att vi fortsätter köra 600 några år till om inga ändringar sker. MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 09 april 2009, 21:14:56 PM
47 rullar i Stenkullen sedan i nyår, och kommer så att göra fram till i oktober. Eller med andra ord sedan 53 (HGA577) flyttades till Lindesberg och fram till ersättaren levereras till oss. Ersättaren är en ny Omniexpress som kommer att rulla på 600, och 49 får därmed ett litet lugnare liv som förstärkningsbuss på 520 eller som reservbuss. Därmed är ju också sagt att vi fortsätter köra 600 några år till om inga ändringar sker. MVH Ingemar
Tack för svaret. Trevligt med en OmniExpress för omväxlings skull. Någon särskilld anledning till att det blev en sådann och inte ytterligare en Vest?
Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 09:36:01 AM
Tack för svaret. Trevligt med en OmniExpress för omväxlings skull. Någon särskilld anledning till att det blev en sådann och inte ytterligare en Vest?
En anledning kan vara att vill man ha Scania går det inte längre att få den med Vest-kaross. I så fall får det bli ett Irisbus-chassi. Eller Iveco Eurorider för att vara mer exakt.
Hej !
Karosseras verkligen inte Vest längre på Scania-chassien ?
Är det bara Iveco-chassier som gäller numer ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2009, 20:52:43 PM
Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.
Det är nog jag som vimsat till det lite igen.. sorry :o
Citat från: Peter Öden skrivet 10 april 2009, 14:10:24 PM
Hej !
Karosseras verkligen inte Vest längre på Scania-chassien ?
Är det bara Iveco-chassier som gäller numer ??
Mvh Peter Ö
Oviljan ligger inte hos Vest utan hos Scania om jag förstått saken rätt. Mao kan man fortfarande få Vest på Mercedes och Volvo om man nu inte vågar prova italienskt.
Scania kan i vissa fall släppa chassin till tex Vest om produkten saknas i deras program, eller av andra skäl, tex lågkonjuktur. I vårt fall ytterligare 4 vest center till Stenkullen, leverans juli-oktober... MVH Ingemar
Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 16:18:48 PM
Oviljan ligger inte hos Vest utan hos Scania om jag förstått saken rätt. Mao kan man fortfarande få Vest på Mercedes och Volvo om man nu inte vågar prova italienskt.
Oviljan ligger mycket riktigt hos Scania. Men den är knappast mindre hos Volvo. Observera att det gäller produktion för svensk marknad. Annars är det inga problem.
Sedan säljer ju Vest Buss Sverige numera Irisbus/Iveco så det är klart att man gärna ser att kunden väljer ett Irisbus-chassi ändå.
Citat från: Ingemar skrivet 10 april 2009, 17:58:48 PM
Scania kan i vissa fall släppa chassin till tex Vest om produkten saknas i deras program, eller av andra skäl, tex lågkonjuktur. I vårt fall ytterligare 4 vest center till Stenkullen, leverans juli-oktober... MVH Ingemar
Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2009, 18:08:55 PM
Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.
Ingemar menar nog att man hellre säljer ett chassi än ingenting alls. Ska jag tolka det som att de svenska återförsäljarna är dem som är griniga på att släppa till chassin medan t ex de norska (där det levererats och skall levereras en hel del Vest på Volvo nyligen) kan tänka sig att göra det? Det verkar ju konstigt om det är ledningen för Volvo och Scania som bestämmt att man inte ska leverera chassin till externa karossörer om det konkurrerar med deras egna karosser till den svenska marknaden medan det på den norska (som är snarlik och där samma modellutbud finns) går bra?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2009, 18:08:55 PM
Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.
Jag menar att Scania antagligen föredrar att sälja chassi än inget alls... Men det är ju bara min spekulation.
När det gäller OmniLink finns den tex inte i 13,8 m version med bagageutrymme, alltså släpper de iväg 4 chassin till oss... MVH Ingemar