Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Börje skrivet 06 april 2009, 21:28:01 PM

Titel: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Börje skrivet 06 april 2009, 21:28:01 PM
Tycker det har varit lite för lite Nacka/Värmdö-bilder på sistone så jag gör en insats! I söndags hade jag en välblandad tjänst. Mycket nöje!

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6796.jpg)
Tog ut 4738 i Björknäs för att köra båttur på 438 Kolvik-Boda-Stockholm. Inga resande på utväg så då kan man stanna till i Södra Stäksholmen.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6798.jpg)
Anslutning till och från Solöga...

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6797.jpg)
...för att sedan köra cirka 30 pers till Stockholm.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6800.jpg)
Väl i Slussen körde jag 414 till Orminge, och sedan 410 till Saltängen vilket är vad vi ser på bilden.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6804.jpg)
413 till Talludden var nästa styrning. Äntligen har vi fått en stolpe på uppfarten från garaget där man står och inväntar anslutande linjer.

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6809.jpg)
Efter rast plockade jag ut en vagn utan lågentré då jag skulle till Överby. 4572 blev en ny trivsam bekantskap. Tack för den Tyresö!

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6811.jpg)
Avslutningsvis ett varv på 409. Här nio minuter reglering i Lindholmsplan.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Peter Rost skrivet 06 april 2009, 23:53:32 PM
Tackar. Nacka Värmdö är i mitt tycke ett trevligt trafikområde.

/Peter
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Börje skrivet 11 april 2009, 00:10:47 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2009, 23:53:32 PM
Tackar. Nacka Värmdö är i mitt tycke ett trevligt trafikområde.

/Peter

Tackar! Visst är "Björknäsbuss" ett trevligt område, kolla bara på Errets bilder!
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 april 2009, 16:56:05 PM
Citat från: Börje skrivet 06 april 2009, 21:28:01 PM

(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6798.jpg)

Trevligt svep,
det var länge sedan man fick göra en "bryggbackning" här. :(
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Peter Rost skrivet 11 april 2009, 17:45:01 PM
Citat från: Börje skrivet 11 april 2009, 00:10:47 AM
Tackar! Visst är "Björknäsbuss" ett trevligt område, kolla bara på Errets bilder!


Absolut! Bilder från Nacka/Värmdö är alltid välkommet.

/Peter
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: at1981 skrivet 07 juni 2009, 14:39:02 PM
Citat från: Börje skrivet 06 april 2009, 21:28:01 PM


(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6811.jpg)
Avslutningsvis ett varv på 409. Här nio minuter reglering i Lindholmsplan.



Hej!

Fint med nattbelysning och läslampor, tänk om samtliga förare av regionala bussar kunde lära sig av dig att använda nattbelysning och läslampor då det är mörkt ute :)
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: RoTe skrivet 07 juni 2009, 15:17:08 PM
Citat från: at1981 skrivet 07 juni 2009, 14:39:02 PM

Hej!

Fint med nattbelysning och läslampor, tänk om samtliga förare av regionala bussar kunde lära sig av dig att använda nattbelysning och läslampor då det är mörkt ute :)

Jag vägrar göra det pga skadegörelsen i bussarna.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: at1981 skrivet 07 juni 2009, 18:58:35 PM
Hejsan!


Jag förstår dig och säkert fler med dig som tänker på samma sak, men det är ju synd att risken finns att vissa människor har tendens att förstöra saker och ting
vilket får tråkiga konsekvenser :( Dels att vagnarna förstörs och dels att man som förare av acceptabla anledningar inte vågar öka på mysfaktorn en aning.

Jag hörde förr, när det inte existerade nattbelysning och läslampor i bussarna. Då körde förarna med 100% nedsläckt i bussen då det var mörkt utomhus och det är ju i nutid helt otänkbart på linjetrafik.

En gång var det nedsläckt till 95% (inga lysen i taket och enstaka läslampor) i 5790 när jag åkte med 436 från Kopparmora till Slussen via Gustavsberg på den gamla goda tiden så det var en riktigt trevlig stämningsfull resa i mörkrets tecken och inga andra passagerare klagade och det verkade inte hänta några sabotage heller som tur var.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juni 2009, 19:04:59 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 juni 2009, 15:17:08 PM
Jag vägrar göra det pga skadegörelsen i bussarna.

Jag har mycket svårt att tro att belysningen i bussen har någon större inverkan på skadegörelsen. Det klo**ras och skärs sönder säten under eftermiddagar och kvällar och det spys ned bussar på natten i vilket fall. I bussar med höga ryggstöd går det ändå inte att ha någon vidare koll på vad resenärerna gör, oavsett vilken belysning man har på.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: RoTe skrivet 07 juni 2009, 19:47:19 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2009, 19:04:59 PM
Jag har mycket svårt att tro att belysningen i bussen har någon större inverkan på skadegörelsen. Det klo**ras och skärs sönder säten under eftermiddagar och kvällar och det spys ned bussar på natten i vilket fall. I bussar med höga ryggstöd går det ändå inte att ha någon vidare koll på vad resenärerna gör, oavsett vilken belysning man har på.

Jag skiter i vilket, passagerarna visar gång på gång att vi inte kan lita på dom så varför ska dom ha det mysigt?
Det behöver inte vara ungj***ar som sabbar. En gång körde jag en alkiskärring som hällde ur hela systemkassen i bussen och försökte låtsas som det regnade.

Några få gånger kan jag köra med nattlampor, det är när jag kör rena pendlarlinjer från arbetsplatser. Men då är risken mycket större att folk somnar istället vilket också är negativt.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2009, 19:52:44 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 juni 2009, 19:47:19 PM
Några få gånger kan jag köra med nattlampor, det är när jag kör rena pendlarlinjer från arbetsplatser. Men då är risken mycket större att folk somnar istället vilket också är negativt.

På en matarlinje där man samlar upp pendlare längs vägen och sedan släpper av alla på samma ställe där byte av färdmedel sker fungerar nattbelysning och läslampor aldeles utmärkt. Det körde jag ofta med på både 648 mot Rimbo samt 625 mot Danderyds sjh. Sedan tände man alltid upp bussen helt i samband med att man rullade in mot ändstationen, så folk kunde hitta sina saker samt vägen till utgången.

Men det är en klar majoritet med tillfällen då nattbelysning inte är att föredra i ren lokaltrafik, tyvärr.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juni 2009, 21:06:18 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 juni 2009, 19:47:19 PM
Jag skiter i vilket, passagerarna visar gång på gång att vi inte kan lita på dom så varför ska dom ha det mysigt?


Oh, vilken underbar inställning du verkar ha till ditt jobb och dina kunder! ::) Skulle du acceptera ett sådant resonemang från t.ex din tandläkare? "De här j-a patienterna skriker ju bara och gnäller över höga priser, lika bra vi binder fast dem i stolen och tar på oss öronproppar så vi slipper höra skiten!"
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: RoTe skrivet 07 juni 2009, 21:10:34 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2009, 21:06:18 PM
Oh, vilken underbar inställning du verkar ha till ditt jobb och dina kunder! ::) Skulle du acceptera ett sådant resonemang från t.ex din tandläkare? "De här j-a patienterna skriker ju bara och gnäller över höga priser, lika bra vi binder fast dem i stolen och tar på oss öronproppar så vi slipper höra skiten!"

Med tanke på att jag vägrar besöka tandläkare pga deras priser så visst!
Varför dalta med kunder som tackar för resan genom att sätta kniven i sätet?

Du måste ju fatta att jag inte kör turistbuss, jag kör skolungar, alkisar, knarkare och en och annan snäll människa.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juni 2009, 21:17:23 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 juni 2009, 21:10:34 PM
Med tanke på att jag vägrar besöka tandläkare pga deras priser så visst!
Varför dalta med kunder som tackar för resan genom att sätta kniven i sätet?

Du måste ju fatta att jag inte kör turistbuss, jag kör skolungar, alkisar, knarkare och en och annan snäll människa.

Jag undrar då vad du kör för skumma linjer? När jag kör linjetrafik i N/V (mestadels kvällar) kör jag i stort sett bara snälla människor (inkl. skolungar,aklisar och ev.  knarkare). Jag menar inte att du ska vara övertrevlig mot den lilla klick som förstör, utan att bussförare (och alla andra som jobbar inom serviceyrken) bör vara trevliga och proffsiga i sitt bemötande mot de 99% av resenärerna som är trevliga och sköter sig.

Nu har vi dock kommit långt ifrån urspungstråden.. :-[
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: RoTe skrivet 07 juni 2009, 23:02:53 PM
Mitt svar till dig Karsten blev raderat, så det är bäst jag inte yttrar mig mer i denna tråd...
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juni 2009, 00:41:22 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juni 2009, 19:54:38 PM
Min minnesbild är att det var betydligt oftare man fick klagomål (Skäll) från kunderna om man körde med dämpad belysning jmf med annars.

Det kan mycket väl hända. Det är ju som sagt bara vissa avgångar med stamkunder i form av arbetspendlare (som alltid sitter på exakt samma plats) i just ena riktningen på vissa linjer som detta fungerar på. På de linjer jag räknade upp innan funkade det bara på 5:30 och 6:30-turerna Rånäs-Rimbo, samt 17:20-turen Rimbo-Danderyd. Övriga avgångar skulle det vara normal belysning enligt stamkunderna.
Sen beror det väl också på hur effektiv nattbelysningen, ledmarkeringarna i golvet och läslamporna är. Glöder det bara lite svagt grönt i taket som på nya B9S, förstår jag om folk inte ser vart de sätter fötterna i mittgången.
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juni 2009, 00:47:47 AM
Citat från: RoTe skrivet 07 juni 2009, 19:47:19 PM
Några få gånger kan jag köra med nattlampor, det är när jag kör rena pendlarlinjer från arbetsplatser. Men då är risken mycket större att folk somnar istället vilket också är negativt.

Att folk somnar är ett utmärkt betyg för din körstil, fick vi lära oss när vi tog D-kortet. Dessutom kan de ju inte sabotera medan de sover. ;)
Titel: SV: En arbetsdag med Swebus 4738 och 4572
Skrivet av: RoTe skrivet 08 juni 2009, 00:52:22 AM
Citat från: Verspieder skrivet 08 juni 2009, 00:47:47 AM
Att folk somnar är ett utmärkt betyg för din körstil, fick vi lära oss när vi tog D-kortet. Dessutom kan de ju inte sabotera medan de sover. ;)

Visst är det så, men det är inte ett dugg kul när de vaknar och anser att det är mitt fel att de inte stigit av.