Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 01:15:14 AM

Titel: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 01:15:14 AM
Någon som varit på kursen och lärt sig hur det ska fungera? Vad har ni för synpunkter på det hela? Tänkte vi kunde diskutera det här.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Erling.L skrivet 26 mars 2009, 17:58:37 PM
tja det enda jag kan säga att det märks att det e en kontors produkt, o kommer o göra att den tiden vi tjänat på o inte ha försäljning kommer o förloras. Med alla saker vi skall va behjälpliga med o den största idiotin måste väl vara o byta begreppet ungdom till skolungdom o därmed ändra en invand sms kod för folk.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 26 mars 2009, 18:20:53 PM
Ja och inte underlättar det för oss som kör i flera zoner.. hur ska alla fatta detta med att trycka på + alt t ??? Tydligen blir du tvungen att visa kortet 2 ggr om det ska åka 2 st på samma kort.... himla mkt knapptryckningar blir det för oss.. :P  undras hur mkt extra körtid som behövs??
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 27 mars 2009, 00:30:20 AM
Tar emot mer än lite yngrot,  men om än lite har har VT rätt. När man ser  ex på de linjer du kör är det bara avstigande utgående som måste stämpla ut - om de kliver av innan slutzonen. Sett till varje hållplats är det en rimlig nivå på "utstämpling" vid utgångsdörren. Men på mer genomgående linjer för att nu hålla oss till Borås, varianten på 159 slår det väldigt fel. Så det är väldigt lite VT har rätt---
Om nu ca 750 000 storgöteborgare kan hantera sig sig räkna "kuponger" varför skulle inte resten i länet kunna lära sig det?

Dessutom var väl det ett system som gällde i VT7 & VTS innan eller minns jag fel?
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 27 mars 2009, 08:38:24 AM
Jo  vi hade kupong system före scanpointen...  dock inte den röda klara på biljettbordet...

Kan man byta linje i hajen innan alla gåt  av och stämplat..??
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Croonhielm skrivet 27 mars 2009, 08:45:49 AM
Det håller på att införas djupa orättvisor i systremet. Idag har vi många kunder som reser inom en zon på landsbygden ( t.ex från parken i Dalsjöfors till vårdcentralen, eller från Svaneholm till torget i Viskafors), dessa har tidigare btalat 25 kr men får nu betala 38 kr.

De saom reser inne i tätorten betalar även fortsättningsvis 25 kr för sin resa inom en zon. Knasigt.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 27 mars 2009, 23:24:15 PM
Du menar att det är olika priser i zonerna?? Jag trodde det skulle vara enhetstaxa???
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 mars 2009, 17:03:29 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 mars 2009, 23:24:15 PM
Du menar att det är olika priser i zonerna?? Jag trodde det skulle vara enhetstaxa???
Är inte säker, men om jag förstår det hela rätt så skall det införas en kommuntaxa och en tätortstaxa vilket innebär 20 kronor för tätort och 25 kronor för resten av kommunen. Det där med 38 kronor var något nytt.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 28 mars 2009, 18:56:02 PM
Enligt den nya prisboken skall det vara så.... 38 sek i en zon...
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 02 april 2009, 21:28:30 PM
29 för ungdom snackka om höjning från 12 till 29  hur många procent kan det bli??  ocker känns det som .. tätort blir ju samma pirs som iad och då ska du oxå tänka att landsbyggden inte har så tåta turer som tätortn..
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: nimbra skrivet 02 april 2009, 21:31:36 PM
Här i Bohustrafikens område har vi ett system som funkar oklanderligt
och det är fullständigt idiotiskt att byta ut det.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 april 2009, 00:36:38 AM
Citat från: nimbra skrivet 02 april 2009, 21:31:36 PM
Här i Bohustrafikens område har vi ett system som funkar oklanderligt
och det är fullständigt idiotiskt att byta ut det.
Det tycker Du? Då kan jag kontra med att vårt system i Älvsborg fungerar oklanderligt. Varför byta ut det?

Jag är rätt glad att ProData-systemet försvinner för då kan jag en dag börja köra buss i Göteborgsområdet utan att behöva gå nya kurser.

Visst, ProData-systemet fungerar, men jag tycker det är ett efterblivet system. Att sälja kuponger som inte säger var de gäller är inte ett systyem som faller mig i smaken. Våra ScanPoint-biljetter visar var biljetterna gäller och i vilka zoner.

Vi kan inte ha två biljettsystem i samma län. Det går inte idag att sälja en rabatterad resa till Alingsås från Borås om resenären har ett ProData-kort. Resenären med ProData-kort kan ej heller resa vidare i Borås om han köpt resa till Borås från Alingsås.

Jag välkomnar ett enhetligt biljettsystem i hela länet och är rätt glad att det kommit. Dock är jag mindre nöjd med att man inte infört ScanPointen i hela Västra Götaland.

Dock är det varken för- eller nackdelar med våra två biljettsystem som tråden ska handla om utan för- och nackdelar med det nya systemet. Själv tycker jag den största nackdelen är att man tagit bort möjligheten för chauffören at ställa ut biljetter på värdekort. Det kommer bli en cirkus utan dess like när passagerarna själva ska stå för detta.

På ScanPointens värdekort kunde saldot regleras i förtid. Fanns det inte tillräckligt med pengar så kunde resenären fylla på sitt kort. Nu måste resenären fylla på sitt kort med en preventiv suma på 200 kr för att inte råka ut för att ha för lite saldo när nu datorerna själva ska ta betalt för diverse resor.

Fördelarna med det nya systemet är att förarna varken behöver hålla reda på antal kuponger eller diverse zoners nummer, för nu ska det gå att knappa in ortsnamnet istället och därigenom sälja en biljett. Varför inte detta gått att applicera även på kontoresorna förstår inte jag. Västtrafik är så rädda för att passagerarna ska ha kontakt med förarna. Det till trots skall förarna genomgå certifieringar och dylikt.

En annan fördel är det jag hört ryktas om, att resenärer kan fylla på sina värdekort genom Internet i sina egna bostäder. Det är ju lysande om det införs!

Min kritik gentemot ProData skall inte tas allt för seriöst då jag inte har egenpraktisk erfarenhet av systemet. Jag har själv aldrig arbetat med systemet, men av det jag sett så verkar det enormt efterblivet, även om det blev bättre sedan man integrerade kortläsaren i Hajen.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: nimbra skrivet 04 april 2009, 22:18:09 PM
"Västtrafik är så rädda för att passagerarna ska ha kontakt med förarna. Det till trots skall förarna genomgå certifieringar och dylikt."

Jo det är klart att så fort som det inte skall tas betalt eller snackas med passagerare utan bara köras från A till B så står det inte på innan Rumänska bemanningsföretag är här och kör för halva lönen.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 april 2009, 00:30:24 AM
Citat från: nimbra skrivet 04 april 2009, 22:18:09 PM
Jo det är klart att så fort som det inte skall tas betalt eller snackas med passagerare utan bara köras från A till B så står det inte på innan Rumänska bemanningsföretag är här och kör för halva lönen.
Kan bara hålla med.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Nupski skrivet 07 april 2009, 02:22:42 AM
Ok, gick kursen idag och kan inte säga att jag blev imponerad hur i hela hisingen detta kommer att fungera i verkligheten blir mycket spännande att se. Vi kan ta ett fall som exempel.

Du kör linje 43 en lördag och ankommer hållplats Svingeln någon sekund tidig riktning Kärra. På hållplatsen står två förväntansfulla familjer och två söta blondiner. De tre familjerna har varit inne på kiosken runt hörnet och köpt sig var sitt 100kronors kort för den fina summan av 200kronor vilket gjort dem något förvirrade, Västtrafik vill ha en pant avgift av alla som köper ett laddningsbart kort.

Familj nummer ett kliver på består av två vuxna och två små i åldern 9 och 10. Efter att du har förklarat för föräldrarna att barnens skolkort inte gäller på helgen så skall du som förare göra grupp inchekning av familjen. Efter två knapptryck på TP 5000 enheten så får mamman i familjen visa det nya fina kortet för kortläsaren. Du får då efter någon sekund reda på om det finns pengar nog på kortet för att du skall kunna göra en riktig incheckning. Efter det så trycker du fram 2 vuxna och 2 barn meddelst 6 knapptryckningar så att mamman kan visa sitt kort igen för TP 5000 så att deras biljett dras från kortet. Vips så dras 57,8kr från deras saldo och du talar om för dem att de har 90minuter på sig att göra alla sina inköp på IKEA om de vill åka hem på samma biljett. Tidsåtgång ca 70sek.

Familj nummer två består i en pappa och tre småttingar på 11, 13 och 15. Du frågar familjen om de kommer att vara tillsamman hela dagen och de säger att de kommer de att vara. Pappan berättar att det är första gången hann kommit till Göteborg och tycker det är konstigt att man måste betala 200kr för ett kort med 100kr värde. Du berättar för pappan att man kan lämna tillbaka kortet när de skall åka hem och få tillbaka panten men de förlorar resterande summa de betalat in på kortet. Med ett tiotalet knapptryckningar får pappan äntligen visa sitt kort och ut ur skrivaren hoppar en Göteborg 1 dygns laddning för 65kr och du talar om för familjen att deras biljett gäller i 24 timmar från nu. Tidsåtgång ca 80sek.

Den första söta tjejen behöver bara visa sitt kort för kort läsaren och vips så är hon incheckad och 16,50kr dras från hennes kort. Den andra tjejen inser att hon glömt sin plånbok hemma vilket gör att tjej nummer ett bjuder sin kompis på resan. Innan du hinner säga någonting så visar hon sitt kort för kortläsaren vilket gör att hon checkar ut, i tron om att det är så hon betalar för sin kompis. Så då kan du som förare inte anullera hennes biljett utan måste göra en manuell biljett inom zonen. Efter cirka tio knapptryckningar och lite svordommar har du tryckt ut en enkelbiljett för 25kr till kompisen. Tjerna förstår inte varför det blev ca 10kr dyrare för hennes kompis att åka med när de betalat med samma kort. Efter att du förklarat hur systemet fungerar så sätter sig tjejerna något mindre förvirrade ner. Tidsåtgång ca 45sek.

Total tid 3minuter och 15 sekunder för två familjer och två tjejer. Så så lämnar du hållplats Svingeln 3 minuter sen.


Vem i hela hisingen har kommit på detta system? Hoppas det kommer funka bättre i teorin.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 07 april 2009, 08:16:59 AM
Detta lär väl bli vardag för oss i fortsättningen... :P    bäst att alltid räkna med 5 min sen på varje tur.... jippi västtrafik vilket snabbt system ni hittat på...   :P :P   
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: jari skrivet 07 april 2009, 10:22:38 AM
Citat från: Tomas skrivet 07 april 2009, 02:22:42 AM
Den första söta tjejen behöver bara visa sitt kort för kort läsaren och vips så är hon incheckad och 16,50kr dras från hennes kort. Den andra tjejen inser att hon glömt sin plånbok hemma vilket gör att tjej nummer ett bjuder sin kompis på resan. Innan du hinner säga någonting så visar hon sitt kort för kortläsaren vilket gör att hon checkar ut, i tron om att det är så hon betalar för sin kompis.

Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Nupski skrivet 07 april 2009, 10:31:27 AM
Citat från: jari skrivet 07 april 2009, 10:22:38 AM
Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?

Ja du checkar ut när du gör din andra visning.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: olasand skrivet 07 april 2009, 15:28:25 PM
Citat från: Tomas skrivet 07 april 2009, 02:22:42 AM
Efter att du förklarat hur systemet fungerar så sätter sig tjejerna något mindre förvirrade ner. Tidsåtgång ca 45sek.

Tror du? (Och hur i helsike förklarar du hur systemet fungerar på bara 45 sekunder?  ;) )

Citat från: jari skrivet 07 april 2009, 10:22:38 AM
Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?

Ja, och framförallt är kortet låst så länge den incheckade resan gäller (90 min), det enda som är möjligt är alltså att sälja en enkelbiljett för ca 10.- mer som sagt...

Men, det finns en funktion i hajen som gör att jag som förare kan dra av pengar på priset för enkelbiljetterna. Frågan är vad biljettkontrollen gör om det dyker upp passagerare med 25 kronors enkelbiljetter för 16 kronor!?
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Erling.L skrivet 07 april 2009, 16:43:23 PM
Citat från: jari skrivet 07 april 2009, 10:22:38 AM
Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?

Du trycker plus när du loggar in om du skall göra en flerzons resa o loggar ut o får 180minuter när du kliver av, loggar du inte ut får du bara 90 minuter förstog jag det som.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Citat från: BEL skrivet 07 april 2009, 16:43:23 PM
Du trycker plus när du loggar in om du skall göra en flerzons resa o loggar ut o får 180minuter när du kliver av, loggar du inte ut får du bara 90 minuter förstog jag det som.
Hejd och sans i spekulationerna!  ;)
Exempel på korrekt flerzonsresa:
Tryck + och checka in på fordon 1 i zon 1, du får då 180 minuters total giltighet.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2
Man kan sedan checka in med + och åka vidare med fordon 2 in i zon 3. Vid Cu får man 90 nya minuter bytestid/giltighet i zon 3 osv. Du kan alltid få 90 nya minuter i en ny zon så länge du gör din sista Cu innan de ursprungliga 180 minuterna har förflutit. Maximal tillåten tid för att få fortsätta resa blir föjaktligen 179 + 90 = 269 minuter. Resan får sen alltid avslutas i samma fordon även om tiden "gått ut".
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Nupski skrivet 07 april 2009, 22:57:23 PM
Citat från: LarryB skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Hejd och sans i spekulationerna!  ;)
Exempel på korrekt flerzonsresa:
Tryck + och checka in på fordon 1 i zon 1, du får då 180 minuters total giltighet.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2
Man kan sedan checka in med + och åka vidare med fordon 2 in i zon 3. Vid Cu får man 90 nya minuter bytestid/giltighet i zon 3 osv. Du kan alltid få 90 nya minuter i en ny zon så länge du gör din sista Cu innan de ursprungliga 180 minuterna har förflutit. Maximal tillåten tid för att få fortsätta resa blir föjaktligen 179 + 90 = 269 minuter. Resan får sen alltid avslutas i samma fordon även om tiden "gått ut".

Du får börja piska upp utbildarna. De verkar inte ha så stort hum om biljettsystemet som kommer så det är inga spekulationer utan bara vad vi har lärt oss.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: olasand skrivet 08 april 2009, 17:05:33 PM
Det här exemplet har jag inte fått något direkt svar på...

En man kommer ombord på min buss. Han säger att han på kortet har en göteborgsladdning och ett konto med 500:-. Han vill åka med mig till Partille (dvs, över en zongräns). Han vill betala sin resa först med gbgladdningen och sedan kontant från och med zongränsen. Dessutom skall han betala för sina två barn med samma kort (dvs med kontot hela vägen).

Hur gör jag då? Kan jag när han trykt på "T" och visat upp kortet stämpla in en gruppresa för barnen också? Eller är det så praktiskt så att man kan sälja en gruppbiljett där han får ut sin "rabatt" för gbgladdningen automatiskt?
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Erling.L skrivet 08 april 2009, 21:18:19 PM
Citat från: LarryB skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Hejd och sans i spekulationerna!  ;)


Jag skrev inte jag spekulerade jag skrev så som jag uppfattade instruktören o vi pratade aldrig om mer än 2 zoner iom vi bara hade folk som kör gbg partille därav inget om fler än 2 zoner så var snäll tänk på hur du uttrycker dig.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 09 april 2009, 08:02:14 AM
Citat från: BEL skrivet 08 april 2009, 21:18:19 PM
Jag skrev inte jag spekulerade jag skrev så som jag uppfattade instruktören o vi pratade aldrig om mer än 2 zoner iom vi bara hade folk som kör gbg partille därav inget om fler än 2 zoner så var snäll tänk på hur du uttrycker dig.
Citat från: LarryB skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Hejd och sans i spekulationerna!  ;)
Observera glimten i ögat.
Citat från: LarryB skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Exempel på korrekt flerzonsresa:
Tryck + och checka in på fordon 1 i zon 1, du får då 180 minuters total giltighet.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2...
Om det blir för mycket information kan man sluta läsa här. Ville beskriva hela den generella principen.
Från Prishandboken:
(http://i583.photobucket.com/albums/ss278/LarryBor/BytestidFz.jpg)
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: olasand skrivet 09 april 2009, 17:06:51 PM
Citat från: LarryB skrivet 09 april 2009, 08:02:14 AM
(http://i583.photobucket.com/albums/ss278/LarryBor/BytestidFz.jpg)

Den här bilden skall jag nog skriva ut och ha med mig i bussen! (Om den nu inte finns med i någon broschyr förståss!)
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: nimbra skrivet 09 april 2009, 21:42:59 PM
Citat från: olasand skrivet 09 april 2009, 17:06:51 PM
Den här bilden skall jag nog skriva ut och ha med mig i bussen! (Om den nu inte finns med i någon broschyr förståss!)

Den bilden finns med i förarhandboken
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: olasand skrivet 14 april 2009, 20:14:05 PM
Citat från: nimbra skrivet 09 april 2009, 21:42:59 PM
Den bilden finns med i förarhandboken

Hoppas den kommer finnas med i "Vad kostar resan" också. Annars får jag nog skriva ut några ex i alla fall!
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: preacher skrivet 14 april 2009, 22:41:44 PM
Det känns som vi ska vara tacksamma i Skåne Blekinge o Kronoberg med tror jag,att vi fått ett nytt biljettsystem som i grund o botten använder samma program som i gamla Scanpointen. Tog bara en dag eller två o lära sig det mesta. 8) 8)
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 15 april 2009, 09:42:26 AM
Ja du det ska du verkligen vara glad för ,synd bara att vi fick en nitlott i detta avseende..ERG har ju verkligen lyckats enligt devisen varför göra det enkelt när man köra det så svårt som möjligt... >:(
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Croonhielm skrivet 17 maj 2009, 17:47:35 PM
Tja, då var det dags då. Kalabaliken i full gång och "muntra" kommentarer från resenärerna!

http://www.bt.se/nyheter/boras/biljettpris-pa-buss-chockhojs(1325234).gm#comments (http://www.bt.se/nyheter/boras/biljettpris-pa-buss-chockhojs(1325234).gm#comments)

"Roligast" bland artikelkommentarerna är väkl han som ondgör sig över högre pris från Fristad till Borås, när det faktiskt blir billigare...
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 17 maj 2009, 21:18:27 PM
Jo inte blir det kul för oss som kör att förklara att ungdomar ska betala 29sek för en biljett som tidigare kostat 12sek...Det är kommuntaxan som gäller för alla som ej har tätortstaxan som exvis Gbg Borås Skövde mfl... infon är ju oxå bedrövlig den skall ju vara ute minst en vecka före den börjar gälla...
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:38:32 PM
Ytterligare underligheter med nya taxan är ju exvis Tranemo _Borås  vuxen nu 95sek förr 100sek lite billigare men ungdomstaxan är 71sek mot förr 50sek...  och åker du från Länghem är det samma pris när det förr kosta 75sek för vuxna och 38sek för ungdomar...samtidigt kan du åka långt i Svenljunga kommun för 38sek. ända från Lockryd till Älvsered en nätt sträcka på 52km...Borås Tranemo är 40km... för 95sek.. Det känns inte helt genomtänkt...
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 maj 2009, 14:36:03 PM
Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:38:32 PM
Ytterligare underligheter med nya taxan är ju exvis Tranemo _Borås  vuxen nu 95sek förr 100sek lite billigare men ungdomstaxan är 71sek mot förr 50sek...  och åker du från Länghem är det samma pris när det förr kosta 75sek för vuxna och 38sek för ungdomar...samtidigt kan du åka långt i Svenljunga kommun för 38sek. ända från Lockryd till Älvsered en nätt sträcka på 52km...Borås Tranemo är 40km... för 95sek.. Det känns inte helt genomtänkt...
Är det här prissystemet över huvudtaget genomtänkt? Jo, det är det förvisso för de har väl hållit på med det sedan 2002, men resultatet var väl inte direkt smart? Fördelen med prissystemet är att man äntligen kan åka till Göteborg från Borås med värdekortets efterträdare och sedan vidare i Gôtet med samma kort.
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Erling.L skrivet 21 maj 2009, 09:19:30 AM
ungdomsbiljetten e inte längre halva priset mot vuxen utan 75% o e sträckan samma skall det va samma pris då nya prislistan går efter längd utom i tätortterna
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: Kinslayer skrivet 23 maj 2009, 11:09:40 AM
Man kan ju åka tur och retur  på samma biljett så det är ju i alla fall en fördel men det talar VT tyst om men jag informerar mina kunder om det i alla fall
Titel: SV: Det nya betalsystemet i Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 24 maj 2009, 22:53:50 PM
Men retur är väl inte över zongränser??