Denna buss, uppenbarligen en provbuss från Volvo, har det skrivits om förut här men ingen har lyckats få bild på den. Idag fick jag dock några bilder på den när den tankat vid biogasanläggningen på Gässlösavägen. Den körs med saluvagnsskylt med reg.nr JWA342 och på nummerplåtens plats bak står det "PC 2".
(http://pici.se/pictures/DEfTpOoCy.jpg)
(http://pici.se/pictures/uvAnsjtyL.jpg)
(http://pici.se/pictures/rLXIcqbmQ.jpg)
Hmm. Nytt rymdskepp på gång ,,,,
Usch,,luktar plastigt lång väg.... :)
Den här är rätt snygg faktiskt. Fast vad är det för svart hål i motorrumsluckan? Ser ut som att man hittat en bättre estetisk plats för kylaren dessutom.
Men den har ju den gamla fronten för Volvo 7700, så jag förstår inte riktigt ???
Hej !
Är det kanske en prov/testbuss i hybridutförande ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Cyklisten skrivet 23 mars 2009, 16:12:59 PM
Men den har ju den gamla fronten för Volvo 7700, så jag förstår inte riktigt ???
Ja, det har väl inte ens Veolias 7700 i Malmö va?
dom är den älste volvo 7700 bussen än dom som kör i Malmö.
Då ny teknik ska testas är det smidigt att använda gamla karosser då det tilldrar sig mindre uppmärksamhet. Detta kallas för mula och det är med största sannolikhet en sådan vi ser här.
Det här var den snyggaste Volvon på länge! Hoppas att det kommer sådana här till SL!
Två rejäla Bosch Big Knick på taket ska självklart alla låggolvsledvagnar för stadstrafik ha! ;D
Citat från: M224 skrivet 23 mars 2009, 18:34:41 PM
Det här var den snyggaste Volvon på länge! Hoppas att det kommer sådana här till SL!
Men då är den inte snygg längre, för kommer den till SL så blir den ju lika skrikigt röd som alla andra bussar där.
Vilken Lyckos du är Bernt.
Äää den var inte snygg på långa vägar... samt att man sitter lågt mot påstigande och det faller inte mig i smaken.
Måhända att den kanske intge är snygg men att få en så pass udda sak på bild, det smäller högt.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 mars 2009, 22:57:46 PM
Äää den var inte snygg på långa vägar... samt att man sitter lågt mot påstigande och det faller inte mig i smaken.
Det verkade vara en ny trend på nya bussar. Man sitter lågt i MAN-bussarna med. De kanske är handikappanpassade även för chaufförerna? ;D
Citat från: Johan B skrivet 23 mars 2009, 17:24:52 PM
Då ny teknik ska testas är det smidigt att använda gamla karosser då det tilldrar sig mindre uppmärksamhet. Detta kallas för mula och det är med största sannolikhet en sådan vi ser här.
Denna mula undgick varken min eller Bernts uppmärksamhet. Sätter man på en gammal kaross på ett nytt chassi för att testa? Jag får inte ihop det här med mula riktigt.
Den karossen är nästan kusligt lik Mercedes led-bussar som vi hade i Malmö på sent 80-tal/tidigt 90-tal
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 02:46:41 AM
Denna mula undgick varken min eller Bernts uppmärksamhet. Sätter man på en gammal kaross på ett nytt chassi för att testa? Jag får inte ihop det här med mula riktigt.
Om det är en mula eller inte kan diskuteras. Men förmodligen är det här chassit inte splitternytt utan framtaget under en tid när Volvos ledbusskarosser såg ut på det här sättet. Och då är det ju inte så konstigt att man satte på den kaross man råkade finnas tillgänglig.
Kasrossdesignen ser ut att ha en hel del år på nacken. Fronten påminner en hel del om Vegor från tidigt 2000-tal, och bakstammen med motorlucka och bakljus skriker ju Carrus Vega omkring 1998-2001.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Busslink/5700-serien/5746_busslink_rv52_odensbacken_0211_2006.jpg)
Citat(http://pici.se/pictures/uvAnsjtyL.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2009, 09:02:22 AM
Man testar säkerligen motorer, växellådor och annat genom att montera dessa i gamla chassier, så gör även biltillverkarna.
Volvo har ju f.ö gjort så på Buss och Lastvagnssidan sedan -60 talet, 12 liters motor i B58 chassi, G7 låda i en gammal B10M, Mk III motor med hydralfläkt likaså i en gammal B10a.
A-ha! Då hänger jag med. Ny motor eller växellåda på ett gammalt chassi?
För övrigt kan jag meddela att detta inte är samma ledbuss som jag såg för några månader sedan, för nu när vi diskuterar fronter så hade den bussen jag såg den svarta fronten som buktar ut lite. Tror den var på bild någonstans, men hittar inte var just nu.
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:35:39 PM
A-ha! Då hänger jag med. Ny motor eller växellåda på ett gammalt chassi?
För övrigt kan jag meddela att detta inte är samma ledbuss som jag såg för några månader sedan, för nu när vi diskuterar fronter så hade den bussen jag såg den svarta fronten som buktar ut lite. Tror den var på bild någonstans, men hittar inte var just nu.
Det har även byggts helt nya chassin med gamla karosser. Jmf GS 215, Säffle System 200NL (fast med modifierad akter) på B12M 6x2-chassi eller KR048 B12BLE 6x2 Carrus Vega.
Citat från: Johan B skrivet 24 mars 2009, 22:50:32 PM
Det har även byggts helt nya chassin med gamla karosser. Jmf GS 215, Säffle System 200NL (fast med modifierad akter) på B12M 6x2-chassi eller KR048 B12BLE 6x2 Carrus Vega.
Den modifierade aktern på GS 215 är väl snarare ett resultat av att det inte fanns ny akter av System 2000 NL att uppbringa varför GS plåtverkstad fick ebn akter av denna 8500-modell istället?
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 22:56:59 PM
Den modifierade aktern på GS 215 är väl snarare ett resultat av att det inte fanns ny akter av System 2000 NL att uppbringa varför GS plåtverkstad fick ebn akter av denna 8500-modell istället?
Den såg så ut redan då Orusttrafiken hade bussen. B12M har lite längre axelavstånd 7,2m mot B10M 7,0m så vissa anpassningar bör man ha fått göra på karossen för att få det till att passa men att baken för den delen skulle behöva bli annorlunda verkar ju inte riktigt logiskt. Får passa på frågan är jag rädd.
Citat från: Johan B skrivet 25 mars 2009, 19:50:02 PM
Den såg så ut redan då Orusttrafiken hade bussen. B12M har lite längre axelavstånd 7,2m mot B10M 7,0m så vissa anpassningar bör man ha fått göra på karossen för att få det till att passa men att baken för den delen skulle behöva bli annorlunda verkar ju inte riktigt logiskt. Får passa på frågan är jag rädd.
den bussen e ju en provbuss så den har nog utvecklingsdetaljer o standard detaljer blandat hej vilt, förstått på verkstaden att den inte e lätt o få delar till
Citat från: Cyklisten skrivet 23 mars 2009, 16:12:59 PM
Men den har ju den gamla fronten för Volvo 7700, så jag förstår inte riktigt ???
Det är en Volvo 7000, dvs föregångaren till 7700.
Citat från: yupiteru skrivet 24 mars 2009, 08:47:59 AM
Den karossen är nästan kusligt lik Mercedes led-bussar som vi hade i Malmö på sent 80-tal/tidigt 90-tal
Menar Du ML:s 150-vagnar? Dessa rullar väl än i Stockholm?
Citat från: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 01:01:50 AM
Menar Du ML:s 150-vagnar? Dessa rullar väl än i Stockholm?
Nej Veolia har ju ingen tgrafik kvar åt SL och dessa vagnar försvann väl innan dess?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2009, 16:32:59 PM
De flesta hamnade väl i Norge? redan 2000, 3160 är en som jag sett i Stockholm men det var runt 2003
Hur länge var de verksamma i Malmö? Minns dem inte som direkta långkörare där precis.