Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04002a.jpg)
Hjalmarssons Buss i Virserum BSR596
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04003a.jpg)
Lysekils Busstrafik 2140
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04004a.jpg)
Vänersborgs Linjetrafik 311
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04006a.jpg)
Nilsbuss i Vimmerby BMN639
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04007a.jpg)
Nilsbuss i Vimmerby BNJ387
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04009a.jpg)
Hjalmarssons Buss i Virserum CZE277
Snygga bilder ;)
Trevligt att även Kalmar nu fått enhetlig länslack, men synd att de inte spann vidare på gamla Rasken-lacken.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 mars 2009, 19:08:35 PM
Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04004a.jpg)
Vänersborgs Linjetrafik 311
Hur ligger det till med komfortkrav på Rasken? Tycker dessa två Rasken-bussar ser ut att ha helt olika komfort.
Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 mars 2009, 19:08:35 PM
Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04006a.jpg)
Nilsbuss i Vimmerby BMN639
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2009-03-04009a.jpg)
Hjalmarssons Buss i Virserum CZE277
Alla läns/region-bussar av modell Citaro verkar vara tvåaxliga medan bla Volvon och Biv Scania är boggie. Kör dessa bussar på avtal med liknande specifikation och att det faktum att MB lyckats klämma in fler stolar i sin Citaro gör att man bara behöver tvåaxlig buss där man behöver boggie om man väljer konkurrenterna.
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 01:45:36 AM
Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.
Har sagt det förut och säger det igen - det ser ut så, men går man in i bussen skall man erfara något annat.. ;)
Trevliga bilder!
Nu har man prövat på MAN-raskenbussen i Swebus regi och jag måste säga ut passagerarperspektiv så var det en trevlig erfarenhet.
Mvh Rickardo
Citat från: Jo skrivet 05 mars 2009, 07:38:08 AM
Alla läns/region-bussar av modell Citaro verkar vara tvåaxliga medan bla Volvon och Biv Scania är boggie. Kör dessa bussar på avtal med liknande specifikation och att det faktum att MB lyckats klämma in fler stolar i sin Citaro gör att man bara behöver tvåaxlig buss där man behöver boggie om man väljer konkurrenterna.
Vad det gäller trafiken här i Emmaboda så hade KLT egentligen velat ha boggie här med. Dacke Buss förhandlade med dem och kom fram till att de fick köra med likadana Citaro som syns på bilderna, bl.a. för att vissa skogsvägar som körs är omöjliga att komma fram på med boggievagnar..
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 01:45:36 AM
Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.
Glaset går längre ner på utsidan än det gör på insidan, jmf med Lion's city där det går upp till taket på utsidan.
Citat från: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:11:49 PM
Trevliga bilder!
Nu har man prövat på MAN-raskenbussen i Swebus regi och jag måste säga ut passagerarperspektiv så var det en trevlig erfarenhet.
Mvh Rickardo
En bild på förarplatsen hade uppskattats. :)
Det verkar som att Swebus mest köper in MAN nu. Fick dock veta av en initierad i företaget att det är respektive trafikområdeschef som bestämmer vilka bussar som skall köpas in, men har Swebus fattat beslut om att tyskarna ska gynnas mer? Swebus i Skåne köper ju bara in MAN nu och smygstartade med Mercedes Citaro. Hur mycket lyssnar man på personalen och hur missnöjda är egentligen personalen med MAN/Mercedes? Veolia undviker ju så gott det går tyska bussar, har jag förstått.
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:03:52 PM
Det verkar som att Swebus mest köper in MAN nu. Fick dock veta av en initierad i företaget att det är respektive trafikområdeschef som bestämmer vilka bussar som skall köpas in, men har Swebus fattat beslut om att tyskarna ska gynnas mer? Swebus i Skåne köper ju bara in MAN nu och smygstartade med Mercedes Citaro. Hur mycket lyssnar man på personalen och hur missnöjda är egentligen personalen med MAN/Mercedes? Veolia undviker ju så gott det går tyska bussar, har jag förstått.
Till Kalmar län blev det ju både Volvo och MAN, Raskenbussarna och större delen av stadsbussarna i Kalmar är MAN, regionbussarna och några av stadsbussarna är Volvo.
Om jag får tala ur passagerarens synpunkt så föredrar jag helt klart Arriva framför Veolia i Malmö stadstrafik.
Varför? Jo, Veolia kör med sina bullriga och allmänt ogästvänliga Volvo 7700 (eller vad de nu heter). Arrivas Man är betydligt trevligare att åka med. De går tyst och känns allmänt mer ombonade.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2009, 22:32:08 PM
Jag tror att du bör söka bättre initierade då..... Bussinköpen bestäms på högsta ort
Och hur ser det ut där? MAN för hela slanten eller?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 mars 2009, 22:42:11 PM
Om jag får tala ur passagerarens synpunkt så föredrar jag helt klart Arriva framför Veolia i Malmö stadstrafik.
Varför? Jo, Veolia kör med sina bullriga och allmänt ogästvänliga Volvo 7700 (eller vad de nu heter). Arrivas Man är betydligt trevligare att åka med. De går tyst och känns allmänt mer ombonade.
Jag vet att de skånska MAN går tyst. Jag höll mig för öronen i början när jag var där nere och då bussarna var nya. Vet ju hur BL:s MAN låter här. Värre än reaplan.
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:46:02 PM
Och hur ser det ut där? MAN för hela slanten eller?
Det mesta styrs väl av vem som kan få fram bussarna i framför allt rätt tid och dessutom då med bäst pris?
Tycker Swebus blandar ganska bra, även om det har varit mycket MAN på sista tiden, glöm inte alla nya B9S till Umeå och som tidigare sagts regionvagnarna till Kalmar län.. Köpte man inte nyss några nya Volvo till Västtrafikområdet också..?
Citat från: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:11:49 PM
Trevliga bilder!
Nu har man prövat på MAN-raskenbussen i Swebus regi och jag måste säga ut passagerarperspektiv så var det en trevlig erfarenhet.
Mvh Rickardo
♦
Hmm, har hört från rätt många håll att MAN-bussarna är allt utom trevliga/bekväma. Vet tom folk som hellre väljer en annan avgång för att slippa dem och få åka OmniExpress istället. Obekväma och tråkiga har varit det gemensamma omdömet.
Citat från: Kaxen skrivet 06 mars 2009, 00:00:58 AM
♦
Hmm, har hört från rätt många håll att MAN-bussarna är allt utom trevliga/bekväma. Vet tom folk som hellre väljer en annan avgång för att slippa dem och få åka OmniExpress istället. Obekväma och tråkiga har varit det gemensamma omdömet.
Jag är av samma åsikt som Rickardo, de är helt okej att åka i. Hur bedömer man en buss som tråkig undra jag? ;)
Citat från: Sundås skrivet 06 mars 2009, 00:03:59 AM
Jag är av samma åsikt som Rickardo, de är helt okej att åka i. Hur bedömer man en buss som tråkig undra jag? ;)
De som har framfört dessa åsikter har syftat på inredningen som tråkig, sedan är det stolarna som upplevs obekväma. Har inte själv åkt MAN, säger bara vad jag hört från ett antal resenärer.