(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5212_SCH328_Johanneshov_090227.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5212_SCH328_Johanneshov_090227b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5212_SCH328_Johanneshov_090227c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5212_SCH328_Johanneshov_090227d.jpg)
Snyggt, men den saknas av mig.
Kul att få se den i sin nya lack. Tack Micke!
Varsågod.
Jag tackar Swebus Tyresö för hjälpen med uppgift om var denna och 4848 höll hus idag.
Varifrån kommer 5212?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 28 februari 2009, 00:21:44 AM
Varifrån kommer 5212?
/Peter
Jönköping. Vikarierade under hösten i Umeå.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5212_Vasaplan_080626.jpg)
Tidigare tråd om 5212:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20740.0
Tack Micke och Verspieder för de fina bilderna! Har fler f.d. Jönköpingsvagnar nyligen omplacerats till SL-området?
Just 5212 passar bra i SL-trafiken med tanke på dörrställningen.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 februari 2009, 14:15:17 PM
Tack Micke och Verspieder för de fina bilderna! Har fler f.d. Jönköpingsvagnar nyligen omplacerats till SL-området?
Just 5212 passar bra i SL-trafiken med tanke på dörrställningen.
4751 flyttades från Jönköping till Bromma i slutet av 2008.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 februari 2009, 14:18:24 PM
Kan väl inte direkt tycka att dörrar 2-2-1 är någon större vits i den aktuella trafiken, men man tar vad som finns.
2-2-1 är väl perfekt på de flesta trafikområden? 5206-5211 passar perfekt i Umeå iaf.
Dubbla framdörrar: Alla påstigande kommer in snabbt. Förköpsresenärer kan komma förbi stillastående enkelbiljettsresenärer.
Dubbla mittdörrar: Avstigande från båda ändar kommer ut snabbt i två "köer". Dessutom lätt att få in extrembreda barnvagnar av SUV-typ. ;)
Enkel bakdörr: Alla längst bak kan komma av snabbt.
Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 15:08:21 PM
2-2-1 är väl perfekt på de flesta trafikområden? 5206-5211 passar perfekt i Umeå iaf.
Dubbla framdörrar: Alla påstigande kommer in snabbt. Förköpsresenärer kan komma förbi stillastående enkelbiljettsresenärer.
Dubbla mittdörrar: Avstigande från båda ändar kommer ut snabbt i två "köer". Dessutom lätt att få in extrembreda barnvagnar av SUV-typ. ;)
Enkel bakdörr: Alla längst bak kan komma av snabbt.
I Umeå stadstrafik kanske ja, men nuvarande uppdrag i Stockholm är väl någon form av motorvägstrafik?
Då kanske man borde prioritera sittplatser framför snabb avstigning.
/K
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 februari 2009, 14:18:24 PM
Kan väl inte direkt tycka att dörrar 2-2-1 är någon större vits i den aktuella trafiken, men man tar vad som finns.
Jag jämförde med t ex boggievagnarna 4424 och 4425 som kom från Swebus Uppland till SL Tyresö och 51xx-vagnarna från Blekinge som flyttades till SL Björknäs. Dessa vagnar var ju tvungna att få en utgångsdörr monterad bakom sista hjulaxeln för att uppfylla SL-kraven. 5212 behövde ju inte justeras på detta sätt :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 februari 2009, 14:30:05 PM
4751 flyttades från Jönköping till Bromma i slutet av 2008.
Tack för uppgiften!
Citat från: Krille skrivet 28 februari 2009, 16:23:57 PM
I Umeå stadstrafik kanske ja, men nuvarande uppdrag i Stockholm är väl någon form av motorvägstrafik?
Då kanske man borde prioritera sittplatser framför snabb avstigning.
Nuvarande uppdrag i Tyresö kanske. Men den kan ju lika gärna flyttas runt bland ett flertal av Swebus SL-depåer de närmsta åren. Rätt som det är kanske Erret postar bryggbackningsbilder med 5212? :P
Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 19:21:39 PM
Nuvarande uppdrag i Tyresö kanske. Men den kan ju lika gärna flyttas runt bland ett flertal av Swebus SL-depåer de närmsta åren. Rätt som det är kanske Erret postar bryggbackningsbilder med 5212? :P
Därute passar 2-2-1 ännu sämre. Men däremot skulle den passa i rätt bra i Botkyrka (även om man kan fråga sig hur bra boggivagnar passar där alls).
/Måns
Citat från: Krille skrivet 28 februari 2009, 16:23:57 PM
I Umeå stadstrafik kanske ja, men nuvarande uppdrag i Stockholm är väl någon form av motorvägstrafik?
Då kanske man borde prioritera sittplatser framför snabb avstigning.
/K
Dubbeldörrar själ inga sittplatser på denna vagntyp, däremot blir det trångt för benen på "diggarsätet" och högerplatserna i låggolvsdelen. Bak försvinner väl en plats om jag inte missminner mig plus försämrat benutrymme på högersidan när man har bakdörr.