Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 15:21:12 PM

Titel: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 15:21:12 PM
mot Stockholm och Frihamnen för vidare transport över till Tallinn, vad som händer sen är väl inte riktigt klart!
bild på bussen och även chauffören och likaledes bussförsäljaren...

(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/gub301-20090218.jpg)

(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/gub301r-20090218.jpg)
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 18 februari 2009, 15:31:59 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 15:21:12 PM
mot Stockholm och Frihamnen för vidare transport över till Tallinn, vad som händer sen är väl inte riktigt klart!
bild på bussen och även chauffören och likaledes bussförsäljaren...

(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/gub301r-20090218.jpg)

Son till grundaren av GUB.

/Janne
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 16:28:38 PM
Har man skickat iväg samtliga av bussarna 300-304? Eller nöjer man sig ännu så länge med bara 301?
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 16:44:01 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 16:28:38 PM
Har man skickat iväg samtliga av bussarna 300-304? Eller nöjer man sig ännu så länge med bara 301?

börjar med 301
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 17:55:29 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 16:44:01 PM
börjar med 301

Intressant! Vet du om köparen av 301 har för avsikt att köpa alla 5 bussarna eller kanske mest vill ha en eller två?
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 19 februari 2009, 16:38:56 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 17:55:29 PM
Intressant! Vet du om köparen av 301 har för avsikt att köpa alla 5 bussarna eller kanske mest vill ha en eller två?

nej, vi får se vad som händer.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 16:47:36 PM

Hur va skicket på dessa bussarna sista tiden i trafik?

Vet vi hade liknande upplaga i kristianstad från 1995-2002.

Gick kalasbra.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2009, 19:07:44 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 16:47:36 PM
Hur va skicket på dessa bussarna sista tiden i trafik?

Vet vi hade liknande upplaga i kristianstad från 1995-2002.

Gick kalasbra.

Jag har aldrig kört dessa, men jag vet att det finns bussnackare som har gjort det. Men jag har åkt i dessa många gånger. Under den sista tiden minns jag att de kändes sunkiga. Om det berodde på att det var en dålig modell eller om det berodde på dåligt underhåll vågar jag inte säga. Men inredningen var i slutet inte så roliga. Någon enstaka förare som jag träffat tyckte att de var i alla fall helt ok, men jag minns inte om han "jublade" över att få köra dessa. I övrigt har jag mest hört klagomål. Vissa säger att dessa bussar aldrig borde köpts in och menar på att de var dåliga redan som nya. Sedan har jag hört lite historier om dessa. Bland annat skulle det ha läckt in vatten i något utrymme uppe vid taket på en av dessa och någon skulle öppnat detta utrymme och det hade forsat ut vatten på golvet i bussen. Läckan var troligen gammal och vattnet hade tydligen fyllts på där rätt länge enligt den som berättat detta. Hur som helst så har jag förstått att bussarna har varit i ganska dåligt skick. Merparten sörjer nog inte dessa bussar idag
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 19:56:18 PM

Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 19 februari 2009, 20:04:44 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 19:56:18 PM
Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas

2008 ;)
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:12:25 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 19 februari 2009, 20:04:44 PM
2008 ;)

???  ::)
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 19 februari 2009, 20:18:30 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:12:25 PM
???  ::)

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller...


det var 2008 dom lämnade Sverige
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:29:39 PM

Delvis ja,delvis nej.

Vi hade Linjebuss 2601-2612 i kristianstad.

Dem skeppades iväg alla sommaren 2002 utom 2611,2612.

2611 blev ommålad i grönt och rillade i malmö ett tag,sen eskilstuna
om jag inte minns fel.

Nu vet jag inte var den finns,men antar att den är borta från sverige.

2612 gästspelade med på lite olika ställen,men sista  2-3 åren rullade den här
i partilletrafiken.

Jag antar att det är den du tänker på,för den slopades nu i somras/höstas 2008.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: AO skrivet 19 februari 2009, 23:46:47 PM
Tycker att modellen var trevlig att åka med men det luktade ofta avgaser inne i bussen.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Simon A skrivet 20 februari 2009, 00:00:08 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2009, 19:07:44 PM
Jag har aldrig kört dessa, men jag vet att det finns bussnackare som har gjort det. Men jag har åkt i dessa många gånger. Under den sista tiden minns jag att de kändes sunkiga. Om det berodde på att det var en dålig modell eller om det berodde på dåligt underhåll vågar jag inte säga. Men inredningen var i slutet inte så roliga. Någon enstaka förare som jag träffat tyckte att de var i alla fall helt ok, men jag minns inte om han "jublade" över att få köra dessa. I övrigt har jag mest hört klagomål. Vissa säger att dessa bussar aldrig borde köpts in och menar på att de var dåliga redan som nya. Sedan har jag hört lite historier om dessa. Bland annat skulle det ha läckt in vatten i något utrymme uppe vid taket på en av dessa och någon skulle öppnat detta utrymme och det hade forsat ut vatten på golvet i bussen. Läckan var troligen gammal och vattnet hade tydligen fyllts på där rätt länge enligt den som berättat detta. Hur som helst så har jag förstått att bussarna har varit i ganska dåligt skick. Merparten sörjer nog inte dessa bussar idag
Någon av dessa gick dessutom, med vad det såg ut som, ständig nigning. Tog många år innan det felet åtgärdades, tror det var 300 som hade det problemet. Pappa sa att om man körde över ett gupp uppe i Gottsunda kunde luckan längst bak slås upp när den slog i farthindret. Om han gillade dem? Svar nej :P

//Simon
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:16:40 AM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 19:56:18 PM
Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas

Lite minnesuppfriskning, Mattias:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Kristianstad1999/Kristianstad1.jpg)

Inventarienummer okänt, men vi befinner oss vid Hemköp i Kristianstad. Om jag inte minns fel ligger kasernbyggnaden i närheten också.

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.

Jag sörjer fortfarande den här designens död. Den är Skåne liksom. Rött, gult och så en prästkrage. Annat än intetsägande Skånetrafikens astrista design.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 20 februari 2009, 14:43:19 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:29:39 PM
Delvis ja,delvis nej.

Vi hade Linjebuss 2601-2612 i kristianstad.

Dem skeppades iväg alla sommaren 2002 utom 2611,2612.

2611 blev ommålad i grönt och rillade i malmö ett tag,sen eskilstuna
om jag inte minns fel.

Nu vet jag inte var den finns,men antar att den är borta från sverige.

2612 gästspelade med på lite olika ställen,men sista  2-3 åren rullade den här
i partilletrafiken.

Jag antar att det är den du tänker på,för den slopades nu i somras/höstas 2008.

jag var insnöad på gamla Göteborgarna :P
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 20 februari 2009, 20:39:15 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:16:40 AM
Lite minnesuppfriskning, Mattias:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Kristianstad1999/Kristianstad1.jpg)

Inventarienummer okänt, men vi befinner oss vid Hemköp i Kristianstad. Om jag inte minns fel ligger kasernbyggnaden i närheten också.

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.

Jag sörjer fortfarande den här designens död. Den är Skåne liksom. Rött, gult och så en prästkrage. Annat än intetsägande Skånetrafikens astrista design.



Tack för den uppfriskningen  ;D
Jag ser att det är PKG 420,,jo,,jag har bra syn ;D..Men iaf,det är Linjebuss 2611 som skymtas där.
Mmm,själv tycker jag den gröna och gula färgen är helt ok som är nu.
Passagerarna har med lättare för och känna igen sig i skåne emed detta.
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 20 februari 2009, 20:41:01 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 20 februari 2009, 14:43:19 PM
jag var insnöad på gamla Göteborgarna :P

Hehe,ja,jag misstänkte det va nåt missförstånd nånstans :)

Fast jag kunde varit tydligare med.. :)
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2009, 21:34:39 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:16:40 AM

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.


När det gäller det estetiska angående formgivning på bussar kan man alltid ha olika åsikter. Hur som helst delar jag inte entusiasmen för dessa bussars formgivning. Visserligen tycker jag de ser ok ut men några skönheter tycker jag inte att de är. Jag har alltid sett dessa som bussar som så långt som möjligt ska likna tyska bussar från 1990-talet, men som "sämre plagiat" jämfört med de riktiga tyska bussarna. Det verkar som om Volvo och Säffle tittat på dåtida tyska busskonstruktioner och byggt något som ska vara så snarlikt som möjligt för att kunna konkurera med de tyska busstillverkarna. Därför har de byggt en bussmodell efter tysk standard. Men riktigt lyckad som tysk "kopia" upplever jag ändå inte dessa. Jag minns när jag för första gången såg en sådan buss så tyckte jag att den liknade Neoplan. Men den liknade inte Neoplan från omkring 1995 utan ett par år bakåt i tiden. Upplevde att den snarare liknade en Neoplan från ca 1991 eller liknande. Jag minns att jag här i Uppsala när dessa bussar var helt nya hade lysande tillfällen att jämföra dessa när de var helt nya med Neoplan som var precis jämnåriga. Då upplevde jag Neoplan som den mer "fulländade" formen som var så att säga "äkta" medan de här Volvobussarna mer såg ut som "billigare kopior" på samma tema

Jag förstår att vissa här inte håller med mig men så har jag alltid upplevt Volvo med just den här karossen
Titel: SV: GUB 301 innan färden....
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:46:17 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2009, 21:34:39 PM
När det gäller det estetiska angående formgivning på bussar kan man alltid ha olika åsikter. Hur som helst delar jag inte entusiasmen för dessa bussars formgivning. Visserligen tycker jag de ser ok ut men några skönheter tycker jag inte att de är. Jag har alltid sett dessa som bussar som så långt som möjligt ska likna tyska bussar från 1990-talet, men som "sämre plagiat" jämfört med de riktiga tyska bussarna. Det verkar som om Volvo och Säffle tittat på dåtida tyska busskonstruktioner och byggt något som ska vara så snarlikt som möjligt för att kunna konkurera med de tyska busstillverkarna. Därför har de byggt en bussmodell efter tysk standard. Men riktigt lyckad som tysk "kopia" upplever jag ändå inte dessa. Jag minns när jag för första gången såg en sådan buss så tyckte jag att den liknade Neoplan. Men den liknade inte Neoplan från omkring 1995 utan ett par år bakåt i tiden. Upplevde att den snarare liknade en Neoplan från ca 1991 eller liknande. Jag minns att jag här i Uppsala när dessa bussar var helt nya hade lysande tillfällen att jämföra dessa när de var helt nya med Neoplan som var precis jämnåriga. Då upplevde jag Neoplan som den mer "fulländade" formen som var så att säga "äkta" medan de här Volvobussarna mer såg ut som "billigare kopior" på samma tema

Jag förstår att vissa här inte håller med mig men så har jag alltid upplevt Volvo med just den här karossen
Har Du några bilder på dessa tyska bussar för jämförelse?