Från Transportstyrelsens fordonsregister:
27/1 överfördes Veolia Partilles 2525-2527 (Volvo B10BLE/Carrus City L) och 2528 (Volvo B10BLE boggi /Carrus City L) till Veolia Fleet Lund och avställdes dagen därpå.
//Jonas G
Det var tråkigt.
Har Veolia ingen lämplig trafik för denna vagnmodell längre?
Även nummergrannen 2524 (dock av en helt annan kaross) är ju skriven på Fleet Management i Lund och avställd sedan 080626.
Hur många bussar har man ståendes i Lund numera?
Citat från: Verspieder skrivet 18 februari 2009, 12:11:02 PM
Har Veolia ingen lämplig trafik för denna vagnmodell längre?
Även nummergrannen 2524 (dock av en helt annan kaross) är ju skriven på Fleet Management i Lund och avställd sedan 080626.
Hur många bussar har man ståendes i Lund numera?
2525-2527 var över 11 år. Jag har inte ålderskraven för Partilleavtalet i huvudet.
//Jonas G
11 år är ju ingenting.
Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2009, 23:02:09 PM
11 år är ju ingenting.
Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:03:34 PM
Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G
Skånetrafiken är ännu strängare.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:03:34 PM
Håller med dig fullständigt, men Västtrafik är i allmänhet strängare med ålderskraven än exempelvis SL...
//Jonas G
Mja, jag vet inte det. I Borås rullar nu stadsbussar, som i juni blir 14 år gamla, i daglig trafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2009, 16:56:04 PM
Mja, jag vet inte det. I Borås rullar nu stadsbussar, som i juni blir 14 år gamla, i daglig trafik.
Jo, men så rullar de också på ett gammalt avtal med option samt att dessa finns kvar i avvaktan på leverans av nya bussar.
Citat från: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 23:21:04 PM
Jo, men så rullar de också på ett gammalt avtal med option samt att dessa finns kvar i avvaktan på leverans av nya bussar.
Jag tänkte inte på användningen på 40-linjerna (där MaxCi för övrigt används alltmer sällan) utan på användningen i tätortstrafiken, som upphandlades med start 2004 och där det fanns klart uttalade ålderskrav. Visst har BL fått dispens i väntan på nya bussar, men om jag vore Västtrafik skulle jag fråga varför inte detta inköp gjordes tidigare. Och vore jag Orusttrafiken, som blev lurade på avtalet genom att räkna efter som det var skrivet, skulle jag bli ännu mer förbannad.
MaxCi-bussarna må vara bra, trevliga att köra och trevliga att åka i, men det hör liksom inte hit.
Lite märkligt att inte Orusttrafiken markerar detta ....
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 februari 2009, 10:33:13 AM
Lite märkligt att inte Orusttrafiken markerar detta ....
Jag har hört att deras policy är att inte riva i gamla oförrätter. Det skall de väl ha all heder av i så fall. Men det kanske finns en mera jordnära orsak till att de inte vill riva i det, nämligen att inte göra bort sig inför nästa upphandling.
Nu är ju inte Bussnack någon domstol så man kanske inte skall döma någon här. Men jag tror att Orusttrafiken - och de andra som deltog i senaste upphandlingen - skulle ha rätt stor framgång om de förde detta inför skranket. Men hur det förhåller sig med detta lär vi aldrig få veta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 09:08:13 AM
Jag tänkte inte på användningen på 40-linjerna (där MaxCi för övrigt används alltmer sällan) utan på användningen i tätortstrafiken, som upphandlades med start 2004 och där det fanns klart uttalade ålderskrav. Visst har BL fått dispens i väntan på nya bussar, men om jag vore Västtrafik skulle jag fråga varför inte detta inköp gjordes tidigare. Och vore jag Orusttrafiken, som blev lurade på avtalet genom att räkna efter som det var skrivet, skulle jag bli ännu mer förbannad.
MaxCi-bussarna må vara bra, trevliga att köra och trevliga att åka i, men det hör liksom inte hit.
2004? Det var inte många år, för tätortstrafiken skulle väl ha upphandlats inom det snaraste om inte BL fått option på den samma fram till 2013?
Varför lade Västtrafik inte in i upphandlingen 2004 att trafiken får ske endast med nya bussar?
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:02:24 PM
2004? Det var inte många år, för tätortstrafiken skulle väl ha upphandlats inom det snaraste om inte BL fått option på den samma fram till 2013?
Varför lade Västtrafik inte in i upphandlingen 2004 att trafiken får ske endast med nya bussar?
För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.
Historien var att Orusttrafiken fick trafiken 2003 och då skulle det bara vara nya bussar. Borås Lokaltrafik (och av någon konstig anledning Göteborgs Spårvägar som var näst dyrast av fem) överklagade och länsrättens beslut blev att upphandlingen skulle göras om. Det fanns ålderskrav på bussarna, enligt vad Västtrafik sa från början 12 år men enligt vad de säger nu 13 år. Det är också vad BL säger. Fast det spelar ju ingen roll eftersom bussarna är 14 år i år. Någon option kör inte Borås Lokaltrafik på. Och även om skulle ålderskraven förstås även gällt detta.
Nej, sanningen är att BL lade ett så lågt bud för att snuva Orusttrafiken att de gick med brakförluster i ett par år. Ägaren - kommunen - fick då gå in med åtskilliga miljoner i ägaretillskott. Under förluståren hade BL inte råd att satsa på nya bussar. Och när de nu äntligen bestämt sig för att köpa nya bussar så blev kraven sådana att de bara kunde få tio bussar i första leveransen eftersom Scania tillfälligt inte tillverkar bussar med gasmotorer. När det kan bli tio till är f n ovisst, men tidigast blir det sen höst 2009. Då skall tio nya bussar ersätta 16 MaxCi. Undrar hur det skall gå till.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:20:05 PM
För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.
Historien var att Orusttrafiken fick trafiken 2003 och då skulle det bara vara nya bussar. Borås Lokaltrafik (och av någon konstig anledning Göteborgs Spårvägar som var näst dyrast av fem) överklagade och länsrättens beslut blev att upphandlingen skulle göras om. Det fanns ålderskrav på bussarna, enligt vad Västtrafik sa från början 12 år men enligt vad de säger nu 13 år. Det är också vad BL säger. Fast det spelar ju ingen roll eftersom bussarna är 14 år i år. Någon option kör inte Borås Lokaltrafik på. Och även om skulle ålderskraven förstås även gällt detta.
Nej, sanningen är att BL lade ett så lågt bud för att snuva Orusttrafiken att de gick med brakförluster i ett par år. Ägaren - kommunen - fick då gå in med åtskilliga miljoner i ägaretillskott. Under förluståren hade BL inte råd att satsa på nya bussar. Och när de nu äntligen bestämt sig för att köpa nya bussar så blev kraven sådana att de bara kunde få tio bussar i första leveransen eftersom Scania tillfälligt inte tillverkar bussar med gasmotorer. När det kan bli tio till är f n ovisst, men tidigast blir det sen höst 2009. Då skall tio nya bussar ersätta 16 MaxCi. Undrar hur det skall gå till.
Det här med förlusten och underbudet känner jag till. Det har jag hört ända sedan jag flyttade hit för tre år sedan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:20:05 PM
För att då hade Borås Lokaltrafik inte fått den.
Anpassade Västtrafik den nya upphandlingen för att passa BL? Var det den enda anledningen till att Västtrafik inte lade in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar? Den förefaller mig tämligen vag.
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 16:26:31 PM
Det här med förlusten och underbudet känner jag till. Det har jag hört ända sedan jag flyttade hit för tre år sedan.
Anpassade Västtrafik den nya upphandlingen för att passa BL? Var det den enda anledningen till att Västtrafik inte lade in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar? Den förefaller mig tämligen vag.
Kanske lite elakt tolkat, man lär ju inte få någon ansvarig att verifiera att det var så. Men visst var förutsättningarna för Borås Lokaltrafik att ta hem trafiken i den omgjorda upphandlingen betydligt större än i den första sedan villkoren om bland annat nya bussar hade ändrats.
Västtrafik lade inte in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar - hade inte i den första heller - men man hade betydligt lägre ålderskrav i den nya. Detta gynnade den befintlige operatören.
Det är för övrigt samma argumentering som BL använder nu för att få behålla regiontrafiken.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 17:31:34 PM
Kanske lite elakt tolkat, man lär ju inte få någon ansvarig att verifiera att det var så. Men visst var förutsättningarna för Borås Lokaltrafik att ta hem trafiken i den omgjorda upphandlingen betydligt större än i den första sedan villkoren om bland annat nya bussar hade ändrats.
Västtrafik lade inte in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar - hade inte i den första heller - men man hade betydligt lägre ålderskrav i den nya. Detta gynnade den befintlige operatören.
Det är för övrigt samma argumentering som BL använder nu för att få behålla regiontrafiken.
Argumenteringen nu är väl att Västtrafik gynnar de privata bolagen i den nya upphandlingen eftersom man justerat underlaget efterhand? Men det bör ju i så fall bara jämna ut rättvisan om BL fick specialbehandling förra gången? Bara spekulerar lite...