Veolia 2525-2528 ur trafik

Startat av Jonas Gustafsson, 17 februari 2009, 22:50:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 16:26:31 PM
Det här med förlusten och underbudet känner jag till. Det har jag hört ända sedan jag flyttade hit för tre år sedan.

Anpassade Västtrafik den nya upphandlingen för att passa BL? Var det den enda anledningen till att Västtrafik inte lade in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar? Den förefaller mig tämligen vag.

Kanske lite elakt tolkat, man lär ju inte få någon ansvarig att verifiera att det var så. Men visst var förutsättningarna för Borås Lokaltrafik att ta hem trafiken i den omgjorda upphandlingen betydligt större än i den första sedan villkoren om bland annat nya bussar hade ändrats.
Västtrafik lade inte in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar - hade inte i den första heller - men man hade betydligt lägre ålderskrav i den nya. Detta gynnade den befintlige operatören.
Det är för övrigt samma argumentering som BL använder nu för att få behålla regiontrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 17:31:34 PM
Kanske lite elakt tolkat, man lär ju inte få någon ansvarig att verifiera att det var så. Men visst var förutsättningarna för Borås Lokaltrafik att ta hem trafiken i den omgjorda upphandlingen betydligt större än i den första sedan villkoren om bland annat nya bussar hade ändrats.
Västtrafik lade inte in i den nya upphandlingen att det skulle vara nya bussar - hade inte i den första heller - men man hade betydligt lägre ålderskrav i den nya. Detta gynnade den befintlige operatören.
Det är för övrigt samma argumentering som BL använder nu för att få behålla regiontrafiken.

Argumenteringen nu är väl att Västtrafik gynnar de privata bolagen i den nya upphandlingen eftersom man justerat underlaget efterhand? Men det bör ju i så fall bara jämna ut rättvisan om BL fick specialbehandling förra gången? Bara spekulerar lite...
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -