Dagens Borås-Tidning innehåller en artikel om höga hastigheter förbi Bollebygd på linje 100. Även om man artikeln påpekar att det behövs nedförsbackar för att nå en sådan hastighet, får man känslan, inte minst med rubrikens text, att detta inte är ovanligt.
http://www.bt.se/edrum.jsp?article=271327
Utan att gå i klinch med dej Lars men av vilken anledning skulle bussens fart stoppa vid 108-110 på grund av en bränsleregulerare i en nedförsbacke med stark lutning?/Fernestad
Någon som utifrån bilden i Borås Tidning kan identifiera busstypen. Att det är en Volvo kan man ju tydligt se. De Volvo som så här års används på linje 100 är så gott som uteslutande antingen Volvo 8700 B12M från 2002 eller Volvo B10BLE Carrus Vega från 2000.
Det händer ju också ibland att det är glappt i instrumenteringen. Då kan mätaren ibland stå på fullt...
Tror knappt att det är någon från 2002, dom har väl den nya instrumenteringen? Om det är en Vega vet jag inte, har aldrig åkt/kört någon.
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 24 juli 2007, 11:01:51 AM
Det händer ju också ibland att det är glappt i instrumenteringen. Då kan mätaren ibland stå på fullt...
Det var min första tanke också men det står i artikeln att den körde förbi alla bilar på motorvägen. Och då lär man få ligga i minst 130.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2007, 08:48:27 AM
En buss med hastighetsregulator går inte oavsett nedförsbacke att köras i 130 km/h ej heller i 120.
man kan i bästa fall med frikoppling rulla på i 108-110.
Den aktuella bussen saknar därför till 99,98% fungerande regulator (vanligt på gamla bussar)
//Lars
Hej!
Håller med dig Lars att det är väldigt svårt att kunna få upp den över 110 km/h även í nedförslut. Ialla fall med dom bussar som vi har här på GUB. För när varvtalsregulatorn slår till så bromsar bussen av sig själv lite pga att det verkar som om motorbromsen slår till. Har provat lite i en av backarna vi har även om det inte är en hemsk brant backe men i alla "bästa" fall kommit upp i ca 105 nerför.
Om denna buss som gått på linje 100 skulle ha kört i 130 så måste varvtalsregulatorn varit trasig och inte slagit till. Och dom flesta nyare bussar är oftas inte växlade längre för en sån hög toppfart.
Bussen i fråga ser ut som om man går efter intrumentpanel som en äldre Volvo från 90-talet.
MVH Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2007, 10:31:33 AM
Prova själv, lyckas du är du att gratulera.
Om man frikopplar kan man tjäna några km/h ytterligare.
//Lars
Jag svarade dej bara för att om vi leker med tanken att bussen är strypt på
98 km/h så skulle den fysiska tyngden bara öka hastigheten med 10 km/h
åker själv denna sträcka i mitt arbete men då är mitt fordon ca 12m längre
och strypt på ca 91 km/h har låtit lastbilen rullat iväg för att se hur långt den danska trailerdragaren ville gå, han gick längre. Eftersom mitt fordon kom upp i runt 110 (var tom vid tillfället) så gör ju det omkring 20 km/h upp från stryparn
men nog om detta jag har ju inga vittnen i hytten samt att det är ju 100-linjen som går som föjetong i Bt det är ju som att strö salt i såret och pröva lyckan med folk i bussen./Fernestad
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2007, 11:10:55 AM
Ser ut som en -90 tals buss.
//Lars
Ja, jag tyckte det också men varför använder man sådana nu under sommaren? Bilden kan förstås vara gammal.
Citat från: Fredde_J skrivet 24 juli 2007, 11:01:51 AM
Det händer ju också ibland att det är glappt i instrumenteringen. Då kan mätaren ibland stå på fullt...
Tror knappt att det är någon från 2002, dom har väl den nya instrumenteringen? Om det är en Vega vet jag inte, har aldrig åkt/kört någon.
/Fredde
Det är en Volvo B10 tillverkad mellan åren 1997 och 2002 då det är den gamla instrumenteringen (alltså inte en B12) med de lite grövre reglagen för blinkers och vindrutetorkare (kom 1997). Kan mycket väl vara en Vega från 2000.
Nån som har bild på en Vega som kör aktuell linje? Ingen SL-blå ;D
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 24 juli 2007, 11:57:00 AM
Nån som har bild på en Vega som kör aktuell linje? Ingen SL-blå ;D
/Fredde
Jodå - här kommer två reprisbilder. Till en början rullade de i sin gamla färgsättning från Västerbottentiden men så småningom blev alla ommålade i Västtrafikfärg. Båda bilderna togs i Borås den 1 november förra året. Själv undviker jag att åka med dessa bussar då de är både trånga och allmänt obekväma.
(http://fc1.parsimony.net/user1377/2006-11-01.022a.jpg)
2572
(http://fc1.parsimony.net/user1377/2006-11-01.024a.jpg)
2571
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 juli 2007, 13:09:44 PM
Själv undviker jag att åka med dessa bussar då de är både trånga och allmänt obekväma.
Tja, jag vet inte... När dom gick här uppe användes dom ju på korta närförortslinjer med rätt många stopp,
och för den trafiken passade dom ju bra. Nu körs dom väl på lite längre styrningar,kanske inte helt idealiskt.
Men nog måste väl en så pass ny buss ha hastighetsregulator?
/K
Det är färdskrivabladskrav på 100 eller... med tanke på att det är det på Blå, men inte på Röd, Grön, Orange...
Anledning att jag fråga är att det stod Ullrisehamn på en 100 buss... och nu när dom e uppe i 130 km/h så kanske dom kör utan
Satsar nog en slant på de äldre bussarna i denna fråga.
Åkte exempelvis med 2105 på en morgontur till Borås för dryga året sedan och denna gjorde lätt 115 på raksträckorna.
Utan att kunna beteckningarna på växellådor, kan jag av erfarenhet säga att en normal buss (Volvo med ZF mod1999) som ligger i 90km/h gör dyga 1600vpm. Övervarvningsskyddet slår i vid 2000vpm och då toppar man på 117km/h om regulatorn är trasig. Vad som då händer på bussar utan övervarvningsskydd är det bara att räkna ut...(eller testa ut :-\)
Citat från: Marc skrivet 24 juli 2007, 16:00:55 PM
Satsar nog en slant på de äldre bussarna i denna fråga.
Åkte exempelvis med 2105 på en morgontur till Borås för dryga året sedan och denna gjorde lätt 115 på raksträckorna.
Ja, det skulle kunna vara den men den brukar inte avnändas på sommaren på linje 100, när det inte går åt så många bussar.
Fast där sitter ju i alla fall ett max 100 klistermärke på instrumentpanel så den borde väl vara spärrad. Sedan kan det ju som någon påpekade mycket väl vara så att hasighetsmätaren är sönder, kanske rent ut sagt troligt.
Sedan vet vi ju inte vem källan till bilden är. Är det den aktuelle reporten eller någon annan? Om någon annan kan ju bilden i princip vara tagen varsomhelst och kanske då inte på linje 100. Den som tagit bilden har ju onekligen fått till en så bra bild så man kan undra ifall inte föraren var med på att denna togs. Kanske det är någon konkurrent eller sur anställd/f.d. anställd bett någon ta bilden i en helt annan situtation och sedan skickat in den för att skada Veolia och dess anställda?
Citat från: Jo skrivet 24 juli 2007, 17:23:42 PM
Fast där sitter ju i alla fall ett max 100 klistermärke på instrumentpanel så den borde väl vara spärrad. Sedan kan det ju som någon påpekade mycket väl vara så att hasighetsmätaren är sönder, kanske rent ut sagt troligt.
Sedan vet vi ju inte vem källan till bilden är. Är det den aktuelle reporten eller någon annan? Om någon annan kan ju bilden i princip vara tagen varsomhelst och kanske då inte på linje 100. Den som tagit bilden har ju onekligen fått till en så bra bild så man kan undra ifall inte föraren var med på att denna togs. Kanske det är någon konkurrent eller sur anställd/f.d. anställd bett någon ta bilden i en helt annan situtation och sedan skickat in den för att skada Veolia och dess anställda?
Redaktör Brink är inte bara en bra skribent (i andra sammanhang än det här åtminstone) utan också en utmärkt fotograf. Så det är väl troligt att han är fotografen. Även om man inte kan utesluta att den är tagen i ett helt annat sammanhang. Eller att det är fel på hastighetsmätarn så att nålen trillar i botten.
Det är heller inte redaktör Brink som brukar gnälla på linje 100 trots att han åker med den i stort sett varje dag. Utan redaktör Wasén som åker bil och ser den från bilen. Båda de nämnda redaktörerna bor i Göteborg och jobbar i Bollebygd resp Borås. Skall väl sägas att i övrigt är redaktör Wasén en förbaskat trevlig snubbe. Duktig musiker också. Och ballongflygare.
Och i sanningens namn har de rätt så rätt: det står inte bra till på linje 100. Häromdagen kunde lokalradion berätta om en förare på linje 100 som läst tidtabellen under körning och tappat kontrollen över bussen så att han dansat över hela vägen. Något mer hände inte, men Radio Sjuhärads rubrik på det hela var fyndig: "Bussförare körde vårdslöst men han höll tidtabellen".
Dags att liksom Norrtäljes blå "Vegalinje" spärra bussarna redan i 90 km/h?
Citat från: Marc skrivet 24 juli 2007, 16:00:55 PM
Satsar nog en slant på de äldre bussarna i denna fråga.
Åkte exempelvis med 2105 på en morgontur till Borås för dryga året sedan och denna gjorde lätt 115 på raksträckorna.
Utan att kunna beteckningarna på växellådor, kan jag av erfarenhet säga att en normal buss (Volvo med ZF mod1999) som ligger i 90km/h gör dyga 1600vpm. Övervarvningsskyddet slår i vid 2000vpm och då toppar man på 117km/h om regulatorn är trasig. Vad som då händer på bussar utan övervarvningsskydd är det bara att räkna ut...(eller testa ut :-\)
Är ganska säker på att du har rätt på 2105. Är nämligen ganska säker på att det är de äldre spakarna i denna, inte de som kom 97. Tittar man under torkarspaken tycker jag mig nämligen se en farthållarspak. På 97:or och frammåt sitter farthållarkontrollen som bekannt i blinkersspaken.
Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2007, 15:36:51 PM
Är ganska säker på att du har rätt på 2105. Är nämligen ganska säker på att det är de äldre spakarna i denna, inte de som kom 97. Tittar man under torkarspaken tycker jag mig nämligen se en farthållarspak. På 97:or och frammåt sitter farthållarkontrollen som bekannt i blinkersspaken.
Böjd att hålla med dig. Vid närmare granskning ser det ut att vara de äldre spakarna tillsammans med farthållarspak.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 18:10:51 PM
Radio Sjuhärads rubrik på det hela var fyndig: "Bussförare körde vårdslöst men han höll tidtabellen".
;D ;D ;D *Garv*
Citat från: Zella skrivet 25 juli 2007, 17:16:09 PM
;D ;D ;D *Garv*
Ja man kan som bekannt inte både ha kakan och äta den ;). (Ja jag skämtar och nej jag uppmunttrar inte till fortkörning för att hålla tidtabellen.)
Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2007, 17:49:58 PM
(Ja jag skämtar och nej jag uppmunttrar inte till fortkörning för att hålla tidtabellen.)
Fram för lugn körning för att rätta till felaktiga tidtabeller! Tidtabellen till en ständigt försenad linje justeras till det bättre efter nog många klagomål till huvudmannens kundtjänst. :)
Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2007, 17:58:09 PM
Fram för lugn körning för att rätta till felaktiga tidtabeller! Tidtabellen till en ständigt försenad linje justeras till det bättre efter nog många klagomål till huvudmannens kundtjänst. :)
Här gäller det att alla förarna drar åt samma håll, och att vissa inte står på av gamal vana, eller annat opassande beteende. Om förarna inte skulle hålla tidtabellen när det inte går utan att trixa så skulle den inte se ut som den gör heller, passagerarna klagar rätt fort om de missar sina anslutningar och möten.