Fick denna bild med 4 olika år modeller på Swebus Express.
Volvo B10M Carrus Star 502
Volvo B12M Volvo 9700H
MAN Lion´s Top Coach
Volvo B12M Volvo 9700H Face
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/4_Generation_Swebus_Express_090207_.jpg?t=1234164829)
//Niclas
Är bara en Neoplan Euroliner som saknas för att få bolagets alla modeller representerade.
Citat från: Oskar A skrivet 09 februari 2009, 15:19:14 PM
Är bara en Neoplan Euroliner som saknas för att få bolagets alla modeller representerade.
Inom expressens kretsar så är det inget man är stolt över, dvs Neoplanerna.
trevligt kan dom inte köpa Setra bussar då ???
Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 februari 2009, 15:42:14 PM
trevligt kan dom inte köpa Setra bussar då ???
Det blir nog bara 9700 framöver.
okey så dom ska köpa fler 9700or då ta bort Carrus bussarna till slut då ???
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 februari 2009, 18:25:52 PM
Inte MAN då? ???
Varje inköp som Swebus Express - eller rättare sagt Concordia gör för Swebus Express - upphandlas. Just nu verkar det vara Volvo som gäller, men det kan nästa gång bli något annat märke.
Jo annat märke skulle vara intersant men dom kan byta ut Neoplan bussarna med dom är väl gammla nu väl ???
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2009, 18:48:51 PM
Varje inköp som Swebus Express - eller rättare sagt Concordia gör för Swebus Express - upphandlas. Just nu verkar det vara Volvo som gäller, men det kan nästa gång bli något annat märke.
Staffan, det rör sig inte längre om priset enbart. Man ser det till trafiktillgängligheten och underhållskostnader också.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 februari 2009, 18:53:20 PM
Jo annat märke skulle vara intersant men dom kan byta ut Neoplan bussarna med dom är väl gammla nu väl ???
Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...
Citat från: Fredde_J skrivet 09 februari 2009, 21:37:28 PM
Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...
Äldst är Carrus Star 502 4967-4971. Sedan har vi 9700 i serien 56xx.
Citat från: Jan skrivet 09 februari 2009, 21:52:18 PM
Äldst är Carrus Star 502 4967-4971. Sedan har vi 9700 i serien 56xx.
Det var mest en jämförelse att Neoplan knappast är äldst.
Citat från: Jan skrivet 09 februari 2009, 20:44:25 PM
Staffan, det rör sig inte längre om priset enbart. Man ser det till trafiktillgängligheten och underhållskostnader också.
Jag har väl inte påstått att det bara skulle gälla priset. Men det är inget axiom att Volvo för all framtid har bästa tillgänglighet och lägsta underhållskostnader.
En orsak att SweEx köper Volvon är nog för att dom vill ha lite längre bussar än vad tex MAN/Neoplan kan erbjuda för att få in max antal pers i bussarna.
68xx-vagnarna är ju extra förlängda än en vanlig 9700 är med ca 20-30 cm.
//Niclas
Ser at i alder så har ingen tatt ned 6008-6012. Og de er vel første generasjon med MAN.
Citat från: Fredde_J skrivet 09 februari 2009, 21:37:28 PM
Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...
Hoho, just 6177 åkte jag med på 832 Malmö-Stockholm natten till den 24/7 2006.
Nu kör man främst med Man/ Neoplan på linje 801 för man måste även ha Scanpoint med under resan i Västtrafik land.
Neoplan bussarna är nog ingen favorit bland chaufförerna, trångt att lasta och så är det största utrymmet på fel sida av bussen.
Bussarna som jag gillade mest var Volvo B10M med Van Hool kaross i 43 serien, därefter kom 49 serien, 56 gick väl så där.
/ Christer K
Neoplanerna har väl inte varit de mest driftsäkra vagnarna i expressens historia...
Fast de nya 9700 (6801-15) verkar inte vara av samma kvalitet som tidigare Volvobussar.
Vad det gäller motorer så verkar MAN-bussarna vara bäst i nuläget, få direkta motor/växellådsfel.
Fösta generationens MAN (6008-6013) börjar ju iofs bli gamla nu, men de flesta rullar på med originalmotor
Runt 120.000 mil har de väl gått nu, det är även originalväxellådan på flertalet av dem.