Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Cyklisten skrivet 08 februari 2009, 18:19:14 PM

Titel: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 08 februari 2009, 18:19:14 PM
Jag har åkt med dessa bussar ett par gånger (alltså 62XX regionbussar som går bl.a. Trelleborg-Malmö) men det var först nu förra veckan jag lade märke till en konstig "detalj". I höggolvsdelen, bakom andra dörren är det en viss skillnad på stolrader till vänster och till höger. De "högra" har nämligen bord och större benutrymme och på så sätt ryms en rad mindre än på den vänstra sidan.
Varför denna lösning med två olika "standardklasser" på Arrivas pendelbussar? Tog med en bild som illustrerar fenomenet, man kan även se att raderna inte ligger i jämnhöjd med varandra, det blir förskjutning i och med det större benutrymmet på högra sidan.

(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/arriva62xx.jpg)
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:21:40 PM
Arbetsplatser. Det är tänkt att man ska kunna sitta med laptopen där.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 08 februari 2009, 23:29:22 PM
Vet inte riktigt hur det är i en OmniLink boggi men i en vanlig 2-axlig OmniLink med dörr bak blir det mycket bra benutrymme på sittplatserna på insidan. Egentligen skulle det nog rymmas tre och en halv stolsrader mellan mitt- och bakdörr. Jämför med en MaxCi som har 4 stolsrader där. Omnin har istället tre mycket trånga rader mellan framhjul och mittdörr medan MaxCin bara har två rader, detta gäller vagnar med dubbel mittdörr.

/Måns
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:30:28 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 08 februari 2009, 23:29:22 PM
Vet inte riktigt hur det är i en OmniLink boggi men i en vanlig 2-axlig OmniLink med dörr bak blir det mycket bra benutrymme på sittplatserna på insidan. Egentligen skulle det nog rymmas tre och en halv stolsrader mellan mitt- och bakdörr. Jämför med en MaxCi som har 4 stolsrader där. Omnin har istället tre mycket trånga rader mellan framhjul och mittdörr medan MaxCin bara har två rader, detta gäller vagnar med dubbel mittdörr.

/Måns

Maxci är väl kanske inte riktigt rätt sak att jämföra med, då det är en stadsbuss. OmniLink är en regionbuss för trafik mellan städer.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 08 februari 2009, 23:36:49 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:30:28 PM
Maxci är väl kanske inte riktigt rätt sak att jämföra med, då det är en stadsbuss. OmniLink är en regionbuss för trafik mellan städer.

OmniLink är ju visst också stadsbuss (ok, en blandning då)! :-X

När det gäller bordet på den säte antar jag att någon har klo**rat på/vandaliserat säte/raden så man var tvungen att byta ut den och man råkade ha ett säte med fällbart bord bakom liggande i verkstan'. Såna lösningar ser man jätteofta på gamla vagnar (även B9S nu för dagar dock). Kommer ihåg gamla Scania och Volvo ledvagnar som har världens blandning på de sista rader, allt från regionalsäte till citystandard och tyg från "SL-röd" till "Connex-blått" eller "Swebus-grått" osv.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: CS skrivet 08 februari 2009, 23:45:17 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 februari 2009, 23:36:49 PM
OmniLink är ju visst också stadsbuss (ok, en blandning då)! :-X

När det gäller bordet på den säte antar jag att någon har klo**rat på/vandaliserat säte/raden så man var tvungen att byta ut den och man råkade ha ett säte med fällbart bord bakom liggande i verkstan'. Såna lösningar ser man jätteofta på gamla vagnar (även B9S nu för dagar dock). Kommer ihåg gamla Scania och Volvo ledvagnar som har världens blandning på de sista rader, allt från regionalsäte till citystandard och tyg från "SL-röd" till "Connex-blått" eller "Swebus-grått" osv.

Nej, dessa bussarna är köpta så och tanken är som sagt att det ska vara arbetsplatser med bord och lite bättre utrymme. Vill även minnas att detta faktiskt var ett initiativ från Arriva och inget som Skånetrafiken är inblandade i, men jag kan ha fel.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 09 februari 2009, 10:36:05 AM
Trevligt att någon tänkte åt det hållet vid beställning av bussarna. Man förlorar egentligen två sittplatser men det borde inte påverka så mycket egentligen (särskilt inte på den linjen jag åkte med när jag tog bilden - 190). Men att använda datorn på bussen har jag aldrig sett någon göra, kanske kommer i framtiden.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 09 februari 2009, 10:58:40 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 09 februari 2009, 10:36:05 AM
Trevligt att någon tänkte åt det hållet vid beställning av bussarna. Man förlorar egentligen två sittplatser men det borde inte påverka så mycket egentligen (särskilt inte på den linjen jag åkte med när jag tog bilden - 190). Men att använda datorn på bussen har jag aldrig sett någon göra, kanske kommer i framtiden.

Som sagt, frågan är om man verkligen förlorar två sittplatser. I en kortvagn får du alltid dessa rymliga platser varesig du vill eller inte.

/Måns
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: bjalle skrivet 09 februari 2009, 16:22:21 PM
Egentligen är alla våra regionbussar med lågt insteg stadsbussar. Regionbussar använd främst på SkåneExpressen
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Ersa skrivet 09 februari 2009, 18:58:43 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:30:28 PM
Maxci är väl kanske inte riktigt rätt sak att jämföra med, då det är en stadsbuss. OmniLink är en regionbuss för trafik mellan städer.

Det är väl mest bara i delar av Skåne samt Sundsvall man har OmniLink i "regionbussutförande" med boogie osv?
I övriga Sverige är OmniLinken endast en kort "ny MaxCi".
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 19:27:24 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2009, 16:22:21 PM
Egentligen är alla våra regionbussar med lågt insteg stadsbussar. Regionbussar använd främst på SkåneExpressen

Det är inte låggolvet som gör en stads/regionbuss. Det är ju inredningen (och fler dörrar). Omnilinkarna på pendlarna i sydvästskåne är definitivt inte stadsbussinredda, och har bara två enkelbladiga dörrar. Se på Manbussarna på pendeln Malmö Lund och Landskrona - Höganäs. Låggolv rakt igenom, men inte är det stadsbussar för det.
De olika busstyperna som går på Skåneexpressen har ju förresten en sak gemensamt. De är mer långfärdsbussar än regionbussar.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Cityliner skrivet 09 februari 2009, 20:53:57 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 08 februari 2009, 18:19:14 PM
Jag har åkt med dessa bussar ett par gånger (alltså 62XX regionbussar som går bl.a. Trelleborg-Malmö) men det var först nu förra veckan jag lade märke till en konstig "detalj". I höggolvsdelen, bakom andra dörren är det en viss skillnad på stolrader till vänster och till höger. De "högra" har nämligen bord och större benutrymme och på så sätt ryms en rad mindre än på den vänstra sidan.
Varför denna lösning med två olika "standardklasser" på Arrivas pendelbussar? Tog med en bild som illustrerar fenomenet, man kan även se att raderna inte ligger i jämnhöjd med varandra, det blir förskjutning i och med det större benutrymmet på högra sidan.

(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/arriva62xx.jpg)

Så blir det när man låter två envisa personer motera inredningen samtidigt..... 8)
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Fredde skrivet 09 februari 2009, 21:45:58 PM
Citat från: Verspieder skrivet 09 februari 2009, 18:58:43 PM
Det är väl mest bara i delar av Skåne samt Sundsvall man har OmniLink i "regionbussutförande" med boogie osv?
I övriga Sverige är OmniLinken endast en kort "ny MaxCi".

BiV (Buss i Väst) har ju ett flertal som rullar på vägarna i Kalmar län, för KLT.

Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 21:50:36 PM
Citat från: Verspieder skrivet 09 februari 2009, 18:58:43 PM
Det är väl mest bara i delar av Skåne samt Sundsvall man har OmniLink i "regionbussutförande" med boogie osv?
I övriga Sverige är OmniLinken endast en kort "ny MaxCi".

Jag trodde Omnicityn tagit Maxcis roll...
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 09 februari 2009, 22:32:25 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 21:50:36 PM
Jag trodde Omnicityn tagit Maxcis roll...

Usch nej....lååååångt ifrån
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 22:46:51 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 februari 2009, 22:32:25 PM
Usch nej....lååååångt ifrån

Vad menas?
Det är två stadsbussar från Scania, som båda används för samma sak. Jag kan inte se det som något annat än att Omnicity har samma typ av arbetsuppgifter som Maxci, även om det i praktiken är Man som ersätter Maxci i Sthlm.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2009, 09:07:25 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 21:50:36 PM
Jag trodde Omnicityn tagit Maxcis roll...

Nej, verkligen inte (som tur är). ;D
OmniCityn är en obekväm låg "servicelinjebuss" utan fjädring och med maxfart 70 km/t. Bör dock ej framföras i över 50 km/t. ;)
MaxCin motsvarar en 12-meters OmniLink där de båda har normalgolv bak, fjädring fram samt en toppfart på 90 km/t.

OmniCityn har väl ingen "roll" alls i Sverige idag, då ju nästan inget bussföretag har köpt modellen på många år.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: bjalle skrivet 10 februari 2009, 10:28:20 AM
Kolla tex på Thygessons Lathi Scala. De har ju i stort sett samma inredning som en Omnilink men ändå benämns de "citybuses".
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 10 februari 2009, 13:35:07 PM
OK @ Omnicity. Men ni har väl en hel del där uppe i Sthlm eller? Vad menas med "ingen fjädring"? Jönköping har ju förresten Omnicityleder på sina stomlinjer.

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 februari 2009, 10:28:20 AM
Kolla tex på Thygessons Lathi Scala. De har ju i stort sett samma inredning som en Omnilink men ändå benämns de "citybuses".

Vem kallar dem för citybusses? De är ju definitivt regionbussar på alla sätt och vis.
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2009, 19:46:37 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 februari 2009, 13:35:07 PM
Vad menas med "ingen fjädring"?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18859.0
Titel: SV: Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 10 februari 2009, 20:00:01 PM
CitatVad menas med "ingen fjädring"?

Flytt till Stockholm och prova pendla med dem en månad så ser du...