Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.
(http://radiomuseet.com/hans/Bild1128.jpg)
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.
(http://radiomuseet.com/hans/Bild1128.jpg)
SJ-bussar är alltid trevliga :D
Är inte detta en av de Vetter som Scania faktiskt marknadsförde som helbyggda bussar?
Sedan är väl inte strålkastarna original? Det var väl från början ovala strålkastare? Vet inte om det var Hella eller något annat fabrikat. Men de här runda är väl inte original?
Hej !
De hade mycket riktigt ovala strålkastare som original.
Mvh Peter Ö
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 februari 2009, 19:58:20 PM
SJ-bussar är alltid trevliga :D
Är inte detta en av de Vetter som Scania faktiskt marknadsförde som helbyggda bussar?
Sedan är väl inte strålkastarna original? Det var väl från början ovala strålkastare? Vet inte om det var Hella eller något annat fabrikat. Men de här runda är väl inte original?
Jo, Scania marknadsförde dem som helbyggda: CR110T. Nio sådana såldes i Sverige, varav SJ köpte tre: 1258-1260.
Vid SJ åtminstone ansågs dessa bussar mycket svårkörda och det var vanligen bara vissa utvalda och särskilt utbildade förare som fick köra dem.
Knut Nord var en förare som fick köra Scania Vetter.
Järnvägstorget i Jönköping. Sista tjänstgöringsdagen före pensioneringen.
(http://radiomuseet.com/hans/Bild1129.jpg)
Det här var ju kul! Då kan man hitta bilder på hela serien 1258 - 1260. Olika front på samtliga. Bilden på 1259 verkar vara äldst.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3935.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3935.0)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5616.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5616.0)
M.v.h.
Ola
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2009, 23:11:48 PM
Du menar bilden på 1260 gissar jag? den på 1259 är tagen bara ett par månader innan bussen ställdes av.
Hjärnsläpp! Jag menar 1258. Den har F-skylten kvar på bilden.
M.v.h.
Ola
Bestod det svårkörda i att den hade tryckluftmanövrerad växellåda med lång spak? Det var ju vissa preludier som erfordrades för att apparaten skulle fungera, t ex 7 kg:s tryck för att lägga i backen tror jag mig ha hört. GDG:s fd NBJ:s ScaniaVetter fick med tiden en vanlig automatlåda som hos de vanliga CR 110:orna. Men även en del av dessa hade den ovannämnda växellådan.
Mvh Jan G
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.
(http://radiomuseet.com/hans/Bild1128.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 16:10:45 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/270_d.JPG)
Varför har varje Vetter-buss hos SJ haft varsin egen front? Har de reparetats efter skador? Eller finns det någon annan anledning?
Jag misstänker att Staffans bild, dvs den nedre bilden visar en Vetter hos SJ i originalskick. Kan detta stämma?
Vill minnas att det ägde rum en olycka på gamla R40 backen ned mot Ulricehamn. Framhjulen tappade "fotfästet" och bussen for in nån trädgårdsodling.
Det visade sig att bussen var lätt fram och svårkörd.
Jag visste aldrig vad det var för automatlåda men växelvredet var detsamma som i stadsbussarna CR 110.
Mvh Jan G
GDG 2000 blev alltså den som finns på bild i denna tråd om jag förstått saken rätt:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6920.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6920.0)
M.v.h.
Ola
Kanske någon har den på bild i GDG utseendet också? :)
Stämmer! Hos NBJ användes den bl a ofta till deras regelbundna Ålandsresor. Bussen var med på färjan men var svår att komma på och av med eftersom den var så låg baktill. Fick köras på plankor. Vid ett tillfälle hade oljepluggen skadats. Hemresan gick bra men nästa morgon fann folket i bussgaraget att motorn var tömd på olja.
Jag körde den tre dagar i sträck hos GDG på linjen 3 Ludvika-Borlänge (-Falun). Man fick stanna lite framför resenärerna på hållplatserna, i annat fall klappade man till dem med den utåtgående framdörren.
Den första Scania-Vetter-bussen i Sverige? (Först demobuss) hade chassinr 540.915, årsmod 1968, regnummer T 269 21 mars 1969 reg på Uppsala-Skogs-Tibble Trafik AB, Nygatan 47, c/o AB Omnibus, Örebro. Första besiktning Flen 24 jan 1969. Den 24 mars 1969 till A 859. 51 pass i beställningstrafik och 49 i linjetrafik. Tydligen var det något dribbel mellan återförsäljare eller något som gjorde att de registrerade den i Örebro i tre dagar.
Mvh jan G
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.
(http://radiomuseet.com/hans/Bild1128.jpg)
Verkligen diggabelt!
Föraren är ju också välklädd i riktig uniform, vilket var brukligt på den tiden.
Slips krävdes t e x alltid!
Eller hur Ödlund?
Mvh
Chistian
Det krävs nog slips nu också, åtminstone på vinterhalvåret, det är bara såna där skuttprivatåkare som åker omkring i civila kläder. De förarna får väl betala sina kläder själva antar jag.
Mvh Jan G
Vetter, så hette den ja! Vi hade en sån där hemma när jag var ung, köptes beg av Tapanis i Haparanda. Skulle tro att dom var lyckliga när dom blev av med den, det var konstigt att det överhuvudtaget var tillåtet att vistas i trafiken med en sån buss. Ännu värre blev det ju om man lastade den full med folk.
Den fanns kvar så pass länge så jag körde någon runda med den själv.
260 hästars turbomotor, en tvåväxlad automat av konstruktion lämpad för 150 hästar, total avsaknad av alla former av tillsatsbroms, växellådans konstruktion gjorde att nerväxling och motorbroms inte heller var möjlig, livsfarlig med andra ord!
Dessutom hade den relativt snabb utväxling vilket gjorde att den framförallt lastad ömöjligen kunde starta i brantare backar som tex. Hallandsåsen.
Bussen blev som allt annat där hemma, ställd bakom huset när den blev för häckig. Så småningom köpte Alternativ Trafik i Bjuv bussen och riggade till den. Jag tror det var deras första buss.
Om inte minnet sviker tror jag att den bussen hette: AMD628
Stina.
Hej! Apropå livsfarligt, i Borlänge hade vi fd T 917 urspr NBJ senare DZP 937, GDG 1951, en Scania CR 110 L med en dörr. Jag tror att bromsarna inte var självjusterande. Bussen gick ofta med gymnasieelever Borlänge-Leksand. En gång hade jag den mera än fullastad. Vid utfarten från Insjön mot riksvägen märkte jag att det nätt och jämnt gick att få stopp på bussen. Tänk om man hamnat i en situation där en kraftig inbromsning hade behövts! Bussen kallades i Dalarna "Spjutet" eftersom den gick utav tusan med lagom belastning. Dessa bussar var ju också väldigt lätta fram och extremt vindkänsliga. På vissa håll lade man sandsäckar i första luckan vintertid för att tynga ner bussen fram.
Mvh Jan G
På den tiden det bagav sig var jag i kontakt med SAB-Haldex i Landskrona för att dels undersöka möjligheterna att montera självjusterande hävarmar på den här apparaten, dels undersöktes förutsättningarna att montera Telma-broms på den. Det var SAB-Haldex som sålde Telman i Sverige på den tiden. Det var inte lätt att få till det med Telma, arrangemanget med motor/låda, kardanstång och bakaxel var inte riktigt vad man tänkte sig när Telman konstruerades.
Vi hittade aldrig någon lösning på problemet.
Det stora problemet med den här bussen var inte i Sverige, ni kan ju fundera över hur kul det var att köra runt i Kassel och Alpvägar med den här manicken.
Stina.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 februari 2009, 16:47:41 PM
Nä det fanns ingen möjlighet med dåtidens teknik att montera Telma på den korta kardanstången, längre än avgasbroms kom man nog aldrig förrän 116 chassiet såg dagens ljus
Just i detta fallet funkade det inte med avgasbroms heller, det gick inte att få upp motorvarvet så den gav någon effekt. Det enda fungerande alternativet hade nog varit fallskärm, av praktiska skäl provades det aldrig.
Bussen hade en hemgjord toalett när vi fick den, där var ett toarum i ena hörnan där bak, en toastol och en plastdunk under golvet i vilken "produkterna" hamnade. Det var inte skitkul att tömma den där dunken!
Tyvärr har jag inga bilder på bussen, den var blå, gul och lite vitt och passade bra ihop med Lieren HAB001.
Stina.