Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: j-a skrivet 22 juli 2007, 00:07:05 AM

Titel: Swebus 0494
Skrivet av: j-a skrivet 22 juli 2007, 00:07:05 AM
Hej! Finns det någon här som har en bild på Swebus 0494 NEN 103 ?
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 juli 2007, 00:43:22 AM
Jag har en diabild jag kan scanna i morgon efter jobbet om ingen annan hinner före.
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: P-J.E skrivet 22 juli 2007, 19:53:26 PM
Om jag hade din e-post adress så finns kort av denna buss
som har varit i Umeå en längre tid. Trafikerade Vindeln-Umeå
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 juli 2007, 20:48:39 PM
PJ; var är bilden tagen och när?

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0494_P-J_E.jpg)
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 22 juli 2007, 21:43:48 PM
Det där är ju GDG 2886
mvh Fernestad
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: j-a skrivet 22 juli 2007, 22:34:35 PM
Man får tacka,ja visst var det 2886 den levererades väl ny till Sandviken
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: P-J.E skrivet 22 juli 2007, 22:43:04 PM
Denna buss var i Umeå 1991-1998 fotad förmodligen i Umeå
jag körde den mycket även på sträckan Robertsfors -Umeå
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 22 juli 2007, 23:02:46 PM
Finns den i dess riktiga färgsättning? Har även för mej att dessa  långskorpor var utrustade med tv-monitorer som låg infällda i hatthyllan
mvh Fernestad
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: j-a skrivet 22 juli 2007, 23:25:05 PM
Jo 2883,84,85,86 hade video och guidestol,kylskåp
2883=Göteborg
2884=Borlänge
2885=Karlstad
2886=Sandviken
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2007, 09:50:42 AM
Någon som vet hur många av GDG bussarna som lackades om efter bildandet av Swebus? Eller var merparten av bussarna lackade i resp huvudmannafärger? Även många SJ-bussar lackades ju om, detta borde ha kostat stora belopp?
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Hans J skrivet 23 juli 2007, 10:44:41 AM
Hur många GDG resp SJ bussar som lackades om i Swebuslack tror jag ingen har koll på. Principen var att de SJ/GDG bussar som hamnade inom Swebus Continent, som ett av bolagen då hette, skulle ha Swebuslack. De bussar som hamnade inom Swebus Inrikes, som det andra bolaget hette (Swebus AB var från början bara moderbolag till dessa två dotterbolag), skulle vara lackade enligt Länsmans krav. I de fall inga krav fanns skulle de få Swebuslack. Dyrt med omlackering? Javisst men hur ofta byter inte företag i onödan, logo brevpapper m.m till stora kostnader bara för att man byter ledning.
Inventarienummren på GDG vagnarna i tråden indikerar att bussarna även hade toalett (2XXX). Denna var placerad vänster bak vilket framgår av skuggningen i bilden. Tilläggas kan att GDG inte byggde dessa vagnar för LHM-trafik utan i huvudsak för andra ändamål.

Hälsn
HansJ           
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2007, 11:27:24 AM
Citat från: HansJ skrivet 23 juli 2007, 10:44:41 AM
Hur många GDG resp SJ bussar som lackades om i Swebuslack tror jag ingen har koll på. Principen var att de SJ/GDG bussar som hamnade inom Swebus Continent, som ett av bolagen då hette, skulle ha Swebuslack. De bussar som hamnade inom Swebus Inrikes, som det andra bolaget hette (Swebus AB var från början bara moderbolag till dessa två dotterbolag), skulle vara lackade enligt Länsmans krav. I de fall inga krav fanns skulle de få Swebuslack. Dyrt med omlackering? Javisst men hur ofta byter inte företag i onödan, logo brevpapper m.m till stora kostnader bara för att man byter ledning.
Inventarienummren på GDG vagnarna i tråden indikerar att bussarna även hade toalett (2XXX). Denna var placerad vänster bak vilket framgår av skuggningen i bilden. Tilläggas kan att GDG inte byggde dessa vagnar för LHM-trafik utan i huvudsak för andra ändamål.

Hälsn
HansJ           

Jo jag vet att många bussar beställdes/användes till annat än LHM trafik, dock så verkar man vara noga med att lacka om bussarna då man inte sett bilder på bussar i GDG-lack så länge efter bildandet av Swebus. Kostnaden för att lacka om kan ju accepteras om bussen är relativt ny och kan gå med den nya lacken i måga år. Minns själv t.ex Swebus 2908-2910 som levererades i SJ-färg , sedan Swebus för att sedan lackas om till JLT. Den sista är ju krav från LHM.

Själv är jag väldigt instreeserad av denna persiod då Swebus bildades och GDG-bussar placerades om till annan trafik osv, hur gamla bussar man lackade om därav min fråga. En siffra på ett ungefärligt anatal bussar som lackades om hade varit kul fakta bara. Själv bodde man den tiden i SJ-delen av landet och har därför väldigt lite minnen av GDG. Tackar för dit svar!
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 23 juli 2007, 11:34:05 AM
Citat från: HansJ skrivet 23 juli 2007, 10:44:41 AM
Hur många GDG resp SJ bussar som lackades om i Swebuslack tror jag ingen har koll på. Principen var att de SJ/GDG bussar som hamnade inom Swebus Continent, som ett av bolagen då hette, skulle ha Swebuslack. De bussar som hamnade inom Swebus Inrikes, som det andra bolaget hette (Swebus AB var från början bara moderbolag till dessa två dotterbolag), skulle vara lackade enligt Länsmans krav. I de fall inga krav fanns skulle de få Swebuslack. Dyrt med omlackering? Javisst men hur ofta byter inte företag i onödan, logo brevpapper m.m till stora kostnader bara för att man byter ledning.
Inventarienummren på GDG vagnarna i tråden indikerar att bussarna även hade toalett (2XXX). Denna var placerad vänster bak vilket framgår av skuggningen i bilden. Tilläggas kan att GDG inte byggde dessa vagnar för LHM-trafik utan i huvudsak för andra ändamål.

Hälsn
HansJ           
Huvudsyftet med dessa långskorpor var att inte behöva leja bort så många körningar som hade större passagerar antal än 44 st eftersom våra beställningsbussar hade 44+1 (BBC i Gbg)
mvh Fernestad
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Jan skrivet 23 juli 2007, 11:39:43 AM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2007, 11:27:24 AM
Jo jag vet att många bussar beställdes/användes till annat än LHM trafik, dock så verkar man vara noga med att lacka om bussarna då man inte sett bilder på bussar i GDG-lack så länge efter bildandet av Swebus. Kostnaden för att lacka om kan ju accepteras om bussen är relativt ny och kan gå med den nya lacken i måga år. Minns själv t.ex Swebus 2908-2910 som levererades i SJ-färg , sedan Swebus för att sedan lackas om till JLT. Den sista är ju krav från LHM.

Själv är jag väldigt instreeserad av denna persiod då Swebus bildades och GDG-bussar placerades om till annan trafik osv, hur gamla bussar man lackade om därav min fråga. En siffra på ett ungefärligt anatal bussar som lackades om hade varit kul fakta bara. Själv bodde man den tiden i SJ-delen av landet och har därför väldigt lite minnen av GDG. Tackar för dit svar!

Jag tycker att när Swebus tog över Postens vagnar blev det super. man kunde som anställd flytta dit man ville och behålla sin anställning i företagen. Nu har dock upphandlingar förstört detta, och pengarna gör att vi som förare fått sämre villkor. Swebus har ingen trafik för LHM i flera län just nu med något fel nedan kanske.
Jämtland, Härjedalen, Blekinge, Östergötland, Kronoberg,
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 13:03:10 PM
Citat från: Jan skrivet 23 juli 2007, 11:39:43 AM
Jag tycker att när Swebus tog över Postens vagnar blev det super. man kunde som anställd flytta dit man ville och behålla sin anställning i företagen. Nu har dock upphandlingar förstört detta, och pengarna gör att vi som förare fått sämre villkor. Swebus har ingen trafik för LHM i flera län just nu med något fel nedan kanske.
Jämtland, Härjedalen, Blekinge, Östergötland, Kronoberg,

Härjedalen ingår i Jämtlands län. Men hur är det: har Swebus någon trafik i Norrbottens län numera? Och kör de något i Västmanlands län?
Har för övrigt de tre statliga bussbolagen (SJ, GDG, Posten) sedan upphandlingarna sedan upphandlingarna började 1981 varit representerade i alla län? Hur var det med Södermanlands län, Örebro län och Västmanlands län? 
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Jan skrivet 23 juli 2007, 13:25:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 13:03:10 PM
Härjedalen ingår i Jämtlands län. Men hur är det: har Swebus någon trafik i Norrbottens län numera? Och kör de något i Västmanlands län?
Har för övrigt de tre statliga bussbolagen (SJ, GDG, Posten) sedan upphandlingarna sedan upphandlingarna började 1981 varit representerade i alla län? Hur var det med Södermanlands län, Örebro län och Västmanlands län? 

Swebus har kört och kör lite kring Flen/Nyköping i Söderman län. I Örebro län har man lite kvar i Nora trakten. Man finns i Västerås, men harnog inget för LHM. I Norrbotten förlorade man i Malmberget, men hur är det i Kiruna?
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Erol skrivet 23 juli 2007, 13:29:10 PM
Swebus kör väl allt i Flen förutom Pulsen som är genomgående? Katrineholm är väl också Swebus trafik i också? 780 är ju en sån linje som Swebus har och jag vet att Flen kör till K-holm för service.
Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 14:29:26 PM
Citat från: Jan skrivet 23 juli 2007, 13:25:40 PM
Swebus har kört och kör lite kring Flen/Nyköping i Söderman län. I Örebro län har man lite kvar i Nora trakten. Man finns i Västerås, men harnog inget för LHM. I Norrbotten förlorade man i Malmberget, men hur är det i Kiruna?

Visst. Blev lite fel där. Skulle ha stått "hur var det vid upphandlingarna 1981 i början"? Swebus har fått trafik i de där nämnda länen lite senare.
Stadstrafiken i Kiruna körs sedan förra året av Hörvalls. Även Kiruna Trafik AB (det nya) tog väl över en del trafik från Swebus.

Titel: SV: Swebus 0494
Skrivet av: Jan skrivet 24 juli 2007, 10:12:40 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2007, 09:06:41 AM
Möjligheten att byta arbetsställe över regiongränserna var starkt begränsade vid Swebus vs SJ Buss, de flesta platser täcktes gm Övertaliga inom o utom regionerna och många andra vakanser lystes bara ut lokalt.
De som hamnade inom fd Dil området som kom söderifrån gjorde detta i samband med att de blivit övertaliga (Fanns ett gäng fd GDG:are i Jämtland som kom upp på dett sätt, mer eller mindre motvilligt.

Mellan vissa regioner innebar en flytt att man i princip ansågs som nyanställd (förutom att LAS datumet låg kvar).

//Lars

Håller inte med dig Lars. Jag sökte till flera orter bland annat Söderhamn och Umeå fick anställningen där men fegade faktiskt. Ångrar att jag inte tog Uå idag.