Huvudmeny

Swebus 0494

Startat av j-a, 22 juli 2007, 00:07:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Hej! Finns det någon här som har en bild på Swebus 0494 NEN 103 ?

Bussmicke

Jag har en diabild jag kan scanna i morgon efter jobbet om ingen annan hinner före.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P-J.E

Om jag hade din e-post adress så finns kort av denna buss
som har varit i Umeå en längre tid. Trafikerade Vindeln-Umeå

Bussmicke

PJ; var är bilden tagen och när?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Fernestad

Det där är ju GDG 2886
mvh Fernestad

j-a

Man får tacka,ja visst var det 2886 den levererades väl ny till Sandviken

P-J.E

Denna buss var i Umeå 1991-1998 fotad förmodligen i Umeå
jag körde den mycket även på sträckan Robertsfors -Umeå

Ulf Fernestad

Finns den i dess riktiga färgsättning? Har även för mej att dessa  långskorpor var utrustade med tv-monitorer som låg infällda i hatthyllan
mvh Fernestad

j-a

Jo 2883,84,85,86 hade video och guidestol,kylskåp
2883=Göteborg
2884=Borlänge
2885=Karlstad
2886=Sandviken

Walter

Någon som vet hur många av GDG bussarna som lackades om efter bildandet av Swebus? Eller var merparten av bussarna lackade i resp huvudmannafärger? Även många SJ-bussar lackades ju om, detta borde ha kostat stora belopp?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Hans J

Hur många GDG resp SJ bussar som lackades om i Swebuslack tror jag ingen har koll på. Principen var att de SJ/GDG bussar som hamnade inom Swebus Continent, som ett av bolagen då hette, skulle ha Swebuslack. De bussar som hamnade inom Swebus Inrikes, som det andra bolaget hette (Swebus AB var från början bara moderbolag till dessa två dotterbolag), skulle vara lackade enligt Länsmans krav. I de fall inga krav fanns skulle de få Swebuslack. Dyrt med omlackering? Javisst men hur ofta byter inte företag i onödan, logo brevpapper m.m till stora kostnader bara för att man byter ledning.
Inventarienummren på GDG vagnarna i tråden indikerar att bussarna även hade toalett (2XXX). Denna var placerad vänster bak vilket framgår av skuggningen i bilden. Tilläggas kan att GDG inte byggde dessa vagnar för LHM-trafik utan i huvudsak för andra ändamål.

Hälsn
HansJ           

Walter

Citat från: HansJ skrivet 23 juli 2007, 10:44:41 AM
Hur många GDG resp SJ bussar som lackades om i Swebuslack tror jag ingen har koll på. Principen var att de SJ/GDG bussar som hamnade inom Swebus Continent, som ett av bolagen då hette, skulle ha Swebuslack. De bussar som hamnade inom Swebus Inrikes, som det andra bolaget hette (Swebus AB var från början bara moderbolag till dessa två dotterbolag), skulle vara lackade enligt Länsmans krav. I de fall inga krav fanns skulle de få Swebuslack. Dyrt med omlackering? Javisst men hur ofta byter inte företag i onödan, logo brevpapper m.m till stora kostnader bara för att man byter ledning.
Inventarienummren på GDG vagnarna i tråden indikerar att bussarna även hade toalett (2XXX). Denna var placerad vänster bak vilket framgår av skuggningen i bilden. Tilläggas kan att GDG inte byggde dessa vagnar för LHM-trafik utan i huvudsak för andra ändamål.

Hälsn
HansJ           

Jo jag vet att många bussar beställdes/användes till annat än LHM trafik, dock så verkar man vara noga med att lacka om bussarna då man inte sett bilder på bussar i GDG-lack så länge efter bildandet av Swebus. Kostnaden för att lacka om kan ju accepteras om bussen är relativt ny och kan gå med den nya lacken i måga år. Minns själv t.ex Swebus 2908-2910 som levererades i SJ-färg , sedan Swebus för att sedan lackas om till JLT. Den sista är ju krav från LHM.

Själv är jag väldigt instreeserad av denna persiod då Swebus bildades och GDG-bussar placerades om till annan trafik osv, hur gamla bussar man lackade om därav min fråga. En siffra på ett ungefärligt anatal bussar som lackades om hade varit kul fakta bara. Själv bodde man den tiden i SJ-delen av landet och har därför väldigt lite minnen av GDG. Tackar för dit svar!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Fernestad

Citat från: HansJ skrivet 23 juli 2007, 10:44:41 AM

Hälsn
HansJ           
Huvudsyftet med dessa långskorpor var att inte behöva leja bort så många körningar som hade större passagerar antal än 44 st eftersom våra beställningsbussar hade 44+1 (BBC i Gbg)
mvh Fernestad

Jan

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2007, 11:27:24 AM
Jo jag vet att många bussar beställdes/användes till annat än LHM trafik, dock så verkar man vara noga med att lacka om bussarna då man inte sett bilder på bussar i GDG-lack så länge efter bildandet av Swebus. Kostnaden för att lacka om kan ju accepteras om bussen är relativt ny och kan gå med den nya lacken i måga år. Minns själv t.ex Swebus 2908-2910 som levererades i SJ-färg , sedan Swebus för att sedan lackas om till JLT. Den sista är ju krav från LHM.

Själv är jag väldigt instreeserad av denna persiod då Swebus bildades och GDG-bussar placerades om till annan trafik osv, hur gamla bussar man lackade om därav min fråga. En siffra på ett ungefärligt anatal bussar som lackades om hade varit kul fakta bara. Själv bodde man den tiden i SJ-delen av landet och har därför väldigt lite minnen av GDG. Tackar för dit svar!

Jag tycker att när Swebus tog över Postens vagnar blev det super. man kunde som anställd flytta dit man ville och behålla sin anställning i företagen. Nu har dock upphandlingar förstört detta, och pengarna gör att vi som förare fått sämre villkor. Swebus har ingen trafik för LHM i flera län just nu med något fel nedan kanske.
Jämtland, Härjedalen, Blekinge, Östergötland, Kronoberg,
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 23 juli 2007, 11:39:43 AM
Jag tycker att när Swebus tog över Postens vagnar blev det super. man kunde som anställd flytta dit man ville och behålla sin anställning i företagen. Nu har dock upphandlingar förstört detta, och pengarna gör att vi som förare fått sämre villkor. Swebus har ingen trafik för LHM i flera län just nu med något fel nedan kanske.
Jämtland, Härjedalen, Blekinge, Östergötland, Kronoberg,

Härjedalen ingår i Jämtlands län. Men hur är det: har Swebus någon trafik i Norrbottens län numera? Och kör de något i Västmanlands län?
Har för övrigt de tre statliga bussbolagen (SJ, GDG, Posten) sedan upphandlingarna sedan upphandlingarna började 1981 varit representerade i alla län? Hur var det med Södermanlands län, Örebro län och Västmanlands län? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)