Det blir lite Hägglundsbussar i kväll , såväl som uta dragspel i mitten.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_e.JPG)
Mycket trevligt med bilder på gamla bussar oavsett var dom kommer ifrån.
Tack
//Richard
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 23:15:03 PM
Det blir lite Hägglundsbussar i kväll , såväl som uta dragspel i mitten.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_e.JPG)
Tusen tack för detta fina bildsvep som väcker liv i gamla minnen. Kul att du visar bilder på H52:or under Södertäljetiden. Vagn 4775 var under några år under 80-talet placerad på Ljuserö tillsammans med systervagnen 4774.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 23:15:03 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_c.JPG)
Härligt att få se lite Hägglunds Arlandabussar :D
Hej
När slutade Hägglunds att tillverka busskarosser?
mvh Stefan P
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/337_e.JPG)
Vän av ordning måste ha frågat sig varför SL envisades med att köra Volvo i Södertälje. Det började 1972 vill jag minnas, jag har några bilder på nylevererade Volvobussar i bussgaraget där från det året. Det var en märklig syn då att se Volvobussar på gatorna i Kringelstan. Det kändes bara så fel.
Idag ligger det förstås till på ett annat sätt beroende på upphandlingar och annat.
Citat från: Stefan P skrivet 17 januari 2009, 12:28:36 PM
Hej
När slutade Hägglunds att tillverka busskarosser?
mvh Stefan P
De sista bussarna från Hägglunds var väl just H52 och de tillverkades fram till 1973.
Hej
Tack för svar.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 17 januari 2009, 13:02:25 PM
Hej
Tack för svar.
mvh Stefan P
Hittade boken AB Hägglund & Söner Busskarosstillverkning och där uppges att sista bussen lämnade Hägglunds år 1974.
I slutet av 1970-talet och fram till 1981 tillverkade dock Hägglunds ledbusschassier i samarbete med Volvo. Dessa karosserades av Säffle, Wiima, Arna och VBK.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2009, 13:10:47 PM
Hittade boken AB Hägglund & Söner Busskarosstillverkning och där uppges att sista bussen lämnade Hägglunds år 1974.
I slutet av 1970-talet och fram till 1981 tillverkade dock Hägglunds ledbusschassier i samarbete med Volvo. Dessa karosserades av Säffle, Wiima, Arna och VBK.
Vet någon varför man slutade?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 januari 2009, 13:41:03 PM
Runt 1982 började Volvo bygga sina egna släpvagnschassier till ledvagnarna
Jag skrev "ledbusschassier" eftersom det stod så i boken. Men det kanske inte är självklart att man därmed avsåg bara själva släpvagnen, varför jag förtydligar detta.
Citat från: Mr G skrivet 17 januari 2009, 12:33:07 PM
Vän av ordning måste ha frågat sig varför SL envisades med att köra Volvo i Södertälje. Det började 1972 vill jag minnas, jag har några bilder på nylevererade Volvobussar i bussgaraget där från det året. Det var en märklig syn då att se Volvobussar på gatorna i Kringelstan. Det kändes bara så fel.
Tanken var kanske att på detta sätt motivera den andra tillverkaren att sänka sina priser/bygga bättre bussar/bjuda på godare sprit vid julborden etc?
En liten rättelse: 4747 och 4748 var littererade H53.
Trevliga bilder!
/Christer
Citat från: JDS skrivet 17 januari 2009, 15:45:38 PM
Tanken var kanske att på detta sätt motivera den andra tillverkaren att sänka sina priser/bygga bättre bussar/bjuda på godare sprit vid julborden etc?
Givetvis var det en hämnd för att Scania placerade en massa CR76 o CR111 i Göteborg!
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 januari 2009, 16:15:28 PM
Givetvis var det en hämnd för att Scania placerade en massa CR76 o CR111 i Göteborg!
Skulle snarare tro att den gamla trevliga jantelagen ligger bakom. Du ska inte tro att du är något och glöm det där med att bli profet i din egen stad. Göteborg har dock alltid stolt kört Volvo.
Citat från: Cero skrivet 17 januari 2009, 16:18:40 PM
Skulle snarare tro att den gamla trevliga jantelagen ligger bakom. Du ska inte tro att du är något och glöm det där med att bli profet i din egen stad. Göteborg har dock alltid stolt kört Volvo.
Med undantag för nämnda Scanior och numera ett stort antal MAN i så fall.
Borås köpte senast Scania för tätortstrafiken och planerar köpa 10 till. Och dessförinnan vad det MAN som gällde. Detta trots att Volvos busschassifabrik finns i Borås. Om ett garage skall utrustas med Volvo och/eller Scania styrs helt säkert av andra faktorer än var respektive märke tillverkas.
Och så inte den Oudsten att förglömma....