(http://wochen.se/roskilde01.jpg)
(http://wochen.se/roskilde02.jpg)
Dog er billedet vist ikke taget i Roskilde ;)
De er blevet flotte, for de var meget ringe da de kørte i Storkøbenhavn! De er renoveret for gennemsnitligt 350.000 Skr stykket!
Mycket pengar men billigare än nytt!
Imorse hade de fått sälskap av två kompisar, nämligen...
(http://wochen.se/roskilde03.jpg)
... 7123 och...
(http://wochen.se/roskilde04.jpg)
... 6423.
På väg hem mötte jag en bärgare med 7125 (tror jag) på släp.
Citat från: Kim skrivet 15 januari 2009, 14:23:55 PM
Dog er billedet vist ikke taget i Roskilde ;)
De er blevet flotte, for de var meget ringe da de kørte i Storkøbenhavn! De er renoveret for gennemsnitligt 350.000 Skr stykket!
Vad är gjort för dessa pengar mer än lack??
Var är bilderna tagna?
Ska dessa till Ekerö?
Citat från: AO skrivet 17 januari 2009, 21:00:46 PM
Ska dessa till Ekerö?
Ekerö och Märsta...fördelningen är inte klar ännu troligen....åtminstone inte för oss entusiaster
Hur många stads inredda bussar finns det på Ekerö idag? Hur många röda landsortsbussar och hur många blå?
JLT-lackad bussen har man sett i Arninge några gånger, troligen som utbildningsbuss (som skyltningen säger).
Citat från: AO skrivet 17 januari 2009, 21:15:08 PM
Hur många stads inredda bussar finns det på Ekerö idag? Hur många röda landsortsbussar och hur många blå?
Vet inte exakt vad du menar med stadsinredda men enligt mina anteckningar finns följande på Ekerö idag:
16st blå ledbussar (Regionalstandard)
14st röda ledbussar (varav två har regionalstandard, EÖ har idag inga rödlinjer med sådant krav)
19st röda kortvagnar, dessa har alla dörr 1-1-1 eller 1-2-1 och två vagnar har regionalstandard.
Inga lågentrévagnar alls men det fanns två sådana tills de flyttades till Bromma för någon månad sedan.
Dessa fd danska volvo-vagnar passar utan tvekan bland EÖ:s kortvagnar, visserligen har de dubbla framdörrar men det är knappat något hinder. Överhuvudtaget kommer ju Arriva flytta hit en hel del vagnar med dörr 2-2-1 eller 2-2-2 vilket gör att det kommer bli vanligt med den dörrställningen både på Ekerö och i Märsta även om det inte krävs mer än 1-1-1.
/Måns
Tack för informationen! Kommer det att vara krav på lågentré på Ekerö med nya avtalet?
Citat från: AO skrivet 18 januari 2009, 10:37:36 AM
Tack för informationen! Kommer det att vara krav på lågentré på Ekerö med nya avtalet?
Svaret är ju givetvis ja, eftersom bara lågentrébussar flyttas dit eller köps in.
Det ligger ju dessutom i linje med modernisering av tillgängligheten i samband med SLs upphandlingar.
Normalgolv hör till det förgångna i SL-trafiken som du säkert har märkt vid alla nyanskaffningar.
Hmmm...undrar var gallrena till luftintagen upptill har tagit vägen? ???
Och vad är det för sorts speglar som sitter på bussarna? Ser ju nästan fyrkantiga ut...
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 januari 2009, 11:34:46 AM
Svaret är ju givetvis ja, eftersom bara lågentrébussar flyttas dit eller köps in.
Det ligger ju dessutom i linje med modernisering av tillgängligheten i samband med SLs upphandlingar.
Normalgolv hör till det förgångna i SL-trafiken som du säkert har märkt vid alla nyanskaffningar.
Detta behöver ju dock inte betyda att det blir lågentrékrav på alla linjer redan vid övertagandet även om det kommer att bli det på sikt. Enligt uppgift skall Arriva flytta två CN113ALB och en Volvo B10MA Säffle till Stockholm så åtminstånde någon linje kommer inte ha lågentrékrav.
/Måns
Citat från: yngrot skrivet 16 januari 2009, 23:07:27 PM
Vad är gjort för dessa pengar mer än lack??
Renovering af motor og gearkasse, bremser, alt oliespild, karrosseri rep. for skader, hjulophæng inkl. bærekugler/styrekugler, udskiftning af vinduer, ny chaufførstol, rep. gulv, ombetræk af sæder, mont. partikelfilter (billig udgave).
Arriva busser i Danmark er skrotmodne når de er 5-6 år gamle, så når 8-11 år Arriva busser skal sættes i stand igen, så koster det mange penge. Jeg tror selv at Arriva er blevet chokeret over hvor dårlige deres busser er, og hvor mange penge det koster dem at sætte dem i normal god stand igen ::)
Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 januari 2009, 16:40:29 PM
Detta behöver ju dock inte betyda att det blir lågentrékrav på alla linjer redan vid övertagandet även om det kommer att bli det på sikt. Enligt uppgift skall Arriva flytta två CN113ALB och en Volvo B10MA Säffle till Stockholm så åtminstånde någon linje kommer inte ha lågentrékrav.
/Måns
Stämmer bra..men dessa tillfälliga normalgolvade bussar skall vara utbytta inom två år, så lågentrékravet gäller på alla linjer.
Däremot har Arriva troligen fått tillstånd att köra med normalgolvade bussar under en övergångsperiod, vilket är stor skillnad mot kraven som gäller i avtalet.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 januari 2009, 19:02:30 PM
Stämmer bra..men dessa tillfälliga normalgolvade bussar skall vara utbytta inom två år, så lågentrékravet gäller på alla linjer.
Däremot har Arriva troligen fått tillstånd att köra med normalgolvade bussar under en övergångsperiod, vilket är stor skillnad mot kraven som gäller i avtalet.
Intressant. Men detta torde väl ändå betyda att åtminstone någon linje inte kommer att markeras som lågentré i tidtabellen för man kan ju inte gärna annonsera lågentré mot kund och sedan regelmässigt köra med bussar som inte uppfyller kraven? I övrigt lär ju inga nya linjer annonseras som lågentré för allmänheten förrän tidigast vid sommartidtabellen.
Och för att förtydliga: Jag förstår att SL:s krav på entreprenören i avtalet kan vara högre än vad man annonserar för allmänheten, dvs SL kräver att Arriva skall köra med lågentré men skyltar inte med det i tidtabellerna.
/Måns
De har blivit några fler sen förra bilden jag visade.
(http://wochen.se/roskilde05.jpg)
Lars, tack för det. Jag antar att det du citerade endast är från Ekeröupphandlingen för i Märstaavtalet har ju redan 524 och 660 lågentrékrav och det borde ju de fortsätta ha?
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 23 januari 2009, 20:31:39 PM
Lars, tack för det. Jag antar att det du citerade endast är från Ekeröupphandlingen för i Märstaavtalet har ju redan 524 och 660 lågentrékrav och det borde ju de fortsätta ha?
/Måns
568 har väl också det eller har jag missuppfattat det?
Vad är förresten buss nr 5 och 6 från vänster på bilden ovan för några?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 23:17:16 PM
Eftersom frågeställningen gällde Ekerö så gällde svaret samma område ;D
För Sigtuna/Väsby/Vallentuna gäller:
På linjerna 524, 568, 573 A/N och 660 skall endast låggolvsbuss (låggolv eller
lågentré) användas.
På följande linjer får endast låggolvsbussar användas senast augusti 2010:
Linje 529, 531, 533, 535, 536, 545 H/V, 562, 565, 566, 570, 571, 579, 580, 581
och 582.
Låggolv på E4an in till Stockholm, härligt.. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2009, 23:39:02 PM
I motorvägs- och motortrafikledstrafik tillåts inte trafik med bussar som har
låggolv i hela vagnen. Kravet gäller av komfortskäl
Det blir alltså lågentrébussar
Aha, perfekt!
-B9S ? ;D 8)
Tack för det Lars. En snabb fråga, någon 579 finns inte idag, felskrivet av dig eller ny linje?
Micke: Vad är det för fel på OmniLink? ;D
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 januari 2009, 16:52:30 PM
Micke: Vad är det för fel på OmniLink? ;D
/Måns
Inget fel men jag tycker B9S är diggablare.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 januari 2009, 17:29:17 PM
Inget fel men jag tycker B9S är diggablare.
*gör onämnbara ljud*
Citat från: markuz85 skrivet 23 januari 2009, 23:14:29 PM
Vad är förresten buss nr 5 och 6 från vänster på bilden ovan för några?
Det är 6421 (DHD620) och 6422 (DHD690).
Citat från: Joachim Wansölin skrivet 24 januari 2009, 22:09:38 PM
Det är 6421 (DHD620) och 6422 (DHD690).
Jo, såg det, blev så nyfiken igår att jag åkte ut och kikade på bussarna ;)