Till våren kommer de, 6 stycken + 1 vanlig som referans att jämföra bränsleförbrukningen om jag fattade det rätt.
hörde de skall testas på linje 172 till augusti, sen tas de ur trafik , nån mässa eller vad det var ska de visas upp på i höst och från Oktober ska de gå i vanlig trafik.
Detta är vad jag hörde snackas om, vi får se som sagt när de väl är på plats.
nej, jag vet inga Swebusnummer.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115o.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115l.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115m.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115i.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/Ovrigt/Scania_Elhybrid_SL_provbuss/Scania_Elhybrid_SYU424_Swebusgaraget_Eriksberg_090115d.jpg)
Fler bilder på hemsidan.
//BM
Åh, riktiga säten! Borde inte bussarna vara blålackade om de ska rulla på 172, eller de kanske ska rulla på övriga linjer också?
fina bilder.
Hur mycket högre är bussen än en vanlig?
Fin fångst, Micke! :)
Skall bli kul att ta en provtur med en av dom sen när dom kommer ut i trafik och se hur dom går.
Trevliga bilder, Micke
//Niclas
Har det varit problem med tekniken? Denna buss har varit avställd sedan december 2006.
Någon/några av de har också varit runt både in- och utrikes i någon form av
demonstration/prov. De har då i samtliga fall bärgats till och från respektive
destinationer.
Fina bilder Micke, där var du snabb.
Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze. :-X
Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).
Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 13:34:10 PM
Fina bilder Micke, där var du snabb.
Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze. :-X
Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).
Alltså...ska du skriva ett sånt här inlägg kan du väl lika gärna låta bli att skriva alls, tycker åtminstone jag.
Gnäll, gnäll, gnäll....vi vet inte ett dugg om vad framtiden visar om saken. Bussarna är TESTBUSSAR - och sådana brukar köra under en begränsad period eller flera sådana.
Anledningen till att dom tagits fram - även på Volvo och MAN mfl tillverkare - är att miljöaspekten och efterfrågan på alternativa lösningar blir större och större - vilket innebär att det leder till något i allra högsta grad.
Vad gäller stolarna - varför skulle dom bli förstörda mer än några andra?
plz...tänk först....tala sedan istället för tvärtom.
Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 13:34:10 PM
Fina bilder Micke, där var du snabb.
Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze. :-X
Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).
Värst vad positiv du var då! ??? Vad är det för fel på de där stolarna? Om de ska rulla på 172, som annars går med regionalvagnar, varför ska då inte dessa bussa hålla någorlunda samma standard?
Citat från: Karsten skrivet 15 januari 2009, 13:52:26 PM
Värst vad positiv du var då! ??? Vad är det för fel på de där stolarna? Om de ska rulla på 172, som annars går med regionalvagnar, varför ska då inte dessa bussa hålla någorlunda samma standard?
Håller med!
Dessutom skall bussarna rulla Fittja-Högdalen som extrainsatta bussar - därför bla dom inte är blå.
Anledningen till skepsis till dessa stolar är att på H27 mfl så satt folk o drog de tillbaka däruppe vilket är synd. Som jag förstår så är dessa stolar inte styva högst upp. Vogel-stolarna på blåbussarna är styva ända upp.
Men helt ärligt. Alla dessa försök rinner ju ut i sanden vilket jag tycker är tråkigt.
varför har den Busslinks tyg?? och hur lång är den??
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 14:16:16 PM
I mitt inlägg strax innan framgår nog varför ;) Stolstyp och tyg beror högst sannolikt på att de är specade av Busslink på uppdrag av SL.
ja och då kommer ju fråga 2 varför har busslink specat bussen om den ska rullar för Swebus i Botkyrka???
för övrigt kan jag tycka att Scania borde ha velat testa bussarna i Södertälje istället för Botkyrka, men de kanske är Sl som har bestämmt, och då har frågat depåerna vem som helst vill ha dem, och då har givetvis trafikchefen i Botkyrka ryckt åt sig dem precis som allt annat
Citat från: homer skrivet 15 januari 2009, 14:19:52 PM
...för övrigt kan jag tycka att Scania borde ha velat testa bussarna i Södertälje istället för Botkyrka, men de kanske är Sl som har bestämmt, och då har frågat depåerna vem som helst vill ha dem, och då har givetvis trafikchefen i Botkyrka ryckt åt sig dem precis som allt annat
Kan du utveckla det sista?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 14:21:32 PM
Det framgår också i tidigare trådar att bussarna framöver är tänkta att rulla hos Busslink, bussarna är alltså inget som Swebus har köpt.
Att Swebus inte har köpt bussarna förstår till och med jag, jag förstår bara inte varför Swebus Botkyrka har har lyckats "snika till sig" dessa, dem borde väl ha gått till Busslink på en gång i så fall, men jag tycker absolut att de är kul att nånting som Sl testar för en gång skulle INTE testas i innerstan.
men som sagt de mest logiska hade väl varit Södertälje...
Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 14:24:31 PM
Kan du utveckla det sista?
de känns som om vi lämnar ämnet lite för mycket då... men de har varit uppe på forumet förut vad jag kan minnas...
Citat från: homer skrivet 15 januari 2009, 14:31:10 PM
de känns som om vi lämnar ämnet lite för mycket då... men de har varit uppe på forumet förut vad jag kan minnas...
Okej.
Står det "DUMLE" på skylten i framrutan? ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 14:46:03 PM
Säkert!
Scania brukar döpa sina provbänkar med namn som Humle, Dumle, Bill, Bull, Buster osv
Hade varit kul att se det namnet på bussen istället för inventarienummer ;)
Leveratörer av el- och energilagringssystem?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 14:21:32 PM
Det framgår också i tidigare trådar att bussarna framöver är tänkta att rulla hos Busslink, bussarna är alltså inget som Swebus har köpt.
FEL!!!!
Det var just det som framgick att Busslink INTE skulle testa dom efter Swebus!
Anledningen till Busslink-specningen är att de FRÅN BÖRJAN var tänkta att rulla hos Busslink, men har nu alltså ÄNDRATS TILL Swebus.
När ska de börja gå i trafik?
Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 15:29:18 PM
När ska de börja gå i trafik?
Tydligen skall dom börja levereras till Botkyrla i mars-april...sen återstår väl en del utbildning o sånt...så mot sommaren är nog ett hett tips.
Då alltså som ovan skrivet som extraturer på 172 Fittja-Högdalen (åtminstone planerat nu)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 januari 2009, 15:45:05 PM
Tydligen skall dom börja levereras till Botkyrla i mars-april...sen återstår väl en del utbildning o sånt...så mot sommaren är nog ett hett tips.
Då alltså som ovan skrivet som extraturer på 172 Fittja-Högdalen (åtminstone planerat nu)
Tack, ja då lär jag se dem varje dag. ;D
Mumma......
Hmm.. Undrar hur ofta vi kommer få bärga dessa? :P
Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 15:46:20 PM
Tack, ja då lär jag se dem varje dag. ;D
Speciellt undertecknad som råkar bo på rätt ställe som vanligt... ;)
Hur många HK har denna?
/Peter
Det ska bli intressant att se hur dessa kommer att prestera fullsatta i Masmobacken på linje 172. ;D
Tyvärr brukar inte Högdalen-bussarna bli så fulla som Skarpnäcksturerna.
Jag har åkt med bussar som går så långsamt i den backen att det skulle gå fortare att cykla upp för backen. 8)
hur fungerar de teckniskt?
som ett lok?
motor+generator+elmotorer?
Trevliga bilder. Hur är dom att köra? :)