Scania Omnilink Elhybrid i Botkyrka

Startat av Bussmicke, 15 januari 2009, 12:30:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Till våren kommer de, 6 stycken + 1 vanlig som referans att jämföra bränsleförbrukningen om jag fattade det rätt.
hörde de skall testas på linje 172 till augusti, sen tas de ur trafik , nån mässa eller vad det var ska de visas upp på i höst och från Oktober ska de gå i vanlig trafik.
Detta är vad jag hörde snackas om, vi får se som sagt när de väl är på plats.
nej, jag vet inga Swebusnummer.













Fler bilder på hemsidan.
//BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Åh, riktiga säten! Borde inte bussarna vara blålackade om de ska rulla på 172, eller de kanske ska rulla på övriga linjer också?

Johan Hansson

fina bilder.
Hur mycket högre är bussen än en vanlig?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman


Niclas Rosenius


   Skall bli kul att ta en provtur med en av dom sen när dom kommer ut i trafik och se hur dom går.

   Trevliga bilder, Micke

   //Niclas

Walter

Har det varit problem med tekniken? Denna buss har varit avställd sedan december 2006.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Skalman

Någon/några av de har också varit runt både in- och utrikes i någon form av
demonstration/prov. De har då i samtliga fall bärgats till och från respektive
destinationer.

M224

Fina bilder Micke, där var du snabb.

Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze.  :-X

Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).

Ulf Rådeström

Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 13:34:10 PM
Fina bilder Micke, där var du snabb.

Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze.  :-X

Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).

Alltså...ska du skriva ett sånt här inlägg kan du väl lika gärna låta bli att skriva alls, tycker åtminstone jag.

Gnäll, gnäll, gnäll....vi vet inte ett dugg om vad framtiden visar om saken. Bussarna är TESTBUSSAR - och sådana brukar köra under en begränsad period eller flera sådana.

Anledningen till att dom tagits fram - även på Volvo och MAN mfl tillverkare - är att miljöaspekten och efterfrågan på alternativa lösningar blir större och större - vilket innebär att det leder till något i allra högsta grad.

Vad gäller stolarna - varför skulle dom bli förstörda mer än några andra?

plz...tänk först....tala sedan istället för tvärtom.

Karsten

Citat från: M224 skrivet 15 januari 2009, 13:34:10 PM
Fina bilder Micke, där var du snabb.

Varför är jag inte förvånad över att de ska tas ur trafik i höst. Det blir väl inget mer med detta sen heller. De där stolarna lär väl bli förstörda, hade varit bättre med hårda vogel-sitze.  :-X

Varför testar man sådana här bussar när det ändo inte leder till något? (jag är bara nyfiken).

Värst vad positiv du var då! ??? Vad är det för fel på de där stolarna? Om de ska rulla på 172, som annars går med regionalvagnar, varför ska då inte dessa bussa hålla någorlunda samma standard?

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 15 januari 2009, 13:52:26 PM
Värst vad positiv du var då! ??? Vad är det för fel på de där stolarna? Om de ska rulla på 172, som annars går med regionalvagnar, varför ska då inte dessa bussa hålla någorlunda samma standard?

Håller med!

Dessutom skall bussarna rulla Fittja-Högdalen som extrainsatta bussar - därför bla dom inte är blå.

M224

Anledningen till skepsis till dessa stolar är att på H27 mfl så satt folk o drog de tillbaka däruppe vilket är synd. Som jag förstår så är dessa stolar inte styva högst upp. Vogel-stolarna på blåbussarna är styva ända upp.

Men helt ärligt. Alla dessa försök rinner ju ut i sanden vilket jag tycker är tråkigt.

homer

varför har den Busslinks tyg?? och hur lång är den??

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 14:16:16 PM
I mitt inlägg strax innan framgår nog varför ;) Stolstyp och tyg beror högst sannolikt på att de är specade av Busslink på uppdrag av SL.

ja och då kommer ju fråga 2 varför har busslink specat bussen om den ska rullar för Swebus i Botkyrka???

för övrigt kan jag tycka att Scania borde ha velat testa bussarna i Södertälje istället för Botkyrka, men de kanske är Sl som har bestämmt, och då har frågat depåerna vem som helst vill ha dem, och då har givetvis trafikchefen i Botkyrka ryckt åt sig dem precis som allt annat

M224

Citat från: homer skrivet 15 januari 2009, 14:19:52 PM


...för övrigt kan jag tycka att Scania borde ha velat testa bussarna i Södertälje istället för Botkyrka, men de kanske är Sl som har bestämmt, och då har frågat depåerna vem som helst vill ha dem, och då har givetvis trafikchefen i Botkyrka ryckt åt sig dem precis som allt annat

Kan du utveckla det sista?