Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 13 januari 2009, 18:55:46 PM

Titel: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Peter Öden skrivet 13 januari 2009, 18:55:46 PM
Hej !

Känner någon till vilka som kan ha varit de sista högerstyrda nylevererade bussarna
i Sverige ? Kan det ha vrit fd. SS H 29 och Vlo B 655 Säffle till GDG ??

Vet någon om det funnits högerstyrda ScV B 56 och B 66 ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 januari 2009, 21:43:13 PM
Hej

SS dubbeldäckare H31 kom väl först -65, och var högerstyrda.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: NHK skrivet 13 januari 2009, 21:50:53 PM
Jag har noteringar om att Vaxholms Trafiks B66:or B935 och B769 från 1963 var högerstyrda
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 januari 2009, 22:06:53 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2009, 21:43:13 PM
Hej

SS dubbeldäckare H31 kom väl först -65, och var högerstyrda.

Varför levererade man högerstyrda bussar så sent? Alla visste då att högertrafiken skulle komma 2 år senare och vissa förberedelser hade redan börjat då

Blev de här bussarna ombyggda? Eller vad hände?
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 09:49:59 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 januari 2009, 22:06:53 PM
Varför levererade man högerstyrda bussar så sent? Alla visste då att högertrafiken skulle komma 2 år senare och vissa förberedelser hade redan börjat då

Blev de här bussarna ombyggda? Eller vad hände?

SS ville absolut inte ha några omställningsbussar. H31 var förberedda för ombyggnad, bla färdiga dörrhål som var täckta med plåtar. De skickades tillbaks till fabrik och byggdes om till högertrafik.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2009, 11:12:25 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 09:49:59 AM
SS ville absolut inte ha några omställningsbussar. H31 var förberedda för ombyggnad, bla färdiga dörrhål som var täckta med plåtar. De skickades tillbaks till fabrik och byggdes om till högertrafik.

Det var intressant! Flyttades ratten också när de byggdes om? När gjordes denna ombyggnad? Någon månad före högertrafiksomläggningen?
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 12:15:19 PM
Självklart flyttades förarplatsen med ratt o ovriga manöverorgan. Annars hade ju folk fått klättra över föraren.;-)
Ömbyggnad skedde efter Dagen H.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2009, 14:30:06 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 12:15:19 PM
Självklart flyttades förarplatsen med ratt o ovriga manöverorgan. Annars hade ju folk fått klättra över föraren.;-)
Ömbyggnad skedde efter Dagen H.

Det här måste väl ha varit betydligt dyrare än att köpa omställningsbussar. Hur många busstyper hade SS/SL som man gjorde så här med?

Är H31 föresten Büssing eller Leyland?
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 15:04:02 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2009, 14:30:06 PM
Det här måste väl ha varit betydligt dyrare än att köpa omställningsbussar. Hur många busstyper hade SS/SL som man gjorde så här med?

Är H31 föresten Büssing eller Leyland?

Det var Büssingtyperna H27 (enkeldäckare) o H31 som var förberedda. Som jag tidigare skrev, var SS inte intresserade av omställningsbussar och hade aldrig sådana. Det ansågs inte att det gick att använda den typen av bussar i Stockholms stadstrafik, särskilt inte enmansbetjänade.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: JDS skrivet 15 januari 2009, 15:51:21 PM
Är det inte så att det, förutom styrspindeln, mest är en massa kablar och några slangar samt enstaka länkarmar (typ gaspedalen) som ska flyttas? Om man förbereder detta ordentligt när bussen byggs, så att kabelknippena är tillräckligt långa och erforderliga hål redan är borrade och så vidare, så blir det en tämligen banal historia att bygga om den. Jämför man detta med en omställningsbuss, som i regel inte fungerar optimalt vare sig i vänster- eller högertrafik, så borde det vara lönsamt.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 16:03:51 PM
Jo, så var det tänkt med H27 o H31. Ombyggnaden ingick dessutom i inköpspriset. Men ändå tog det rätt lång tid innan de kom itrafik igen.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: robergh skrivet 16 januari 2009, 10:14:54 AM
H31 var de sista av SS gamla bussar att byggas om för högertrafik. Alla gick väl till dagen H och jag har för mig att de sedan ställdes av för ombyggnad vilket i programmet skulle ske till januari 1968 vilket ju kan tyckas var en lång tid för denna väl förberedda ombyggnad. Å andra sidan så ställdes de ju omgående av efter ombyggnaden och stog länge i Nyboda ur trafik. Första trafikdagen i högertrafik var den 6 juni på linje 48 och jag tror att årtalet var 1969.

Intressant hur mycket bussar SL förfogade över vid högertrafikomläggningen. Man kunde verkligen gödsla med dem!

Mr H
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 januari 2009, 12:37:17 PM
Troligen var det gunstiga priser (och rejäla provisioner?) som gjorde att man rundade av uppåt o beställde 300 Büssing o 250 Leyland. Detta skulle alltså ersätta drygt 400 slopade bussar (H19, H20, H21) samt spårvagnarna i innerstaden. Tub 2 ersatte väl i praktiken spårvagnarna till en del, särskilt när den nått Ropsten, så det blev ett överskott på bussar som sedan pytsades ut på de inkorporerade bolagen.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: robergh skrivet 16 januari 2009, 13:20:19 PM
Jag minns att det fanns ett rykte som gjorde gällande att man även kalkylerat med en vagnpark som skulle täcka en avsevärd utbyggnad av Järvafältet (som ju tillhör Stockholms stad). Om detta är sant kan man ju tycka att det är märkligt, man kunde väl köpt bussar varefter behovet mer klargjordes, dessutom kalkylerade man ju även med en utbyggnad av tunnelbanan dit (men det kanske var en annan avdelning  :D?) Kanske överskottet var tänkt att sätta in på Järva i avvaktan på tunnelbanans färdigställande?

Överskottet kanske kan uppskattas till i princip en summa motsvarande alla vänsterbüssingar eftersom högertrafiken påbörjades utan dessa vagnar. I princip ett 70-tal vagnar alltså. Sedan blev det ju så i förlängningen att Capitolerna istället hamnade i förortsgaragen och Büssingarna togs i trafik i innerstaden för att ersätta dessa. Många Büssingar såldes ju också till andra trafikbolag som vi ju vet.

Egentligen var det synd på Capitolerna H23-H24 som hamnade i en trafik som de med deras växellåda HR75 inte alls var konstruerade för och man kan nog säga att merparten av vagnarna därigenom gick en alldeles för tidig död till mötes. Tittar man i utrangeringspappren ser man att merparten av vagnarna är slopade p.g.a havererade motorer och växellådor. H30-Capitolerna med sina starkare motorer och ZF-växellådor klarade sig bättre.

Att försöka placera Büssing eller Leyland på de övertagna garagen lät sig inte göras. Bussarna var alldeles för konstruktionssvaga för detta. Ett försök att placera Leyland H34 i Huddingegaraget under Miljövårdskonferensen resulterade exempelvis i en massjukskrivning!

Ja på 60-talet hade man gott om pengar! Ett 70-tal bussar utan tjänst är ett par kronor!

Mr H   
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 januari 2009, 18:20:01 PM
Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 13:20:19 PM

Att försöka placera Büssing eller Leyland på de övertagna garagen lät sig inte göras. Bussarna var alldeles för konstruktionssvaga för detta. Ett försök att placera Leyland H34 i Huddingegaraget under Miljövårdskonferensen resulterade exempelvis i en massjukskrivning!

Mr H  

Koll i almanackan: Hade H34 74434 på linje 724 den 17 juni 1972. Udda, men jag höll mig frisk!
/Gunnar
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: robergh skrivet 16 januari 2009, 18:41:14 PM
Hm fanns det inte en period också när Huddingeförarna hämtade H34:or ur Söh inför dagens tjänst och återlämnade de sedan på kvällen? I tillrörighetens tecken fann det väl också en period när Huddinge körde linje 160 (190?) och därför hade H59:or stationerade i Huddinge för det?

Mr H
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Mr G skrivet 16 januari 2009, 18:43:41 PM
(http://www.mrg1.de/images/1116.JPG)

Ännu en frisk Huddingeförare, den här körandes H34 i Vårby.
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 januari 2009, 18:57:02 PM
Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 18:41:14 PM
Hm fanns det inte en period också när Huddingeförarna hämtade H34:or ur Söh inför dagens tjänst och återlämnade de sedan på kvällen? I tillrörighetens tecken fann det väl också en period när Huddinge körde linje 160 (190?) och därför hade H59:or stationerade i Huddinge för det?

Mr H

Under min Huddingetid (juni72-aug73) var det bara när man hade linje 742 med H34 som man tog ut/körde in den till Söh.
/Gunnar
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 januari 2009, 22:59:56 PM
Citat från: Mr G skrivet 16 januari 2009, 18:43:41 PM
(http://www.mrg1.de/images/1116.JPG)

Ännu en frisk Huddingeförare, den här körandes H34 i Vårby.

Vilket tidsdokument den här bilden är. Förutom denna Leyland så ser man till höger om bussen en Ford Taunus 17M av den typ som har runda baklysen :D
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 januari 2009, 14:47:36 PM
Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 13:20:19 PM


Egentligen var det synd på Capitolerna H23-H24 som hamnade i en trafik som de med deras växellåda HR75 inte alls var konstruerade för och man kan nog säga att merparten av vagnarna därigenom gick en alldeles för tidig död till mötes. Tittar man i utrangeringspappren ser man att merparten av vagnarna är slopade p.g.a havererade motorer och växellådor. H30-Capitolerna med sina starkare motorer och ZF-växellådor klarade sig bättre.

Mr H  

Riktigt. Att tomköra H23-H24 från Huga (Kvarnbergsplan) till Vårby/Fittja eller Tumba kändes inte helt bra. Inte deras rätta element.
Annars fick man i Huddinge lära sig att hantera start- och växellägesproblem som ibland uppstod på Capitolerna. Man använde "kroken" för att i motorrummet koppla förbi startreläet resp dra ut växellådetappen så att framläget gick i. I Nyboda var det radioanrop och servicebil som gällde. Men Huddinge hade ju ingen radio i Capitolerna.
H30 (Scania Super Sport) har jag tyvärr aldrig kört. Men det finns ju chans ännu.
/Gunnar
Titel: SV: Högerstyrda bussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 januari 2009, 15:17:47 PM
Finns det någon  H30 i trafik? Två finns på Spårvägsmuseum, och 5599 finns hos min vän Tommy Karlsson i Värmland. Men alla dessa är att betrakta som renoveringsobjekt i olika stadier.
SSS Djurgårdslinjen har en H24 och Spårvägsmuseet en H23. Dessa är väl de enda av Stockholms Capitoler som rullar idag?