Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ulf Rådeström skrivet 11 januari 2009, 20:58:22 PM

Titel: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 11 januari 2009, 20:58:22 PM
....befann sig Uffe o fotade bussar  :)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/0752_sbh.JPG)
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 11 januari 2009, 21:24:00 PM
Det var ju tur att han gjorde det!
Mycket trevligt att se!
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Richard1250 skrivet 11 januari 2009, 22:18:13 PM
Oj oj detta väcker minne till liv så mycket som man var på det garaget trevligt mycket trevligt.

//Richard
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 12 januari 2009, 00:34:21 AM
Oj Oj vad detta väcker många minnen  :) Är de någon som har fler bilder från Halmstads Lokal trafiks garage? I dag är detta området del av kattegattsskolan (Byggskola)

MVH Peter
X-län
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Blue skrivet 12 januari 2009, 01:19:42 AM
Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 12 januari 2009, 01:44:19 AM
Citat från: Blue skrivet 12 januari 2009, 01:19:42 AM
Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.

1993 la dom ner verksamheten, Swebus tog över då

MVH Peter
X-län
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 14:39:06 PM
Hej!

Enligt nuvarande standard så skall ju flygbussar vara metallicgrå, är det möjligen så att man hade två bussar separat för trafik till Halmstad Flygstation? De två i mitten.

Undrar

Ingemar
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Stefan P skrivet 12 januari 2009, 18:43:48 PM
Hej

Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?

mvh Stefan P
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 12 januari 2009, 20:04:49 PM
Citat från: Stefan P skrivet 12 januari 2009, 18:43:48 PM
Hej

Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?

mvh Stefan P

Stämmer de. Bussarna  i 20 30 och 40 serien var sådana bussar. När swebus tog över fanns  20,30 och 40 serien kvar men då satte man ju 12 framför. Efterhand avyttrades dock detta systemet mer och mer och man skaffade Neoplan bussar låggolv och senare scania MaxCi låggolv

MVH Peter
X-län
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 13 januari 2009, 08:27:42 AM
Synd att inte detta fortsatte då hade vi sluppit sitta och hoppa i dessa f--b låggolvare.. :P
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: IngemarJ skrivet 13 januari 2009, 11:23:16 AM
Hej!

Har för mig att de hade elektronik som jobbade ihop med en slinga i backen också och "alltid" landade på samma avstånd från gatukanten, minns jag rätt?

Funderar

Ingemar
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 13 januari 2009, 16:13:41 PM
Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2009, 16:51:40 PM
Citat från: yngrot skrivet 13 januari 2009, 16:13:41 PM
Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D

Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?

Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 14 januari 2009, 23:33:55 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2009, 16:51:40 PM
Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?



Japp så småningom plockade man bort detta systemet helt genom att gräva upp detta elektriska system ur marken vid hållplatserna

MVH Peter
X-län (Föredetta Halmstad)
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]
Skrivet av: Stefan P skrivet 15 januari 2009, 11:01:26 AM
Hej

Tack för bilderna på hållplatserna, nu ser man hur det fungerade.

mvh Stefan P
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Richard1250 skrivet 16 januari 2009, 15:35:18 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 14:39:06 PM
Hej!

Enligt nuvarande standard så skall ju flygbussar vara metallicgrå, är det möjligen så att man hade två bussar separat för trafik till Halmstad Flygstation? De två i mitten.

Undrar

Ingemar

Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.

Under denna tiden höll Hallandstrafiken på att ta fram en gemensam länsfärg för alla bussar som rullar  i  Halland utom Kungsbacka,

30 vagnarna leverades just i en tidpunkt då det skulle vara ekonomiskt ej försvarbart  att lackera dom i HL färger eftersom dom då ändå snart efter skulle få lackeras om i länsfärger.
Som ni märkte så lackerades aldrig 30 vagnarna i länsfäger utan dom förblev "gråa" det var först när Halmstads Lokaltrafik fick leverans av 40 vagnar som länstrafiken höll på att bestämma sig men inte då ens var det klart utan 40 vagnarna levererades helt vita i en grundfärg som sedan gjorde att det var lättare att lackera dom i länsfäger när det var klart.

(http://farm4.static.flickr.com/3475/3201680332_9151507279.jpg?v=0)
Olackerade 30 vagnar vid leverans

(http://farm4.static.flickr.com/3097/3200835567_9e0f4e70ca.jpg?v=0)


40 vagnar som väntar på länsfärger


Nivåhållplatserna kom 1979 och var ett försök då var det bussar i 80 serien som provades och sedan kom även bussar VBK i 90 serien sedan 20 .30 o 40 serien innan systemet lades ner.

(http://farm4.static.flickr.com/3302/3201714826_9501ea0172.jpg?v=0)
Dom första Nivåhållplatsbussarna I halmstad

Detta system var ju väldigt uppmärksammat och jag var själv och tittade när Hans Majestät Konungen och Drottning Silvia tog sig en åktur på Vallås Bussgata.
//Richard
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 15:50:34 PM
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 15:35:18 PM
Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.


Detta kallades eloxering. Förekom även på andra håll i landet. Bland annat hade SL ett tag en eloxerad boggibuss.
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 16 januari 2009, 22:28:04 PM
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 15:35:18 PM
Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.

Under denna tiden höll Hallandstrafiken på att ta fram en gemensam länsfärg för alla bussar som rullar  i  Halland utom Kungsbacka,

30 vagnarna leverades just i en tidpunkt då det skulle vara ekonomiskt ej försvarbart  att lackera dom i HL färger eftersom dom då ändå snart efter skulle få lackeras om i länsfärger.
Som ni märkte så lackerades aldrig 30 vagnarna i länsfäger utan dom förblev "gråa" det var först när Halmstads Lokaltrafik fick leverans av 40 vagnar som länstrafiken höll på att bestämma sig men inte då ens var det klart utan 40 vagnarna levererades helt vita i en grundfärg som sedan gjorde att det var lättare att lackera dom i länsfäger när det var klart.

(http://farm4.static.flickr.com/3475/3201680332_9151507279.jpg?v=0)
Olackerade 30 vagnar vid leverans

(http://farm4.static.flickr.com/3097/3200835567_9e0f4e70ca.jpg?v=0)


40 vagnar som väntar på länsfärger


Nivåhållplatserna kom 1979 och var ett försök då var det bussar i 80 serien som provades och sedan kom även bussar VBK i 90 serien sedan 20 .30 o 40 serien innan systemet lades ner.

(http://farm4.static.flickr.com/3302/3201714826_9501ea0172.jpg?v=0)
Dom första Nivåhållplatsbussarna I halmstad

Detta system var ju väldigt uppmärksammat och jag var själv och tittade när Hans Majestät Konungen och Drottning Silvia tog sig en åktur på Vallås Bussgata.
//Richard

Tack richard för nostalgiska bilder  :)

MVH Peter
X-län (föredetta Halmstadsbo)
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Richard1250 skrivet 16 januari 2009, 22:53:53 PM
Citat från: Peter Andersson skrivet 12 januari 2009, 20:04:49 PM
Stämmer de. Bussarna  i 20 30 och 40 serien var sådana bussar. När swebus tog över fanns  20,30 och 40 serien kvar men då satte man ju 12 framför. Efterhand avyttrades dock detta systemet mer och mer och man skaffade Neoplan bussar låggolv och senare scania MaxCi låggolv

MVH Peter
X-län

Du menar Maxci lågentré??
Vi har Omnicity som låggolv i Halmstad.
Titel: SV: På ett bussgarage i Halmstad 1990
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 17 januari 2009, 00:09:05 AM
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 22:53:53 PM
Du menar Maxci lågentré??
Vi har Omnicity som låggolv i Halmstad.

Ja jag menar scania Maxci. invnr 3930 till 3935.  Scaniaomni city Bussarna har invnr 4486,4487 samt 4783 till 4785, men detta kan du säkert richard. Tänkte bara upplysa dom som inte kommer från Halmstad

MVH Peter
X-län