....befann sig Uffe o fotade bussar :)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/0752_sbh.JPG)
Det var ju tur att han gjorde det!
Mycket trevligt att se!
Oj oj detta väcker minne till liv så mycket som man var på det garaget trevligt mycket trevligt.
//Richard
Oj Oj vad detta väcker många minnen :) Är de någon som har fler bilder från Halmstads Lokal trafiks garage? I dag är detta området del av kattegattsskolan (Byggskola)
MVH Peter
X-län
Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.
Citat från: Blue skrivet 12 januari 2009, 01:19:42 AM
Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.
1993 la dom ner verksamheten, Swebus tog över då
MVH Peter
X-län
Hej!
Enligt nuvarande standard så skall ju flygbussar vara metallicgrå, är det möjligen så att man hade två bussar separat för trafik till Halmstad Flygstation? De två i mitten.
Undrar
Ingemar
Hej
Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 12 januari 2009, 18:43:48 PM
Hej
Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?
mvh Stefan P
Stämmer de. Bussarna i 20 30 och 40 serien var sådana bussar. När swebus tog över fanns 20,30 och 40 serien kvar men då satte man ju 12 framför. Efterhand avyttrades dock detta systemet mer och mer och man skaffade Neoplan bussar låggolv och senare scania MaxCi låggolv
MVH Peter
X-län
Synd att inte detta fortsatte då hade vi sluppit sitta och hoppa i dessa f--b låggolvare.. :P
Hej!
Har för mig att de hade elektronik som jobbade ihop med en slinga i backen också och "alltid" landade på samma avstånd från gatukanten, minns jag rätt?
Funderar
Ingemar
Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D
Citat från: yngrot skrivet 13 januari 2009, 16:13:41 PM
Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D
Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2009, 16:51:40 PM
Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?
Japp så småningom plockade man bort detta systemet helt genom att gräva upp detta elektriska system ur marken vid hållplatserna
MVH Peter
X-län (Föredetta Halmstad)
Hej
Tack för bilderna på hållplatserna, nu ser man hur det fungerade.
mvh Stefan P
Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 14:39:06 PM
Hej!
Enligt nuvarande standard så skall ju flygbussar vara metallicgrå, är det möjligen så att man hade två bussar separat för trafik till Halmstad Flygstation? De två i mitten.
Undrar
Ingemar
Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.
Under denna tiden höll Hallandstrafiken på att ta fram en gemensam länsfärg för alla bussar som rullar i Halland utom Kungsbacka,
30 vagnarna leverades just i en tidpunkt då det skulle vara ekonomiskt ej försvarbart att lackera dom i HL färger eftersom dom då ändå snart efter skulle få lackeras om i länsfärger.
Som ni märkte så lackerades aldrig 30 vagnarna i länsfäger utan dom förblev "gråa" det var först när Halmstads Lokaltrafik fick leverans av 40 vagnar som länstrafiken höll på att bestämma sig men inte då ens var det klart utan 40 vagnarna levererades helt vita i en grundfärg som sedan gjorde att det var lättare att lackera dom i länsfäger när det var klart.
(http://farm4.static.flickr.com/3475/3201680332_9151507279.jpg?v=0)
Olackerade 30 vagnar vid leverans
(http://farm4.static.flickr.com/3097/3200835567_9e0f4e70ca.jpg?v=0)
40 vagnar som väntar på länsfärger
Nivåhållplatserna kom 1979 och var ett försök då var det bussar i 80 serien som provades och sedan kom även bussar VBK i 90 serien sedan 20 .30 o 40 serien innan systemet lades ner.
(http://farm4.static.flickr.com/3302/3201714826_9501ea0172.jpg?v=0)
Dom första Nivåhållplatsbussarna I halmstad
Detta system var ju väldigt uppmärksammat och jag var själv och tittade när Hans Majestät Konungen och Drottning Silvia tog sig en åktur på Vallås Bussgata.
//Richard
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 15:35:18 PM
Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.
Detta kallades eloxering. Förekom även på andra håll i landet. Bland annat hade SL ett tag en eloxerad boggibuss.
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 15:35:18 PM
Att 30 vagnarna är grå ja egentligen är dom inte gråmålade utan det är bara behandlad plåt som är grå.
Under denna tiden höll Hallandstrafiken på att ta fram en gemensam länsfärg för alla bussar som rullar i Halland utom Kungsbacka,
30 vagnarna leverades just i en tidpunkt då det skulle vara ekonomiskt ej försvarbart att lackera dom i HL färger eftersom dom då ändå snart efter skulle få lackeras om i länsfärger.
Som ni märkte så lackerades aldrig 30 vagnarna i länsfäger utan dom förblev "gråa" det var först när Halmstads Lokaltrafik fick leverans av 40 vagnar som länstrafiken höll på att bestämma sig men inte då ens var det klart utan 40 vagnarna levererades helt vita i en grundfärg som sedan gjorde att det var lättare att lackera dom i länsfäger när det var klart.
(http://farm4.static.flickr.com/3475/3201680332_9151507279.jpg?v=0)
Olackerade 30 vagnar vid leverans
(http://farm4.static.flickr.com/3097/3200835567_9e0f4e70ca.jpg?v=0)
40 vagnar som väntar på länsfärger
Nivåhållplatserna kom 1979 och var ett försök då var det bussar i 80 serien som provades och sedan kom även bussar VBK i 90 serien sedan 20 .30 o 40 serien innan systemet lades ner.
(http://farm4.static.flickr.com/3302/3201714826_9501ea0172.jpg?v=0)
Dom första Nivåhållplatsbussarna I halmstad
Detta system var ju väldigt uppmärksammat och jag var själv och tittade när Hans Majestät Konungen och Drottning Silvia tog sig en åktur på Vallås Bussgata.
//Richard
Tack richard för nostalgiska bilder :)
MVH Peter
X-län (föredetta Halmstadsbo)
Citat från: Peter Andersson skrivet 12 januari 2009, 20:04:49 PM
Stämmer de. Bussarna i 20 30 och 40 serien var sådana bussar. När swebus tog över fanns 20,30 och 40 serien kvar men då satte man ju 12 framför. Efterhand avyttrades dock detta systemet mer och mer och man skaffade Neoplan bussar låggolv och senare scania MaxCi låggolv
MVH Peter
X-län
Du menar Maxci lågentré??
Vi har Omnicity som låggolv i Halmstad.
Citat från: Richard skrivet 16 januari 2009, 22:53:53 PM
Du menar Maxci lågentré??
Vi har Omnicity som låggolv i Halmstad.
Ja jag menar scania Maxci. invnr 3930 till 3935. Scaniaomni city Bussarna har invnr 4486,4487 samt 4783 till 4785, men detta kan du säkert richard. Tänkte bara upplysa dom som inte kommer från Halmstad
MVH Peter
X-län