(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5037_RBL409_Harg_080828.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5037_RBL409_Harg_080828b.jpg)
Optimalt va? ;D
Har du åkt linje 215 mellan Eskilstuna och Hälleforsnäs någon gång micke?
Det verkar bli lite lustig tursättning i Märsta/Vallentuna titt som tätt. De där bussarna ses ibland i Vallentuna på skogslinjerna, senast såg jag Omnicity på 662:an. Det kanske inte finns så mycket bättre att låna in när ordinarie Vallentunavagnar inte räcker till?
Gick det förresten inte mindre bussar på 574 tidigare?
Jo, det där var ju just snyggt. Skulle aldrig hända i Skåne (även om jag siktat regionbussar i Eslövs stadstrafik)...
Tja, man tar nog lite av det man har hellre än att ställa turen. Sedan är det såpass omväxlande att dessa vagnar kanske senare (och till större delen) under samma pass ska rulla i tätortsområdet som (trots de lantliga miljöerna på bilden) inte alls är så långt bort ändå.
Oj ! :o
Hur länge har den rullat i SL-land ? Ser lite sliten ut i lacken. Den har tidigare rullat i både Hudiksvall och Sandviken med X-trafik-lack.
Mvh Nicklas K
Vad brukar rulla på denna linje i vanliga fall? B9S?
Citat från: Nico skrivet 11 januari 2009, 01:36:56 AM
Tja, man tar nog lite av det man har hellre än att ställa turen. Sedan är det såpass omväxlande att dessa vagnar kanske senare (och till större delen) under samma pass ska rulla i tätortsområdet som (trots de lantliga miljöerna på bilden) inte alls är så långt bort ändå.
Mitt inlägg skall Inte ses som kritik mot Swebus Märsta och jag ställde mig mer frågande om det var det mesta praktiska att köra på landet med.
Det mesta går att köra på landsbygden med, bara det är asfalterat och max 70 km/t som gäller. Dock med undantag av Scania OmniCity som aldrig platsar utanför tätbebyggt område.
Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:36:02 AM
Det mesta går att köra på landsbygden med, bara det är asfalterat och max 70 km/t som gäller. Dock med undantag av Scania OmniCity som aldrig platsar utanför tätbebyggt område.
Tycker du MaxCi är bättre? 8-)
Rullar bara stadsbussar på 574. Antingen B7L, MaxCi eller OmniLink.
Citat från: virtual1 skrivet 11 januari 2009, 10:38:18 AM
Tycker du MaxCi är bättre? 8-)
Ljusår bättre! :)
MaxCi = optimalt: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4570.0
OmniCity = Obekvämt, hoppigt och övervarvning: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20002.0
OmniLink = Lika bekväm som MaxCin, men varvar liksom OmniCityn ihjäl sig i hastigheter över 70 km/t.
CitatGick det förresten inte mindre bussar på 574 tidigare?
Ja juste, det kommer man ihåg!
(http://www.slinfo.se/Pictures/Swebus/06xx/Swebus%200653%20Hova%2020051227.jpg)
Jag tror (om inte minnet sviker) att de flesta turer på 574 kördes av just denna vagn för ett tag sen.
Citat från: Nicklas K skrivet 11 januari 2009, 03:04:09 AM
Oj ! :o
Hur länge har den rullat i SL-land ? Ser lite sliten ut i lacken. Den har tidigare rullat i både Hudiksvall och Sandviken med X-trafik-lack.
Mvh Nicklas K
Den rullade i Gävle ett tag också innan flytten. Har för mig att den försvann från Gävle ungefär samtidigt som man bytte till det nya busslinjenätet, alltså 2004 i så fall.
Hej!
Här i byn kommer ju morgon och eftermiddag Orusttrafiken dundrande med helturistvagnar i linjetrafik både i och ur trafik i hög hastighet genom spårområdet vid Korsvägen, borde vara det motsatta. Dessa helturistvagnar har ju heller inga blå utsidor och ännu mindre "leksaksdesign". Frågan är vart handikappanpassningen tog vägen?
Hälsar
Ingemar
Fina bilder BM och bra redigering. 8)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2009, 09:54:25 AM
Mitt inlägg skall Inte ses som kritik mot Swebus Märsta och jag ställde mig mer frågande om det var det mesta praktiska att köra på landet med.
Visst kan den lantliga omgivningen få en att tro att detta är ett område med långa resvägar, men faktum är att de flesta har inte längre resa än kanske 10-20 minuter. Detta i kombination med att hälften av trafiken i Vallentuna har krav på låggolv/lågentré. Inom några år så kommer alla linjer att trafikeras med bussar som har hög tillgänglighet för rörelsehindrade.
Sedan kan de vara så också att låggolvsbussar ofta är populära hos kunderna i landsbygdstrafik då hållplatserna där sällan har trottoar, varför det är mycket lättare att komma ombord om bussen har lågt placerat golv. Det är ju inte bara handikappade som föredrar lågt golv utan även kunder med barnvagn, bagage etc.
Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:42:35 AM
Ljusår bättre! :)
MaxCi = optimalt: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4570.0
OmniCity = Obekvämt, hoppigt och övervarvning: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20002.0
OmniLink = Lika bekväm som MaxCin, men varvar liksom OmniCityn ihjäl sig i hastigheter över 70 km/t.
Va tråkiga Omnilink ni har :D, Våra Omnicity varvar 2250 rpm dvs varvstoppet vid 89 km/h, Medans Omnilinken varvar 1600 Rpm vid 100 km/h
jag fick åka med en av Veolia i Eskilstuna Man:ar som går på citybussen i somras på linje 215 från Eskilstuna till Hälleforsnäs, det gick rätt hyffsat tyckte jag ändå
Citat från: Erol skrivet 11 januari 2009, 12:21:35 PM
jag fick åka med en av Veolia i Eskilstuna Man:ar som går på citybussen i somras på linje 215 från Eskilstuna till Hälleforsnäs, det gick rätt hyffsat tyckte jag ändå
Jag har fått en känsla att MAN:s stadsbussar har en mycket mjukare gång än Scanias (och till viss del Volvos) motsvarande stadsbussar. Som Verspieder skrev så går det nästan alltid bra med stadsbussar på landsväg om det är asfalterat och max 70 km/h, det som kan vara problem är att alla inte får sittplats (eller en lika bekväm sittplats som i landsortsbussar).
den gick väldigt bra på den vägen som är VÄLDIGT dålig..
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 12:27:03 PM
Jag har fått en känsla att MAN:s stadsbussar har en mycket mjukare gång än Scanias (och till viss del Volvos) motsvarande stadsbussar. Som Verspieder skrev så går det nästan alltid bra med stadsbussar på landsväg om det är asfalterat och max 70 km/h, det som kan vara problem är att alla inte får sittplats (eller en lika bekväm sittplats som i landsortsbussar).
Hej!
Det mjukaste jag på senare tid har rest med buss var för nu någonstans 10 år sedan när VL var och hjälpte till med ersättningstrafiken för spårvagn vid ombyggnationen av Kapellplatsen, då medverkade de med en Scania 111 och en chaufför som startade och bromsade fullständigt "steglöst", man hade utan vidare kunnat ställa ett champagneglas på myntbordet med innehåll och det hade stått kvar.
Heder och Ära!!!
Hälsar
Ingemar
hmms 0653 som det pratades om innan så vad jag vet så står den på bussmarket i Huddinge om den inte sålts
Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2009, 09:54:25 AM
Mitt inlägg skall Inte ses som kritik mot Swebus Märsta och jag ställde mig mer frågande om det var det mesta praktiska att köra på landet med.
Inga tankar åt det hållet Micke, tvärtom så uppskattade jag verkligen ditt motiv. Mitt inlägg var mera en passning till Simon B. när han sade att [motsatsen till] detta aldrig skulle hända i Skåne trots att han "siktat regionbussar i Eslövs stadstrafik". Grejen är att man som sagt ibland får göra lite avvägningar utifrån situationen och när man tursätter har man vissa grundkrav, men sen ibland så kan det ju komma saker i efterhand.
T.ex. ett nödvändigt vagnbyte kan ibland leda till att en mindre passande vagn hamnar på ett visst omlopp osv. T.ex. rött som hamnat på blått, normalvagn på ledvagnsomlopp, normalgolv på låggolv mm. Är det inte sedan ett akut måste att snabbt byta ut vagnen igen (beroende på lag- eller kundkrav som just låggolv eller miljöregler) så får den ibland rulla vidare. Likadant händer det ibland att förare kommer och gärna vill ha en viss vagntyp etc. och finns möjlighet så kan man göra dem till viljes och liknande även om det kanske finns bättre vagnar för en viss linje.
I fallet Märsta/Vallentuna och då i synnerhet Vallentuna finns det heller inte så mycket att spela med, höggolvarna tycker jag mig företrädesvis se på 661, 665 samt skolturerna till och från skogen.
Detta i kombination med lågentrékrav(?) på 660 och 524 som körs av Vallentuna innebär antagligen att det rullar en del lågentrébussar på skogslinjerna när det är ont om bussar eftersom ev. reservvagn i Vallentuna rimligen borde vara lågentré/låggolv med tanke på linjerna man huvudsakligen kör...
//Fredrik
Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:42:35 AM
Ljusår bättre! :)
MaxCi = optimalt: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4570.0
OmniCity = Obekvämt, hoppigt och övervarvning: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20002.0
OmniLink = Lika bekväm som MaxCin, men varvar liksom OmniCityn ihjäl sig i hastigheter över 70 km/t.
Det är alltså skillnad på Omnilink och Omnilink. Arriva använder ju dessa på Pendellinjerna Malmö - Trelleborg/Falsterbo/Vellinge.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 15:01:58 PM
I fallet Märsta/Vallentuna och då i synnerhet Vallentuna finns det heller inte så mycket att spela med, höggolvarna tycker jag mig företrädesvis se på 661, 665 samt skolturerna till och från skogen.
Detta i kombination med lågentrékrav(?) på 660 och 524 som körs av Vallentuna innebär antagligen att det rullar en del lågentrébussar på skogslinjerna när det är ont om bussar eftersom ev. reservvagn i Vallentuna rimligen borde vara lågentré/låggolv med tanke på linjerna man huvudsakligen kör...
//Fredrik
Jag vet inte riktigt vad som trissade igång tankarna om att något var kritik mot Swebus Märsta, jag var i alla fall inte ute efter att kritisera någon. Faktum är att jag länge varit imponerad av hur skickligt de (2) olika vagntyperna hålls till rätt linjer i Vallentuna. Det är mycket sällan det rullar in en stadsbuss på 661 eller 665 när man vänder tåget i Kårsta, och jag kan knappt minnas när jag senast såg höggolvare på 524. Det är skickligt i ett område med bara 10-15 bussar. Fortsätt så! :)
Jag instämmer, förarna i det relativt lilla "Vallentunagaraget" verkar vara ett väl sammansvetsat gäng som ser till att trafiken fungerar i möjligaste mån.
Det skall bli intressant att se hur övergången till Arriva fungerar, Swebus har ju försökt förhala övertagandet så länge som möjligt känns det som...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 15:25:47 PM
Jag instämmer, förarna i det relativt lilla "Vallentunagaraget" verkar vara ett väl sammansvetsat gäng som ser till att trafiken fungerar i möjligaste mån.
Det skall bli intressant att se hur övergången till Arriva fungerar, Swebus har ju försökt förhala övertagandet så länge som möjligt känns det som...
//Fredrik
Det är ju inte förarna i Vallentuna som ser till detta utan trafikledningen i Märsta ska ha en jätteeloge för att man alltid lyckas få dit rätt vagnar på rätt linje.
(Även verkstaden som sliter nåt så kopiöst för att hålla 5669-72 i trafik ;) )
Citat från: markuz85 skrivet 11 januari 2009, 16:08:47 PM
Det är ju inte förarna i Vallentuna som ser till detta utan trafikledningen i Märsta ska ha en jätteeloge för att man alltid lyckas få dit rätt vagnar på rätt linje.
(Även verkstaden som sliter nåt så kopiöst för att hålla 5669-72 i trafik ;) )
Är det mycket problem med de vagnarna? De tidiga 8500 verkar överlag lite väl verkstadssugna jämfört med sina äldre Säfflesyskon. Elaka rykten låter påskina att det bl.a. var därför som B12-lederna 5790-5792 inte flyttades från N/V till Tyresö. Hur väl det stämmer överrens med verkligheten vet jag inget om..
Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 januari 2009, 10:46:17 AM
Ja juste, det kommer man ihåg!
(http://www.slinfo.se/Pictures/Swebus/06xx/Swebus%200653%20Hova%2020051227.jpg)
Jag tror (om inte minnet sviker) att de flesta turer på 574 kördes av just denna vagn för ett tag sen.
Har den inte rullat i Härnösand också?
Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 16:18:42 PM
Är det mycket problem med de vagnarna? De tidiga 8500 verkar överlag lite väl verkstadssugna jämfört med sina äldre Säfflesyskon. Elaka rykten låter påskina att det bl.a. var därför som B12-lederna 5790-5792 inte flyttades från N/V till Tyresö. Hur väl det stämmer överrens med verkligheten vet jag inget om..
Att dom tillbringar större delen av sin tid i Märsta säger väl allt ;)
Händer lite spännande saker med dom, C90 tappar alla parametrar helt plötsligt, bromsvarningen ballar ur titt som tätt osv osv.
Igår kväll gick det MaxCi på 660, det var verkligen inte igår..
Och snart går det nog Riktiga bussar på linjen..
Citat från: Optimal skrivet 11 januari 2009, 12:10:01 PM
Va tråkiga Omnilink ni har :D, Våra Omnicity varvar 2250 rpm dvs varvstoppet vid 89 km/h, Medans Omnilinken varvar 1600 Rpm vid 100 km/h
Hade. Alla OmniLinkar som Veolia flyttade upp, tog de självklart med sig i somras. Endast en blev kvar i Swebus ägo (48/6932), och den flyttades till Falun. Sen gick de nog kort-OmniLinkarna 89 km/h även här uppe, men vi har inte som tradition att pressa våra vagnar till varvtalsstoppet. Hellre då ligga på vägrenen i lägre varv i 70 km/h på de fåtal 90-sträckor man kör.
MaxCin varvar inte mycket alls i 90 km/h, så den kan man "släppa lös" i det fria på 90-110-väg tills hastighetsspärren säger stopp. :)
Citat från: Nico skrivet 11 januari 2009, 14:40:04 PM
Likadant händer det ibland att förare kommer och gärna vill ha en viss vagntyp etc. och finns möjlighet så kan man göra dem till viljes och liknande även om det kanske finns bättre vagnar för en viss linje.
Strömblad på tur med gammal Säfflekärra i Roslagen, samt undertecknad i en pigg MaxCi med diffspärr på "eftermiddagsberedskapen" i Umeå.
> vi har inte som tradition att pressa våra vagnar till varvtalsstoppet.
Det brukar sällan vara frågan om om att "pressa", eftersom det inte handlar om
en motorteknisk begränsning. Maskinen mår inte sämre av att ligga på
"stoppet", kanske till och med tvärtom under vissa förutsättningar.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 januari 2009, 10:46:17 AM
Ja juste, det kommer man ihåg!
(http://www.slinfo.se/Pictures/Swebus/06xx/Swebus%200653%20Hova%2020051227.jpg)
Jag tror (om inte minnet sviker) att de flesta turer på 574 kördes av just denna vagn för ett tag sen.
2004 fick man åka sån här:
(http://wochen.se/boxer.jpg)
Citat från: Joachim Wansölin skrivet 23 januari 2009, 21:04:07 PM
2004 fick man åka sån här:
(http://wochen.se/boxer.jpg)
Fy tusan vad ful, men samtidigt har de lite design gemensamt med Arrivas Berkhof som kommer till Ekerö/Märsta