I helgen gör den troligen sin sista tur i tjänst.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_081224.jpg)
du verkar inte gilla den här modellen :)är som jag gillar inte omnicityn :)
då kan dom skicka den till Landskrona ner den har kört klart i stockholm då kan vi döpa om den till swebus 6789 det skulle vara nåt ;D
Kunde den köra här då hade alla landskrona bor blevit skit glada tror jag.
Mkt mkt tråkigt!
Skrot eller export? :( :'(
Då hoppas jag att du gör en dagfylld dok om den kärleksröda ögonstenen :-* ;D :)
Citat från: Kvarne skrivet 01 januari 2009, 22:05:45 PM
Mkt mkt tråkigt!
Så där säger du Varje gång något gammalt försvinner.. ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:14:53 PM
Så där säger du Varje gång något gammalt försvinner.. ;)
Och med tanke på en annan herres klagande över "allt modernt" på sistone kanske Kvarnes reaktion inte är så orimlig. :)
Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 22:18:55 PM
Och med tanke på en annan herres klagande över "allt modernt" på sistone kanske Kvarnes reaktion inte är så orimlig. :)
:-X
Citat från: Kvarne skrivet 01 januari 2009, 22:05:45 PM
Mkt mkt tråkigt!
Skrot eller export? :( :'(
Var beredd nu, Forslund! En MaxCi skulle väl passa bra på planen i Älgviken? När den fyllt 30 kan vi köra runt runt runt Fittja dagarna i ända! ;D
Hej
Njaee....det börjar bli fullt här nu, sedan H54:an dök upp.
Fast visst är det en numera snart klassisk busstyp, som jag hoppas blir bevarad i något exemplar. Synd att det är så fullt på Spårvägsmuseum. Varför kan inte Buss-Micke, med sin uppenbara hatkärlek till typen, ta sig an en?
Kom igen, nu Buss-Micke! Erkänn att du älskar MaxCi i smyg!
Jag svär inte i kyrkan..
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 23:26:29 PM
Jag svär inte i kyrkan..
Men Micke Nilsson ?? Du gjorde ju de här ovan ju ....... (se citatet nedan)
Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:14:53 PM
Så där säger du Varje gång något gammalt försvinner.. ;)
Eller är det det som kallas "kasta sten i glashus" ?? /Leif
Ja det är väl trevligt att ytterligare en svensk och ganska bra busstyp nu så sakteliga försvinner till förmån för tyska fordon. Men vänta något år med firandet till den sista Scanian lämnat innerstaden. Då får MAN tillfälle att fira ordentligt. Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.
Som svensk kan jag inte undgå att förundras över det ointresse som finns i samhället för svenskt ägande och i förlängningen svenska jobb. Speciellt i ljuset av att lilla Sverige faktiskt haft tre ganska duktiga fordonstillverkare som klarat sig bra i den internationella konkurrensen. Dessa har sålts ut i snabb takt och är kanske bara några få år ifrån att försvinna fullständigt. Ja SAAB har ju redan försvunnit, de är ju bara ett emblem numera. Fri konkurrens säger någon. Javisst, det tycker jag också är jättebra, men hur många bussar med svenskt märke säljs till exempelvis Berlins kollektivtrafik? Kan det bero på tysk patriotism eller är de tyska märkena så bra? Har man ingen stark hemmamarknad har man inte heller någon stark export och där är de svenska märkena på buss- och personbilssidan nu. Lastbilarna klarar sig väl fortfarande hyfsat delvis pga sin teknologi och kvalitet men också pga att många åkare fortfarande är patrioter. Kanske de sista i Sverige.
Och hur kul blir det när alla svenska bussar och lastbilar kommer från MAN och Mercedes, bilarna från VAG, Peugeot/Citroën eller Toyota? Var det någon som sa mångfald? Om 20 år kommer vi att säga om B9S, MaxCi, OmniLink, m.fl. precis som vi säger om CF, Capitol och Metropol idag. Det var tider det och riktiga bussar. Sådana görs inte idag. Dock med tillägget att det var tider när det överhuvud taget fanns svenska tillverkare. Jag tycker det är en trist utveckling för den industri som försvinner kommer aldrig tillbaka och förlusten kommer att kosta skattebetalarna mycket pengar.
Själv hade jag ärende till Stockholms city idag och passade på att försöka hitta någon MAN att åka med. Det slutade med MaxCi istället och det kändes riktigt komfortabelt!
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2009, 20:59:02 PM
då kan dom skicka den till Landskrona ner den har kört klart i stockholm då kan vi döpa om den till swebus 6789 det skulle vara nåt ;D
Kunde den köra här då hade alla landskrona bor blevit skit glada tror jag.
Möller 6789 finns redan. Sedan tror jag inte att Maxi skulle vara något för Landskronas alla gupp. Till Lk kommer det endast bli MAN. Förhoppningsvis blir det fler A21 under året!
Citat från: Cero skrivet 02 januari 2009, 14:36:07 PM
Ja det är väl trevligt att ytterligare en svensk och ganska bra busstyp nu så sakteliga försvinner till förmån för tyska fordon. Men vänta något år med firandet till den sista Scanian lämnat innerstaden. Då får MAN tillfälle att fira ordentligt. Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.
Som svensk kan jag inte undgå att förundras över det ointresse som finns i samhället för svenskt ägande och i förlängningen svenska jobb. Speciellt i ljuset av att lilla Sverige faktiskt haft tre ganska duktiga fordonstillverkare som klarat sig bra i den internationella konkurrensen. Dessa har sålts ut i snabb takt och är kanske bara några få år ifrån att försvinna fullständigt. Ja SAAB har ju redan försvunnit, de är ju bara ett emblem numera. Fri konkurrens säger någon. Javisst, det tycker jag också är jättebra, men hur många bussar med svenskt märke säljs till exempelvis Berlins kollektivtrafik? Kan det bero på tysk patriotism eller är de tyska märkena så bra? Har man ingen stark hemmamarknad har man inte heller någon stark export och där är de svenska märkena på buss- och personbilssidan nu. Lastbilarna klarar sig väl fortfarande hyfsat delvis pga sin teknologi och kvalitet men också pga att många åkare fortfarande är patrioter. Kanske de sista i Sverige.
Och hur kul blir det när alla svenska bussar och lastbilar kommer från MAN och Mercedes, bilarna från VAG, Peugeot/Citroën eller Toyota? Var det någon som sa mångfald? Om 20 år kommer vi att säga om B9S, MaxCi, OmniLink, m.fl. precis som vi säger om CF, Capitol och Metropol idag. Det var tider det och riktiga bussar. Sådana görs inte idag. Dock med tillägget att det var tider när det överhuvud taget fanns svenska tillverkare. Jag tycker det är en trist utveckling för den industri som försvinner kommer aldrig tillbaka och förlusten kommer att kosta skattebetalarna mycket pengar.
Själv hade jag ärende till Stockholms city idag och passade på att försöka hitta någon MAN att åka med. Det slutade med MaxCi istället och det kändes riktigt komfortabelt!
bra skrivet!!! håller med dig fullständigt
Citat från: Cero skrivet 02 januari 2009, 14:36:07 PM
Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.
Nu är ju franska Keolis till 70% ägare av Busslink, men resterande del av vinsten hamnar hos SL.
I övrigt sympatiskt skrivet och väl rutet Cero!
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 02 januari 2009, 18:14:00 PM
Nu är ju franska Keolis till 70% ägare av Busslink, men resterande del av vinsten hamnar hos SL.
I övrigt sympatiskt skrivet och väl rutet Cero!
/Ted
Busslinks vinst??? Enligt senaste numret av Bussbranschen gick Busslink med 18 miljoner i förlust 2007. Och 2008:s siffror är väl inte klara än.
Men jag instämmer också i det Cero skriver. Det där med att Busslink skulle försvinna tolkar jag som ironi.
Citat från: homer skrivet 02 januari 2009, 15:00:34 PM
bra skrivet!!! håller med dig fullständigt
Jo så illa är det.
Vad gäller bussarna så är ju många av företagen utlandsägda åtminstone delvis, vilket innebär att de köper stora mängder t ex MAN o Mercedes till koncernen till bra priser. Att satsa på forna tiders kvalitet är ju inte lönt längre, eftersom bussarna bara får rulla ett visst antal år. Annat var det förr, när bussar t o m helreviderades vid ca 7-8 år och sedan rullade minst lika länge till.
Vad gäller bilarna så är det väl så att både SAAB o Volvo slutade att tillverka svennebilar för massorna. Det blev istället dyra bilar som via företag hamnade hos förmånsbilsfolket. Vanliga svennar gick över till japanskt eler koreanskt, eller Skoda. Och nu kommer effekterna av detta. Det gäller väl en stor del av västvärldens bilindustri, som tillverkat stora dyra bilar, och nu konkurreras ut av tillverkare i östern, som tillverkar små billiga bensinsnåla bilar.
Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande Scania MaxiCi i Stockholm och resten av Sverige.
Sedan hyra in sig i någon stor lokal inne i Stockholm och öppna ett museum och ställa ut de där! ;) :D
Scania skulle nog gilla det men ...... :-*
Det roliga är att MaxCi-vagnarna med regelbunden service mycket väl skulle klara 10-15 år till i trafik, detta parallellt med MAN-vagnarna. Utskrotningen kan därför även den ske parallellt! ;)
I Berlin kör man ju även polska Solaris, men då detta märke upplevs "genomtyskt" att köra räknar väl tyskarna väl fortfarande dessa som licenstillverkade Neoplanare, fast med bättre kvalitet än det f.d. modermärket. I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(
Citat från: Johan Hansson skrivet 02 januari 2009, 19:55:00 PM
Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande Scania MaxiCi i Stockholm och resten av Sverige.
Sedan hyra in sig i någon stor lokal inne i Stockholm och öppna ett museum och ställa ut de där! ;) :D
Scania skulle nog gilla det men ...... :-*
Eller köra ner och parkera alla i Fittja? :D ;D ;) :P
Citat från: Verspieder skrivet 02 januari 2009, 20:28:32 PM
Det roliga är att MaxCi-vagnarna med regelbunden service mycket väl skulle klara 10-15 år till i trafik, detta parallellt med MAN-vagnarna. Utskrotningen kan därför även den ske parallellt! ;)
I Berlin kör man ju även polska Solaris, men då detta märke upplevs "genomtyskt" att köra räknar väl tyskarna väl fortfarande dessa som licenstillverkade Neoplanare, fast med bättre kvalitet än det f.d. modermärket. I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(
Har det med att göra att Polen 1939-45 var det tyska Generalguvernementet och att produkter därifrån räknas som tyska?
Citat från: Verspieder skrivet 02 januari 2009, 20:28:32 PM
I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(
De svenska tillverkarna har nog fortfarande kompetens att göra bra vintervagnar och för övrigt bussar som passar svenska användare bra men jag antar att upphandlingshysterin har lett till att kunderna försöker vara "opartiska" och behandla alla leverantörer med armlängds avstånd på "lika villkor". Därmed tappar kunderna en bra kunskapskälla som kan användas för gratis kompetensutveckling av den egna personalen och en möjlighet att påverka leverantörerna och leverantörerna tappar den viktiga kundrelationen som ger så viktig användarerfarenhet till produktutvecklingen. Detta sker i bransch efter bransch. Två förlorare alltså. Till slut riskerar detta att leda till en oligopolsituation där ingen är nöjd med produkterna men köper ändå för det finns ingen annan att köpa av.
Citat från: Snacke skrivet 02 januari 2009, 21:03:13 PM
Eller köra ner och parkera alla i Fittja? :D ;D ;) :P
Skulle vara vackert! 8) 8) 8)
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2009, 21:09:30 PM
Har det med att göra att Polen 1939-45 var det tyska Generalguvernementet och att produkter därifrån räknas som tyska?
Snarare med att Solaris-fabriken är den gamla polska Neoplan-fabriken, och att såväl ägare som övrig företagsledning och många jobbare kommer därifrån.
Men även ett mer helpolskt bussmärke som Autosan har ju haft stora framgångar i Sverige.
Kommer vi nu att se en trend där bussar från de forna öststaterna tar marknadsandelar?
Lägre priser och bra kvalitet, ungefär som Skodabilarna?
Autosan, har de rötter i Jelcz? eller var det Solaris?
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2009, 21:46:30 PM
Kommer vi nu att se en trend där bussar från de forna öststaterna tar marknadsandelar?
Lägre priser och bra kvalitet, ungefär som Skodabilarna?
Autosan, har de rötter i Jelcz? eller var det Solaris?
Autosan och Jelcz var tidigare två olika polska tillverkare. Numera har dock Autosan köpt Jelcz-fabriken och även Jelcz-bussarna marknadsförs som Autosan i Sverige.
Solaris har som sagt sina rötter i Neoplan.
Säkert kommer polska bussar att ta marknadsandelar i Sverige. Man kan ju lika väl köpa en Autosan byggd i Polen som en Volvo byggd i Polen. Sedan tror jag också att kinesiska bussar kommer att ta marknadsandelar framöver.
Det där med kinesiska bussar är ju intressant. Men transporter ända från Kina hit måste ju bara det kosta en slant. Kommer vi även att få se kinesiska stadsbussar?
Koreanerna tillverkar ju också bussar, men dessa har av någon anledning inte hittat hit. T ex Daewoo.
Asiatiska bussar... När dom är på service så ser ju servicepersonalen varifrån bussen kommer he he... t.ex Made in Taiwan ;)
Ursäkta min torra humor :)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 02 januari 2009, 22:34:49 PM
Asiatiska bussar... När dom är på service så ser ju servicepersonalen varifrån bussen kommer he he... t.ex Made in Taiwan ;)
Ursäkta min torra humor :)
Jodu, det fanns en tid då "Made in Japan" och liknande var något man skrattade åt.....nu fastnar det skrattet i halsen.
Ingen som fick 5001 på bild idag då? - Jag försökte, men allt annat i 500X och 501X-serien dök förbi men inte 5001 :-(
Tyvärr får du nog några chanser till för dessvärre fick den ett par nåderdagar till :(
Dessvärre hrm MaxCi hoppas jag rullar länge till .. inbilla dig inte att MAN skulle vara en bättre buss...för de är inte bättre bara ett resultat av anbudscirkusen där det billigaste skall köpas...
Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2009, 14:27:15 PM
Dessvärre hrm MaxCi hoppas jag rullar länge till .. inbilla dig inte att MAN skulle vara en bättre buss...för de är inte bättre bara ett resultat av anbudscirkusen där det billigaste skall köpas...
På den punkten håller jag med dig
Busslink köper Man, Man köper Scania, Kan bli mer Man än Scania om Man säger så.
5001 siktades idag i Sickla. Dock ingen bild tyvärr.
Undrar om resonemanget var likadant när SL köpte Büssing och Leyland till dagen H? Här pratar vi ju om 550 vagnar!
Ett hårt slag för Volvo och Scania att missa detta men å andra sidan hade de väl inte kapacitet att bygga/leverera så många bussar på rätt kort tid...?
Tyvärr krymper antalet märken i den hårdnande konkurrensen och lilla Sverige har nog inte de bästa förutsättningarna att klara sig... Redan nu bygger ju Scania sina bussar i Polen och Ryssland. Å snart kanske inte heller lastbilarna sätts samman i Södertälje? Allt handlar ju om att tjäna pengar och då är givetvis en billig arbetskraft att föredra. Men för patrioter och fordonsdiggare (inte bara bussar), så är det ju tråkigt om Scania och Volvo är borta om tjugo, kanske tio eller bara fem år...!
Detta inlägg tillförde kanske inget men visst väcks sympatin av Cero´s inlägg, bra skrivet!
Hej
Det är skillnad på buss o lastbil. Bussar är ett mera hantverksmässigt o därmed dyrt bygge. Titta bara på de isolerade trägolven som byggs för hand. Köparna har dessutom olika krav.
Lastbilar byggs ur en standardiserad katalog där man bestämmer vad man vill ha. Påbyggnader, kran, speciallack mm görs sedan av andra specialiserade företag. Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge, än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 januari 2009, 18:54:30 PM
Undrar om resonemanget var likadant när SL köpte Büssing och Leyland till dagen H? Här pratar vi ju om 550 vagnar!
Ett hårt slag för Volvo och Scania att missa detta men å andra sidan hade de väl inte kapacitet att bygga/leverera så många bussar på rätt kort tid...?
Här var det frågan om två saker: Volvo var inte intressant för SS/SL. Skulle Scania klarat att leverera 550 bussar. Ja, kanske, men då på bekostnad av en massa andra köpare som inte fått sina bussar, och därmed vänt sig till konkurrenten Volvo, kanske för överskådlig framtid. Dessutom fanns inga dubbeldäckare på programmet.
Sedan var det också så att SS krävde generösa krediter o bra priser. Scania såg en bättre affär i att leverera till många olika företag till ett lönsammare pris per buss. Troligen kom både Büssing o Leyland med generösa offerter, för att få in en fot i den svenska marknaden. Om det sedan förekom andra oegentligheter kan man ju också fråga sig. Åkte Helge Berglund engelskt efter dagen H? Rover?
Rent generellt tror jag dock inte att Sverige har sämre förutsättningar än något annat land, stort som litet, att bli marknadsledande och framgångsrika inom olika branscher. Det handlar mer om mentalitet, strategi och synsätt. Dessutom måste det finnas ett ekonomiskt system som gynnar de som vill och vågar satsa långsiktigt. Problemet som uppstår i ett land som Sverige, med väldigt dålig patriotism, en väl utvecklad avund mot familjer som tjänat pengar som industrialister och ett ekonomiskt system som egentligen bara gynnar den som tjänat sina pengar i statliga lotterier, är att det inte finns några inhemska köpare med tillräckliga resurser och ork att agera långsiktigt. Vi har helt enkelt för få Wallenberg, Lundberg, Stefan Persson eller Kamprad. Vi har i princip bara dessa fyra och någon till men vi skulle behöva hundra.
Exempelvis har vi (haft) en av världens mest aktade (kanske den mest aktade) tillverkare av tunga fordon, Scania, som legat långt framme tekniskt, designmässigt, produktionsmässigt och vinstmässigt. Att vi inte förmår behålla en sådan ögonsten i svenska händer avspeglar ett ganska allvarligt problem i samhällsekonomin där alltfler bolag säljs till utlandet vilket på sikt kommer att skapa stora problem på arbetsmarknaden. Och här ligger inte landets relativa litenhet i fatet utan det ekonomiska klimatet och förmågan att äga och driva företag. Se exempelvis på ännu mindre Finland som håller hårt i Nokia, har lyckats med varven, flygbolaget, etc. Det som förvånar mig högeligen är att fackföreningarna inte för länge sedan engagerat sig i denna fråga för effekterna kommer att skapa mycket större problem på arbetsmarknaden i framtiden än de "problem" facken idag engagerar sig i.
Ytterligare ett exempel togs ju upp i SvD idag i reportaget om anbuden på Stockholms tunnelbana. Här blir man ju lite fundersam när vi inte själva klarar av att köra vår egen järnväg längre. Visst, EU:s regler om upphandling etc, men det är beklämmande att inte något svenskt bolag finns med. Dessutom är det anmärkningsvärt att merparten av anbudsgivarna inte ens är privatägda företag utan våra skattepengar mycket väl kan komma att hamna hos tyska, norska eller kinesiska statsmakterna. Och varför ska nödvändigtvis norska eller tyska staten vara bättre på att köra vår tunnelbana än landstingsägda SL?
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2009, 19:46:02 PM
Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge, än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.
Framför allt är volymen större. Det säljs i runda slängar tio gånger så många lastbilar som bussar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2009, 19:46:02 PM
Hej
Det är skillnad på buss o lastbil. Bussar är ett mera hantverksmässigt o därmed dyrt bygge. Titta bara på de isolerade trägolven som byggs för hand. Köparna har dessutom olika krav.
Lastbilar byggs ur en standardiserad katalog där man bestämmer vad man vill ha. Påbyggnader, kran, speciallack mm görs sedan av andra specialiserade företag. Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge, än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.
Du får de att låta som om Bussar skulle vara kvalitetsmässigt mycket bättre än lastbilar, så vet vi ju alla att de inte är
Den dagen vi får bussar som byggs på samma sätt som lastbilar kan vi börja prata kvalite igen...
Precis.
Man skulle göra som i USA, med till exempel GM "New Look". en katalogbuss med ett par hjulbaser o några valbara inredningar. Annars var det bara lacken som var olika.
Det går aldrig att få lönsamhet eller bra priser på skräddarsydda bussar i små serier. Kvaliteten blir lidande istället.
Bussar måste byggas som lastbilar, dvs efter katalogspec och utan en massa individuella avvikelser och önskemål.
Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande MaxiCi Scania i Stockholm och resten av Sverige. Eftersom uthyrning i ett stort rum i Stockholm, och öppna ett museum och visa dem! Med en glimt i hans öga.
Nu är bussen historia, i eftermiddags gjorde den sitt sista pass.
Citat från: Cero skrivet 04 januari 2009, 20:18:11 PM
Ytterligare ett exempel togs ju upp i SvD idag i reportaget om anbuden på Stockholms tunnelbana. Här blir man ju lite fundersam när vi inte själva klarar av att köra vår egen järnväg längre. Visst, EU:s regler om upphandling etc, men det är beklämmande att inte något svenskt bolag finns med. Dessutom är det anmärkningsvärt att merparten av anbudsgivarna inte ens är privatägda företag utan våra skattepengar mycket väl kan komma att hamna hos tyska, norska eller kinesiska statsmakterna. Och varför ska nödvändigtvis norska eller tyska staten vara bättre på att köra vår tunnelbana än landstingsägda SL?
De behöver inte nödvändigtvis vara bättre; det räcker med att de är billigare och teoretiskt sett kan de mycket väl vara både dyrare och sämre.
Beslutet att upphandla T-banetrafiken i något slags fri konkurrens är bara en ideologi som inte har någonting med kvalitet att göra; hade man inte gjort det så hade den ju varit kvar i svensk regi. Nu gjorde man det, och då får man ju liksom skylla sig själv. Jag har fortfarande aldrig lyckats få något tillförlitligt svar på frågan vad detta egentligen skulle vara bra för. Mest av allt framstår det som ett slags nyliberal lekstuga.
Jag noterar att i Nässjö anser sig ett konkursmässigt verkstadsföretag tydligen ha blivit bestulet på några dieselmotorvagnar, som naturligtvis inte alls är stulna utan bara räddade av sin ägare (en viss länstrafikhuvudman) undan marknadens egendomligheter. Det är bara ett exempel på vilka larviga effekter det här systemet kan få!
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201d.jpg)
Skål allesammans!
Vad gäller detta med att producera i Sverige mm. kan man kanske känslomässigt önska somligt, men sen har man även den krassa verkligheten att tänka på. Möjligen att det är så som en del önskar, men alla länder kan inte hålla sig med en egen industri för allt. Kolla hur det t.ex. står till med den brittiska fordonsindustrin numera. Vad gäller bussar från Scania så är väl de lika svenska som Mercedes bussar är tyska osv. MB har ju produktion i bl.a. Turkiet medan Scania även skruvar ihop bussar i Polen och Ryssland. Det som troligen lättare ger ett insteg i dagens läge är nog inte så mycket märket i sig snarare vad som är lätt att få tag i, både vad gäller färdiga produkter såväl som reservdelar och annan support.
... just my two cents worth... :-\
Tråkigt se bussen så här men delarna har väl kommit nån annan buss till glädje hoppas jag. Snyggare färg på sidväggar än de rosa vi har i Borås...
Många reservdelar har lagts i förråd i väntan på användning. Motorn från 5001 har fått ett "förlängt liv" i 5148.
Jaså den var en du MMSa
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2009, 23:18:29 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201d.jpg)
Skål allesammans!
Huga... dessa bilder var värre än Nicos överkörda fågel.
Menar du inte Errets överkörda fågel, eller har jag missat nån bild :P
Oj... ja det kanske var Errets fågel ??? :o ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2009, 23:18:29 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5001_PRL520_Stockholm_090201b.jpg)
Skål allesammans!
Tänk om denna buss skulle plocka upp några passagerare någonstans... Ingen skulle nog våga åka i den ;D
Bara fixa dit fronthuven... så skulle den vara den skönaste bussen sommartid på länsvägen ;D
Citat från: Mange_buss skrivet 02 februari 2009, 20:43:16 PM
Tänk om denna buss skulle plocka upp några passagerare någonstans... Ingen skulle nog våga åka i den ;D
Nja, säg inte det! Den är ju inte helt olik det "skrot" som av och till kan synas i såväl Stockholm som Göteborg... ;)
Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 11:00:38 AM
Nja, säg inte det! Den är ju inte helt olik det "skrot" som av och till kan synas i såväl Stockholm som Göteborg... ;)
Nää, eller i Baltikum 8)
5001 står ännu kvar på Söderhallens gård. Dock skedde ägarbyte 2009-01-27 till AB Demonteringar, Hölö. Avhämtas inom kort.
Citat från: Svoca skrivet 04 februari 2009, 11:27:36 AM
5001 står ännu kvar på Söderhallens gård. Dock skedde ägarbyte 2009-01-27 till AB Demonteringar, Hölö. Avhämtas inom kort.
Skrot i Hölö, eller export av en hög "ihopskruvade reservdelar" österut?
Skrotning i Hölö väntar. Mycket är redan plockat från bussen, som synes. Lite kvar av reservdelar att plocka
hos Demonteringar i Hölö. Resten hamnar, efter grävmaskinens idoga arbete, i container f v b Gladökvarn.
Däremot lösa reservdelar lyckas nog Demonteringar sälja, där dessa kan komma till användning, troligen mest
österöver.
5001 hämtades 4/2 av bärgare i Söderhallen f v b AB Demonteringar i Hölö = skrot.