Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 23 december 2008, 16:57:49 PM

Titel: Büssing på 42:an
Skrivet av: Mr G skrivet 23 december 2008, 16:57:49 PM
(http://www.mrg1.de/images/394.JPG)

Närmare bestämt en H32. Därtill en H34 Leyland Panther på 67:an. Och en H35 Leyland Atlantean på 54:an siktas i bakgrunden
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 23 december 2008, 18:49:40 PM
Citat från: Mr G skrivet 23 december 2008, 16:57:49 PM
(http://www.mrg1.de/images/394.JPG)

Närmare bestämt en H32. Därtill en H34 Leyland Panther på 67:an. Och en H35 Leyland Atlantean på 54:an siktas i bakgrunden

Büssing är alltid härligt att få se. Det kan man aldrig få för mycket av :D

Vilket år kan bilden vara från? Det är högertrafik så från 1967 och framåt är det i alla fall. Men ändå måste det vara tidigt efter högertrafiksomläggningen och bussarna har gamla regskyltar med länsbokstäver. Så bilden borde vara från åren 1967-1973
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Mr G skrivet 23 december 2008, 20:22:48 PM
Årtal vet jag inte säkert, men jag tippar på 1969 eller 1970. SL:s bussar fick nya regskyltar vintern 1972-73, och under hösten 1972 märktes bussarna i det fd SS-området därför med inventarienumer exteriört. Bilder från hösten 1972 är därför särskilt lätta att datera, eftersom bussarna under en relativt kort period hade både gamla regskyltar och inventarienummer. Kanske kan linje 67 hjälpa till vid dateringen också. Den var inte särskilt långlivad minns jag.
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Nico skrivet 24 december 2008, 01:11:17 AM

Karlaplan i sin prydno...  :D

Idag så har det tyvärr tappat mycket av sin känsla och inte är det så flitigt angjort av bussar heller numera.
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Mr G skrivet 24 december 2008, 07:39:55 AM
Ja det stämmer, utifrån det går det också att avgränsa i tid. När Söderhallens övre plan byggts om för att härbärgera bussar flyttades alla H35:or dit från Hornsberg. Efter det blev det H33 och även H31 på 54:an istället. Tidpukten är jag inte säker på, men kanske är det någon annan som vet? Jag vill ha det till hösten 1969. Isåfall bör den här bilden vara tagen sommaren 1969.

Undrar förresten när 67:an började gå i heldagstrafik. Från början var den en ren insatslinje som förstärkning till 47:an mot Djurgården. Senare fick den heldagstrafik och förlängdes också från Karlaplan till Odenplan.
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Mats W skrivet 28 december 2008, 23:19:33 PM
Vilket år blev det lag på halvljus? H34:an ser ut att ha börjat sin tur utan ljus! Var det inte så att man skulle fälla tre de tre första strömställarna efter dörrautomatiken på vänster sida, den första för matning, den andra för parkeringsljus och den tredje för halvljus.
Titel: SV: Büssing på 42:an
Skrivet av: Nico skrivet 28 december 2008, 23:25:49 PM

Lagen om obligatoriskt varselljus även under dagtid vill jag minnas (kan iofs. ha fel) trädde i kraft den 1/10-1977.