Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 16 december 2008, 18:02:52 PM

Titel: Busslink 5441.....
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 16 december 2008, 18:02:52 PM
.....i Vaxholm.

(http://www.kentskoog.com/pictures/Busslink%205441.jpg)
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: JAB skrivet 16 december 2008, 18:13:58 PM
...med fel på fjädringen. ;)
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: Tommy E skrivet 16 december 2008, 20:49:36 PM
Snygg bild :)
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 17 december 2008, 18:14:57 PM
Citat från: Snacke skrivet 16 december 2008, 20:49:36 PM
Snygg bild :)

Tack för det!
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: Karsten skrivet 17 december 2008, 19:20:31 PM
Citat från: JAB skrivet 16 december 2008, 18:13:58 PM
...med fel på fjädringen. ;)

Det där är ett väldigt vanligt förekommande problem på Säffleledvagnar av den årgången. Hur kan det komma sig?
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: yngrot skrivet 18 december 2008, 15:23:04 PM
Kanske just för det är en Säffle... ;)
Titel: SV: Busslink 5441.....
Skrivet av: Leif D skrivet 18 december 2008, 15:56:28 PM
Citat från: Karsten skrivet 17 december 2008, 19:20:31 PM
Det där är ett väldigt vanligt förekommande problem på Säffleledvagnar av den årgången. Hur kan det komma sig?

Det där med felande nivåreglering, är väl inte speciellt för just Säffle, äben om de kanske är mer vanligt på dem.
Oftast handlar det ju om nivågivare som blir tröga och fastnar, så att bussen inte håller rätt nivå på luftfjädringen.
Orsak man kan tänka sej är ju att nivågivarna sitter utsatt och blir smutsiga av vägsmuts mm. Sen underhålls ju inte sånt som det borde förstås.
Säffle av den avbildade typen går ju ofta höga, spec i bakvagnen.  Säffle på B10L och B7L brukar ju däremot ofta va låga i bakvagnen. Mercedes O405GN är ofta höga både fram och bak. Många äldre OmniCity är också ofta höga, främst bak.