Eller snarare by Afternoon. Hoppas ni står ut med fler Malmöbilder, det har varit många de senaste veckorna.
Gustav Adolfs Torg blev fint julpyntat med julklappar som hänger i träden:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-01.jpg)
Och här kommer bussarna:
En "äldre" Säffle:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-02.jpg)
Och en nyare. Såg f.ö. fler sådana utan reklam vid VTC, där Veolia tillfällig huserar, är det nya bussar som skall ersätta de röda SL-vikarie?
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-03.jpg)
MAN har man också gott om:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-04.jpg)
En fd. Swebus kortvagn
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-05.jpg)
Och en annan fd. Swebus, ledvagn. Vissa bilder blev lite dåliga efter förminskning...
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-06.jpg)
Kort MAN på den korta 4:an
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-07.jpg)
Omnicityn blev något suddig
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-08.jpg)
Det gick många långa MAN-bussar på 5:an
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-09.jpg)
Lämnar GAT och tar några bilder i väntan på tåget
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-10.jpg)
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-11.jpg)
Ursäkta den löjliga MM-reklamen, men bilden tycker jag blev intressant med den orange himmel och kranen i bakgrunden:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/1dec-12.jpg)
Snygga bilder jag gillar dom nu blir jag sugen fota i Stan ikväll ;D
Malmö ¨får man aldrig för mycket av.
Ja, något fan till min gamla hemstad är jag ju, som bekant, inte direkt, men detta var väldigt trevliga bilder. Ser att man även lagt om linje 5 till Bunkeflo. Är den och linje 4 i linjekombination nu? Alltså at linje 4 fortsätter som linje 5 och tvärtom.
Upptäckte även, sist jag var nere, att linje 35 går till Östra Hamnen. Såg det då den var ute vid Öresundsterminalen. Hur kommer den till hamnen därifrån eller Öresundsterminalen är ändhållplats åt andra hållet?
Fina bilder.
Jag varit utan dator sedan i torsdags p.g.a semester.
Måste säga att jag har saknat bussnack men å andra sidan kan några dagar paus göra det ännu roligare att skriva här.
Under mina fyra dagar som jag var i väg så användes kameran flitigt.
Utökade mitt fotoakiv med 874 bilder :) varav några bussar fastnade på bild.
Citat från: Johan Hansson skrivet 01 december 2008, 21:25:46 PM
Fina bilder.
Jag varit utan dator sedan i torsdags p.g.a semester.
Måste säga att jag har saknat bussnack men å andra sidan kan några dagar paus göra det ännu roligare att skriva här.
Under mina fyra dagar som jag var i väg så användes kameran flitigt.
Utökade mitt fotoakiv med 874 bilder :) varav några bussar fastnade på bild.
Var har du nu varit?
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 21:25:21 PM
Ja, något fan till min gamla hemstad är jag ju, som bekant, inte direkt, men detta var väldigt trevliga bilder. Ser att man även lagt om linje 5 till Bunkeflo. Är den och linje 4 i linjekombination nu? Alltså at linje 4 fortsätter som linje 5 och tvärtom.
Delen Kroksbäck-Bunkeflostrand hette linje 36 och det var bussar på linje 5 som fortsatte bara vidare efter Kroksbäck, så man valde att "baka in" 36:an så att hela sträckan har samma linjenummer.
4:an och 5:an kör var för sig.
Citat
Upptäckte även, sist jag var nere, att linje 35 går till Östra Hamnen. Såg det då den var ute vid Öresundsterminalen. Hur kommer den till hamnen därifrån eller Öresundsterminalen är ändhållplats åt andra hållet?
Linje 35 kör Östra Hamnen-Centralen-Rosengård-Flansbjer (Öresundsterminalen) vissa turer går inte till Hamnen utan bara till Centralen, på samma sätt går vissa turer bara till Rosengård och inte till Flansbjer.
Citat från: Cyklisten skrivet 01 december 2008, 21:36:13 PM
Delen Kroksbäck-Bunkeflostrand hette linje 36 och det var bussar på linje 5 som fortsatte bara vidare efter Kroksbäck, så man valde att "baka in" 36:an så att hela sträckan har samma linjenummer.
4:an och 5:an kör var för sig.
Efter Kroksbäck? Går den in till Kroksbäck och ut bakom den gamla ICA-affären?
Så när den kommer till Bunkeflo så vänder den och går tillbaka samma väg?
Citat från: Cyklisten skrivet 01 december 2008, 21:36:13 PM
Linje 35 kör Östra Hamnen-Centralen-Rosengård-Flansbjer (Öresundsterminalen) vissa turer går inte till Hamnen utan bara till Centralen, på samma sätt går vissa turer bara till Rosengård och inte till Flansbjer.
Låter som en kombination av linje 11 och 21. Hur kommer den till Flansbjer efter Rosengård. Linje 6 eller 7 borde vara mer logisk att gå till Flansbjer.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 december 2008, 21:31:51 PM
Var har du nu varit?
Svaret kommer genom en bildgåta som kommer under ordet är fritt inom kort.
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 21:52:28 PM
Efter Kroksbäck? Går den in till Kroksbäck och ut bakom den gamla ICA-affären?
Så när den kommer till Bunkeflo så vänder den och går tillbaka samma väg?
Kroksbäcks vändplats finns i andra änden på Hyllievångsvägen. Sen fortsätter bussen via Bollspelsgatan (utbyggnad av cykelbanan vid den där idrottshallen, minns inte vad den heter) och vidare på den nybyggda delen av Lorensborgsgatan. Och ja, bussarna vänder tillbaka i Bunkeflostrand.
Citat
Låter som en kombination av linje 11 och 21. Hur kommer den till Flansbjer efter Rosengård. Linje 6 eller 7 borde vara mer logisk att gå till Flansbjer.
Linje 7 fortsätter ju till den nybyggda handelsstadsdelen Bernstorp, en bit längre norrut. Linje 6 går till Toftanäs, en bit söderut, och det vore mer naturligt att förlänga just 6:an. Man ville dock ha en linje som förbinder Centralstationen med Öresundsterminalen. 35 går bl.a. via Toftanäs, den är kanske mera lik gammal linje 18.
Citat från: Cyklisten skrivet 01 december 2008, 22:17:50 PM
Kroksbäcks vändplats finns i andra änden på Hyllievångsvägen. Sen fortsätter bussen via Bollspelsgatan (utbyggnad av cykelbanan vid den där idrottshallen, minns inte vad den heter) och vidare på den nybyggda delen av Lorensborgsgatan. Och ja, bussarna vänder tillbaka i Bunkeflostrand.
Linje 7 fortsätter ju till den nybyggda handelsstadsdelen Bernstorp, en bit längre norrut. Linje 6 går till Toftanäs, en bit söderut, och det vore mer naturligt att förlänga just 6:an. Man ville dock ha en linje som förbinder Centralstationen med Öresundsterminalen. 35 går bl.a. via Toftanäs, den är kanske mera lik gammal linje 18.
Vänta nu... Går 35:an till Toftängen, fortsatt till Kvarnby, Toftanäs och slutligen Öresundsterminalen?
Är man förståndig då så förlänger man även linje 6 för då får Värnhemstorget också förbindelse med Öresundsterminalen.
Bernstorp ligger i Burlövs kommun (min egentliga hemkommun). Får stadsbussar köra in i Burlöv?
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 22:31:43 PM
Vänta nu... Går 35:an till Toftängen, fortsatt till Kvarnby, Toftanäs och slutligen Öresundsterminalen?
Är man förståndig då så förlänger man även linje 6 för då får Värnhemstorget också förbindelse med Öresundsterminalen.
Bernstorp ligger i Burlövs kommun (min egentliga hemkommun). Får stadsbussar köra in i Burlöv?
Det är någon butik eller liknande som ligger vid Toftanäs vändplats och man vill nog ha linje 6 just där.
Och ja, stadsbussarna kan väl köra där, precis som i Oxie och Klagshamn. Det fanns någon expresslinje (9x) som gick till Arlöv, men jag minns inte vilken och när, det var "innan min tid".
Citat från: Cyklisten skrivet 01 december 2008, 22:52:04 PM
Det är någon butik eller liknande som ligger vid Toftanäs vändplats och man vill nog ha linje 6 just där.
Och ja, stadsbussarna kan väl köra där, precis som i Oxie och Klagshamn. Det fanns någon expresslinje (9x) som gick till Arlöv, men jag minns inte vilken och när, det var "innan min tid".
Linje 91 tänker Du på och den vände i Malmö vid kommungränsen. Ja, eller den gick in i Burlöv, men vände på hållplats Allégatan som tillhör Malmö och zon 250.
Oxie och Klagshamn tillhör Malmö Stad. Bernstorp tillhör Burlövs kommun.
Är det ICA Maxi i Toftanäs Du tänker på? Det går väl i så fall att köra via affären och vidare till terminalen?
Hur som helst, alla linjer tillhör ju Skånetrafiken, som inte är kommunal utan tillhör Region Skåne. Att linjer är antingen stadsbussar eller regionbussar är väl bara konceptsak, det är fordonstyp och linjelängd som skiljer.
Nu är jag inte så bra på det här politiska, men jag har för mig att det finns inga kommuner (i Skåne) som kör stadstrafik på egen hand? Tror att Lund gjorde det längst av alla, men jag kan ha fel.
Citat från: Cyklisten skrivet 02 december 2008, 00:15:09 AM
Hur som helst, alla linjer tillhör ju Skånetrafiken, som inte är kommunal utan tillhör Region Skåne. Att linjer är antingen stadsbussar eller regionbussar är väl bara konceptsak, det är fordonstyp och linjelängd som skiljer.
Nu är jag inte så bra på det här politiska, men jag har för mig att det finns inga kommuner (i Skåne) som kör stadstrafik på egen hand? Tror att Lund gjorde det längst av alla, men jag kan ha fel.
Jag vet, och det är något som vi borde haft i Västtrafik-området med för här är det en enda stor röra med olika regler i olika kommuner.
Lund och Helsingborg gick väl upp i Skånetrafiken samtidigt? Eller fick Arriva trafiken 2004 i Helsingborg?
Dock har jag för mig att Burlöv har haft någon diskussion i fullmäktige om någon betalning från kommunens sida för att få ha busslinjer i kommunen. Är lite osäker här.
Hej
Det er gode billeder du har taget
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 22:31:43 PM
Vänta nu... Går 35:an till Toftängen, fortsatt till Kvarnby, Toftanäs och slutligen Öresundsterminalen?
Är man förståndig då så förlänger man även linje 6 för då får Värnhemstorget också förbindelse med Öresundsterminalen.
Bernstorp ligger i Burlövs kommun (min egentliga hemkommun). Får stadsbussar köra in i Burlöv?
Linje 35 går inte längre till Toftängen. Efter videdal fortsätter bussen ut på Sallerupsvägen och vidare mot Öresundsterminalen. Hållplatserna Virentofta och Husie skola är nerlagda, och linje 5 trafikerar liksom tidigare Toftängen och Kvarnby. Håller för övrigt med om att linje 6 är mer intressant vid Öresundsterminalen, än aktuella linje 35.
Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 08 december 2008, 00:18:36 AM
Linje 35 går inte längre till Toftängen. Efter videdal fortsätter bussen ut på Sallerupsvägen och vidare mot Öresundsterminalen. Hållplatserna Virentofta och Husie skola är nerlagda, och linje 5 trafikerar liksom tidigare Toftängen och Kvarnby. Håller för övrigt med om att linje 6 är mer intressant vid Öresundsterminalen, än aktuella linje 35.
Även linje 5 skulle kunna förlängas. Det finns ju inte längre någon förbindelse med Kvarnby och Värnhem, vilket var perfekt då jag skulle hälsa på min moster ute i Kvarnby och reste från Arlöv. Nu är närmsta vägen Pågatåg till Centralen och sedan linje 5 till Kvarnby.
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 09:16:30 AM
Jag vet, och det är något som vi borde haft i Västtrafik-området med för här är det en enda stor röra med olika regler i olika kommuner.
Lund och Helsingborg gick väl upp i Skånetrafiken samtidigt? Eller fick Arriva trafiken 2004 i Helsingborg?
Dock har jag för mig att Burlöv har haft någon diskussion i fullmäktige om någon betalning från kommunens sida för att få ha busslinjer i kommunen. Är lite osäker här.
Det är väl fortfarande så att Lund och Helsingborg har ett finger med i spelet, vad gäller stadsbusstrafiken. Bland annat har Lund en något avvikande taxa mot övriga skånska städer.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 december 2008, 00:52:27 AM
Det är väl fortfarande så att Lund och Helsingborg har ett finger med i spelet, vad gäller stadsbusstrafiken. Bland annat har Lund en något avvikande taxa mot övriga skånska städer.
Lund är nog den enda kommunen i dagsläget som är med och påverkar själv. Helsingborgstrafiken har väl upphört helt och överlåtits till Skånetrafiken?
Citat från: Svemicke skrivet 08 december 2008, 01:07:49 AM
Lund är nog den enda kommunen i dagsläget som är med och påverkar själv. Helsingborgstrafiken har väl upphört helt och överlåtits till Skånetrafiken?
Japp visst är det så. De närmaste utbyggnadsplanerna i Malmös stadsbussar är ju att man nyligen förlängt linje 1 till Malmö arena för vissa turer samt att även linje 5 och 6 ska förlängas hit, dock tror jag det senare kommer dröja då det antaligen inte finns underlag för tre linjer innan det kommit upp en del bostäder/företag dit ut och finanskrisen försenar ju dom planerna avsevärt. Vid evenemang på arenan kör ju linje 85.