Tre st Solaris Urbino 12 LE levererades till LLT den 16 maj.
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20040.jpg)
Buss 168 och i bakgrunden buss 169
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20049.jpg)
Förarplatsen
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20046.jpg)
Solaris nya förarbås grind
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20063.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20064.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20065.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20066.jpg)
Sista fyra bilderna är buss 170.
			
			
			
				Jaså, det ska vara silvergrått kring ljusen? Och även bak? Snyggt!  :D
Jag får önska Luleförarna lycka till då, och hoppas på färre felmeddelanden om "mindre fel i EBS-systemet" och "defekt stroömkrets nedre höger bak" än vad vi i Umeå har. (Jo, det står exakt så... "stroömkrets" ::) Med detta menas trasig glödlampa...
Synd att någon mindre nogrann lackerare dragit på blåfärg överallt på Ultrabussarna. Saknar även den gröna taxen. Tråkigt att man inte lackar om på ett mer seriöst sätt när det gäller så nya bussar.  >:(
			
			
			
				Jag tycker Solaris är riktigt vackra bussar och staden hade varit snyggare med fler av dem. Om förarna hade varit gladare vet jag dock inte ;)
Jag håller med om att lackeringar gärna fått göras med större omsorg, men det finns nog varken tid eller pengar för det. Men Umeås Solaris var mycket finare innan de lackades blå.
			
			
			
				Man använder sig alltså av en äldre variant av trivectorsystemet i dessa bussar, och inte C90?
Varför detta?
			
			
			
				Citat från: Josef skrivet 27 maj 2007, 16:17:52 PM
Man använder sig alltså av en äldre variant av trivectorsystemet i dessa bussar, och inte C90?
Varför detta?
Jag skulle nog säga att det är tvärt om! Om jag inte helt är ute och cycklar. Vill minnas att C90 som fanns i Norrtäljes blåbussar (bla.) var mindre avancerade än Triveco 8/Triveco 7.
			
 
			
			
				Citat från: Johan N skrivet 27 maj 2007, 18:18:26 PM
Jag skulle nog säga att det är tvärt om! Om jag inte helt är ute och cycklar. Vill minnas att C90 som fanns i Norrtäljes blåbussar (bla.) var mindre avancerade än Triveco 8/Triveco 7.
Jag anser att C90:n som funnit ett antal år i Umeås stadsbussar är minst lika avancerad som BussPC:n. Den enda stora skillnadern är ju att C90:n inte har kommunikationsradiodelen, samt att den inte rättar sig automatiskt då den ligger fel och man öppnad dörren vid en hpl. Man måste godkänna det hela med F3 eller OK... lite störande. Speciellt då framkomligheten vid buss-styrda trafikljus skär sig om man som nybörjare glömmer rätta C90:n...  :-\
			
 
			
			
				Mycket trevligt att det kom mer Solaris till Lule.
			
			
			
				Vilket land kommer dessa ifrån?
			
			
			
				CitatVilket land kommer dessa ifrån?
Solaris tillverkas i Polen och har sitt ursprung i Neoplans polska fabrik. De har dock inget med Neoplan att göra nu. 
			
 
			
			
				Mjaaaaa....Jag vet inte det jaaa.... :P
Solaris...hmmm...Mjo...ett annorlunda inslag i Svenska bussparken. Vad ersätter dem?
Trevliga bilder btw.  :)
			
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 27 maj 2007, 22:14:45 PM
Mjaaaaa....Jag vet inte det jaaa.... :P
Solaris...hmmm...Mjo...ett annorlunda inslag i Svenska bussparken. Vad ersätter dem?
Trevliga bilder btw.  :)
Äldre CN112/113 skulle jag tippa på.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 21:57:47 PM
Mycket trevligt att det kom mer Solaris till Lule.
Trevligt för inköpsekonomen... men även trevligt för passagerare och förare? Nja.....  :(
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 22:15:55 PM
Äldre CN112/113 skulle jag tippa på.
Stopp och belägg! CN112?!
Detta har jag missat totalt...har de/hadde de CN112or i vanlig trafik?!  :o :(
Tråkigt..de måste vara de sista som kör/körde med CN112or.... :'(
			
 
			
			
				Men jag reserverar mig lite, Lule brukar ha gamla bussar kvar länge men det är möjligt det ej finns 112:or kvar längre.
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 23:42:22 PM
Men jag reserverar mig lite, Lule brukar ha gamla bussar kvar länge men det är möjligt det ej finns 112:or kvar längre.
Trafik i egen regi = inget länstrafiksbolag som ställer skumma krav = möjlighet att kunna behålla gamla CN som reservbussar.
Denna möjlighet kommer inte att finnas i Umeå efter 2008-01-01. Då blir det stötig blå lågentréplast överallt, men de tre MaxCi-bussarna av 97 års modell (42, 49 och 50) får nog behållas, men enbart som reserver/förstärkningar om de får alkolås inmonterade. De blir således på sitt elfte år Umeås allra äldsta bussar.
			
 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 27 maj 2007, 22:14:45 PM
Mjaaaaa....Jag vet inte det jaaa.... :P
Solaris...hmmm...Mjo...ett annorlunda inslag i Svenska bussparken. Vad ersätter dem?
Trevliga bilder btw.  :)
De bussar som kommer att säljas är 133 och 134 bägge är CN 113.
Tyvärr har vi inte kvar någon CN 112  :'(
			
 
			
			
				Aha, ser där.
Tur jag reseverade mig, CR112:orna var ju kvar väldigt länge.
Vilken buss är du den äldsta när 133+134 sålts?
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 28 maj 2007, 01:26:04 AM
Aha, ser där.
Tur jag reseverade mig, CR112:orna var ju kvar väldigt länge.
Vilken buss är du den äldsta när 133+134 sålts?
Äldst är de tre ledvagnarna 104 , 105 och 106 som är av -87 års modell.
Bland normalbussarna som går dagligen i trafik  är det 408 som är en -89.
			
 
			
			
				Citat från: Patrik Sandström skrivet 28 maj 2007, 01:22:59 AM
De bussar som kommer att säljas är 133 och 134 bägge är CN 113.
Tyvärr har vi inte kvar någon CN 112  :'(
Vart kommer de säljas..? Alltså, vilket Exportföretag kommer de gå via...?
			
 
			
			
				Det är inte bestämt ännu vem som kommer att köpa dem. De är fortfarande i trafik och kommer tidigast att säljas under sommaren.
			
			
			
				Citat från: Patrik Sandström skrivet 28 maj 2007, 09:33:52 AM
Det är inte bestämt ännu vem som kommer att köpa dem. De är fortfarande i trafik och kommer tidigast att säljas under sommaren.
En privat gissning: Wälimaas Taxi & Buss AB för vidare export till Lapplands län i Finland...  :)
			
 
			
			
				Ja Wälimaa brukar köpa de flesta av våra bussar.
			
			
			
				Med enkelbiljett Övertorneå..
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 28 maj 2007, 10:27:44 AM
Med enkelbiljett Övertorneå..
Och vidare till t.ex Rovaniemi. Jag tror knappast att någon av alla LLT/Skelleftebussar som Wälimaa sålt till Finland kommer tillbaka till västra sidan om älven igen.
			
 
			
			
				Trevliga bilder. Verkar som man måste besöka Luleå i höst eller vinter igen.
			
			
			
				Citat från: Jacob med C skrivet 28 maj 2007, 10:56:22 AM
Trevliga bilder. Verkar som man måste besöka Luleå i höst eller vinter igen.
Hör utav dig om du är på väg upp så kan du få en guidad visning.
			
 
			
			
				Citat från: Patrik Sandström skrivet 28 maj 2007, 11:03:22 AM
Hör utav dig om du är på väg upp så kan du få en guidad visning.
Det ska även jag komma ihåg!  :D
Lule ligger ju i princip "nästgårds" från Ume. Strax norr om Skellefte bara  ;)
			
 
			
			
				Du är välkommen!!
			
			
			
				Citat från: Patrik Sandström skrivet 28 maj 2007, 11:29:12 AM
Du är välkommen!!
Nu när LLT och Skelleftebuss inte tävlar i sportturneringar mot Ultra/Polarbuss och STAB (mest pga att dessa bolag inte finns mera) är det bra att detta forum finns, så man fortfarande kan knyta kontakter med andra stadsbussförare längs kusten!  :D
Man borde återuppskapa alla de här sportturneringarna mellan förarna i Piteå, Luleå, Skellefteå, Umeå, Övik och Sundsvall nu i modern tid...
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 10:40:09 AM
Och vidare till t.ex Rovaniemi. Jag tror knappast att någon av alla LLT/Skelleftebussar som Wälimaa sålt till Finland kommer tillbaka till västra sidan om älven igen.
När jag bodde i Övertorneå fanns det en fd skelleftebuss på finska sidan i Ylitornio. Jag skulle kunna tänka mig att den hittar över till den svenska sidan ibland.  ;) Sedan har väl Wälimaas historiskt även köpt tillbaka bussar från finland? 
			
 
			
			
				Citat från: Patrik Sandström skrivet 27 maj 2007, 11:03:28 AM
Tre st Solaris Urbino 12 LE levererades till LLT den 16 maj.
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20040.jpg)
Buss 168 och i bakgrunden buss 169
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20049.jpg)
Förarplatsen
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20046.jpg)
Solaris nya förarbås grind
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20063.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20064.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20065.jpg)
(http://www.mediamax.com/f111/Hosted/Maj%202007%20066.jpg)
Sista fyra bilderna är buss 170.
Snygg buss.
Har någon fler bilder på dessa bussar?
Någon här buss snack som kör bussarna till vardags som kan berätta hur de är att köra Solaris Urbino 12 LE
			
 
			
			
				Citat från: Johan H skrivet 26 december 2007, 16:00:22 PM
Snygg buss.
Har någon fler bilder på dessa bussar?
Någon här buss snack som kör bussarna till vardags som kan berätta hur de är att köra Solaris Urbino 12 LE
Som tidigare nämnts i en annan tråd är en recension av Urbinon på gång, och kommer någon gång strax efter nyår.