Nyleverans Luleå Lokaltrafik

Startat av Patrik Sandström, 27 maj 2007, 11:03:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

Tre st Solaris Urbino 12 LE levererades till LLT den 16 maj.

Buss 168 och i bakgrunden buss 169

Förarplatsen

Solaris nya förarbås grind




Sista fyra bilderna är buss 170.

Ersa

Jaså, det ska vara silvergrått kring ljusen? Och även bak? Snyggt!  :D
Jag får önska Luleförarna lycka till då, och hoppas på färre felmeddelanden om "mindre fel i EBS-systemet" och "defekt stroömkrets nedre höger bak" än vad vi i Umeå har. (Jo, det står exakt så... "stroömkrets" ::) Med detta menas trasig glödlampa...

Synd att någon mindre nogrann lackerare dragit på blåfärg överallt på Ultrabussarna. Saknar även den gröna taxen. Tråkigt att man inte lackar om på ett mer seriöst sätt när det gäller så nya bussar.  >:(

bussgrabben

Jag tycker Solaris är riktigt vackra bussar och staden hade varit snyggare med fler av dem. Om förarna hade varit gladare vet jag dock inte ;)

Jag håller med om att lackeringar gärna fått göras med större omsorg, men det finns nog varken tid eller pengar för det. Men Umeås Solaris var mycket finare innan de lackades blå.

Josef

Man använder sig alltså av en äldre variant av trivectorsystemet i dessa bussar, och inte C90?
Varför detta?

Johan N

#4
Citat från: Josef skrivet 27 maj 2007, 16:17:52 PM
Man använder sig alltså av en äldre variant av trivectorsystemet i dessa bussar, och inte C90?
Varför detta?

Jag skulle nog säga att det är tvärt om! Om jag inte helt är ute och cycklar. Vill minnas att C90 som fanns i Norrtäljes blåbussar (bla.) var mindre avancerade än Triveco 8/Triveco 7.

Ersa

Citat från: Johan N skrivet 27 maj 2007, 18:18:26 PM
Jag skulle nog säga att det är tvärt om! Om jag inte helt är ute och cycklar. Vill minnas att C90 som fanns i Norrtäljes blåbussar (bla.) var mindre avancerade än Triveco 8/Triveco 7.

Jag anser att C90:n som funnit ett antal år i Umeås stadsbussar är minst lika avancerad som BussPC:n. Den enda stora skillnadern är ju att C90:n inte har kommunikationsradiodelen, samt att den inte rättar sig automatiskt då den ligger fel och man öppnad dörren vid en hpl. Man måste godkänna det hela med F3 eller OK... lite störande. Speciellt då framkomligheten vid buss-styrda trafikljus skär sig om man som nybörjare glömmer rätta C90:n...  :-\

Bussmicke

Mycket trevligt att det kom mer Solaris till Lule.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Vilket land kommer dessa ifrån?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

CitatVilket land kommer dessa ifrån?

Solaris tillverkas i Polen och har sitt ursprung i Neoplans polska fabrik. De har dock inget med Neoplan att göra nu.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Mjaaaaa....Jag vet inte det jaaa.... :P
Solaris...hmmm...Mjo...ett annorlunda inslag i Svenska bussparken. Vad ersätter dem?

Trevliga bilder btw.  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 27 maj 2007, 22:14:45 PM
Mjaaaaa....Jag vet inte det jaaa.... :P
Solaris...hmmm...Mjo...ett annorlunda inslag i Svenska bussparken. Vad ersätter dem?

Trevliga bilder btw.  :)


Äldre CN112/113 skulle jag tippa på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 21:57:47 PM
Mycket trevligt att det kom mer Solaris till Lule.

Trevligt för inköpsekonomen... men även trevligt för passagerare och förare? Nja.....  :(

Kvarne

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 22:15:55 PM

Äldre CN112/113 skulle jag tippa på.

Stopp och belägg! CN112?!
Detta har jag missat totalt...har de/hadde de CN112or i vanlig trafik?!  :o :(

Tråkigt..de måste vara de sista som kör/körde med CN112or.... :'(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Men jag reserverar mig lite, Lule brukar ha gamla bussar kvar länge men det är möjligt det ej finns 112:or kvar längre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#14
Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 23:42:22 PM
Men jag reserverar mig lite, Lule brukar ha gamla bussar kvar länge men det är möjligt det ej finns 112:or kvar längre.

Trafik i egen regi = inget länstrafiksbolag som ställer skumma krav = möjlighet att kunna behålla gamla CN som reservbussar.
Denna möjlighet kommer inte att finnas i Umeå efter 2008-01-01. Då blir det stötig blå lågentréplast överallt, men de tre MaxCi-bussarna av 97 års modell (42, 49 och 50) får nog behållas, men enbart som reserver/förstärkningar om de får alkolås inmonterade. De blir således på sitt elfte år Umeås allra äldsta bussar.