Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Håkan W skrivet 15 november 2008, 19:59:19 PM

Titel: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Håkan W skrivet 15 november 2008, 19:59:19 PM
Första snön i Umeå för i år, och som ett brev på posten så blir det problem Bärnstensvägen.
Snackade kort med föraren och han tyckte att det var dålig kvalite på en helt ny buss. Jag
kunde inte låta bli att ta till den gamla "det var bättre för" snacket". För det var ju så att för 15 år sen
så fanns det ju "on-spot" och de var ju onekligen ganska bra mellan varven.

Första bilden ser man inte så mycket av den gått av vägen. Men från aktern syns det bättre.

(http://i383.photobucket.com/albums/oo273/hw741/DSC00107.jpg)

(http://i383.photobucket.com/albums/oo273/hw741/DSC00108.jpg)



Hyfsat svårt att få till bilderna med kameramobil, men dokumentationen får gå före det estitiken.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 20:08:14 PM
Det ingår i internutbildningen att aldrig någonsin stanna på hpl Kvartsvägen (näst längst ut på linje 1 mot Carlshöjd) vid halka, utan låta folket kliva av uppe på krönet i korsningen istället. De nya B9S är väldigt bekväma, men har enligt uppgift ungefär samma vinteregenskaper som föregångaren "28:an" med dåliga däck, dvs mindre bra. Har utvecklingen hos Volvo inte gått så mycket framåt de senaste decennierna?

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra1/Veolia_1093_1028_Backenv_070220.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra/Veo1028_Ume_070309a.jpg)
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 20:10:32 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).

Om man prompt ska ha Volvo tillverkar ju de även ledvagnar med bakmotorer, men sådana vill ju tyvärr ingen köpa i Sverige. :(
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Danne B. skrivet 15 november 2008, 20:12:07 PM
Citat från: Håkan W skrivet 15 november 2008, 19:59:19 PM
Jag kunde inte låta bli att ta till den gamla "det var bättre för" snacket". För det var ju så att för 15 år sen så fanns det ju "on-spot" och de var ju onekligen ganska bra mellan varven.

Hade man On-Spot på bussar? Var detta vanligt? Vilka bussar hade det?

//Danne
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 november 2008, 20:12:16 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).

Så kom det klassiska Klagomål Swebus igen..
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:21:52 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2008, 20:12:16 PM
Så kom det klassiska Klagomål Swebus igen..

Och den här kommentar är lika (o)nödig som dina (ständiga) kommentarer om Skåne?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Hagri skrivet 15 november 2008, 20:22:23 PM
Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:10:32 PM
Om man prompt ska ha Volvo tillverkar ju de även ledvagnar med bakmotorer, men sådana vill ju tyvärr ingen köpa i Sverige. :(
Är det bättre med drift på släpet?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 20:23:14 PM
Citat från: Danne B. skrivet 15 november 2008, 20:12:07 PM
Hade man On-Spot på bussar? Var detta vanligt? Vilka bussar hade det?

Ledvagnar av 80-talsmodeller levererade till bl.a Jämtlandsbuss och Polarbuss hade ofta on-spot. Huruvida 28:an på bilden ovan och systern 27 hade det vågar jag inte svara på, men gamla Polarbuss 93, 94 och 95 hade denna utrustning som nya:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra/Veo1093_Car_070307.JPG)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra5/Veo1093_1094_Gar_070819.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra5/Veo1045_Gar_070831.jpg)
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 20:24:49 PM
Citat från: Hagri skrivet 15 november 2008, 20:22:23 PM
Är det bättre med drift på släpet?

Det vet jag inte, men de Scania CN113ALB som Polarbuss & Veolia körde med fastnade då aldrig lika enkelt som en Volvo B10MA.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 november 2008, 20:26:26 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:21:52 PM
Och den här kommentar är lika (o)nödig som dina (ständiga) kommentarer om Skåne?

Och ni är så fixerade vid Norrland så det liknar ingenting..
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 20:27:24 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland

Upphandling = Lägsta anbudet = Billigaste bussmodellen? Vinnaren måste ju ha lite vinst för att kunna bedriva trafik.
Scania hade för lång leveranstid för den korta trafikstarttiden och jag antar att en Volvo "B12BLEA" är dyrare än en B9S.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Danne B. skrivet 16 november 2008, 07:28:47 AM
Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:23:14 PM
Ledvagnar av 80-talsmodeller levererade till bl.a Jämtlandsbuss och Polarbuss hade ofta on-spot. Huruvida 28:an på bilden ovan och systern 27 hade det vågar jag inte svara på, men gamla Polarbuss 93, 94 och 95 hade denna utrustning som nya

Där ser man! Tackar för infon!!!

//Danne
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Jo skrivet 16 november 2008, 08:51:45 AM
Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:27:24 PM
Upphandling = Lägsta anbudet = Billigaste bussmodellen? Vinnaren måste ju ha lite vinst för att kunna bedriva trafik.
Scania hade för lång leveranstid för den korta trafikstarttiden och jag antar att en Volvo "B12BLEA" är dyrare än en B9S.

Du får väl ta och placera lite barlast över höger drivhjul.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Fredde skrivet 16 november 2008, 13:31:31 PM
Ja dom är ju inte optimala på vinter´n... Levereras dom med enbart rullmönster?

/Fredde (nu snöar det i Sthlm ;D)

Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 16 november 2008, 15:51:24 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 16 november 2008, 13:31:31 PM
Ja dom är ju inte optimala på vinter´n... Levereras dom med enbart rullmönster?

Något fel på däcken är det inte på de nya Umebussarna. Nya grovmönstrade vinterdäck. :)
Men nog borde man börja göra nåt åt de hållplatser som placerats i branta uppförsbackar... som den på bilden i ursprungsinlägget samt 4-5 till på andra ställen runtom stan.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Haakon skrivet 16 november 2008, 16:12:59 PM
Ja, den där diskutionen kommer ju alltid upp när det vankas vinterhalka. Vad man får sätta på vilken axel, eller när man får byta ut ett slitet däck kan nog variera från depå till depå. Swebus i Jkpg hade ett leasingavtal med Michelin, vilket försvårade däckbytena. Fick inte byta ut däcken innan de var helt utslitna, även att snön legat på vägarna länge. Att bara få ha rulldäck och inte "gripdäck" som framdäck, bara för att spara diesel verkade vara ett tanigt argument när krockskadorna ökade vintertid. Om ett däck satt på en speciell buss, på en speciell axel, så skulle däcket sitta där tills att det blev helt utslitet. Skulle det vara så att ena sidan av nån anledning blev utslitet tidigare, fick bara det däcket bytas. Enda undantaget var drivdäcken, där fick båda bytas även om ett var i ok skick. Det däcket kunde sedan paras ihop med ett annat i samma skick. Lite knasigt kan det ju kännas att man får ha ett helt blankslitet däck på stödaxeln helt lagligt...
Finns säkert fler som känner igen sig här... eller hur?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 16 november 2008, 23:54:01 PM
Nja, det är väl bara yttre på tvillingmontage som får vara nästan hur slitet som helst, stödaxeln ska ha godkänt mönsterdjup. Även om många vill tro/få anställda att tro att den axeln inte "räknas" tyvärr.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Karsten skrivet 17 november 2008, 00:07:49 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 00:00:17 AM
Även SJ Buss i Jönköping hade OnSpot på flera ledvagnar.

Precis som de vagnar i 18XX-serien hos Nacka/Värmdö har alltså. Tyvärr har denna utrustning gradvis försämrats sedan 2002, nu var det väldigt länge sedan jag körde någon 18-vagn med fungerande kedjor.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: homer skrivet 17 november 2008, 00:14:58 AM
Swebus 5512-5548 har också onspot
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 november 2008, 00:19:11 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 00:00:17 AM
Även SJ Buss i Jönköping hade OnSpot på flera ledvagnar.

onspot?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Karsten skrivet 17 november 2008, 00:20:13 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2008, 00:19:11 AM
onspot?

Kedjor som "vispas" in under drivhjulen för att få bättre fäste.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 november 2008, 00:28:45 AM
okej
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Haakon skrivet 17 november 2008, 00:54:40 AM
Det stämmer som du säger Trafikar´n att det är lagligt att ha det yttre tvillingdäcket blankt medans det inre får vara "nytt". Men i miljötänkarnas värld så borde det väl ändras på också eftersom det inre däcket slits mycket hårdare, och på kortare tid ned, för att det skiljer för mycket på rulldiametern jämfört med det yttre. 3-4mm differans anses som ok mellan däcken, men ofta skiljer det mer. En klen tröst här är väl att de nya däcken sägs vara fria från de skadliga HA-oljorna.
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Börje skrivet 17 november 2008, 16:53:26 PM

I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 17 november 2008, 17:19:47 PM
Citat från: Börje skrivet 17 november 2008, 16:53:26 PM
I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?

De nyaste bussar jag sett med differentialspärr var de Carrus Vegor som Danielssons Buss, Brunflo Buss och KR Trafik inköpte sent år 2000 med trafikstart i Brunflo, Ragunda och Berg/Orrviken 2001-01-01 (med RYC-regskyltar). Ingen nyare buss jag kört efter dessa av årsmodell -01 har jag sett en riktig diffspärr på, utan bara mindre effektiva automatiserade lösningar som TC, ASR och annat.

I Umeå tätort har vi numera bara diffspärr på de tre MaxCi-vagnarna, som gärna plöjer genom snön som stridsvagnar när boogie- och ledvagnarna kört fast (och där lyckades jag ännu en gång klämma in ytterligare en fördel med MaxCin) ;)
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: JDS skrivet 17 november 2008, 17:22:12 PM
Citat från: Börje skrivet 17 november 2008, 16:53:26 PM
I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?


Går det överhuvudtaget att prata teknik på busstillverkarnas (eller för den delen köparnas) styrelsemöten?
Titel: SV: Haveri - Första snön i Umeå
Skrivet av: Cero skrivet 17 november 2008, 17:56:24 PM
Citat från: JDS skrivet 17 november 2008, 17:22:12 PM
Går det överhuvudtaget att prata teknik på busstillverkarnas (eller för den delen köparnas) styrelsemöten?

Så länge det är kortsiktiga vinster, korta tidsramar, tighta upphandlingar och lägsta pris (eller helst ännu lägre) som gäller så går det nog inte att prata teknik, funktionalitet och kvalitet i styrelserummen, nej.