Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM

Titel: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM


    Bilderna är tagna 15/10 och arbetet är inne på sin andra vecka. Det mesta jobbet som är gjort från föregående vecka är att fortsatt rivning av bakstammen.

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-8.jpg?t=1226388733)

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-7.jpg?t=1226388808)

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-6.jpg?t=1226388827)

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-5.jpg?t=1226388851)

    //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 11 november 2008, 10:43:22 AM
Den är skapligt kvaddad alltså! Om jag får gissa tror jag nog det kommer dröja åtminstone fram till en bra bit in på våren, kanske rentav försommaren innan den är helt klar.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 10:46:17 AM
Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 10:43:22 AM
Den är skapligt kvaddad alltså! Om jag får gissa tror jag nog det kommer dröja åtminstone fram till en bra bit in på våren, kanske rentav försommaren innan den är helt klar.

   Den är beräknad att vara klar innan jul  ;D

   //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 november 2008, 10:53:39 AM
Trvligt trevligt
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 11 november 2008, 14:50:39 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 10:46:17 AM
   Den är beräknad att vara klar innan jul  ;D

   //Niclas

Vad är det som är kvar att fixa?
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 18:05:35 PM
Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 14:50:39 PM
Vad är det som är kvar att fixa?

   Det ser du väl på bilden ;)

   Skämt o sidå. Bilder här är tagna för snart 4 veckor sen och det har hänt lite mer på bussen sen dom är tagna. Det kommer att komma fler bilder snart från arbetet på den. Det stora arbetet blir sen när man får bakstycket till den som bör komma om ca 1-2 veckor. Det var ca 7 veckors leveranstid på det och den kostar ca 5,000 EUR. Sedan är det en hel del jobb med ny kabeldragning efter det att karossen är fixad. Motor och växellåda skall in i den också, men det är ca 1 dags jobb.

   //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 18:46:46 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 18:05:35 PM
   Det ser du väl på bilden ;)

   Skämt o sidå. Bilder här är tagna för snart 4 veckor sen och det har hänt lite mer på bussen sen dom är tagna. Det kommer att komma fler bilder snart från arbetet på den. Det stora arbetet blir sen när man får bakstycket till den som bör komma om ca 1-2 veckor. Det var ca 7 veckors leveranstid på det och den kostar ca 5,000 EUR. Sedan är det en hel del jobb med ny kabeldragning efter det att karossen är fixad. Motor och växellåda skall in i den också, men det är ca 1 dags jobb.

   //Niclas

En gissning från min sida är att det som tar tid är att få bort allt som är skadat, sedan rikta och laga allt som ska finnas under plåten och rikta alla balkar och annat som blivit snett och förstört under krocken. Det är nog också rätt mycket arbete att rikta och byta ut trasiga bärande balkar och liknande. När sedan den nya plåten kommer och andra karossdetaljer blir det kanske mer som att sätta ihop en byggsats

Hur som helst är jag glad över att man satsar på att återuppbygga bussen och inte skrota. Men mycket jobb är det :)
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 11 november 2008, 19:13:27 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 18:46:46 PM
En gissning från min sida är att det som tar tid är att få bort allt som är skadat, sedan rikta och laga allt som ska finnas under plåten och rikta alla balkar och annat som blivit snett och förstört under krocken. Det är nog också rätt mycket arbete att rikta och byta ut trasiga bärande balkar och liknande. När sedan den nya plåten kommer och andra karossdetaljer blir det kanske mer som att sätta ihop en byggsats

Hur som helst är jag glad över att man satsar på att återuppbygga bussen och inte skrota. Men mycket jobb är det :)

När den är nyreparerad kommer den nog bli snyggast av 370-381.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 20:09:59 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 18:46:46 PM
En gissning från min sida är att det som tar tid är att få bort allt som är skadat, sedan rikta och laga allt som ska finnas under plåten och rikta alla balkar och annat som blivit snett och förstört under krocken. Det är nog också rätt mycket arbete att rikta och byta ut trasiga bärande balkar och liknande. När sedan den nya plåten kommer och andra karossdetaljer blir det kanske mer som att sätta ihop en byggsats

Hur som helst är jag glad över att man satsar på att återuppbygga bussen och inte skrota. Men mycket jobb är det :)

   Allt riktningsarbeten är klart nu, men det återstår en del arbeten runt om bussen också som inte är så stora men ändå tar sin tid. Bussen blev ju ganska kantstött lite här och var på färden ut genom stan med bla två trafikljusstolpar nerkörda med höger sida. Man har dessutom passat på att byta ut en bränsletank som var lite väl rostig.

   Skall försöka hinna med att lägga ut bilder imorgon från vecka tre:s arbete.

   //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 11 november 2008, 22:57:21 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 20:09:59 PM
   Allt riktningsarbeten är klart nu, men det återstår en del arbeten runt om bussen också som inte är så stora men ändå tar sin tid. Bussen blev ju ganska kantstött lite här och var på färden ut genom stan med bla två trafikljusstolpar nerkörda med höger sida. Man har dessutom passat på att byta ut en bränsletank som var lite väl rostig.

   Skall försöka hinna med att lägga ut bilder imorgon från vecka tre:s arbete.

   //Niclas

Har man fortfarande inte fått tag i han (eller hon) som gjorde det? Det måste ju finnas spår inne i bussen, typ tumavtryck och sånt. Har polisen inte undersökt bussen?
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 23:04:13 PM
Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 22:57:21 PM
Har man fortfarande inte fått tag i han (eller hon) som gjorde det? Det måste ju finnas spår inne i bussen, typ tumavtryck och sånt. Har polisen inte undersökt bussen?

  Visst har man funnit spår inne i bussen, men inte så att man kan binda någon till brottet.

  //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 12 november 2008, 11:58:33 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 23:04:13 PM
  Visst har man funnit spår inne i bussen, men inte så att man kan binda någon till brottet.

  //Niclas

Okej, tycker ändå det verkar lite märkligt. Något måste man ju ha hittat.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: yngrot skrivet 12 november 2008, 13:19:57 PM
Hmm rostig bränsletank på en rätt ny buss???
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 13:59:48 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 november 2008, 13:19:57 PM
Hmm rostig bränsletank på en rätt ny buss???

Bränsletank????? Den sitter över höger framhjul.

/Janne
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Rickard skrivet 12 november 2008, 14:16:16 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 13:59:48 PM
Bränsletank????? Den sitter över höger framhjul.

/Janne

Men den måste ju vara skyddad? Kan knappast vara blottad i hjulhuset med tanke på allt som kan spruta upp där vid olika väderlekar. Hur mycket rymmer en dån här tank förresten? Den kan ju inte vara alltför stor.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 14:48:27 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM

    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-7.jpg?t=1226388808)


Är det denna tank som syns bakom bakhjulet som menas, så är det ljuddämparen har jag för mig.

/Janne
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 12 november 2008, 15:09:33 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM

    Bilderna är tagna 15/10 och arbetet är inne på sin andra vecka. Det mesta jobbet som är gjort från föregående vecka är att fortsatt rivning av bakstammen.
 
    (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-7.jpg?t=1226388808)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG244166YNN31699_Neo_N4416_Cent-5.jpg?t=1226388851)

    //Niclas

Man blir gråtfärdig när man ser vilka skador som den som stal bussen orsakat..
Vill inte tänka på vad det kostar att laga den men det blir billigare än en ny buss.
okej nu är det ju försäkringsbolaget som står för reperationen men ändå.
Kan tänka mig att de nästan vart chockade när de fick se bussen första gången.
Ser fram emot en fortsättning med bildreportage fram till trafikstarten med bussen igen.
Kanske t.o.m Niklas Rosenius får köra premiärturen.

Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 12 november 2008, 16:27:40 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 12 november 2008, 15:09:33 PM
Man blir gråtfärdig när man ser vilka skador som den som stal bussen orsakat..
Vill inte tänka på vad det kostar att laga den men det blir billigare än en ny buss.
okej nu är det ju försäkringsbolaget som står för reperationen men ändå.
Kan tänka mig att de nästan vart chockade när de fick se bussen första gången.
Ser fram emot en fortsättning med bildreportage fram till trafikstarten med bussen igen.
Kanske t.o.m Niklas Rosenius får köra premiärturen.



   Jodå, skall försöka sno åt mig en provtur av den innan den kommer ut itrafik.

   Angående bränsletanken som byttes kommer det en bild på den i senare del. På dessa bussar är det 3 st bränsletankar enligt uppgift från personen som håller på med bussen. Det är den tanken som sitter längst ner precis bakom höger framhjul som bytts ut. Att den bytts ut var för att den var ganska rostig på utsidan så när det ändå var lite jobb runt den så byte man ut den.

   //Niclas
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Stinsen skrivet 13 november 2008, 00:17:47 AM
Citat från: Rickard skrivet 12 november 2008, 11:58:33 AM
Okej, tycker ändå det verkar lite märkligt. Något måste man ju ha hittat.

Jo men bara för att man hittat fingeravtryck (eller DNA) så betyder det inte att man vet vem som begått brottet. Det finns ju inget register över allas fingeravtryck och DNA utan bara dem som begått grova brott förr.

Finns personen inte i polisensregister och om personen inte åker fast för något annat brott i framtiden så kommer denne säkerligen "klara sig". Men så snart personen blir tagen för ett allvarligare brott så kommer hans/hennes fingeravtryck (eller DNA) att kollas i register och då blir det "torsk" även för den här buss-stölden.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 november 2008, 00:57:20 AM
Citat från: Stinsen skrivet 13 november 2008, 00:17:47 AM
Jo men bara för att man hittat fingeravtryck (eller DNA) så betyder det inte att man vet vem som begått brottet. Det finns ju inget register över allas fingeravtryck och DNA utan bara dem som begått grova brott förr.

Finns personen inte i polisensregister och om personen inte åker fast för något annat brott i framtiden så kommer denne säkerligen "klara sig". Men så snart personen blir tagen för ett allvarligare brott så kommer hans/hennes fingeravtryck (eller DNA) att kollas i register och då blir det "torsk" även för den här buss-stölden.

Men hur många fingeravtryck kan det inte finnas i en buss? Alla fingeravtryck från dels alla förare och inte minst alla passagerare. Det borde också finnas en hel hög fingeravtryck från tekniker och andra som underhåller bussen. Att skilja ut allt detta från en gärningsmans fingeravtryck kan inte vara lätt
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: jocke skrivet 13 november 2008, 11:25:16 AM
Har de inte lösts ännu kommer de inte lösas.
Enda sättet detta löses på är om någn som vet vem som gjort de skvallrar.
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 13 november 2008, 13:58:39 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 14:48:27 PM
Är det denna tank som syns bakom bakhjulet som menas, så är det ljuddämparen har jag för mig.

/Janne

Är väll ljuddemparen
Titel: SV: Reparation av GUB 380 del 2
Skrivet av: Stinsen skrivet 13 november 2008, 22:23:56 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 november 2008, 00:57:20 AM
Men hur många fingeravtryck kan det inte finnas i en buss? Alla fingeravtryck från dels alla förare och inte minst alla passagerare. Det borde också finnas en hel hög fingeravtryck från tekniker och andra som underhåller bussen. Att skilja ut allt detta från en gärningsmans fingeravtryck kan inte vara lätt

Tja, man skulle ju kunna göra så att städpersonalen som parkerar på rampen torkar av ratten det sista dem gör, då är det i princip bara gärningsmannens fingeravtryck där. Men visst, generellt är det svårt på en plats där många vistas. Säg att personen som körde har slaigt i t.ex huvudet och blödit, då har du genast dna vilket en erfaren polistekniker hittar direkt vid en brottsplatsundersökning.

Sen är det väl tyvärr så att detta fall inte lär klaras upp som jocke skriver. I Polisens synvinkel är detta case förmodligen lagt i s.k. "balans". Dvs man arbetar inte aktivt med det för det finns inga spaningsuppslag. Då lägger man krutet på case som man kan komma någonvart med. Säg att det på något vis kommer fram rykten eller skvaller om vem som ev kan ha kört, då tas fallet upp till utredning igen och förhör och provtagning samt matchning av ev Dna ch fingeravtryck.