Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 09:29:01 AM

Titel: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 09:29:01 AM

   Dessa två norrmänn från Sporveisbussenes Turbiler stod vid parkeringen i närheten av NE-platsen.

   Nr. 303

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/MB_416CDI_Sprinter_SU20845_Sporveis.jpg?t=1225096018)

  Nr. 885

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/MB_416CDI_Sprinter_DK59560_Sporveis.jpg?t=1225096114)

   //Niclas
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 oktober 2008, 09:33:35 AM
Trevligt, så dessa har inv.nr. Jag har då aldrig sett några nummer på dessa bussar.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 09:56:38 AM
Härligt med länder som har registreringsskyltar där man kan se varifrån fordonen kommer!
Men SU på ett fordon från Oslo ????

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 10:05:13 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 09:56:38 AM
Härligt med länder som har registreringsskyltar där man kan se varifrån fordonen kommer!
Men SU på ett fordon från Oslo ????

/B

Som vi diskuterat förut: de båda bokstäverna i norska registreringsnummer visar var bussen har registreringsbesiktigats. Inte nödvändigtvis var den hör hemma. Det kan därför vara där generalagenten finns som är avgörande. Eller när det gäller Vest-bussar, som brukar ha regnummer på UA, där tillverkningen har skett. Dessa registreras ofta i Nordfjordeid.
Om fordonet flyttas inom Norge får det också i regel behålla sitt registreringsnummer.

Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 10:09:08 AM
Reagerade lite på just SU  :o - En landsbeteckning som tidigare fanns att se på lastbilar från Sovjetunionen och var mycket ovanligt at skåda.  Såg man ett SU-reggat fordon så var det till 95% en lastbil från åkeriet "Sovtransauto".

Men det är ju samma typ av fordon och de ser också ut att vara av samma ålder mm.
Nåja, Oslo Sporveier A/S får väl inte driva trafik utanför det egna området?

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 10:45:08 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2008, 09:33:35 AM
Trevligt, så dessa har inv.nr. Jag har då aldrig sett några nummer på dessa bussar.

   På dessa står invnr på högerbakhörn.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/MB_416CDI_Sprinter_DK59560_Sporv-1.jpg?t=1225100641)

   //Niclas
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: robbes skrivet 27 oktober 2008, 10:59:49 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 10:45:08 AM
   På dessa står invnr på högerbakhörn.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/MB_416CDI_Sprinter_DK59560_Sporv-1.jpg?t=1225100641)

   //Niclas

du menar det där minimala ovanför bakljuset på stolpen?
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 11:12:28 AM
Citat från: robbes skrivet 27 oktober 2008, 10:59:49 AM
du menar det där minimala ovanför bakljuset på stolpen?

   Japp, det är det jag menade  :D

   //Niclas
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 12:25:13 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 10:09:08 AM
Nåja, Oslo Sporveier A/S får väl inte driva trafik utanför det egna området?

/B

Nu skall jag inte trassla in mig i Oslo Sporveier, ägandeförhållanden med mera. Men Oslo Sporveier finns inte mer. De har fusionerats med SL (Stor-Oslo Lokaltrafik) i Ruter AS.
Bussarna på bilden tillhör Sporveisbussenes turbiler. Det är ett företag i Unibuss-koncernen och bedriver ren beställningsverksamhet. Självklart får de köra var de vill.

Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 12:45:55 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 12:25:13 PM
Nu skall jag inte trassla in mig i Oslo Sporveier, ägandeförhållanden med mera. Men Oslo Sporveier finns inte mer. De har fusionerats med SL (Stor-Oslo Lokaltrafik) i Ruter AS.
Bussarna på bilden tillhör Sporveisbussenes turbiler. Det är ett företag i Unibuss-koncernen och bedriver ren beställningsverksamhet. Självklart får de köra var de vill.

Men, då får alltså ett kommunalt bolag (som i princip inte kan gå i konkurs) i Norge konkurrera med andra privata företag..
Huvva!!  :o :o
I Sverige får ju inte kommunala bolag konkurrera på den "fria" marknaden... om jag nu inte missminner mig fel
/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bergenga skrivet 27 oktober 2008, 13:12:18 PM
Unibuss AS/Sporveisbussenes turbiler AS eies 100% av Oslo kommune (gjennom diverse mellomselskaper), men det er vel ikke galt når det drives som aksjeselskap? Kommunen opptrer som en eier som må gå inn med penger hvis det skulle bli behov for mer, og det er vel ikke veldig forskjellig fra vanlige private selskap? Eneste forskjellen er vel at det er folkevalgte som skal ta avgjørelsene, tror jeg.

Om det skulle være feil at Unibuss konkurrerer, kunne vel heller ikke Nettbuss-konsernet fått lov til å konkurrere. Nettbuss AS eies 100% av Norges Statsbaner (NSB), som eies 100% av den norske stat. Nettbuss driver som kjent trafikk i blant annet Sverige og Danmark.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 13:36:11 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 13:12:18 PM
Unibuss AS/Sporveisbussenes turbiler AS eies 100% av Oslo kommune (gjennom diverse mellomselskaper), men det er vel ikke galt når det drives som aksjeselskap? Kommunen opptrer som en eier som må gå inn med penger hvis det skulle bli behov for mer, og det er vel ikke veldig forskjellig fra vanlige private selskap? Eneste forskjellen er vel at det er folkevalgte som skal ta avgjørelsene, tror jeg.

Om det skulle være feil at Unibuss konkurrerer, kunne vel heller ikke Nettbuss-konsernet fått lov til å konkurrere. Nettbuss AS eies 100% av Norges Statsbaner (NSB), som eies 100% av den norske stat. Nettbuss driver som kjent trafikk i blant annet Sverige og Danmark.


I princip icke  8) men i Sverige är statliga och kommunala AktieBolag likställda med statligaoch kommunala förvaltningar.  De flesta kommunala bussbolag är därför sålda till privata bolag.
Kommunala (buss)bolag får inte agera som privata eftersom det då skulle snedvrida konkurrensen.
Jo.  Nog vet jag att exv Orusttrafiken, en privat bussoperatör i Sverige ägs av Nettbuss vilket ju i sin tur ägs av NSB men dessa "statliga" bolag konkurrerar ju inte i Norge utan i "utlandet" från Norge sett.
Men jag skulle vilja se den dag då exv. GS (ett helägt kommunalt bolag) börjar konkurrera om busstrafiken i Skåne i konkurrens med exv Arriva, Veolia etc..
;D

/Bengt
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 14:28:04 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 13:36:11 PM

Kommunala (buss)bolag får inte agera som privata eftersom det då skulle snedvrida konkurrensen.
Jo.  Nog vet jag att exv Orusttrafiken, en privat bussoperatör i Sverige ägs av Nettbuss vilket ju i sin tur ägs av NSB men dessa "statliga" bolag konkurrerar ju inte i Norge utan i "utlandet" från Norge sett.
Men jag skulle vilja se den dag då exv. GS (ett helägt kommunalt bolag) börjar konkurrera om busstrafiken i Skåne i konkurrens med exv Arriva, Veolia etc..
;D

/Bengt

Vad jag vet har Göteborgs Spårvägar kvar sin beställningsavdelning och kör även utanför den egna kommunen. Likaså har kommunalägda Skelleftebuss en rätt omfattande beställningsverksamhet. För övrigt har Nettbuss också beställningsverksamhet i Norge.
Du tycks blanda ihop det med upphandlad linjetrafik. Där har de kommunala bussbolagen betydligt mindre möjligheter att agera utanför egen och angränsande kommuner.
Att bussarna får gå utanför det egna området visas ju också av att bilden är tagen vid bussparkeringen Shell Stadstjänaregatan, alltså intill Nils Ericsonstermnalen i Göteborg.



Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 14:41:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 14:28:04 PM
Vad jag vet har Göteborgs Spårvägar kvar sin beställningsavdelning och kör även utanför den egna kommunen. Likaså har kommunalägda Skelleftebuss en rätt omfattande beställningsverksamhet. För övrigt har Nettbuss också beställningsverksamhet i Norge.
Du tycks blanda ihop det med upphandlad linjetrafik. Där har de kommunala bussbolagen betydligt mindre möjligheter att agera utanför egen och angränsande kommuner.
Att bussarna får gå utanför det egna området visas ju också av att bilden är tagen vid bussparkeringen Shell Stadstjänaregatan, alltså intill Nils Ericsonstermnalen i Göteborg.


.. men detta innebär ju att ett kommunalt ägt bolag konkurrerar på den "privata" öppna marknaden !  :o  :o
Och eftersom en kommun, bank eller stat inte kan tillåtas gå i konkurs så kan ju det kommunala bolaget dumpa marknaden..  ::)
En mycket konstig dubbelsits..
De flesta andra kommunägda bussbolag är ju numera utsålda!  Vad säger förresten EU:s konkurrensmyndigheter om detta?

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 14:43:00 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 12:25:13 PM
Nu skall jag inte trassla in mig i Oslo Sporveier, ägandeförhållanden med mera. Men Oslo Sporveier finns inte mer. De har fusionerats med SL (Stor-Oslo Lokaltrafik) i Ruter AS.
Bussarna på bilden tillhör Sporveisbussenes turbiler. Det är ett företag i Unibuss-koncernen och bedriver ren beställningsverksamhet. Självklart får de köra var de vill.


Om jag nu inte förstått det hela rätt från det att jag ar i Oslo i våras så är SL en trafikhuvudman i likhet med exv. Västtrafik eller SL i Stockholm.  En trafikhuvudman som i Sverige inte har några egna fordon men som upphandlar trafiken i konkurrens av olika privata bussoperatörer.

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Knut skrivet 27 oktober 2008, 15:46:30 PM
Sporveisbussenes Turbiler er et aksjeselskap som KAN gå konkurs. Det samme kan Unibuss og Nettbuss. Disse er aksjeselskaper på lik linje med Concordia og Veolia. Disse kan også levere inn anbud hvor de vil. Det er derfor gamle Oslo Sporveier ble splittet opp en gang. Da kunne selskapene selges og evt levere inn anbud andre steder. Unibuss er jo ganske store i Vestfold
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 16:48:41 PM
Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2008, 15:46:30 PM
Sporveisbussenes Turbiler er et aksjeselskap som KAN gå konkurs. Det samme kan Unibuss og Nettbuss. Disse er aksjeselskaper på lik linje med Concordia og Veolia. Disse kan også levere inn anbud hvor de vil. Det er derfor gamle Oslo Sporveier ble splittet opp en gang. Da kunne selskapene selges og evt levere inn anbud andre steder. Unibuss er jo ganske store i Vestfold

På samma sätt kan av staten eller kommunen ägda aktiebolag i Sverige gå i konkurs. Den minnesgode minns kanske att SJ AB var nära en konkurs för drygt fem år sedan. Tidigare hände det att kommunerna bedrev sin bussrörelse som förvaltning men numera är alla kommunägda bussrörelser aktiebolag.
SL finns alltså inte kvar i Oslo utan i dag heter det Ruter AS, som var en fusionering (jag använder det norska ordet) av SL och Oslo Sporveier. Det är rätt uppfattat att det är en upphandlingsorganisation - eller huvudman om man så vill - utan egna fordon.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 16:54:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 16:48:41 PM
På samma sätt kan av staten eller kommunen ägda aktiebolag i Sverige gå i konkurs. Den minnesgode minns kanske att SJ AB var nära en konkurs för drygt fem år sedan. Tidigare hände det att kommunerna bedrev sin bussrörelse som förvaltning men numera är alla kommunägda bussrörelser aktiebolag.
SL finns alltså inte kvar i Oslo utan i dag heter det Ruter AS, som var en fusionering (jag använder det norska ordet) av SL och Oslo Sporveier. Det är rätt uppfattat att det är en upphandlingsorganisation - eller huvudman om man så vill - utan egna fordon.

Kan är en sak men har någon sett ett statligt eller kommunalt bolag gå i kokurs.. ?
Jag tycker personligen inte att myndigheter och organisationer skall gå in och konkurrera på områden som det finns andra aktörer på och som riskar andra och där den sunda konkurrensen snedvrides.  Någon annan tycker säkert däremot men låt så vara.

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bergenga skrivet 27 oktober 2008, 16:55:54 PM
Ruter AS eies 60% av Oslo kommune og 40% av Akershus fylkeskommune. Altså eier Oslo kommune både Ruter og Sporveisbussene/Unibuss. Rent intuitivt virker det som en langt mer konkurransevridende sak enn om et selskap har tryggere økonomi enn et annet.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 17:00:02 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 16:55:54 PM
Ruter AS eies 60% av Oslo kommune og 40% av Akershus fylkeskommune. Altså eier Oslo kommune både Ruter og Sporveisbussene/Unibuss. Rent intuitivt virker det som en langt mer konkurransevridende sak enn om et selskap har tryggere økonomi enn et annet.

Jo, men om jag förstått det hela rätt så är Ruter A/S bara en samordnings- och upphandlingsorganisation utan egen trafik.  Västtrafik ägs ju av kommunerna till om jag inte missminner mig 50% och av Västra Götalandsregionen (fylkeskommunen  ;D ) till 50% likt många andra svenska länstrafikbolag.  Men inte heller dessa bedriver någon egen trafik utan upphandlar denna av stora som små åkerier.

/B
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 17:21:52 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 16:54:26 PM
Kan är en sak men har någon sett ett statligt eller kommunalt bolag gå i kokurs.. ?
Jag tycker personligen inte att myndigheter och organisationer skall gå in och konkurrera på områden som det finns andra aktörer på och som riskar andra och där den sunda konkurrensen snedvrides.  Någon annan tycker säkert däremot men låt så vara.

/B

Där håller jag helt med dig. Och det är svårt att hitta ett exempel på något kommunalägt bolag som gått i konkurs. I bussbranschen finns det inte, även om det i några fall kanske inte hade kunnat undvikas om man inte lyckats sälja företaget.
Förhållandena i Norge och Sverige är något annorlunda. Generellt kan man väl säga att de kommunalt (eller statligt) ägda bolagen j  Norge har större möjligheter att verka fritt även utanför den egna kommunen och till och med utanför landet. Nettbuss äger bussbolag i Sverige och Danmark t ex. Kommunägda Tide i Bergen skall börja köra i Danmark.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bergenga skrivet 27 oktober 2008, 17:31:09 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 17:00:02 PM
Jo, men om jag förstått det hela rätt så är Ruter A/S bara en samordnings- och upphandlingsorganisation utan egen trafik.  Västtrafik ägs ju av kommunerna till om jag inte missminner mig 50% och av Västra Götalandsregionen (fylkeskommunen  ;D ) till 50% likt många andra svenska länstrafikbolag.  Men inte heller dessa bedriver någon egen trafik utan upphandlar denna av stora som små åkerier.

/B

Jo, Ruter AS er som du sier bare samordning og upphandling.

Poenget mitt er at Oslo kommune er eier i både upphandlingsselskapet og et av selskapene som skal konkurrere om å vinne trafikken. Kommunen kan jo da teoretisk gi Ruter beskjed om å favorisere sitt selskap i konkurransen. Det er jo selvfølgelig helt hypotetisk, og kommer sannsynligvis ikke til å skje, men hvis noe skal være problematisk så må det være det. Jeg ser det som mye mer sannsynlig at noe sånt skal skje enn at kommunen skal putte "skattebetalernes penger" inn i selskapet for å redde det fra konkurs.


Staffan: Tide begynte å kjøre i Odense allerede i juni tror jeg det var.
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 17:44:27 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 17:31:09 PM
Staffan: Tide begynte å kjøre i Odense allerede i juni tror jeg det var.

Ja, du har rätt... Det gick nämligen fort: enligt Tides hemsida blev kontraktet klart den 24 april i år och redan den 29 juni var det trafikstart.
http://www.tide.no/View.aspx?mid=980&pageid=756&moduledefid=82&itemid=231
Titel: SV: Två Norrmänn i Göteborg
Skrivet av: Bergenga skrivet 27 oktober 2008, 18:39:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 17:44:27 PM
Ja, du har rätt... Det gick nämligen fort: enligt Tides hemsida blev kontraktet klart den 24 april i år och redan den 29 juni var det trafikstart.
http://www.tide.no/View.aspx?mid=980&pageid=756&moduledefid=82&itemid=231

Men det var ikke så mye forandring som skulle skje. Tide skulle bare overta sjåførene og bussene. Dvs., de aller nyeste bussene og noen sjåfører beholdt Odense Bybusser selv for noen få linjer. Så innkjøp av nye busser og ansettelse av sjåfører var ikke noe man trengte å bruke tid på.