Hej !
För något/några år sedan tog väl Evobus hem ett exemplar av MB Citaro i lågentréutförande
vilken var SL-lackad. Vad har hänt med denna vagn ?
Inte har väl några sådana levererats inom Sverige till något bolag, eller har jag fel ?
Mvh Peter Ö
Det finns väl några i Gällivare, hos Falcks.
Citat från: Peter Öden skrivet 11 oktober 2008, 09:22:06 AM
Hej !
För något/några år sedan tog väl Evobus hem ett exemplar av MB Citaro i lågentréutförande
vilken var SL-lackad. Vad har hänt med denna vagn ?
Inte har väl några sådana levererats inom Sverige till något bolag, eller har jag fel ?
Mvh Peter Ö
I Sverige finns det flera olika Ciraromodeller, flest har Bergkvarabuss i Skåne och Blekinge. Swebus har korta i SL trafiken samt ledbussar i SL trafiken och Gävle stadstrafik. I Gällivare och Kiruna körs också Citaro.
Citat från: Peter Öden skrivet 11 oktober 2008, 09:22:06 AM
Hej !
För något/några år sedan tog väl Evobus hem ett exemplar av MB Citaro i lågentréutförande
vilken var SL-lackad. Vad har hänt med denna vagn ?
Inte har väl några sådana levererats inom Sverige till något bolag, eller har jag fel ?
Mvh Peter Ö
De bussar du tänker på är nog XLR366 och XLR446, som var bland de allra första Citaro LE som tillverkats.
Från början var det väl till och med så att de användes för bredprov.
De såldes aldrig till någon kund utan användes som demo- och lånevagnar tills de gick på export i dec 2007.
Söker man på Citaro LE på SBH så får man fram 107 vagnar som rullar/rullat i Sverige, varav 99st (!) hos Bergkvarabuss, 4 hos Falcks i Gällivare, två hos Benstockens parkering, Arlanda och de två provbussarna.
Citat från: Jan skrivet 11 oktober 2008, 09:28:31 AM
I Sverige finns det flera olika Ciraromodeller, flest har Bergkvarabuss i Skåne och Blekinge. Swebus har korta i SL trafiken samt ledbussar i SL trafiken och Gävle stadstrafik. I Gällivare och Kiruna körs också Citaro.
Kiruna?
Citat från: Esbjörn skrivet 11 oktober 2008, 09:49:05 AM
De bussar du tänker på är nog XLR366 och XLR446, som var bland de allra första Citaro LE som tillverkats.
Från början var det väl till och med så att de användes för bredprov.
De såldes aldrig till någon kund utan användes som demo- och lånevagnar tills de gick på export i dec 2007.
Söker man på Citaro LE på SBH så får man fram 107 vagnar som rullar/rullat i Sverige, varav 99st (!) hos Bergkvarabuss, 4 hos Falcks i Gällivare, två hos Benstockens parkering, Arlanda och de två provbussarna.
May I?
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Bergkvarabuss/300-serien/396_bergkvarabuss_osterleden_karlskrona_2807_2006.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_norrbotten/album/albums/userpics/10001/falcks_omnibus_gallivare_105_gallivare_resecentrum_0602_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Benstockensparkering/benstockens_parkering_ECE083_arlanda_terminal_5_0204_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Bergkvarabuss/Lanebussar/bergkvarabuss_XLR446_osterleden_karlskrona_2807_2006b.jpg)
Här är bilder på två till.
Bergkvarabuss 145 och en från Nilsbuss.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/B/BJC418.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/R/RJU070.jpg)
Här finns några fler bilder på XLR 446, även interiörbilder
http://www.andreasljungqvist.se/album/Bussfoton%20och%20kollektivtrafikmiljofoto/E/Evobus/index.html (http://www.andreasljungqvist.se/album/Bussfoton%20och%20kollektivtrafikmiljofoto/E/Evobus/index.html)
intressant med lågentré-setran.
Citat från: Jajje skrivet 11 oktober 2008, 17:27:25 PM
intressant med lågentré-setran.
Tänkte du på dessa ???
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_55_Hassleholm_Centralen_070222.jpg)
Är ju egentligen låggolvare som Evobus Vetlanda byggt om till lågentre, som jag fattade det så levererades bussarna från Tyskland utan inredning bakom bakdörren
Går fönstrerna verkligen så långt ner som det ser ut, eller är det bara glasdekor på nedersta delen?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 oktober 2008, 22:09:50 PM
Går fönstrerna verkligen så långt ner som det ser ut, eller är det bara glasdekor på nedersta delen?
Framför bakdörren är det fönster hela vägen ner, där bak är det fönster hela vägen men den nedersta delen är skymd av inredningsbyggnationen. I normala fall då bussen är låggolv hela vägen bak så hade fönstren varit lika långt nere i hela bussen
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 oktober 2008, 22:18:56 PM
Framför bakdörren är det fönster hela vägen ner, där bak är det fönster hela vägen men den nedersta delen är skymd av inredningsbyggnationen. I normala fall då bussen är låggolv hela vägen bak så hade fönstren varit lika långt nere i hela bussen
Inte illa! Snacka om panorama.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 oktober 2008, 21:35:34 PM
Tänkte du på dessa ???
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_55_Hassleholm_Centralen_070222.jpg)
Är ju egentligen låggolvare som Evobus Vetlanda byggt om till lågentre, som jag fattade det så levererades bussarna från Tyskland utan inredning bakom bakdörren
nej jag tänkte på låggolvssetran i bildlänken. men denna var också intressant. tack ;)