Knappt 2 månader gammal hann den bli, knappt någon som åker den.
Den startade 18/8 och sista dag är på söndag.
På måndag kommer [858] tillbaka till Sjögången.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/SL_Hpl_Grondalsvikens_station,_Nynashamn_081008.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/SL_Hpl_Grondalsvikens_station,_Nynashamn_081008b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4620_BFS903_Nynashamn_081008.jpg)
Här steg bara jag på..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4620_BFS903_Nynashamn_081008b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4620_BFS903_Nynashamn_081008c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4620_BFS903_Nynashamn_081008d.jpg)
Här vid bron steg en tant på.
Vi båda steg av vid Alkärrsplan. Dags för en kaffe.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4443_RTG223_Nynashamn_081008.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4443_RTG223_Nynashamn_081008b.jpg)
Därefter resa till jobbet.
Tack, jo den linjen heter ju 854 idag. Begriper dock inte varför linjen skulle nyta nummer och behålla linjesträckningen..
Var det 1996 detta skedde?
Har lagt till en foto.
Jaså,den levde inte längre?
Ja,det var ju bara att vänta för den har aldrig varit särskilt"befolkad"när
jag har sett den vid Nynäshamns station.
Nu får dessutom Sandhamn bättre anslutningar till/från pendeln på
L-S morgnar/kvällar.
Dock är det förvånansvärt att man inte senarelägger 854:ans avg tider från
Gröndalsviken mot Sandhamn till .00/.30 i st f nuvarande .27/.57 ,då
SL vid det här laget borde ha insett(/fått reda på) att pendeln från Västerhaninge
aldrig ankommer Gdv före .27/.57(5 min sent)p g av nuvarande
förutsättningar med hastighetsnedsättningar som finns"tills vidare"./Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 oktober 2008, 02:31:07 AM
Dock är det förvånansvärt att man inte senarelägger 854:ans avg tider från
Gröndalsviken mot Sandhamn till .00/.30 i st f nuvarande .27/.57 ,då
SL vid det här laget borde ha insett(/fått reda på) att pendeln från Västerhaninge
aldrig ankommer Gdv före .27/.57(5 min sent)p g av nuvarande
förutsättningar med hastighetsnedsättningar som finns"tills vidare"./Ulf
Vad är det för nedsättningar? Är inte banan nyrustad?
Trevliga bilder du fick nere i Nynäs...
Såg att du stog vid Handen Centrum och väntade på nått att fota där.
Själv så kom jag med en 840 mot Terminalen vid ca 08:30 med vagn 5232.
Vart dett några bra bilder därifrån och vart jakt lyckan bra?
Trevliga bilder Micke. :)
Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 10:45:48 AM
Vad är det för nedsättningar? Är inte banan nyrustad?
Inget fel på banan utan på fordonen, X60. I vissa situationer kan tåget bli stående om hastigheten övergår 40 km/h och en hjuldiameterkalibrering pågår. Om det sker kommer tåget inte ur fläcken, återställning (reset) av det felaktiga fordonet kan då endast ske via en PC på plats.
Därav en hastighetsnedsättning till max 40 km/h sträckan Nynäsgård - Nynäshamn.
Citat från: Rojje skrivet 09 oktober 2008, 10:59:49 AM
Trevliga bilder Micke. :)
Inget fel på banan utan på fordonen, X60. I vissa situationer kan tåget bli stående om hastigheten övergår 40 km/h och en hjuldiameterkalibrering pågår. Om det sker kommer tåget inte ur fläcken, återställning (reset) av det felaktiga fordonet kan då endast ske via en PC på plats.
Därav en hastighetsnedsättning till max 40 km/h sträckan Nynäsgård - Nynäshamn.
Okej, det verkar vara synnerligen märkligt. Varför är detta problem vanligare just på sträckan i Nynäshamn än på övriga pendeltågsnätet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:03:01 AM
Tåget kan ju ändå inte bli 5 min försenat beroende på hastighetsnedsättning på den korta sträckan där sth ändå är väldigt låg
Ja så tänkte jag också då jag läste det. Men tänkte att jag struntar i att skriva det.
Men å andra sidan så är det Nynäsbanan vi pratar om och där kan tydligen allt hända >:(
Senast så fick jag vända linje 835 vid korsningen Allévägen/Kvarnvägen/Söderbyvägen i Tungelsta då dom inte lyckades få upp bommarna där Söderbyvägen korsar järnvägs spåret. Och det har hänt lite för många gånger sedan trafikstarten på Nynäsbanan vid just den järnvägs övergången. Förra gången vart jag inlåst med bussen på andra sidan järnvägen och fick sitta ca30 min tills det kom en kille och ställlde upp bomarna manuelt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:19:22 AM
Ni får kvittera ut "PS nyckel" till bomskåpet kanske ;D så ni kan lyfta bommarna vid behov... 8)
Ja men jag undrar om banverket skulle gilla det... Ja att hela Busslink Handen/Håga/Jordbro har dom nycklarna ;)
Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 11:12:27 AM
Okej, det verkar vara synnerligen märkligt. Varför är detta problem vanligare just på sträckan i Nynäshamn än på övriga pendeltågsnätet?
Hänger ihop med bl.a kurvradier enligt uppgift från STÅG's-förare. Har hänt ibland på andra delar också, dock inte lika mycket.
Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 11:28:15 AM
Ja men jag undrar om banverket skulle gilla det... Ja att hela Busslink Handen/Håga/Jordbro har dom nycklarna ;)
Nej, det låter helt livsfarligt måste jag säga.
Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 11:30:47 AM
Nej, det låter helt livsfarligt måste jag säga.
Japp det tycker jag med att det låter som. Men det är ju med lite ironi som Herrn skrev att vi skulle kvitera ut nycklar till dom skåpen misstänker jag....
Men blir jag inlåst igen på fel sida så är det ju inte helt fel att få en extra paus ;D Jag har ju som tex alltid med mig en termos med kaffe och så finns det ju alltid drivor med Metro och Sthlm City i bussen. Så att fördriva tiden medans nån från Kommunen eller Banverket kommer ut är inga problem.
Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 10:57:22 AM
Trevliga bilder du fick nere i Nynäs...
Tack för det.
Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 10:57:22 AM
Såg att du stog vid Handen Centrum och väntade på nått att fota där.
Själv så kom jag med en 840 mot Terminalen vid ca 08:30 med vagn 5232.
Vart dett några bra bilder därifrån och vart jakt lyckan bra?
Jakklyckan blev mycket god, fick samtliga 4621-4625 på bild.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:03:01 AM
Tåget kan ju ändå inte bli 5 min försenat beroende på hastighetsnedsättning på den korta sträckan där sth ändå är väldigt låg
Det är 70 km/h mellan Nynäshamn -NynäsGård så detta gör att
man förlorar 2 min i körtid mellan Nynäshamn och Ösmo i varje riktning p g av detta.
Om man t ex avgår .05 ifrån Nynäshamn ankommer man .17 till Ösmo i st f .15.
Avgångstiden från Ösmo söderut är .14(Tidtabellsmiss!)och avgår man då .17 istället
så kommer man till NynäsGård .23 och till Gröndalsviken .26-.27 beroende på
resandemängd i Nynäsgård(+hur många som skall springa över övergången innan tåget går...)
Observera att denna generella nedsättning även gäller i "backen"mellan SödertäljeHamn-
SödertäljeCentrum där det normalt är sth 70 km/h(vilket man dock sällan kommer upp i)./Ulf
Citat från: Bussmicke skrivet 09 oktober 2008, 17:09:57 PM
Tack för det.
Jakklyckan blev mycket god, fick samtliga 4621-4625 på bild.
Ja det va dom jag misstänkte att du ville få på bild och tur att att dom kom till Handen en efter en. Trevligare buss har jag inte kört ännu. Men Scanian som jag hade är inte helt fel heller... Jag kör helst inte en Scania OmniShitty iallafall ;D
Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 18:31:19 PM
Ja det va dom jag misstänkte att du ville få på bild och tur att att dom kom till Handen en efter en. Trevligare buss har jag inte kört ännu. Men Scanian som jag hade är inte helt fel heller... Jag kör helst inte en Scania OmniShitty iallafall ;D
Vid 08:30 stod jag och väntade på 4624.
Verkar som om 840 verkar vara nerlusad med dessa. 3 av bussarna körde på linjen..
Citat från: Bussmicke skrivet 09 oktober 2008, 18:57:44 PM
Vid 08:30 stod jag och väntade på 4624.
Verkar som om 840 verkar vara nerlusad med dessa. 3 av bussarna körde på linjen..
Ja så är det nog. Tror att dom bussarna går på fasta omlopp ännu. Av dom kortvagnar jag mötte på 840 så va alla 46XX vagnar och jag fick köra gamm Scania som du inte va ett dug intreserad av att fota ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 18:51:47 PM
Jasså någon planerare hade tänkt att södergående tåg skulle lämna Ösmo innan norrgående kommit in? så smart tänkt ;D
Nja, det är vanligt att man annonserar en tidigare avgångstid än den som man verkligen har planerat. Detta för att tåget inte skall behöva vänta in det mötande tågets ankomst om detta är inställt eller kraftigt försenat. Så det är inget konstigt med det utan något man för lära sig i grundkursen i tidtabellsplanering vid järnvägen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 21:30:22 PM
Jo det är ju bekant men i detta fall får man då alltid en 2 min försening även om det norrgående tåget är i tid, och det är ju inte så värst smart, allrahelst när man sedan inte tagit höjd för detta och förlängt gångtiden från Nynäs Gård o söderut för att möjliggöra rättidig ankomst.
Ja, det är klart att min tankegång förutsatte att man lagt på den där minuten innan Nynäshamn, vilket man också tycks ha gjort. Om man lägger den mellan Ösmo och Nynäsgård får tåget under givna förutsättningar vänta en extra minut där. Sedan gäller det förstås att den som planerar anslutande busstrafik i Nynäsgård tar höjd för att tågen har en inneboende försening på 1 minut till Nynäsgård. Det har under årens lopp varit dåligt med den saken vilket ju kan bero på en kommunikationsmiss. I början av 1990-talet fanns en sådan inneboende försening i Jordbro, vilket den som planerade den anslutande busstrafiken inte tog hänsyn till. Tåget skulle komma 37 enligt tidtabellen, kom tidigast 38 i verkligheten och bussarna avgick 40. De redan snålt tilltagna 3 minuterna räckte alltså inte till för att alla skulle hinna byte. Sedan var det också så snävt i andra änden av linjen att bussarna inte kunde vänta ens någon minut utan att riskera att försena returen.
Många av trafikproblemen på T-bana 1 i Stockholm beror på felplacerade gångtidsminuter. På senare år har man, mycket försiktigt, börjat experimentera med gångtiderna med viss framgång. När det förr eller senare lossnar så kommer det att kunna bli jättebra. En minut hit eller dit kan göra så stor skillnad!